Onregelmatige loop motor 4x4

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Pandavierkeervier
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Onregelmatige loop motor 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

Hi allemaal!

Ik heb iets wat ik niet helemaal kan plaatsen. Ik wil graag jullie ideen en hulp.

Het probleem:

Mijn Panda met 1.1 M4 motor loopt in de ochtend wat onregelmatig. Hij schokt nogal en heb soms wat bonkerig geluid. Hij verbruikt geen olie of koelvloeistof. Wat ik nog meer merk:

- Wanneer ik onder de motorkap gas geef met dr gaskabel valt de motor terug in de toeren terwijl ik de gaskabel steady hou in 1 stand. Dat doet 'ie zowel in hele lage toeren als iets hoger in de toeren.

- De motor lijkt het wat lastig te vinden om lekker te lopen in stationaire stand wanneer de toeren zijn gedaald.

- sinds vandaag merk ik ook dat de motor inhoudt op hogere toeren. Dit merk ik evident wanneer ik de motor in de 4e versnelling doortrek.

- Ook heb ik best wat witte rook uit de uitlaat alsof de branding niet optimaal is. Hij pruttelt wat.

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn en welke testen ik moet doen op het probleem te vinden?

4RN01D
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Onregelmatige loop motor 4x4

Bericht door 4RN01D »

Kijk eens naar de bougiekabels op de bobines. Misschien zit er wat corrosie op. Maak de aansluitingen op de kabels en bobines eens schoon en kijk wat de motor dan doet. De mijne liep op 2 potten als het blok koud was. De kabels en bobines schoonmaken loste dat op.
Panda 1.1 :D SMILE

Mark89
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Has thanked: 25 times
Been thanked: 17 times

Bericht door Mark89 »

Hoe oud zijn de bougies? Draai ze er eens uit en controleer eens hoe ze eruit zien en of er afwijkende tussen zitten.
Bougiekabels is inderdaad ook een goeie om te controleren.
Mijn panda liep vorig jaar ook soms op 3 cilinders wanneer deze koud was. Nadat ik de bougies en bougiekabels had vervangen nooit meer last van gehad.

Mocht je nieuwe bougies gaan steken, kies dan voor de gewone normale. Niet die bijzondere edities die langer mee gaan.

Als je de bougiekabels gaat vervangen, even goed onthouden welke aansluiting naar welke bougie gaat ;)

Pandavierkeervier
Forumgebruiker

De bougies zijn net verniewd, maar even kijken naar de kleur is altijd goed. Zeker als er veel afwijking is onderling.

Ik ga eens de bougie kabels dan testen. Want ik had ook een vermoeden dat er wat onbalans in zit vanwege een cilinder niet goed meedoet.

Dank voor de hulp heren! Ik laat het binnenkort weer weten.

Hierna ga ik de auto poetsen en polijsten. Hij staat er nu al bijna bij alsof die net van de band is gerold. Echt een plaatje is het geworden. Zowel van buiten als binnen. Ook onder de kap is de motor super netjes. Ik ben er heel blij mee!

De foto's volgen binnenkort. Eerst eens goed detailen en de puntjes op de i zetten.

Pandavierkeervier
Forumgebruiker

Update:

- Gasklephuis gereinigd.
- Nieuwe bougies.
- Nieuwe bougiekabels.
- Kleppendeksel losgehaald alles schoongemaakt incl nw pakking.
- Nieuwe olie en gevlucht

Resultaat: hij loopt beter maar wanneer de motor warm is en stationair probeert te lopen dat niet zonder slag of stoot gaat. Het is alsof een cilinder niet mee doet of het stationair toerental niet kan handhaven.

Hebben Julie enig idee waar het nog meer aan kan liggen? Bijv de gasklep positiesensor, map sensor of de stationair steller?

Voor mijn gevoel ben ik er bijna maar het is het nog net niet..

michiel van g.
Forum-admin
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
Has thanked: 26 times
Been thanked: 76 times
Contacteer:

Bericht door michiel van g. »

Ik zou even compressie (laten) meten. Het zou kunnen dat de kleppen gesteld moeten worden. Als er één te strak staat krijg je ook dit soort problemen.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Pandavierkeervier
Forumgebruiker

michiel van g. schreef: 10 apr 2023 09:19 Ik zou even compressie (laten) meten. Het zou kunnen dat de kleppen gesteld moeten worden. Als er één te strak staat krijg je ook dit soort problemen.
Goeie, dit laat ik doen!

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”