Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Aanschaf Panda…..alweer!

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Aanschaf Panda…..alweer!

Bericht door Petez »

Daar gaan we weer, vermoedelijk stap ik over van werkgever, en moet ik dus mijn bedrijfswagen inleveren en zelf weer een auto kopen.

Een paar eisen, klein, redelijk zuinig, luxe , betrouwbaar, en maximaal 5000 euro. (En airco,Bleutooth)

Alles bekeken, en ik kom natuurlijk toch weer uit bij een Panda, nu is alleen de vraag, wat is de meest betrouwbare motor, twinair, turbo of niet, of toch zoeken naar die unicorn met een 1.2?

Snelheid intereseert mij helemaal niks, lage kosten, daar draait het me om, auto zal 90% op de snelweg zitten, ongeveer 40 km per dag.

Wat is wijsheid…

(500 ook in overweging genomen, maar daar zie ik er wel heel veel van, alleen hier in de straat al vier….beetje origineel mag wel)
Laatst gewijzigd door Petez op 30 apr 2023 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pandavriend
Clublid
Berichten: 267
Lid geworden op: 17 dec 2021 15:44
1e Panda-achtige: Fiat Panda 12 Edizione Cool Onyx Black
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Launge Mediterraneo Blu
Facebook: https://www.facebook.com/groups/1120925748690
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Has thanked: 56 times
Been thanked: 42 times

Re: Aanschaf Panda…..

Bericht door Pandavriend »

Zou zoeken naar een 1.2.
Ten tijden van mijn zoektocht naar een 319, leverbaar vanaf 2012, was dat wel een spelt in de befaamde hooiberg. Zeker als je er eentje zoekt met heel weinig kilometers op de klok.
De 169 in de 1.2 zijn er, als je zoekt, veel meer van. Dit zelfs met een kilometerstand van tussen de 50/75 k.
Ga wel op je gevoel af en niet op je emotie
Kijk ook heel goed naar de staat van onderhoud, zeker als er een onderhoudsboekje bij zit.
Ook goed tellen met de jaren voor de distributieriem. In deze probeer dit in je onderhandelingen af te dingen. Dat omdat je anders een best wel kostbare reparatie kan hebben als je dat achteraf zelf moet (laten) doen. (Elke 5 jaar of 60.000 km)
Mocht je er geen eentje vinden die naar je zin is, zou het wellicht verstandig zijn om je budget bij te stellen.
De “automaat”versie, zou ik met een grote boog omheen lopen, al lopen de meningen daar over behoorlijk uiteen.
Groet Eric

Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.

Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: Aanschaf Panda…..

Bericht door Petez »

169 heb ik gehad, en alle modellen daarvoor ook trouwens, ik wil nu echt naar een 319 overstappen, ook omdat het gewoon een goed rijdende en relatief luxe auto is.
Twinair is dan toch wat je het meeste ziet, budget naar boven doe ik niet, dan stopt het weer nergens, ik ken mezelf…..

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Aanschaf Panda…..alweer!

Bericht door 2cv6 »

Een Panda 319 1.2 is vaak een import auto. Vaak is de teller dan teruggedraaid.

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: Aanschaf Panda…..alweer!

Bericht door Petez »

Ach, dat zou me bij de juiste prijs en gewoon nette conditie geeneens zoveel interesseren, maar ik heb er geloof ik wel lol in om eens een Twinair te hebben, ik ken er maar weinig echte problemen mee bij goed onderhoud, maar vraag me gewoon af wat de praktijkervaringen zijn.

Het geluid heb ik trouwens altijd vreselijk gevonden, maar eigenlijk begin ik stiekem wel een soort van lol er in te krijgen….

Zie diverse turbo uitvoeringen aangeboden, maar ik ken turbo’s vooral van dure reparaties.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Aanschaf Panda…..alweer!

Bericht door Erik 319 »

Een 319 twinair is op zich niet verkeerd.
Als snelheid onbelangrijk is kun je het zonder turbo ook wel redden.
Een voordeel van de twinair is dat er geen distributieriem in zit zodat onderhoud niet al te veel voorstelt.
Bluetooth zullen ze niet allemaal hebben . Goedkoop zijn ze ook meestal niet. Wel een fijne auto.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Aanschaf Panda…..alweer!

Bericht door PandaVespa »

Een D-ketting wil niet zeggen minder onderhoud. Ook waterpomp en v-snaar/multiriem dienen ook op tijd vervangen te worden. Een ketting kan ook rekken, blijft deze op spanning?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pandavriend
Clublid
Berichten: 267
Lid geworden op: 17 dec 2021 15:44
1e Panda-achtige: Fiat Panda 12 Edizione Cool Onyx Black
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Launge Mediterraneo Blu
Facebook: https://www.facebook.com/groups/1120925748690
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Has thanked: 56 times
Been thanked: 42 times

Re: Aanschaf Panda…..alweer!

Bericht door Pandavriend »

2cv6 schreef: 30 apr 2023 18:07 Een Panda 319 1.2 is vaak een import auto. Vaak is de teller dan teruggedraaid.

Dat kan wezen, navraag bij een collega Fiat Dealer of het onderhoudsboekje of een te nieuw kenteken, zie daarvoor het RDW, kunnen je voldoende informatie geven.
Groet Eric

Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.

Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: Aanschaf Panda…..alweer!

Bericht door Petez »

En als je een Panda hebt met Blue and me standaard, kan je dan via BT muziek spelen van je telefoon? In mijn geval een iPhone 13.
Ik lees daar nogal wisselende verhalen over?

Gebruikersavatar
Pandavriend
Clublid
Berichten: 267
Lid geworden op: 17 dec 2021 15:44
1e Panda-achtige: Fiat Panda 12 Edizione Cool Onyx Black
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Launge Mediterraneo Blu
Facebook: https://www.facebook.com/groups/1120925748690
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Has thanked: 56 times
Been thanked: 42 times

Re: Aanschaf Panda…..alweer!

Bericht door Pandavriend »

Bij die van ons is het mogelijk.
De Panda van 2017 heeft een USB/aux aansluiting in het handschoenkastje.
Zo snel een van deze aansluitingen wordt gebruikt geeft deze dat aan op de radio.
Werken met een draadje is de remedie.
BT werkt wel, dus zonder draadje, alleen je krijgt elke keer de melding dat je telefoon verbonden is.

Misschien is dit weer bouwjaar afhankelijk.

PS. Heb zelf ook de IPhone 13
Groet Eric

Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.

Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Aanschaf Panda…..alweer!

Bericht door 2cv6 »

Ik heb een twinair 85 PK, maar vindt een vier cilinder veel beter rijden. Moet zeggen dat ik nog niet met een vier cilinder 319 model heb gereden, maar wel met 169 en 141 panda's .
Rotondes die je met een viercilinder in de derde versnelling kunt nemen, moet de twee cilinder terug naar de tweede versnelling.
Als ik thuis weg rij heb ik ongeveer 2 Km stadsverkeer en dan een 80 Km weg. De twee cilinder trilt dan als je in de vijfde versnelling rijdt. Is de motor goed warm, dan heb je er minder last van.
Het brandstof verbruik is hoog. Ik rij gemiddeld 1:17 en dat is dan ook nog te danken aan meneer Rutte waardoor ik op de snelweg niet harder mag rijden dan 100 Km/h. Wordt de auto alléén gebruikt voor boodschappen binnen het dorp, dan is dat 1:12. Met een carburateur motor kun je zuiniger rijden. En met al die computers aan boord zou dat toch beter moeten kunnen.
Ik weet niet hoe het met de distributie ketting bij deze auto's is, maar hoor dat bij moderne auto's de ketting vaak geen probleem is, echter de spanners stuk gaan waardoor de ketting overspringt. Als je een beetje Duits verstaat, kijk dan eens bij "Die Autodoktoren" die hebben er menige aflevering aan besteed. Je kunt dit wel wat voorkomen door regelmatig olie te verversen en er op te letten dat het de voorgeschreven olie voor deze motor is. De olie interval van 30.000 Km is volgens hun veel te groot en 15.000 zou beter zijn, en in ieder geval een keer per jaar de olie verversen. Dit komt overeen met wat een monteur van de ANWB mij vertelde.

Wat wel leuk is aan deze auto, is het vermogen dat uit dat kleine motortje komt. Snelheid of snel accelereren vindt ik niet interessant, maar ik ben drie keer met deze auto in Oostenrijk geweest, en het heeft mij elke keer weer verbaasd hoe makkelijk deze auto de hellingen neemt. Met mijn oude Opel diesel moest ik tussen het vrachtverkeer gaan rijden waarbij er soms nog een vrachtauto mij passeerde maar met de Panda kan ik zonder moeite omhoog komen en heb dan nog wat vermogen over. Vreemd genoeg rijdt hij op de Oostenrijkse snelwegen een stuk zuiniger dan hier in Nederland.

https://www.youtube.com/@Autodoktoren/videos

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: Aanschaf Panda…..alweer!

Bericht door Petez »

Kijk, daar kan ik wat mee.
Ik twijfel ook best over de Twinair, zit nu zelfs ook te kijken om een 100hp te kopen….misschien toch leuker.
Gelukkig heb ik pas over 2 maanden een auto nodig, dus ik twijfel nog even hevig door….
Eigenlijk is voor mij de 169 toch het leukere model dringt tot me door, puur een kwestie van smaak natuurlijk.

Maar ja…..🤪

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Aanschaf Panda…..alweer!

Bericht door Riddick »

Als snelheid niet uit maakt, zeker een 1.2 VVT 8v 69 pk nemen.
Persoonlijk ben ik een TwinAir Turbo fan, er moet bij mijn wel een beetje gang in zitten.
Een TwinAir turbo is "geen" zuinige motor, als er gewoon mee doorgereden wordt, met een mega bejaarde rijstijl is er wel zuinig mee te rijden, dan kan je gewoon 1 op 20+ rijden.

Heb geen Panda meer, heb 7 Panda's gehad, 3x een 141A, 2x een 169, en 2x een 319.
Rij nu een 500S 105 pk met SAVALI tuning naar 122 pk en 182 Nm.

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: Aanschaf Panda…..alweer!

Bericht door Petez »

500 heb ik naar gekeken, maar er staan serieus op 50 meter 4 van die dingen hier in de straat, en een beetje origineel mag het wel zijn van mij….. 😉

Heb zelf twee 141’s en een 169 gehad (en nog wat meer Fiats) en ik begin toch zachtjes te denken dat ik een 169 leuker vind, een 100hp lijkt me wel wat een keertje, maar ja, de relatief moderne luxe van een 319 spreekt me ook wel aan, mooie lounge uitvoering met alles er op en er aan….lastig hoor….maar prettig probleem om te hebben.

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: Aanschaf Panda…..alweer!

Bericht door Petez »

Gereden met een mooie Twinair lounge uitvoering, denk niet dat het hem gaat worden, toch net niet wat ik zoek. Kan mijn vinger er niet op leggen, maar het gevoel is er niet.

En nu ga ik weer twijfelen, want ik kwam een vreselijk mooie Toyota IQ tegen…….ook een oude liefde van me.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”