Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

Vervangen van de klepdichtingen - Valve seals (FIRE)

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Kwattro
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Been thanked: 1 time

Vervangen van de klepdichtingen - Valve seals (FIRE)

Bericht door Kwattro »

Hallo iedereen,

dit weekend een nieuwe uitdaging aangegaan en op basis van wat lees en opzoekwerk, heb ik het aangedurfd om de dichtingen van de kleppen te vervangen, aangezien de cilinderkop er toch af moest om de koppakking te vervangen. Hieronder kort relaas van hoe ik te werk ben gegaan met eenvoudige middelen!

De cilinderkop zonder nokkenas.
De cilinderkop zonder nokkenas.

De volger met stelschijfje kan je eenvoudig met een kleine schroevendraaier omhoog schuiven.
De volger met stelschijfje kan je eenvoudig met een kleine schroevendraaier omhoog schuiven.

Nu zie je de klephouder (bovenste schoteltje) en de klepsteel zitten. In het gat zit de veer. De klepsteel heeft een uitsparing waarin twee kleine halfcirkelvormige spieën vastklemmen. Zo blijft de veer onder spanning. Het doel is deze twee spiën weg te nemen zodat de klep verwijderd kan worden.
Nu zie je de klephouder (bovenste schoteltje) en de klepsteel zitten. In het gat zit de veer. De klepsteel heeft een uitsparing waarin twee kleine halfcirkelvormige spieën vastklemmen. Zo blijft de veer onder spanning. Het doel is deze twee spiën weg te nemen zodat de klep verwijderd kan worden.

Hiervoor gebruik ik een kleine magneet. Deze wordt op de klepsteel geplaatst.
Hiervoor gebruik ik een kleine magneet. Deze wordt op de klepsteel geplaatst.

Om de veer in te drukken, heb ik een bougiedop gebruikt. Deze drukt de veer in, waardoor de twee spieën vrij komen. De magneet gaat de spieën aantrekken en zo verwijderen uit de inkeping in de klepsteel.
Om de veer in te drukken, heb ik een bougiedop gebruikt. Deze drukt de veer in, waardoor de twee spieën vrij komen. De magneet gaat de spieën aantrekken en zo verwijderen uit de inkeping in de klepsteel.
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km

Kwattro
Forumgebruiker

Re: Vervangen van de klepdichtingen - Valve seals

Bericht door Kwattro »

Onder de kleppen heb ik een stukje hout geplaatst zodat ze niet mee naar beneden worden gedrukt met de veer. Zo blijft de klepsteel in positie wanneer de veer ingedrukt wordt en kunnen de spietjes vrij komen.
Onder de kleppen heb ik een stukje hout geplaatst zodat ze niet mee naar beneden worden gedrukt met de veer. Zo blijft de klepsteel in positie wanneer de veer ingedrukt wordt en kunnen de spietjes vrij komen.

Je moet vrij hard duwen, soms is een tikje op de dop met een rubberen hamer nodig om alles wat los te maken. De magneet trekt de twee spieën aan.
Je moet vrij hard duwen, soms is een tikje op de dop met een rubberen hamer nodig om alles wat los te maken. De magneet trekt de twee spieën aan.

Nu is de houder vrij en kan deze samen met de veer uit het gat verwijderd worden.
Nu is de houder vrij en kan deze samen met de veer uit het gat verwijderd worden.

De klepsteel en de klepdichting / valve seal is nu zichtbaar.
De klepsteel en de klepdichting / valve seal is nu zichtbaar.

De klep kan langs onder uit de cilinderkop geschoven worden. Dit gaat heel vlot.
De klep kan langs onder uit de cilinderkop geschoven worden. Dit gaat heel vlot.

Kwattro
Forumgebruiker

Bericht door Kwattro »

De klepdichting kan je met een tang verwijderen. Het zit geperst rond de klepsteelgeleider. Opgelet, het vergt wat handeling. Bij mij werkte het beste om de dichting zo diep mogelijk te pakken met de tang en dan voorzichtig al trekkend heen en weer te wrikken.
De klepdichting kan je met een tang verwijderen. Het zit geperst rond de klepsteelgeleider. Opgelet, het vergt wat handeling. Bij mij werkte het beste om de dichting zo diep mogelijk te pakken met de tang en dan voorzichtig al trekkend heen en weer te wrikken.

Detail van de dichting. Deze is niet meer bruikbaar. Een nieuwe zal geplaatst moeten worden.
Detail van de dichting. Deze is niet meer bruikbaar. Een nieuwe zal geplaatst moeten worden.

Als het onderste schoteltje er nog in zit, haal je het er best even uit.
Als het onderste schoteltje er nog in zit, haal je het er best even uit.

Dit is de nieuwe klepdichting.
Dit is de nieuwe klepdichting.

Plaats ze voorzichtig met de hand in positie en druk ze mooi in het midden aan met de vingers. Nu ga je ze verder op de plaats tikken met een dop.
Plaats ze voorzichtig met de hand in positie en druk ze mooi in het midden aan met de vingers. Nu ga je ze verder op de plaats tikken met een dop.

michiel van g.
Forum-admin
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
Has thanked: 35 times
Been thanked: 90 times
Contacteer:

Re: Vervangen van de klepdichtingen - Valve seals (FIRE)

Bericht door michiel van g. »

UItstekende handleiding! Ik zal hem opnemen bij de technische artikelen.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Renault Twingo, 2016
Opel Ampera-e, 2018

Kwattro
Forumgebruiker

Bericht door Kwattro »

Mooi centraal geplaatst. Nu ga je ze verder op haar plaats tikken met een dop.
Mooi centraal geplaatst. Nu ga je ze verder op haar plaats tikken met een dop.

Ik heb hiervoor een dop 11mm gebruikt, past perfect rond de buitenrand van de dichting.
Ik heb hiervoor een dop 11mm gebruikt, past perfect rond de buitenrand van de dichting.

Zachtjes tikken met een rubberen hamer. Gebruik hier de zachte hand. Eens de dichting mooi rond de klepsteelgeleider zit en niet meer zakt, stoppen met tikken.
Zachtjes tikken met een rubberen hamer. Gebruik hier de zachte hand. Eens de dichting mooi rond de klepsteelgeleider zit en niet meer zakt, stoppen met tikken.

De dichting zit mooi op haar plaats.
De dichting zit mooi op haar plaats.

De klep kan er weer door.
De klep kan er weer door.

Kwattro
Forumgebruiker

Bericht door Kwattro »

michiel van g. schreef: 25 sep 2023 12:15 UItstekende handleiding! Ik zal hem opnemen bij de technische artikelen.
Ik ben nog niet klaar :)

Kwattro
Forumgebruiker

Bericht door Kwattro »

Het onderste schoteltje er in, dan de veer.
Het onderste schoteltje er in, dan de veer.

Dan de bovenste schotel (de houder)
Dan de bovenste schotel (de houder)

Nu plaats je beide spieën mooi rond de klepsteel. Opgelet, dikke kant naar boven. Deze moeten dan weer in de inkeping in de klepsteel gedrukt worden.
Nu plaats je beide spieën mooi rond de klepsteel. Opgelet, dikke kant naar boven. Deze moeten dan weer in de inkeping in de klepsteel gedrukt worden.

Hiervoor gebruiken we een stukje stevig maar soepel plastiek. In dit geval is het een stukje wortelbegrenzer, maar kan ook een paar laagjes duct-tape zijn.
Hiervoor gebruiken we een stukje stevig maar soepel plastiek. In dit geval is het een stukje wortelbegrenzer, maar kan ook een paar laagjes duct-tape zijn.

Dit leg je over het gat.
Dit leg je over het gat.

Kwattro
Forumgebruiker

Bericht door Kwattro »

Dit ga je dan weer aandrukken met de bougiedop. Het plastieken stuk zal mee plooien, maar er wel voor zorgen dat de spieën op hun plaats blijven en zo in de inkepingen van de klepsteel terecht komen om alles weer mooi vast te zetten. Goed centraal aanduwen met beide handen. Je hoort een klikje en de spieën zetten zich goed. Het gaat echt vrij makkelijk.
Dit ga je dan weer aandrukken met de bougiedop. Het plastieken stuk zal mee plooien, maar er wel voor zorgen dat de spieën op hun plaats blijven en zo in de inkepingen van de klepsteel terecht komen om alles weer mooi vast te zetten. Goed centraal aanduwen met beide handen. Je hoort een klikje en de spieën zetten zich goed. Het gaat echt vrij makkelijk.

En alles weer mooi op zijn plaats.
En alles weer mooi op zijn plaats.

Volger er weer over. Deze past perfect in het gat, maar je moet hem er wel loodrecht in zetten. Dan glijdt hij er vanzelf in, anders is het stroef.
Volger er weer over. Deze past perfect in het gat, maar je moet hem er wel loodrecht in zetten. Dan glijdt hij er vanzelf in, anders is het stroef.

En klaar voor de volgende!
En klaar voor de volgende!

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Panda Classic 1980-2003”