Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda slaat af start niet

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Fiatlover
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2022 21:10

Panda slaat af start niet

Bericht door Fiatlover »

Beste panda gebruikers,

Ik zal het kort samenvatten fiat panda 1.1 169 uitvoering zonder airco


Heb onlangs een nieuwe (2dehandse) motor geplaatst in me panda, alles overgezet kwa bedrading.
Nadat ik de motor heb ingebouwd wou ik de auto starten deed niks, startmotor eruit gehaald en gestest bleek die te werken heb de startmotor weer ingebouwd en ja hoor de auto start perfect.
3 weken later nu dus start de auto niet meer na aanduwen start de auto goed zo 2 dagen meegereden ivm werk, 2 dehandse startmotor besteld dacht dat het daar aanlag, dus de nieuwe startmotor ingebouwd en nee hoor de auto start niet, heb 1 week geleden ook een nieuwe accu eringeplaats, vandaag naar de auto gegaan en bleek de accu op te zijn aangeduwd en gestart nou komt het de auto wil niet aanblijven moet gas blijven geven om de auto aan te houden, kan iemand mij AUB helpen.

Zit misschien aan de massakabels te denken om die schoon te maken, wat ik niet begrijp waarom de accu leeg is getrokken, gisteren Brande de A.B.S. lampje ook.

Groetjes

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Panda slaat af start niet

Bericht door sjirafje »

Je kunt met een multimeter meten of er een lekstroom is. Door een voor een de zekeringen los te nemen kun je er vervolgens achter komen achter welke zekering de lekstroom zit en kun je gerichter zoeken.

Als je de multimeter toch bij de hand hebt check meteen even of de dynamo wel goed werkt.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Fiatlover
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2022 21:10

Re: Panda slaat af start niet

Bericht door Fiatlover »

sjirafje schreef: 29 jan 2023 01:17 Je kunt met een multimeter meten of er een lekstroom is. Door een voor een de zekeringen los te nemen kun je er vervolgens achter komen achter welke zekering de lekstroom zit en kun je gerichter zoeken.

Als je de multimeter toch bij de hand hebt check meteen even of de dynamo wel goed werkt.
Hi bedankt voor reactie, is er een wat getailleerde uitleg online te vinden over een lekstroom en hoe ik die met de multimeter kan vinden.
Ben helaas niet echt handig als het gaat om het electrice gedeelde van een auto.

Ik weet dat er mensen zullen zijn die zullen zeggen als je er geen verstand hebt ga naar een monteur.
Mij budget laat dat helaas niet toe.

Gr

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Panda slaat af start niet

Bericht door sjirafje »

De maximale stroom moet in rust minder dan 100mA (0,1A) bedragen. Je kunt dit het beste meten met de auto minimaal 5 minuten uit (sleutel uit contact) en alle verbruikers uit of losgekoppeld (interieurverlichting, radio, telefoonlader etc).

Een gedetailleerde uitleg over hoe je de meting moet uitvoeren is een beetje afhankelijk van de meter die je gebruikt. Je moet de meter instellen op het meten van stroom waarbij het meetbereik minimaal tot 10A gaat (let op, mogelijk moet je hiervoor de meetsnoeren anders in je multimeter steken dan normaal). Als je een foto plaats van je meter dan kunnen we wel aangeven op welke stand deze moet staan.

Vervolgens neem je de - Pool van de accu los en verbind deze met een van de meetsnoeren, het andere meetsnoer verbind je met de connector die je van de - Pool afgehaald hebt. Lees vervolgens af hoeveel stroom er loopt en stel indien nodig het meetbereik van de multimeter anders af. Trek vervolgens een voor een zekeringen los en kijk of de stroom zakt. Zakt de stroom niet, dan zit de lekstroom niet achter die zekering. Plaats de zekering terug en probeer de volgende net zo lang tot je de boosdoener gevonden hebt.

BELANGRIJK: PROBEER ONDER GEEN BEDING DE MOTOR TE STARTEN! De stroom die dan gaat lopen is vele malen groter dan je multimeter aan kan met mogelijk zeer ernstige gevolgen van dien.

Neem na de meting de multimeter los en sluit de - Pool van de accu weer aan.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Panda slaat af start niet

Bericht door sjirafje »

Voor het testen van de dynamo stel je de meter af op het meten van spanning (let op, mogelijk moet je hiervoor de meetsnoeren anders aansluiten dan voor het meten van stroom). Stel de meter af op gelijkspanning met een minimaal meetbereik tot 20V. Start de auto en laat deze even lopen, verbind vervolgens de + van de meter met de + van de accu en verbind de - van de meter met de - van de accu en lees de spanning af. Deze zou ca 13,6V moeten zijn. Is deze lager (bv 12V dan levert je dynamo onvoldoende spanning om de accu op te laden. Zie ook de uitleg hier: https://nl.wikihow.com/Een-dynamo-controleren
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”