Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Nadieselen Panda 1.2 na vervanging distributieriem

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Pjotr2
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2022 18:10
1e Panda-achtige: Fiat Panda 2006

Nadieselen Panda 1.2 na vervanging distributieriem

Bericht door Pjotr2 »

Dag beste mensen, ik heb de distributieriem plus waterpomp van de Fiat Panda 1.2 Emotion van mijn moeder (bouwjaar 2006, met Dualogic) eind oktober 2022 laten vervangen bij een algemene garage. Dit omdat die riem volgens Fiat iedere vijf jaar vervangen moet worden. Kilometerstand is ongeveer 90.000. Er wordt weinig met de auto gereden.

Helaas loopt nu de benzinemotor een seconde door na het uitzetten van de motor, het zogenaamde nadieselen. Dit was niet het geval voordat deze riem vervangen werd. Nadieselen is niet goed voor de motor. Ik ben daarom twee keer terug gegaan naar die garage. Die heeft er twee keer naar gekeken maar lost het probleem niet op.

Hebben jullie tips hoe dit nadieselen verholpen kan worden? Dank!

Mark89
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 mei 2022 20:06
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Has thanked: 23 times
Been thanked: 17 times

Re: Nadieselen Panda 1.2 na vervanging distributieriem

Bericht door Mark89 »

Speelt het probleem nog steeds wanneer je bij een ander tankstation hebt getankt? Of ervaar je de klacht op eenzelfde benzinetank inhoud?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Nadieselen Panda 1.2 na vervanging distributieriem

Bericht door sjirafje »

Als er iets mis zou zijn gegaan met de vervanging van de distributie zou ik eigenlijk andere problemen verwachten. In principe is visueel te controleren of de distributie goed staat maar het is wel veel werk. Start de auto wel gewoon normaal en is het vermogen nog gewoon aanwezig? Geen brandend motorstoringslampje en geen foutmeldingen bij het uitlezen?

Er wordt gezegd dat vervuiling (koolresten) kan nagloeien wat nog enkele explosies kan veroorzaken na het uitzetten. Gezien de kilometerstand is vervuiling niet ondenkbaar. Ik zou echter verwachten dat de injectors na het uitzetten geen brandstof meer inspuiten en er dus niet voldoende brandstof in de cilinders zou kunnen komen om de motor nog een seconde lang te kunnen laten draaien. Dit heeft echter op het eerste oog niets te maken met de vervanging van de distributie tenzij de vervuiling is opgetreden als gevolg van een distributie die niet op tijd staat.

Heb je misschien een filmpje van het nadieselen?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Pjotr2
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2022 18:10
1e Panda-achtige: Fiat Panda 2006

Re: Nadieselen Panda 1.2 na vervanging distributieriem

Bericht door Pjotr2 »

Dag Sjirafje en Mark,

De motor start na de riemvervanging als gewoon, trekt goed op en loopt netjes. Ik heb geen verlies in trekkracht gemerkt.

Wel viel me op dat de aanduiding van de kilometerstand in het dashboard display knipperde toen ik na het ophalen van de auto bij de garage even naar de supermarkt was geweest en de motor weer startte. Ik heb de motor na 1 minuut rijden uitgedaan en heb de motor toen weer gestart. Daarna stopte het knipperen van de km stand. Andere lampjes op het dashboard zijn niet gaan branden.

Het knipperen van de kilometerstandaanduiding duidt volgens internet op een probleem met de ontsteking. Dat heb ik de garage gemeld toen ik terugkwam maar daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op. Ik moest maar met de auto gaan rijden.

Op mijn advies tankt mijn moeder geen e10 meer maar e5. Of haar dat altijd lukt weet ik niet. De auto wordt weinig gebruikt. Is het een goed idee om v power of soortgelijk te tanken en dan een flink stuk te rijden? Dank voor jullie meedenken!

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Nadieselen Panda 1.2 na vervanging distributieriem

Bericht door BertPleizier »

Dat V-Power tanken is altijd een goed idee. Helemaal als je weinig rijdt met de auto (E10 verouderd heel snel). Ik tank echt nooit E10. Altijd V-Power.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Nadieselen Panda 1.2 na vervanging distributieriem

Bericht door Pinda72 »

Hier nog één: er komt geen ethanol in onze vervoermiddelen (voor zover dit nog lukt).

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Nadieselen Panda 1.2 na vervanging distributieriem

Bericht door BertPleizier »

Bij de Shell zit er een sticker op de pomp waarop staat dat V-Power gegarandeerd bio-ethanol vrij is. Gelukkig zitten er 3 Shell stations in een straal van 10 km rond mijn woonplaats.

Ook op de website van BP staat dat er bij BP Ultimate 98 geen bio-ethanol wordt bijgemengd: https://www.bp.com/nl_nl/netherlands/ho ... e-e10.html

Total geeft voor haar Excellium aan dat het E5 is en dus maximaal 5% bio-ethanol kan bevatten. Er staat niet letterlijk dat het bio-ethanol vrij is.

Van Esso Synergy Supreme+weet ik het eventuele bio-ethanol aandeel niet.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Nadieselen Panda 1.2 na vervanging distributieriem

Bericht door sjirafje »

Als er echt sprake is van nadieselen veroorzaakt door vervuiling dan ga je dat niet oplossen door 1x premium brandstof te tanken. Want daar zijn de cilinders en de zuigers dan te zwaar vervuild voor. Er bestaan wel additieven die je aan de brandstof kunt toevoegen om de motor te reinigen.

Overigens is, voor mij, nog niet duidelijk of het nadieselen wel veroorzaakt wordt door vervuiling. Als je beschikt over een endoscoop kun je mogelijk zelf controleren of de motor vervuild is (via de bougiegaten). Maar ik zou adviseren om met deze klacht naar een andere garage te gaan en ze te vragen om een diagnose te stellen. Het vervangen van de distributie zou ik in eerste instantie niet vermelden.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Pjotr2
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2022 18:10
1e Panda-achtige: Fiat Panda 2006

Re: Nadieselen Panda 1.2 na vervanging distributieriem

Bericht door Pjotr2 »

Dag allen, dank voor al jullie reacties. Goed om te weten dat de tandriemvervanging waarschijnlijk niets te maken heeft met nadieselen. Video komt later omdat de Panda weer bij mijn bejaarde moeder voor de deur staat. Ik denk ook niet dat met 1x v power of soortgelijk tanken interne motorvervuiling is opgelost, maar een aantal uren met 130 km per uur (zodat er veel brandstof verbrandt) kan geen kwaad. Mijn eigen Skoda (sorry, geen Fiat) rijdt echt beter na de permanente overstap op e5. Anders idd maar naar andere garage voor een second opinion. Nogmaals dank!

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Nadieselen Panda 1.2 na vervanging distributieriem

Bericht door bero »

Heb ik ook met de Yeti.. rijd veel beter op E5 dan op E10
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Nadieselen Panda 1.2 na vervanging distributieriem

Bericht door BertPleizier »

Het is allemaal leuk die E10, maar je wilt niet weten wat voor motorische ellende er (mede gecombineerd met het "nieuwe rijden") uit voortkomt. Auto's van een paar jaar oud die volledig dicht gekoekt zijn van binnen. Hele inlaattrajecten die vol zitten met dikke, harde zwarte drap, EGR kleppen die vast zitten, enz..

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”