Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Mack-Pandana Jones
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2022 19:23
1e Panda-achtige: Fiat Panda 141-bj2000-899cc
Has thanked: 35 times
Been thanked: 5 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Mack-Pandana Jones »

Okay, we kunnen deze topic sluiten. Ik heb namelijk de beslissing genomen om de Panda van de hand te doen. Ik denk dat er wijsheid in zit dat voor iemand met mijn budget, een Panda niet te onderhouden is. Niet dat onderdelen te duur zijn, maar omdat ik gewoon niet in staat ben te sleutelen. En dan is arbeidsloon erg prijzig. Deze Panda, is in tegenstelling tot wat velen denken, is niet slecht. En aan oude voertuigen moet je toch blijven werken. Dus ik denk dat het tijdperk Panda voor mij een gesloten boek zal moeten gaan worden. Ik ben u allen dankbaar voor de input!
Mack - Pandana Jones
Fiat Panda 141 uit 2000, 899cc

Alpi34
Forumgebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 sep 2021 17:27
1e Panda-achtige: Panda 34 uit 1985
Locatie: Drenthe
Been thanked: 9 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Alpi34 »

@ Mack-Pandana Jones,

'Ouwenelen' over Autoos blijft altijd lastig. Zoveel mensen, zoveel meningen..

Feit is wel dat een nieuwe auto over het algemeen een van de slechtste investeringen is die je kunt doen (als je kijkt naar hoeveel er op zo'n kl*te ding in de eerste jaren wordt afgeschreven..)

Met 'weer' een - ander - 2ehandsje stuit je onherroepelijk ook weer op problemen. Iets met slijtage al is het ene merk het andere niet.
Als jij je happy voelt in je Panda gewoon lekker blijven tuffen zou ik zeggen. Alles wat - goed - hersteld / vervangen is kan er weer een aantal jaar tegen. Dat is tenminste hoe ik er naar kijk. Weet alleen dat je bij verkoop nimmer zal vangen dat je er zelf in hebt geinvesteerd! Trouwens, als maar lang genoeg wacht stijgt die Panda van jouw straks ook in waarde :mrgreen:


NB: Twee linkerhanden (of niet) Ik kan je aanraden een werkplaatshandboek aanteschaffen. Ook handig voor een evtle garagist die minder bekend is het de Panda!


@ moderator,

Heb al eerder gemerkt dat er aan mijn schrijven wordt gerotzooid omdat - spreektaal - kennelijk niet past binnen dit forum.
Mocht ik dit vaker merken dan haak ik echt af. Bedoel: het ging nu niet bepaald om termen die je zelf nooit gebruikt.. Althans dat maak je mij niet wijs!
Laatst gewijzigd door Alpi34 op 08 dec 2022 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Pinda1000 »

De mechanische dingen die je op je lijstje hebt staan zijn zover ik kan inschatten vanaf hier niet zo ernstig dat er direct wat aan moet gebeuren. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe je erbij komt dat de distributieketting vervangen moet worden. Die dingen breken nooit, hooguit gaan ze wat meer herrie maken. Dat er wat olie hier en daar lekt is ook niet zo heel erg zolang het er maar niet in bakken uit loopt. Enige waar je goed op moet letten is roest aan de carrosserie, daardoor komen ze op de sloop terecht.

Wat ik bedoel is dat het niet direct bakken vol geld hoeft te kosten om een Panda goed en veilig op de weg te houden.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door sjirafje »

Het huidige werkplaatstarief is helaas ca 70 euro ex btw, daar kom je normaal gezien niet onder uit. En dat maakt daardoor wel het grootste deel van de rekening uit. Enige opties zijn zelf klussen of een beunhaas vinden die het zwart in z'n vrijetijd of naast z'n uitkering wil doen. Zelf zou ik tegenwoordig niet voor dat laatste kiezen omdat het risico's met zich meebrengt en ook gewoon niet eerlijk is voor de mensen die zich wel aan de regels houden.

Ik heb in mijn studententijd ook een oude auto gereden met een klein budget en je blijft gewoon continue achter de feiten aan lopen. Ik had wel de mogelijkheid om kleine klussen zelf te doen maar dat betekende wel dat ik de auto telkens een paar dagen niet kon gebruiken. En je zag toch dat de auto elk jaar verder achteruit ging. Het laswerk wat ik door een beunhaas had laten uitvoeren (want goedkoper) was bijvoorbeeld na 2 jaar weer net zo erg geroest als voor de werkzaamheden.

Ik begrijp wel dat dit een heel lastige keus is want als je de Panda opgeeft geef je ookeen stukje vrijheid en onafhankelijkheid op. Ik denk ook niet dat je met een klein budget met een andere auto beter af zou zijn.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Pinda1000 »

Mack-Pandana Jones schreef: 06 dec 2022 15:35
De volgende issues zijn mij bekend:
- roest rechtsvoor bij de dorpel/einde wielkast.
- roest op drie andere plekken die berekend zijn op ruwweg 300€ incl btw
- beiden deuren zijn rot aan de onderkant
- klepdekselpakking lekt
- mogelijk lekt de carterpanpakking
- er lekt mogelijk een keering bij de aandrijvingsas /v-bak bestuurderszijde
- ik twijfel of het blok goed gekoeld word, aangezien de koelvin vaak aanslaat..
- moeten de kleppen gesteld worden?
- ik hoor gekraak bij het sturen vooruit en achteruit en vermoed dus de homokineten
- hoewel een d-ketting, zit die er aan te komen om te vervangen (98.187km)
- op een of andere manier maken de ruitenwissers krassen op de ramen en lijkt de voorste ruitenwisser speling te hebben
- ik denk dat de veren weg hun beste tijd gehad zouden kunnen hebben..
Als ik zo naar dit lijstje kijk zie ik maar 1 of 2 punten waar echt wat mee moet gebeuren en dat zijn punt 1 en 2, roest. De rest zijn aannames als "ik denk ", "ik twijfel", "mogelijk" en "ik vermoed"
dus of deze echt nodig zijn om aan te pakken is nog maar de vraag.

Alpi34
Forumgebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 sep 2021 17:27
1e Panda-achtige: Panda 34 uit 1985
Locatie: Drenthe
Been thanked: 9 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Alpi34 »

@ Mack-Pandana Jones,

Ik weet dat je de Panda vd hand wil doen. Prima, maar mocht je een andere auto aanschaffen kan ik je aanraden te kijken naar een kleine japanner (van Toyota of Suzuki bijvoorbeeld). Die 'Jappen' zijn mechanisch erg goed. Beetje als hun gereedschap (y)

That's all.

Het beste verders.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door sjirafje »

Alpi34 schreef: 08 dec 2022 21:35 @ Mack-Pandana Jones,

Ik weet dat je de Panda vd hand wil doen. Prima, maar mocht je een andere auto aanschaffen kan ik je aanraden te kijken naar een kleine japanner (van Toyota of Suzuki bijvoorbeeld). Die 'Jappen' zijn mechanisch erg goed. Beetje als hun gereedschap (y)

That's all.

Het beste verders.
Ik zou juist eerder letten op hoe roest bestendig een model is. Naar mijn idee is dat de hoofd reden waarop auto's richting de sloop gaan. Alles wat geschroefd is kun je vaak zelf wel vervangen. Een dorpeltje lassen zie ik veel mensen nog niet doen. Ik had bijvoorbeeld geen probleem om in het verleden mensen de aygo aan te bevelen maar ik zie de laatste tijd er steeds meer met beginnende roest en dan weet je dat het vaak einde verhaal is.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door PandaVespa »

Mack-Pandana Jones schreef: 08 dec 2022 12:55
PandaVespa schreef: 08 dec 2022 11:53 Ik heb nu 2 goede oldies, maar een 3de erbij en 'opnieuw' beginnen, 3x niet!
Dank voor je harde kritiek. Overigens vroeg ik niet of u m wilde overnemen 😉
Dat suggereerde ik ook niet. Ik zei alleen, als ik opnieuw moest beginnen, no way :no: . Specifieke onderdelen worden schaars, echt afhankelijk wat Evilbay.it nog aanbied. Ik heb daar gewoon geen zin meer in, zoeken naar dat ene onderdeel. Meeste slijtonderdelen zijn nog te krijgen, maar keuze erin is er niet meer. Zelfs in 13 inch banden wordt keuze hard minder.

En een Panda zal nooit de status bereiken van een Merc 300SL goldwing. Investeren in een Panda, je ziet dat niet terug in waarde. Het is net welke eisen je gaat stellen v/d staat van je voertuig. Wat een belangrijk vind, lacht de ander weer om. Tijd zal het leren...........
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Riddick »

Mack-Pandana Jones schreef: 06 dec 2022 15:35 Haai all,

Ik had mijn Panda drie jaar geleden aangekocht wegens de Corona in combinatie met mijn autisme. De Panda is door de voorganger matzwart overgerold en onderhoudsgeschiedenis is onbekend. Nu, komt de Panda ieder jaar gewoon door de APK heen, maar is absoluut geen schoonheid. Dat is voor mij ook niet echt de issue.

De volgende issues zijn mij bekend:
- roest rechtsvoor bij de dorpel/einde wielkast.
- roest op drie andere plekken die berekend zijn op ruwweg 300€ incl btw
- beiden deuren zijn rot aan de onderkant
- klepdekselpakking lekt
- mogelijk lekt de carterpanpakking
- er lekt mogelijk een keering bij de aandrijvingsas /v-bak bestuurderszijde
- ik twijfel of het blok goed gekoeld word, aangezien de koelvin vaak aanslaat..
- moeten de kleppen gesteld worden?
- ik hoor gekraak bij het sturen vooruit en achteruit en vermoed dus de homokineten
- hoewel een d-ketting, zit die er aan te komen om te vervangen (98.187km)
- op een of andere manier maken de ruitenwissers krassen op de ramen en lijkt de voorste ruitenwisser speling te hebben
- ik denk dat de veren weg hun beste tijd gehad zouden kunnen hebben..

Dat zijn ruwweg de issues die ik nu kan bedenken.

Mijn garagist zei na de APK jl dat de auto nog acceptabel is. Maar ik denk dat hij natuurlijk werk en dus uren ziet… Tevens zei hij dat heus niet alles nu aangepakt hoeft te worden, maar een soort stappenplan kunnen opzetten.

Ik zie “grote beren op de weg” en dat is het volgende; ik heb een budget, maar niet onbeperkt. Ik durf niet (alleen) aan de aandrijving / blok te sleutelen, want ik heb die kennis niet en vertrouw mijzelf dus niet. Ik ken ook helemaal niemand in het Panda wereldje…

Ik ben heel erg bewust dat een auto geld kost, met name oudere modellen. Ik weet dat ik een enorme gok heb gewaagd met deze, maar deze was bedoeld om de Covid periode door te komen. En ik weet dat oude wagens nieuwe onderdelen nodig hebben… maar naast bovenstaande, wat staat mij te wachten?

Als je dit leest, wat zegt jouw gevoel en wijsheid? Note; het liefste zou ik de auto willen laten rijden. Maar is het die investering waard? Kan iemand een soort kosten/baat berekening maken voor mij? Kan dit forum mij helpen de knoop door te hakken?

Die laatste opmerking is; auto te koop aanbieden, naar de sloop, inruilen (voor zover een handelaar dat aandurft) en voor een model hierna gaan?

Hopende op nuttige antwoorden, heb je vragen stel ze gerust!

Alvast mijn enorme dank
Als je de prijs stijgingen van Panda's 141A ziet zou ik zeggen behouden, en hem in orde maken, het geld haal je er wel weer uit als hij 100% in orde is.

Gebruikersavatar
Mack-Pandana Jones
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2022 19:23
1e Panda-achtige: Fiat Panda 141-bj2000-899cc
Has thanked: 35 times
Been thanked: 5 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Mack-Pandana Jones »

Dag Allen!

Ik dank een ieder voor de reacties die gegeven zijn, geloof mij, het was een waardevolle “discussie”. Het is mij nimmer om de looks of stijging dagwaarde gegaan, ik wilde een functionele leuke auto hebben. Zoals meermaals geschreven, bewust van het feit dat oude auto’s geld kosten, euhh alle auto’s geld kosten.. tevens bewuster geworden dat om de financiën beheersbaar te houden, zelf zal moeten sleutelen en ontdekt dat ik mijzelf onvoldoende vertrouw wegens groot gebrek aan kennis en de financiële middelen.

141 Panda’s zijn LEUK! Serieus, ik was echt bezig het wagentje naar eigen inzicht op te bouwen. Maar die “beren op de weg” bleven mij achtervolgen. Op een gegeven moment merkte ik dat het plezier er af ging. De zaken waren of zijn heus niet van dien aard dat het afschrikwekkend is, zoals jullie eveneens constateerden, echter kon ik hier geen garage vinden die met plezier en dus ook mijn vertrouwen kregen, om er aan te werken. Daarnaast het vinden van onderdelen en vechten tegen roest in de toekomst alsmede wellicht valse gedachte over motor revisie zag ik als een financiële bedreiging om door te gaan. Naast nog wat andere zaken in de prive sfeer..

Ik heb gisteren de Panda op MP gezet en werd overladen door berichten van mensen die hem wilde bekijken. Ik had echter geen zin in lange conversaties en kijkdagen, de Panda moest in mijn hoofd verdwijnen om rust te krijgen. Ik werd aangeschreven door twee jongens die een reis willen gaan maken met de Panda en hun avontuurlijke mindset is wat ik enorm herken. Het ging mij niet om het geld, tenslotte hebben zij er ook werk aan. Ik heb de Panda, toch met enigzins, hoe noem je dat; tweeledig gevoel/ onplezierig gevoel, vandaag verkocht.

Deze jongens zijn van plan de Panda in orde te maken en er een avontuurlijke reis mee te gaan ondernemen.

Dus bij deze… ben ik Panda-af en ik denk dat ik het hierbij moet laten. Ik kan iets te emotioneel betrokken raken, wat op zich niet heel erg is, maar in mijn geval niet altijd ten goede.

Wat ik nu ga rijden heb ik geen idee van, een recentere Panda is niet helemaal mijn ding, maar ook financieel nu niet haalbaar.

Dus opnieuw, iedereen bedankt voor je input!
Ik wens je een fijne December maand, goed nieuwjaar, blijf gezond en wens jullie velen veilige leuke kilometers toe!!

Mack, zonder Pandana Jones…
Mack - Pandana Jones
Fiat Panda 141 uit 2000, 899cc

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door bero »

Bedankt Mack, jij in de toekomst veel fijne kilometers met wat je ook rijd in de toekomst
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Erik` »

Ai dat is wel treurig te lezen!
Misschien dat je in de toekomst ooit weer een oude panda kan rijden.

Ik hoop dat je altijd met een grijns aan de panda kan terug denken.

Goed nieuwjaar en vele veilige km's in de toekomst

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”