Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Off road banden op 4x4

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 nov 2022 19:55
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

Alpi34 schreef: 11 apr 2023 15:51 @ Pandavierkeervier,
@Alpi dank voor je bijdrage.
Graag gedaan. 8)

Overigens weet ik bijna zeker dat je problemen gaat krijgen met sturen en uiteindelijk een stuk van je bumper zult moeten wegslijpen om fatsoenlijk een bocht te kunnen nemen. Met de maat waar jij voor hebt gekozen zou ik zeer zeker spoorverbreders monteren. Voor wat betreft die bandenmaat: 145 staat imo alles behalve lullig onder een panda die toch al niet groot is.. mensen die het karretje van mij zien denken in eerste instantie ook dat het om een 4x4 gaat :lol:
Ben uiteindelijk wel benieuwd naar jouw ervaringen en wellicht enige plaatjes. :yes:

Was je eigenlijk van plan je auto met deze banden op de openbare weg te gebruiken of heb je daar een ander setje wielen voor? Want ik ben bang dat het type dat jij hebt uitgezocht behoorlijk wat geluid zal produceren :rofl:

Zelf vond ik de auto een stuk comfortabeler rijden maar vooral ook sturen. Stukken lichter in mijn beleving. Ik heb ze er 'standaard' onder zitten en met dit profiel en het aantal km's per jaar dat ik rijdt zullen ze niet heel snel slijten. De MS200 kunnen zelfs 'studs' in voor als het werkelijk glad mocht worden.. ha ha

Alhoewel volgens Ziarelli het geen probleem moet zijn, ging ik er al vanuit dat spacers noodzakelijk zijn. Hoe het sturen gaat, geen idee. Ik laat het jullie weten en post meteen wat foto's. Mocht het rijden dramatisch zijn, dan haal ik ze weer onderuit. Herrie tijdens het rijden maakt mij niet heel veel uit denk ik. Ze worden eigenlijk ingezet voor op de openbare weg. Dus precies waar ze niet voor bedoeld zijn, hahaha.

De Panda is voor mij meer een hebbeding. Echt mee rijden doe ik meer om alles wat in beweging te houden en wat plezier ritjes. Ik vind het vooral leuk op de oprit staan. Het is eigenlijk mijn derde auto.

Vandaag heb ik alle schokbrekers laten vervangen trouwens. En ergens deze week gaan de banden eronder denk ik.

Hij is nog niet af volgens mijn standaarden maar zal na het plaatsen van de banden een foto uploaden 😀

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 nov 2022 19:55
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

Alpi34 schreef: 11 apr 2023 15:57
Ik ga uiteraard opletten of de banden rechtsachter bij de filler neck aanloopt.
Dat antwoord kan ik je alvast wel geven: geheid en dat zul je vooral merken bij het nemen van die 'handige' rotondes.
Al hoop ik dat ik er naast zit en dat de 4x4 in dat opzicht toch wat meer mag afwijken van de oer.
Ik hoop het ook!

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 nov 2022 19:55
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

Nou, de Panda is technisch vrij grondig aangepakt, daarbij zijn te veel zaken vernieuwd om op te noemen. De motor is bijv volledig gereviseerd en alles wat je onderweg tegenkomt is vernieuwd en schoongemaakt. Ik heb ook onder de kap het geheel mooi laten stoomreinigen. Belangrijk, motor loopt als een zonnetje nu.

Ik wilde graag off road banden hebben. Die zijn geplaatst! Meteen de auto laten voorzien van nieuwe schokbrekers en veren. Die hadden hun beste tijd gehad. Belangrijk, de banden lopen nergens aan. Ik rij op standaard onderstel, dus geen lift. Ow ja, natuurlijk wat rolgeluid van de banden maar het valt mij echt reuze mee.

Hierbij wat fotos van de Panda.
20230506_201913.jpg
20230506_201905.jpg
20230506_201920.jpg

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door PandaVespa »

Wat kostte dat geintje, om motor volledig te reviseren (zonder uit- en inbouw)?

Als goed is, is de motor gewoon stil.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 nov 2022 19:55
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

De motor is uitgebouwd tot aan de zuigers, maar niet compleet uitgeweest. Je keek dus tegen de bovenkant van de zuigers aan. Vanaf daar zijn de zuigers grondig schoongemaakt. Uiteraard nieuwe koppaking op. De kop is gevlakt en heel de kleppendeksel gedeelte is naar een revisiebedrijf geweest om alle seals te vervangen. Daar hebben ze alle testen gedaan en ook de kleppen ingeslepen. Alle bouten en moeren zijn vernieuwd. Nieuwe waterpomp, spanrollers, nieuwe distributieriem. Ik denk dat dit het grootste gedeelte is van de revisie zelf. De motor is geflusht en ook het koelsysteem.

Dit grapje alleen was volgens mij iets van 1400 euro ex. Btw. Het totaalbedrag voor alles is natuurlijk veel hoger.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door michiel van g. »

Mooie Panda hoor! ik mis alleen nog de naafkapjes ;)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 nov 2022 19:55
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

michiel van g. schreef: 07 mei 2023 10:50 Mooie Panda hoor! ik mis alleen nog de naafkapjes ;)
Haha klopt! Ik heb er alleen 1, dus ik mis er precies 3. Ik bestel ze binnenkort. Ivm de verzendkosten doe ik dat vaak samen met andere onderdelen.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door PandaVespa »

Ah een cil.koprevisie _O_ , goed bezig (y) . Heb ik ook gedaan bij mijn selecta. Eerste keer dat ik ermee reed, vroeg ik mij af of de motor wel aan stond. Zo stil was deze. En na 50.000km nog steeds verrassend erg rustig op (normale)toeren.

Nu bezig om de compressor luchthoorn (verroest na elke 2 jaar achter de voorbumper) naar motorruimte te verplaatsen. Langere slangen nodig. Ook rvs veren besteld om dubbel knikken van deze slangen te voorkomen :roll: .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 nov 2022 19:55
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

PandaVespa schreef: 07 mei 2023 12:02 Ah een cil.koprevisie _O_ , goed bezig (y) . Heb ik ook gedaan bij mijn selecta. Eerste keer dat ik ermee reed, vroeg ik mij af of de motor wel aan stond. Zo stil was deze. En na 50.000km nog steeds verrassend erg rustig op (normale)toeren.

Nu bezig om de compressor luchthoorn (verroest na elke 2 jaar achter de voorbumper) naar motorruimte te verplaatsen. Langere slangen nodig. Ook rvs veren besteld om dubbel knikken van deze slangen te voorkomen :roll: .

Lekker bezig, mijn hoorn zag er nog perfect uit. Maar goed om te weten dat je de hoorn verlegt. Kan later altijd van te pas komen.

Dat verhaal wat je zegt over de stilheid van de motor geldt eerlijk gezegd niet voor mij. De lopende motor is bij mij qua geluid gewoon aanwezig. Ik vraag me dan af waarom het bij mij dan niet echt muisstil is. Heb je daar een verklaring voor?

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door PandaVespa »

Stationair hoor je mijne ook hoor, bedoelde meer op toeren (niet plankgas cq max toeren). Zeg maar rijden bij ca 100km/h. Mijne hoor je bijna niet meer.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 nov 2022 19:55
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

PandaVespa schreef: 07 mei 2023 13:45 Stationair hoor je mijne ook hoor, bedoelde meer op toeren (niet plankgas cq max toeren). Zeg maar rijden bij ca 100km/h. Mijne hoor je bijna niet meer.
Ah, op die manier. Bij mij hoor je nu door de banden natuurlijk veel. Binnenkort laat ik een nieuw uitlaatsysteem op zetten. Ik weet niet of er veel mensen zijn die dat willen. Dan open ik daar een aparte topic van.

Ik wil een mooie schuin afgesneden uitlaat op met een grotere diameter. I.c.m. een nieuwe custom demper zelf gaat hij ook wat meer geluid geven. In de buurt heb ik een bedrijf die hoge kwaliteit custom uitlaatsystemen maakt voor sportieve modellen zoals een Golf R / GTI / Type R's etc.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Micha D. »

Ziet er goed uit allemaal. Hoort een 4x4 zo hoog achter tov voor te staan? Hij lijkt een beetje voorover te duiken bijna.

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 nov 2022 19:55
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

Micha D. schreef: 07 mei 2023 20:43 Ziet er goed uit allemaal. Hoort een 4x4 zo hoog achter tov voor te staan? Hij lijkt een beetje voorover te duiken bijna.
Geen idee eigenlijk. Ik heb de veren en dempers op chassisnummer besteld en waren exact gelijk aan wat er onderuit is gekomen. Misschien ligt het aan de foto (parkeervak loopt af) of hebben de banden 155/80/13 hier een effect op.

Auto veert en dempt nu trouwens geniaal. Een verschil tussen dag en nacht. De schokbreker links voor was sowieso lek.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door PandaVespa »

Een 141 hoort origineel achter wat hoger te staan dan voor. Bij 4x4 wellicht iets meer ivm differentieel wat achter zit.

Nieuwe schokdempers en draagarmen, je herkent de auto niet meer qua rijgedrag _O_ .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”