Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Janzzen
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2018 18:35
1e Panda-achtige: Panda Active 2012 [169]
Locatie: Sint Annaparochie
Has thanked: 10 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door Janzzen »

Hallo Panda-rijders,

Ik heb een paar vragen waar ik na een fikse speurtocht op internet én diverse fora nog geen antwoord op heb gevonden.

Ik zou graag mistlampen willen inbouwen in mijn Panda 169. Er zitten nu dichte kappen in de bumper, kappen met een gat voor de mistlampen kwam ik toevallig tegen op internet in de aanbieding en heb ik besteld, nog geen twintig Euro kwijt voor beide kappen.

Nu wilde ik verder gaan kijken naar de lampen zélf en hoe ik dit ga aansluiten. Bij de garage waar mijn auto in onderhoud is, kreeg ik gelijk al te horen dat het inbouwen niet mogelijk is, omdat de auto er niet op voorbereid is, er mist bekabeling, er mist een schakelaar op het dashboard, oftewel; kan niet, punt, klaar, over en uit.

Oké, ik snap dat als je bij aanschaf van een nieuwe auto die optie niet kiest, er ook geen bekabeling in ligt en ook geen juiste schakelaar op het dashboard zit. Ook achteraf aansluiten op het Canbus systeem zal misschien wel kunnen maar met de juiste kennis, of wellicht kan dát ook niet eens.

1. Anyway, ik weet niet beter dat je met een losse schakelaar (met lichtje), een relais en een stukje kabel toch die lampen moet kunnen aansluiten? Of denk ik nou te simpel? Dan maar geen originele schakelaar, dan maar geen Canbus aansluiting, so be it.

2. De kappen waar de mistlampen moeten komen, die zijn toch zo te verwisselen? Heb nog niet gekeken onder de voorbumper, het weer is momenteel te slecht.

3. Waar kan ik twee connectoren vinden die achterin de mistlampen horen? Ik heb al gezocht, maar ik kan die stekkertjes tot nog toe nog niet vinden. Heeft iemand een naam of typenummer van die stekkertjes?

4. Voor de montage van de kappen met mistlampen, moet dan de voorbumper eraf of kan het ook als je de voorkant van de auto iets lift op een oprijbok bijvoorbeeld? Dat demonteren zie ik niet echt zitten, veel te bang dat er wat afbreekt.

Ik hoop dat iemand me een eindje op weg kan helpen, alvast bedankt.

Groet,
Roland.

Gebruikersavatar
Pandavriend
Clublid
Berichten: 267
Lid geworden op: 17 dec 2021 15:44
1e Panda-achtige: Fiat Panda 12 Edizione Cool Onyx Black
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Launge Mediterraneo Blu
Facebook: https://www.facebook.com/groups/1120925748690
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Has thanked: 56 times
Been thanked: 42 times

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door Pandavriend »

Zo als ik het heb begrepen is het zowel voor de Panda 169 als de 319 mogelijk om originele mistlampen in te bouwen.
Voor zowel de 169 als de 319 zijn hiervoor de bumperadapters verkrijgbaar waar de lampen in geplaatst kunnen worden.
Het is alleen, dat al ligt de bedrading voorbereiding wel in de beide modellen, is de verlichting hier niet op aan te sluiten is.
Zoals het mij is verteld is dat ook niet in te leren. In deze in ieder geval niet in de 319.

Aansluiten:
Naar verluid zal je wel de stuurdraad (lees: geschakelde "+") van het stadslicht vandaan kunnen halen. (pen 86), hierin zal je ook een schakelaar moeten plaatsen om deze aan en uit te zetten.
De permanente "+" haal je van de "+" van de accu naar een relais (pen 30)
Verder zal je draden moeten trekken naar de beide (mist)lampen welke je in de bumper wil monteren (pen 87)
En je hebt een massa ("-") nodig welke eveneens voor de beide lampen als het relais. (pen 85)
Note: de massa van de mistlampen kan je ook aan een metalen deel van de carrosserie

Voor het gemak een eenvoudig schema hoe de boel aan te sluiten.
Afbeelding

Nog een paar tips:
=> Vergeet niet in de draad van de accu naar het relais (pen 30) een zekering te zetten
=> Zelf zal ik bij het aansluiten ook een zekering plaatsen in de stuurdraad welke je wellicht uit de zekeringskast kan halen.
=> Gebruik voldoende dikke stroomdraden (1 of 1.5 mm2)
=> Gebruik een schakelaar met een controlelampje
Afbeelding
=> zet deze schakelaar op een logische plaats :wink: :wink:

Hopelijk heb je hier wat aan, anders binnenkort meer in mijn eigen voorsteltopic.
(1e link in de handtekening)
Groet Eric

Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.

Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/

Gebruikersavatar
Janzzen
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2018 18:35
1e Panda-achtige: Panda Active 2012 [169]
Locatie: Sint Annaparochie
Has thanked: 10 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door Janzzen »

Eric, dankjewel voor je antwoord. Dát was onder andere wat ik zocht. Je kunt dat toch áltijd aansluiten als je een beetje handig bent? Schakelaar met lichtje, stukkie kabel en een relais en je komt al een heel eind natuurlijk.

Zojuist toch even onder de auto gekeken, om die bumperkappen te verwisselen zal tóch de voorbumper eraf moeten, er is geen andere manier om er fatsoenlijk bij te komen aangezien de bumper 'te ver' onder de auto doorloopt. En daar zit dan weer de radiateur in de weg met alle bijkomende delen die eraan zitten. Aan één kant kan ik de kap zien vanuit de motorruimte, maar ik kan er onmogelijk bijkomen. Dus, toch maar eens voorzichtig kijken of ik'm kan demonteren...

Overigens, leuk topic heb je gemaakt van jouw Panda, zit het nu aandachtig allemaal te bestuderen! Top gedaan.

Groet,
Roland.

Gebruikersavatar
Pandavriend
Clublid
Berichten: 267
Lid geworden op: 17 dec 2021 15:44
1e Panda-achtige: Fiat Panda 12 Edizione Cool Onyx Black
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Launge Mediterraneo Blu
Facebook: https://www.facebook.com/groups/1120925748690
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Has thanked: 56 times
Been thanked: 42 times

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door Pandavriend »

Denk wanneer je het voorwiel en het modder scherm demonteert dat je al een heel eind komt.
Dat is in ieder geval bij de 319 wel zo.
Heb geen idee wat voor een bout-klus het is om de voorbumper te de- en te monteren.

Dank je voor je compliment, daar doen we het voor (y)
Groet Eric

Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.

Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door sjirafje »

Ik denk dat de modderkuip verwijderen voldoende is. Je wielen kun je indien nodig naar links of rechts draaien als je meer ruimte nodig hebt.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door Robert100HP »

Je mist slechts een klein stukje bedrading, de aansturing van de mistlampen komt uit de relaisbox naast de accu.
Ook de voor bereiding vanaf het dashboard is aanwezig, hier is een uitgebreider paneeltje voor nodig.

De standaard mistlampen schakelen wel via de can-bus bedrading, maar een defecte lamp word niet gemeld.
Gebruik altijd bekabeling die geschikt voor gebruik in een auto, vooral de isolatie is belangrijk net als de ader diameter.

Stekkers vind je hier:https://www.rdae.nl/multistekkers/superseal-connectors/

Gebruikersavatar
Janzzen
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2018 18:35
1e Panda-achtige: Panda Active 2012 [169]
Locatie: Sint Annaparochie
Has thanked: 10 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door Janzzen »

Op youtube een video gevonden van het demonteren van de bumper. Inderdaad, de modderkuip moet even losgemaakt worden aan de buitenkant, dan kun je bij enkele schroeven en een tweetal boutjes wat ik heb kunnen zien. Dat doe je ook aan de andere kant. Vervolgens de drie of vier schroeven onder de grille (die ook los moet met vier boutjes bovenop) en dan onder de bumper zitten nog een viertal schroeven wat ik van de week gezien heb. Het moet dus wel kunnen, het eraf halen van de bumper doe je het beste met twee personen om beschadigingen te voorkomen... Nou, vrouwlief wil best wel even helpen tegen die tijd. :)

@Robert100HP, dankjewel voor de informatie en zeker voor de link! Ik heb me suf gezocht naar dergelijke stekkertjes, maar die zijn dus gewoon te koop! YES! Weer wat verder in het project.

Ik heb al eens gezocht naar zo'n unit met schakelaars (drukknoppen) waarbij de achterruitverwarming, alarmlichten, en mistlicht achter wordt geschakeld en ook de city-stand. Nou kom ik de genoemde schakelaars wel eens tegen, maar NIET de versie met ook de schakelaar (de enige die ontbreekt) voor mistlampen vóór. Ik hou onderdelenlijn wel in de gaten, maar 't is nog niet gelukt iets te vinden.

Het zou mooi zijn als de boel al is voorbereid, dan kan die schakelunit er zo ingeprikt worden. Waar ik dan moet zijn in de zekeringkast naast de accu weet jij misschien wel, dat is natuurlijk wel mooier dan een losse schakelaar ergens in het dashboard.

Anyway, genoeg om weer even verder te onderzoeken, schema's zullen er vast wel te vinden zijn.

Nogmaals dank voor alle reacties!

Roland.

lowiesjie
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 feb 2013 09:10
1e Panda-achtige: Panda 100HP 2009
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door lowiesjie »

Zie de bijgaande links voor units met mistlampen voor. Wel helaas Italiaanse sites dus misschien lastig qua verzenden naar NL.

https://www.drauto.parts/componenti-ele ... 77454.html

https://www.wdwricambi.com/it/home/puls ... p.20620.uw

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door BertPleizier »

Dat is niet voor een Panda 169 toch?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door sjirafje »

klopt die zijn inderdaad niet voor een 169. Hier is een voorbeeldje voor een 169: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /11967202/
Afbeelding
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pandavriend
Clublid
Berichten: 267
Lid geworden op: 17 dec 2021 15:44
1e Panda-achtige: Fiat Panda 12 Edizione Cool Onyx Black
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Launge Mediterraneo Blu
Facebook: https://www.facebook.com/groups/1120925748690
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Has thanked: 56 times
Been thanked: 42 times

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door Pandavriend »

Kleine aanvulling op mijn eerder bijdrage in dit topic.

Volgens mij heeft de panda 169 wel separaat aan te schakelen stadslichtjes, dit in tegenstelling tot de panda 319.

Mocht er, voor beide types, de extra verlichting middels een externe draadboom worden aangesloten zal deze bij de 169 de schakeldraad via de stadslichten worden geschakeld.

En voor de 319 via de zekeringkast, waarbij het op het contact zetten van de sleutel de schakeling wordt bekrachtigd. (Heb alleen geen idee hoe het verder moet worden aangesloten bij de 319 dat dimlicht uit blijft bij ingeschakelde mistlampen)
Voor de 319 werd mij geadviseerd de mistlampen niet via de bestaande bedrading te schakelen/aan te sluiten, dit omdat er geen schakelaar af fabriek aanwezig is en dit dan ook niet in de boardcomputer is opgenomen, nog programmeerbaar is.

Verders volg ik dit topic met erg veel belangstelling, zeker als het de 319 betreft. :wink:
Groet Eric

Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.

Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/

lowiesjie
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 feb 2013 09:10
1e Panda-achtige: Panda 100HP 2009
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door lowiesjie »

Zat ff niet op te letten, linkjes waren niet voor de 169 inderdaad.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door BertPleizier »

Ik zou de schakelaartjes zoals hierboven getoond gewoon op de Nederlandse sloop scoren. Dan heb je niets met een Italiaanse webshop te maken.

Gebruikersavatar
Janzzen
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2018 18:35
1e Panda-achtige: Panda Active 2012 [169]
Locatie: Sint Annaparochie
Has thanked: 10 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door Janzzen »

Beste mensen,

Dank voor alle support. Het betreft inderdaad een Panda 169. Op Onderdelenlijn kwam ik welgeteld één paniekverlichtingalarmmistlichtcitystandschakelaarpaneeltje (?) tegen mét een schakelaar 'mistlampen voor'. Ik heb deze gelijk maar besteld. Nu maar hopen dat de bedrading er wel ligt voor wat betreft het gedeelte daar achter, dus mistlamp-indicatie op het dashboard en eventuele boordcomputer die dit zal moeten regelen denk ik, geen idee, ik ben totaaaal niet thuis in de autotechniek, althans, niet wat dit gedeelte betreft. Ga het gewoon proberen, voor die 23 Euro wil ik die gok best wagen.

Verder ga ik van de week (wordt mooi weer!) eens even de zekeringkast induiken om eens te kijken en te meten. Mistlampen zélf heb ik nog niet aangeschaft, maar dat komt nog wel, eerst eens kijken of die schakelaar het doet en waar dat dan het relais (?) wordt geschakeld en of ik daar wat op kan aansluiten qua mistlampen.

Wordt vervolgd, ik hoop dat ik notificaties aan kan zetten, 't zou wel prettig zijn als ik even middels een mail op de hoogte wordt gebracht van reacties, maar, dat zal binnen 5 minuten ook wel weer geregeld zijn.

Dank nogmaals en ik houd jullie op de hoogte,

Roland.

Gebruikersavatar
Janzzen
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2018 18:35
1e Panda-achtige: Panda Active 2012 [169]
Locatie: Sint Annaparochie
Has thanked: 10 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Mistlampen inbouwen, maar Panda niet voorbereid...

Bericht door Janzzen »

Nou, schakelpaneeltje binnen en gelijk gemonteerd. In tegenstelling tot wat ik verwachtte, ging het lampje 'mistlampen voor' niet aan bij het indrukken van de schakelaar. Gewapend met multimeter en een schrijfblokje de motorkap eens opengetrokken.

Zekering/Relaiskast open en kijken of ik wat kon vinden om te meten. Eerst alle lege plekken van relais maar eens opgeschreven en ontdekt dat in vrijwel elk leeg vakje ook géén bekabeling ligt. Het schemaatje even op internet bekeken en ik kwam relais T14 tegen zoals die heet in mijn zekeringkast. Op een website met alle uitleg heet dat ding R8, Fog Light Relay. Deze zou gezekerd moeten zijn met een 15 Ampère zekering.

Nog een keer terug naar de auto en helaas, T14 aka R8 heeft geen énkele aansluiting. Gewoon een leeg vak met geen enkele bekabeling aan de achterkant van het paneel. Jammer jammer jammer.

Ik vermoed dat het mistlampen-lichtje ook pas gaat branden als er een relais in zit, maar zonder enige bedrading gaat dat natuurlijk niet werken. Ik vrees dat het aansluiten op de originele manier óf heel lastig wordt óf zelfs onmogelijk gaat worden...

Roland.

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”