Enorme rookwolk op de Snelweg 141 4x4

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Enorme rookwolk op de Snelweg 141 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

Hi allemaal!

Na een half uurtje rijden dacht ik, ik trek de Panda even door in de 4e versnelling. Helaas resulteerde dit in een enorme rookwolk. Gelukkig is het gebeurd bij de afrit van een tankstation.

Ik heb de motor direct uitgezet en zag de temperatuur meter klimmen naar ong. 100 graden. Alle koelvloeistof druppelde vervolgens onder de auto vandaan. Schrikken!

Toen ik de expansievat opende (op de veilige manier) zag ik dat er geen druppel koelvloeistof meer in zat. Ik heb opnieuw koelvloeistof gevuld maar dit druppelde direct weer weg. Alle slangen naar de radiateur gevolgd, niets te bekennen. Ik zag wel dat de koelvloeistof wegliep onder de accu vandaan. Maar dat is een moeilijk zichtbaar en bereikbaar plekje.

Weet er iemand wat daar precies loopt en wat het kan zijn? Zaterdag ga ik sleutelen maar misschien heeft iemand nu al tips en ideeën.

Ik heb een Panda 4x4 (141a) uit 2000 met de 1.1 Fire M4 motor.

Help!

Micha D.
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Enorme rookwolk op de Snelweg 141 4x4

Bericht door Micha D. »

Grote kans dat je kachelkraantje gescheurd is, die zijn van kunststof en willen onder 'last' (hoge druk of rare spanning) nog wel eens scheuren.

Pandavierkeervier
Forumgebruiker

Hmm, zou inderdaad kunnen. Dank voor je reactie.

Ik zag al een los buisje hangen volgens mij zou het ook kunnen zijn dat die is losgeschoten uit de kachelkraan. Ik laat het jullie weten hoe het zaterdag is gegaan.

De Panda rijdt voor de rest geweldig en staat er steeds netter bij. Ik ga binnenkort de auto polijsten en detailen.

michiel van g.
Forum-admin
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
Has thanked: 26 times
Been thanked: 76 times
Contacteer:

Bericht door michiel van g. »

je kunt de twee slangen van de kachel even met elkaar verbinden om te zien of je dan ook nog koelvloeistof verliest. Waarschijnlijk ontstond de wolk doordat er kvs op de uitlaat terecht kwam.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

4RN01D
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Bericht door 4RN01D »

Oof... dat lijkt me inderdaad schrikken. Bij de mijne was de kachelkraan ook overleden. Dat leidde tot een soort watervalletje onder mijn accu vandaan. Je kunt de aanvoer en retour tijdelijk doorverbinden met een koper buisje 15 mm. En troost je, dat je de verwarming binnenkort niet nodig zult hebben, want zo'n kraantje, daar zul je even op moeten wachten. Kijk voor de zekerheid ook even de slangen na... het is allemaal niet jong meer...
Panda 1.1 :D SMILE

Pandavierkeervier
Forumgebruiker

Haha ja, dat was inderdaad schrikken. Ik rij de Panda niet de dagelijks dus heb ik het ook niet direct nodig.

Ik doe alles op een rustige tempo. Ik geniet ondertussen van het beeld op de oprit. Ook dat is wat waard 😀

Maar fijn jullie reacties. Nu weet ik eigenlijk zeker waar ik zoeken moet. Misschien is het enkel een kwestie van het loshangend slangetje op z'n plek zetten. Of is dat te naïef gedacht?

PandaVespa
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 14 times
Been thanked: 28 times

Bericht door PandaVespa »

Hoe heb je auto bij tankstation weggekregen? Hij lekte vloeistof toch?

Zou eerst eens gaan kijken, accu eruit, flap aan de kant en je ziet kachelkraan cq 2 slangen zitten.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Pandavierkeervier
Forumgebruiker

PandaVespa schreef: 20 feb 2023 17:19 Hoe heb je auto bij tankstation weggekregen? Hij lekte vloeistof toch?

Zou eerst eens gaan kijken, accu eruit, flap aan de kant en je ziet kachelkraan cq 2 slangen zitten.
Ik heb de motor eerst helemaal laten afkoelen. Daarna heb ik gereden maar huis. Het tankstation bevindt zich op een steenworp afstand van mijn huis dus voordat de motor op temperatuur was, was ik al thuis.

4RN01D
Forumgebruiker

Bericht door 4RN01D »

Pandavierkeervier schreef: 20 feb 2023 15:45 Haha ja, dat was inderdaad schrikken. Ik rij de Panda niet de dagelijks dus heb ik het ook niet direct nodig.

Ik doe alles op een rustige tempo. Ik geniet ondertussen van het beeld op de oprit. Ook dat is wat waard 😀

Maar fijn jullie reacties. Nu weet ik eigenlijk zeker waar ik zoeken moet. Misschien is het enkel een kwestie van het loshangend slangetje op z'n plek zetten. Of is dat te naïef gedacht?
ik vrees dat dat inderdaad wat naief is... Die slangen zitten doorgaans vast met slangklemmen. Dus als ze al loskomen, dan is dat omdat de slang gescheurd is.

Het eerste wat je zal moeten doen is de accu losmaken en dan die "vilten" plaat rond de kachelbak weghalen... Die wordt op zijn plek gehouden door een rubber strip langs ja paravaan. Als je "geluk" hebt, zitten de slangen gewoon vast.

Als je dan wil weten of je kraan stuk is, dan zul je het koelsysteem moeten vullen, de verwarmingsschuif op verwarmen zetten en dan de motor starten. Natuurlijk zonder die vilten plaat in de weg... je kan heel even de motor laten draaien met losse accupolen (maar niet te lang) en dan moet je naar het kraantje kijken... als die lekt, zou je dat heel snel moeten kunnen zien...

Lijkt mij heel stug dat je kachelradiator stuk is, maar ook dat zou natuurlijk kunnen... maar dat weet je meteen, als de kraan en slangen niet lekken.

Gelukkig zit een 141 heel eenvoudig in elkaar qua opbouw. Dus qua reparaties heb je een prima overzicht.

Pandavierkeervier
Forumgebruiker

Wat fijn dit, dank je Arnold! Ik heb het kraantje iig al gevonden onderdeel 7754045 en kost rond de 15 euro.

Is het trouwens ook handig dat ik even met een tuinslang alles even spoel vanuit de expansievat? Ik bedoel, er zit toch niks meer in.

Er gaat 5.2 liter koelvloeistof in naar mijn weten. Klopt dat? Dan weet ik iig dat er nergens bellen zitten bij het afvullen.

4RN01D
Forumgebruiker

Bericht door 4RN01D »

Pandavierkeervier schreef: 20 feb 2023 20:00 Wat fijn dit, dank je Arnold! Ik heb het kraantje iig al gevonden onderdeel 7754045 en kost rond de 15 euro.

Is het trouwens ook handig dat ik even met een tuinslang alles even spoel vanuit de expansievat? Ik bedoel, er zit toch niks meer in.

Er gaat 5.2 liter koelvloeistof in naar mijn weten. Klopt dat? Dan weet ik iig dat er nergens bellen zitten bij het afvullen.
Ik zou niet met alleen water spoelen... Als je je koelsysteem schoon wil maken, zijn daar middeltjes voor die het koelsysteem goed reinigen. Puur water in het koelsysteem kan meer roest veroorzaken...

Chrisfix heeft een filmpje gemaakt:

En het ontluchten... als je je koelsysteem vult, moet je dat gewoon doen zoals je normaliter zou doen. Vul het systeem tot MAX op je expansievat en ontlucht vervolgens het systeem met de nippels op je radiator en in de slangen... Er moeten er een aantal zijn... daarmee haal je alvast wat lucht uit je systeem. Als het niveau in je expansievat nu te laag is, vul je weer bij tot MAX. Nu start je de motor, met de schuif van je verwarming op "warm" en laat je het systeem warmdraaien... houd je expansievat in de gaten. De thermostaat moet open gaan. Laat de motor draaien, tot je fan twee keer is aangegaan. Daarna kun je de motor uitzetten en het systeem af laten koelen. Vervolgens vul je, zo nodig bij tot je koelvloeistof halverwege MIN en MAX staat op je expansievat.

Erik 319
Moderator
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Has thanked: 23 times
Been thanked: 41 times

Bericht door Erik 319 »

En voor wat betreft de 5,2 liter.
Ik heb het er nooit in gekregen.😄
312=500 319=Panda.

Pinda1000
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Has thanked: 20 times
Been thanked: 29 times
Contacteer:

Bericht door Pinda1000 »

Wat je nooit moet doen is de motor laten lopen zonder accu aangesloten.

Pandavierkeervier
Forumgebruiker

4RN01D schreef: 20 feb 2023 20:25
Pandavierkeervier schreef: 20 feb 2023 20:00 Wat fijn dit, dank je Arnold! Ik heb het kraantje iig al gevonden onderdeel 7754045 en kost rond de 15 euro.

Ik zou niet met alleen water spoelen... Als je je koelsysteem schoon wil maken, zijn daar middeltjes voor die het koelsysteem goed reinigen. Puur water in het koelsysteem kan meer roest veroorzaken...

Chrisfix heeft een filmpje gemaakt:

En het ontluchten... als je je koelsysteem vult, moet je dat gewoon doen zoals je normaliter zou doen. Vul het systeem tot MAX op je expansievat en ontlucht vervolgens het systeem met de nippels op je radiator en in de slangen... Er moeten er een aantal zijn... daarmee haal je alvast wat lucht uit je systeem. Als het niveau in je expansievat nu te laag is, vul je weer bij tot MAX. Nu start je de motor, met de schuif van je verwarming op "warm" en laat je het systeem warmdraaien... houd je expansievat in de gaten. De thermostaat moet open gaan. Laat de motor draaien, tot je fan twee keer is aangegaan. Daarna kun je de motor uitzetten en het systeem af laten koelen. Vervolgens vul je, zo nodig bij tot je koelvloeistof halverwege MIN en MAX staat op je expansievat.

Ja day filmpje van ChrisFix heb ik idd gezien. Eigenlijk zijn dat de beste stappen ook te flushen. Misschien doe ik dat ook gewoon.

1 ding wat ik alleen niet begrijp is dat ik geen MAX heb staan bij mijn expansievat. MIN is geen probleem, dat staat er met koeienletters op.

PandaVespa
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 14 times
Been thanked: 28 times

Bericht door PandaVespa »

Net boven de min is voldoende. Garage’s hebben een app waarmee ze koelsysteem onder druk kunnen zetten, zonder dat motor aan is. Dat heb je ook nodig om systeem (snel en handig) om te ontluchten. Kachelunit zit hoger dan expansievat.
Anders is expansievat hoger houden met draaiende motor, kachel aan en bijvullen indien nodig.

Spoelen kan ook met koelvloeistof zelf, zo duur is dat spul niet.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”