Ik heb een vraagje over de bobine rails.
Sinds kort krijg ik foutcodes, hapert de auto en heeft die veel minder vermogen. Ik had al een vermoeden dat het door de slechte conditie komt van de aansluiting op de bobine (bobine rails?), zie foto.
De foutcode was geloof ik iets van ontstekingsfout cilinder 1 en 3. Bougies en bobines zijn nog geen maanden oud en ik zit nu pas op ~2000km. Dus ben ik even gaan uitproberen om de auto aan te zetten en de bougiekabels te bewegen en ja hoor als je hem naar boven houdt, maakte de motor weer een normaal geluid. Oorzaak gevonden maar nu hoe ga ik het oplossen.
Ik zag wel al dat die kabel tot achter de motor gaat en wss niet zo 123 te vervangen is.
Weet iemand of het ook echt bobine rails heet en hoeveel werk het is om die te vervangen (Deels of in zijn geheel)?
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Bobine rails vervangen
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Bobine rails vervangen
Gewoon stekkertje loshalen en losschroeven..
En er zijn reparatie stekkertjes verkrijgbaar mocht het aan de connector liggen.
En er zijn reparatie stekkertjes verkrijgbaar mocht het aan de connector liggen.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Bobine rails vervangen
Dat je er uberhaubt nog mee durft te rijden, maar dat terzijde, enig idee wat de staat is van de bougies...???
Bobines vervang je in principe per 4, dit om een onregelmatige motorloop te voorkomen. ( niet alle bobines hebben de zelfde ontsteek spanning ) Wat de rails betreft kijk even op de sloop naar andere Fiats waar de tammere 1.4 motor in zit en knip de rails er daar uit. Hij bestaat uit 2 delen die in elkaar geklikt zitten, leg hem thuis in warm water en haal hem dan uit elkaar. Wat de stekkers betreft die Bero adviseert, die bedrading zou ik solderen en afwerken met krimpkous. Voor de connectors is n.l. geen ruimte in de nieuwe rails, de losse draden die naar de ( fase volger ) gaan werk je af met 3M zelfklevende stoftape. Daarna ziet het er dan weer zo uit.....
Bobines vervang je in principe per 4, dit om een onregelmatige motorloop te voorkomen. ( niet alle bobines hebben de zelfde ontsteek spanning ) Wat de rails betreft kijk even op de sloop naar andere Fiats waar de tammere 1.4 motor in zit en knip de rails er daar uit. Hij bestaat uit 2 delen die in elkaar geklikt zitten, leg hem thuis in warm water en haal hem dan uit elkaar. Wat de stekkers betreft die Bero adviseert, die bedrading zou ik solderen en afwerken met krimpkous. Voor de connectors is n.l. geen ruimte in de nieuwe rails, de losse draden die naar de ( fase volger ) gaan werk je af met 3M zelfklevende stoftape. Daarna ziet het er dan weer zo uit.....
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 30 dec 2020 21:12
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 100HP
Re: Bobine rails vervangen
Dank voor de tips, ik ga op zoek naar de onderdelen. Waarschijnlijk wordt het een combinatie van de stekkers en rails vervangen. Bougies en bobines zijn allemaal samen en per 4 vervangen. Hoe die er nu uitzien geen idee, ik zal van de week kijken.