Pagina 1 van 1

Sperdiff 141A 4x4

Geplaatst: 21 nov 2022 12:52
door Alpi34
Goed, toegegeven, ik zou dolgraag een 4x4 bezitten maar moet me helaas 'behelpen' met een 34 :rofl:

Afbeelding

Anyways, opzoek naar onderdelen (niet iets specifieks maar je weet nooit..) stuitte ik op deze site en daar worden dus
gereviseerde achterassen met sperdifferentieel!! aangeboden. Iets dat naar mijn weten geen standaard optie was destijds.
Zou niet zeggen dat het goedkoop is. Je hebt er tweede panda voor.. maar een wiel dat vrij loopt te draaien wil je ook niet..


Afbeelding

Voor de geïnteresseerden:
Een volledige beschrijving kun je hier vinden.

Re: Sperdiff 141A 4x4

Geplaatst: 23 nov 2022 20:06
door bero
De Lancia Y10 4x4 had dit standaard :-)
Inderdaad duur, maar dan heb je wel wat.
Denk voor de echte 4x4 rijders wel interessant.

Re: Sperdiff 141A 4x4

Geplaatst: 23 nov 2022 23:27
door Pinda1000
Bij de Lancia Y10 4x4 kan je de achterwielen laten vrijlopen maar niet het differentieel blokkeren volgens mij.

Re: Sperdiff 141A 4x4

Geplaatst: 23 nov 2022 23:27
door Alpi34
De Lancia Y10 4x4 had dit standaard
Weer wat geleerd. Dat wist ik dus niet. Thx :)

Re: Sperdiff 141A 4x4

Geplaatst: 23 nov 2022 23:37
door Alpi34
maar niet het differentieel blokkeren volgens mij
Nou, lijkt van wel zoals te zien in dit filmpje (ong. 3 min. 9 sec. in.)

5 min. app.
fiat panda 4x4 VS autobianchi y10 4wd

Re: Sperdiff 141A 4x4

Geplaatst: 02 dec 2022 18:00
door zwrtw
Ik heb een y10 4wd achteras in mijn Panda 4x4. Daar zit geen sper in. Pinda1000 heeft gelijk. Bij de achterwielnaven kan je bij de y10 as de wielen los koppelen van het differentieel. Daardoor staat in 2wd de hele cardanas en achterdifferentieel stil tijdens rijden. Dat scheelt wat trillingen en verbruik.

Die sper van die Oostenrijkers is leuk spul!

Re: Sperdiff 141A 4x4

Geplaatst: 03 dec 2022 00:29
door bero
weer wat geleerd :mrgreen:

Re: Sperdiff 141A 4x4

Geplaatst: 03 dec 2022 11:03
door Micha D.
Dat zijn dus eigenlijk locking hubs toch?

Re: Sperdiff 141A 4x4

Geplaatst: 04 dec 2022 08:39
door zwrtw
In de tereinwagen-wereld worden het volgens mij vrijloopnaven genoemd. Meestal bedien je vrijloopnaven op de naaf zelf ( je moet dus uit de auto om ze te bedienen). Bij de Y10 4wd gaat dit pneumatisch. Als de klauwkoppelingen in de wielnaven gesloten zijn heb je nog wel differentieel werking van het achterdifferentieel.