Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door Kwattro »

Hallo iedereen,

Drie weken geleden op vakantie vertrokken met gezin en aanhangwagen. Na een halfuur ging het rood lampje branden van de motortemperatuur. Onmiddellijk gestopt en onder de motorkap gekeken. De koelvloeistof bleek uit het expansievat te zijn gegooid. Ook de kachel gaf geen warmte meer. We zijn huiswaarts gekeerd en koelvloeistof weer aangevuld en ontlucht. Het probleem keert echter terug na een tijdje rijden. Thermostaat lijkt correct open te gaan en ook de waterpomp lijkt te werken. Koelvin springt ook aan. Iemand een suggestie? Voor de volledigheid, de auto werd daags ervoor aangereden.

Het gaat om een 1100cc uit 2003.

Bedankt voor het meedenken.
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km

Mark89
Forumgebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 mei 2022 20:06
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Has thanked: 25 times
Been thanked: 17 times

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door Mark89 »

Dit kunnen best veel oorzaken hebben.
Via waar gooit hij de kvs eruit? Via de dop?

Weet je zeker dat je de boel goed ontlucht hebt?
Als er lucht in blijft zitten, kan dit uitzetten door de warmte en daarmee kvs eruit duwen.

Als er verder geen lekkage of kapotte radiator is, is de kans aanwezig dat er uitlaatgassen via de kapotte koppakking in je kvs systeem wordt geduwd, waardoor de druk in je kvs systeem te hoog wordt en dat hij daarom via de dop kvs eruit gooit.

Er bestaat een rookgastester die kan meten of er uitlaatgassen in je kvs systeem aanwezig zijn.
Misschien kun je deze bij een garage laten controleren. Dan weet je zeker dat het probleem door een kapotte koppakking veroorzaakt wordt.

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door Kwattro »

Het is inderdaad via de dop. Ik zal het laten nakijken via de CO-meting. Lijkt mij een prima voorstel. Dankjewel.
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km

Mark89
Forumgebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 mei 2022 20:06
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Has thanked: 25 times
Been thanked: 17 times

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door Mark89 »

Een andere mogelijkheid, iets goedkoper om misschien te overwegen, is de kvs dop eerst te vervangen.
Deze dop moet pas bij een bepaalde druk open gaan. Wanneer deze niet meer correct functioneert, kan de kvs er al bijna een kleinere druk uit.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4402
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 38 times
Been thanked: 68 times

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door Riddick »

Waarom wordt de kachel niet warm. ??
Dan kan je eerder denken aan een kapotte openstaande thermostaat, waardoor de temperatuur regeling weg is.
Maar dat zou geen reden moeten zijn dat hij er KVS uit gooit.
Als de koppakking kapot is, zou er door compressie uit de cilinder, druk verhoging in het KVS systeem kunnen op treden.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8334
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
Locatie: Zeist
Has thanked: 26 times
Been thanked: 76 times
Contacteer:

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door michiel van g. »

als de kvs uit de kachelradiateur loopt omdat het uit het expansievat verdwijnt, blijft hij ook koud. Dus: eerst bijvullen, ontluchten, en die dop in de gaten houden.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3532
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 23 times
Been thanked: 41 times

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door Erik 319 »

Ik zou toch maar vast een koppakking bestellen....Had destijds precies hetzelfde bij mijn 141.
Km stand zeker rond de 100.000?
312=500 319=Panda.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 559
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 19 times

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door 2cv6 »

Je kunt de motor eens warm laten draaien zonder dop op de radiator. Als er bellen omhoog komen, dan is de koppakking lek. Kun je het niet goed zien, doe dan een latexhandschoen over de plaats van de dop. Wordt de handschoen opgeblazen, dan komen er dus bellen uit.

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door Kwattro »

Bedankt iedereen om mee te denken. Bellen zie ik niet. Ik probeer de handschoen eens. De dop vervangen kan ook natuurlijk, maar ik twijfel dat dat het gaat oplossen. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik hou jullie verder op de hoogte.
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door Kwattro »

Hallo iedereen,

ondertussen toch de cilinderkop er af gehaald en de oude pakking naast een nieuwe gelegd. Enkele foto's hieronder. Lijkt het jullie aannemelijk dat de pakking stuk was op basis van de foto's? Hoe noodzakelijk is het om de kop te laten vlakken? Ik heb er een waterpas tegen gehouden in verschillende richtingen en hij lijkt me niet krom te zijn. Is dat enigszins betrouwbaar?

Bovenkant blok
Bovenkant blok
De oude pakking
De oude pakking
Oude en nieuwe pakking naast elkaar
Oude en nieuwe pakking naast elkaar
Detail bovenkant blok
Detail bovenkant blok
Groetjes
Kwattro
Laatst gewijzigd door Kwattro op 22 sep 2023 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8334
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
Locatie: Zeist
Has thanked: 26 times
Been thanked: 76 times
Contacteer:

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door michiel van g. »

Moeilijk te zeggen. Het lijkt wel alsof er rond de verstevingingsringen in de pakking wat koelvloeistof-uitbloei zit, maar verder? Er staat geen water in je cilinders, er is er niet één veel schoner dan de andere. Moeilijk te zeggen.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 14 times
Been thanked: 28 times

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door PandaVespa »

Als je slim bent, laat je de kop reviseren. En ja, altijd laten vlakken. Het hoeft niet zichtbaar krom te zijn ;) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8334
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
Locatie: Zeist
Has thanked: 26 times
Been thanked: 76 times
Contacteer:

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door michiel van g. »

Vlakken hoeft echt niet altijd. Metalen rij erop en even met een 0,05mm voelermaat kijken of die eronder gaat. Zonee, is vlakken niet nodig.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 559
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 19 times

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door 2cv6 »

michiel van g. schreef: 22 sep 2023 18:28 Vlakken hoeft echt niet altijd. Metalen rij erop en even met een 0,05mm voelermaat kijken of die eronder gaat. Zonee, is vlakken niet nodig.
Bij een bedrijf dat cilinderkoppen vlakt kun je de kop ook laten opmeten. Die hebben een goede rij en de ervaring.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4315
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 20 times
Been thanked: 29 times
Contacteer:

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door Pinda1000 »

Je ziet bij cilinder 1 en 4 al tekenen van kvs lekkage aan de uitlaatkant. Alle genoemde symptomen wijzen daarnaast op een koppakking welke aan het overlijden was.

Het vlakken zorgt ook voor een beter contactvlak tussen kop en nieuwe koppakking.

Dat er dus nog twijfels zijn over het al dan niet vlakken van de kop snap ik dan ook niet.

Let bij het aanbrengen van de koppakking goed op wat de bovenzijde/onderzijde is!

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”