Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Verwarmde spiegels?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Verwarmde spiegels?

Bericht door Poging2 »

Vraagje, beetje rare tijd van het jaar ervoor maar;

Ik dacht dat mijn panda (2010 Emotion met verder alles erop en eraan wat je zo ongeveer bestellen kon) verwarmde spiegels had, maar afgelopen winter bleven beiden gewoon hun bevroren zelf.

Dus ik vraag me af of dat er wel op zit, 1 defecte kan maar 2 lijkt me wel heel sterk. Is er een manier te checken of het erop zit behalve een spiegel uit elkaar te trekken?

En als het er niet op zit, is het achteraf toe te voegen? Volgensmij staat er gewoon 12V op die glazen, als dat zo is zou ik misschien gewoon draden kunnen trekken vanaf een steekzekering op een permanente 12V met een schakelaartje ertussen.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door Erik 319 »

Als je ze achteraf inbouwt zou ik ze gewoon bij de achterruitverwarming aansluiten. Scheelt weer een extra schakelaar.
Bij sommige auto's is dit standaard zo.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door bero »

Weet je zeker dat die optie van de 169 te verkrijgen was?
Heb dat in 2010 niet op de lijst zien staan namelijk, anders had ik die wel genomen toen de tijd.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door Poging2 »

bero schreef: 10 mei 2023 19:44 Weet je zeker dat die optie van de 169 te verkrijgen was?
Heb dat in 2010 niet op de lijst zien staan namelijk, anders had ik die wel genomen toen de tijd.
Ja dat vraag ik me dus ook af, ik heb de prijslijst hier en daar staat het ook niet op. Maar als ik online kijk dan zie ik wel dat er verwarmde spiegels bestaan;

https://www.autodoc.nl/blic/20135028

Vandaar dat me dat aan het denken zette. Het is ook maar 1 stekker, dus wishfull thinking liggen de draden al in de auto en is het een missende optie. Maar als dat niet zo is dan is die stekker wel zo te fabrieken lijkt me om de draden erbij te prikken en dan inderdaad misschien bij de achterruitverwarming opprikken zoals @Erik319 heel slim opmerkte

Word het alleen ff kijken of mijn haynes de schema's heeft

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door 2cv6 »

In Haynes staat het schema op pagina 12-26.
De spiegelverwarming zit samen met de achterruit verwarming op één relais. Na het relais zijn de spiegels nog apart afgezekerd maar de achterruit verwarming niet. Als de kabels er zouden liggen moet je er nog wel die zekering plaatsen.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door Poging2 »

2cv6 schreef: 11 mei 2023 17:54 In Haynes staat het schema op pagina 12-26.
De spiegelverwarming zit samen met de achterruit verwarming op één relais. Na het relais zijn de spiegels nog apart afgezekerd maar de achterruit verwarming niet. Als de kabels er zouden liggen moet je er nog wel die zekering plaatsen.
Ik heb hem digitaal, maar heb ze gevonden. Thanks

Zo te zien wel een projectje met kans van slagen, zou tof zijn als we dit een beetje op de originele manier kunnen doen via de achterruitverwarmingsschakelaar (3x woordwaarde). Wel apart dat de optie overal bestaan behalve de 2010 optielijst, maar daar kunnen we altijd nog es naar graven

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door bero »

Ben benieuwd! Leuk project om te volgen
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door Poging2 »

Oke ik denk natuurlijk weer veel te moeilijk |:|

Gewoon een 15A bypass op de 30A van de achterruitverwarming en dan zijn we er al ja.

Projectje staat heel even stil tot het salaris er is en dan gaan we verder prutsen

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door Poging2 »

Vandaag begonnen met het projectje en rechterkant is nu klaar.

Begonnen met rechts want dan hebben we straks het ergste maar gehad :)

Ik wist nog niet precies hoe en waarlangs ik de kabels het beste kon laten lopen dus begonnen met het mezelf makkelijk maken. Dashboardkastje eruit, plastic dorpelstukje eruit, plastickap rondom de versnellingspook eraf, deurpaneel eraf en daarna een rondje inventariseren.

Afbeelding

Op dit moment nog geen concreet plan qua aansluiten, maar een plannetje begon zich wel te vormen. Eerst de spiegel maar loshalen.

Afbeelding

Spiegelglas eruit gewipt (brak heel subtiel doormidden :oops: ) en dan heb je toegang tot 4 kruiskop schroefjes, schroef je deze los dan kan je de plastic kap wegdraaien van het binnenwerk en zo krijg je toegang tot de klemmetjes die de sierkap aan de behuizing klemmen. Tot slot heb ik het kapje aan de onderkant ook eruit gehaald.

Ik had nog een oud verlengsnoer liggen, deze gestript en de interne draden gebruikt voor de spiegels. Waarom nieuw kopen als het zo ook kan? Enige is dat de kleur draad niet overeenkomt (alhoewel geel/groen voor ground en blauw en zwart voor live is niet helemaal fout natuurlijk). Besloten eerst de spiegel helemaal klaar te maken, daarna de draden door de deur te trekken en dan in de auto verder te gaan. Mocht de gezondheid dan voortijdig de handdoek in de ring gooien dan is tenminste de auto wel veilig te gebruiken.

Heb niet echt foto's gemaakt van in de spiegel, maar het wijst zich eigenlijk vanzelf. De spiegel is met een brug verbonden aan de auto, aan beide kanten zit een foamring die de boel afsluit, wip die 2 eruit en je hebt alle ruimte om zonder prutsen de draden te trekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even passen en meten hoe en waar we de draden kunnen leggen zonder dat de spiegel in zijn beweging beperkt word. Het binnenwerk heeft op meerdere plekken gaten waar kabels doorkunnen en heel toevallig waar de pinnen van het glas uitkomen zit in het binnenwerk een uitsparing met klemmetje om de draden vast te houden. Alsof Fiat jaren lang Panda's met spiegelverwarming verkocht en toen ineens in 2010 dacht van fck iedereen die in een koud land woont :no:

Afbeelding

Spiegel weer op zijn plek, getest dat het glas volledig vrij kan bewegen en daarna spiegel weer afgemonteerd (plus een schoonmaakrondje van het binnenwerk. Vond de spiegel wat stroefjes bewegen, maar besloten de boel toch maar niet te smeren). Daarna een route in de deur gezocht naar binnen, dat bleek verrassend simpel, gewoon vastmaken aan de bestaande kabelboom. Wel is dat even een beetje gepruts, in de deur zit links een soort plastic goot en ik kon niet precies voelen hoe de kabel liep, maar de eerste 2 pogingen liep het raam er op vast. 3e poging cm voor cm gevoeld en de kabel met meerdere tyraps aan de kabelboom vastgemaakt. Tevens draden in de deur ingepakt met van die zelfde stoftape als Fiat gebruikt (had van een eerder projectje nog een paar rollen liggen) en rondom de wat scherpe doorvoergaten krimpkous gebruikt. Daarna deur weer afgemonteerd. Let niet op alle ducttape en de vernielde foampad bij de spiegel, degene die voor mij aan de panda gewerkt heeft was helaas erg lomp. (zo zag ik ook dat het klepje van het interieurfilter vernield is, dat word weer ff de sloop bezoeken binnenkort)

Pal naast waar de draden de deur binnenkomen zit een aardepunt dus dat was mooi makkelijk. Oogje was ietsje te krap voor de bout vandaar dat mijn draad ietsje gedraaid zit en ik was het krimpkousje vergeten dus na de foto heb ik de boel nog even ingepakt met isolatietape. Waarschijnlijk overbodig gezien de Fiat draden ook open liggen, maar mijn krimpoogje zag er wel heel erg beun de haas uit (hoewel gewoon stevig en goed verbonden)

Afbeelding

Daarna de andere draad, deze moet natuurlijk helemaal naar de andere kant getrokken worden. Dat is bij de Panda wel een dingetje, ik liep daar bij het plaatsen van de radio ook tegenaan. Je hebt niet echt een lekkere route door het midden namelijk. Gekeken voor een route onderlangs, maar met tegenzin de radio er uit gepeuterd en bovenlangs gegaan.

Afbeelding

Draad loopt eerst samen met draden van de DAB antenne en microfoon over de buis tussen het dashboardkastje en airbag in en komt daarna uit bij de radio. Daarna gezorgd dat de draad op de bodem van het radiogat ligt zodat bij een toekomstige radioupgrade niet meteen per ongeluk de draad stuk getrokken word of alles in de knoop raakt. Daarna draad links door een mini opening in het plastic getrokken en dan onder het stuur langs. Daar in het plastic 3 gaatjes geboord en de kabel met tyraps vastgezet. Uit de weg van alle bewegende delen, vrij van het koellichaam onder de stuurkolom en volledig uit het zicht verborgen.

Afbeelding

Afbeelding

En dat is waar we vandaag geëindigd zijn. Rechterkant is helemaal klaar, alles weer netjes op zijn plek en de draad ligt klaar om samen met links op de bypass gemonteerd te worden

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door sjirafje »

Bedankt voor de uitgebreide update!
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door Poging2 »

En vandaag verder met de 2e helft.

Allereerst een revisit van de rechter aarde;

Afbeelding

Doosje met grotere oogjes gehaald en nu wel een stukje krimpkous erover. Maakt voor de werking niks uit en je ziet het toch niet, maar het zat me gewoon dwars :|

Goed met dat uit de weg tijd voor de linkerkant. Eerst de linkerdeur uit elkaar gehaald en de spiegel gedemonteerd.

Afbeelding

Als je het glas eraf hebt zie je 4 kruiskopjes, op de foto zie je 2 van de 4, de andere had ik er al uit voor ik me bedacht om een foto te maken. Na die vier eraf gehaald te hebben kan de kap draaien en kan je de sierkap eraf klikken. Tot slot nog even het kapje aan de onderkant eraf halen en toen een verrassing voor mij. De linker spiegel bleek veel lastiger om mee te werken.

Kan niet precies de vinger erop leggen, maar alles was veel meer pielen en prutsen dan de rechterkant en de temperatuursensor zat ook nog in de weg omdat de draad super strak stond. Maar oke na enig nadenken en proberen de draden op de goede plek gekregen in de spiegel.

Afbeelding

Hier zie je ook het voordeel van het kapje aan de onderkant. Het is geen doen om de draad door die bocht naar binnen te werken of andersom. Ik trek de draad eerst vanaf de spiegelkant door het gat waar die moet komen, dan via de onderkant naar buiten en vanuit onderen kan je in een rechte lijn door de brug naar binnen.

Afbeelding

Aan de binnenkant de draad ingepakt met stoftape ter bescherming, zelfde verhaal als de andere kant. Deze keer de draad achter het plastic in de deur gelegd en deze hangt mooi uit de weg van het raam. Daarna draad naar binnen getrokken en dat was even een gedoe, links heb je gek genoeg veel minder ruimte dan rechts.

Afbeelding

De draad met rode krimpkous is de bundel draden die uit de deur komt. Eerste uitdaging is het zoeken van een aardepunt, ik wilde liever niet boren of ergens een zelftapper inrammen als het niet hoeft.

Afbeelding

Kon geen aardepunt in de buurt vinden dus onderste bout van de zekeringkast hiervoor misbruikt. Zelfde verhaal als rechts: oogje, krimpkousje en vastschroeven. In mijn hand houd ik de zwarte (linker spiegel) en blauw (rechter spiegel) draden die samen op de bypass komen.

Afbeelding

Afbeelding

En dat is dat. Die blauwe kabel loopt echt waardeloos, ben ik met iedereen eens die dat ook gaat zeggen :wink: Kon nu even niet anders, maar dat ga ik nog aanpassen. Voor vandaag was de energie op.

Bypass zit mooi op zijn plek, niet in de weg en redelijk onzichtbaar. Komt nog even een labeltje met "spiegel verwarming" aan, mocht iemand dan ooit aan de auto werken dan is het duidelijk waarom dat ding er zit.

Het is geen goed weer om een verwarming te testen, maar bij indrukken van de schakelaar komt er spanning op de draden en ik ben net even nu het buiten een graad of 12 is gaan testen en de spiegels worden daadwerkelijk warm :) Missie geslaagd.

Stelt eigenlijk niks voor, maar het is toch belachelijk veel tijd gaan kosten. En dan moet die draad voor het mooi nog anders. Maar komende winter gaat dit echt heel fijn zijn

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door sjirafje »

Poging2 schreef: 19 mei 2023 23:42 Allereerst een revisit van de rechter aarde;

Afbeelding

Doosje met grotere oogjes gehaald en nu wel een stukje krimpkous erover. Maakt voor de werking niks uit en je ziet het toch niet, maar het zat me gewoon dwars :|
Herkenbaar... :yes:
Stelt eigenlijk niks voor, maar het is toch belachelijk veel tijd gaan kosten. En dan moet die draad voor het mooi nog anders. Maar komende winter gaat dit echt heel fijn zijn
Mooi dat het project geslaagd is. Gaat altijd meer tijd in zitten dan gepland. Zo wilde ik afgelopen winter mijn dashcam vervangen door een nieuwer model en dacht dat wel in een uurtje te kunnen doen, dus een middagje voor uit getrokken maar uiteindelijk heb ik in een middagtijd alleen de cam aan de voorkant kunnen vervangen en had geen tijd meer om die aan de achterkant te vervangen.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door Poging2 »

sjirafje schreef: 20 mei 2023 00:25
Mooi dat het project geslaagd is. Gaat altijd meer tijd in zitten dan gepland. Zo wilde ik afgelopen winter mijn dashcam vervangen door een nieuwer model en dacht dat wel in een uurtje te kunnen doen, dus een middagje voor uit getrokken maar uiteindelijk heb ik in een middagtijd alleen de cam aan de voorkant kunnen vervangen en had geen tijd meer om die aan de achterkant te vervangen.
Ja inderdaad en ik wil het ook netjes weggewerkt hebben. Waarschijnlijk had die draad bijvoorbeeld ook wel onder het dashboardkastje langs gekund of lui onder de matten door ofzo maar das gewoon niet hoe het hoort.

Nu sparen voor het volgende project :)

Gebruikersavatar
Pandavriend
Clublid
Berichten: 267
Lid geworden op: 17 dec 2021 15:44
1e Panda-achtige: Fiat Panda 12 Edizione Cool Onyx Black
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Launge Mediterraneo Blu
Facebook: https://www.facebook.com/groups/1120925748690
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Has thanked: 56 times
Been thanked: 42 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door Pandavriend »

Mooi topic, mooi gedetailleerd.
Best werkje geweest, ga je plezier van hebben.
Groet Eric

Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.

Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Verwarmde spiegels?

Bericht door Poging2 »

Afbeelding

Zo nou issie af :yes:

Die aardedraad stoort me wel een beetje, maar het zit daar helemaal niks of niemand in de weg dus ik geloof het wel

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”