Hoog verbruik en vermogensverlies
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 12 feb 2024 21:56
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella 1997
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 CLIE 1990
- Has thanked: 5 times
Hoog verbruik en vermogensverlies
Hoi Hoi,
Nieuw lid hier!
In september een Panda 141 1000 CL i.e. aangeschaft, zonder apk en niet lopend. Inmiddels loopt ie weer en heeft hij een APK. Ik zit alleen nu met een probleem. In z'n 4 haal ik de 110 km/h, maar na doorschakelen naar z'n vijf houdt ie in en zakt hij zelfs rustig terug naar 90 km/h, best irritant. Daarnaast is het verbruik op de snelweg rond de 1 op 10, waar ik zeker niet tevreden mee ben, ik heb hem inmiddels gekocht vanwege z'n zuinige verbruik. In m'n vorige Marbella 0.9 haalde ik op de snelweg soms 1 op 22. Daarnaast heeft ie ook het probleem dat ie bij koud weer slecht stationair loopt op een koude motor, bij een warme motor loopt ie mooi stationair.
Ik heb inmiddels het een en ander al vervangen, nieuwe bougies, luchtfilter, brandstofpomp, benzine filter. Ook heb ik een brandstofcleaner toegevoegd na het tanken. Ik heb de vacuüm ufo ding gecheckt en deze is goed. Maar nog steeds hetzelfde probleem. ik heb rondom nieuwe remmen, deze lopen inmiddels allemaal vrij, dus dit is het ook niet. Ook heb ik de contactpuntjes onder de verdelerkap opgepoetst. Al het kleine waar ik aan kan denken heb ik inmiddels vervangen en nu zit ik op het punt dat ik het niet meer weet (met m'n beperkte techniek kennis).
Heeft iemand hier ervaring met dit probleem en mij hier verder mee kan helpen? Ik heb al horen zeggen dat het wellicht aan de kat kan liggen (maar ook het hoge verbruik?), daarnaast noemde een vriend dat het wellicht versleten zuigerveren zijn... maar dit is echt het laatste waar ik zin in heb om te vervangen.
Heeft iemand tips waar ik verder nog naar kan kijken? 130 rijden hoeft niet maar het kunnen wel! en 1 op 10 is nou ook niet bepaald fijn voor m'n portemonnee.
Groetjes,
(wanhopige) Bens
Nieuw lid hier!
In september een Panda 141 1000 CL i.e. aangeschaft, zonder apk en niet lopend. Inmiddels loopt ie weer en heeft hij een APK. Ik zit alleen nu met een probleem. In z'n 4 haal ik de 110 km/h, maar na doorschakelen naar z'n vijf houdt ie in en zakt hij zelfs rustig terug naar 90 km/h, best irritant. Daarnaast is het verbruik op de snelweg rond de 1 op 10, waar ik zeker niet tevreden mee ben, ik heb hem inmiddels gekocht vanwege z'n zuinige verbruik. In m'n vorige Marbella 0.9 haalde ik op de snelweg soms 1 op 22. Daarnaast heeft ie ook het probleem dat ie bij koud weer slecht stationair loopt op een koude motor, bij een warme motor loopt ie mooi stationair.
Ik heb inmiddels het een en ander al vervangen, nieuwe bougies, luchtfilter, brandstofpomp, benzine filter. Ook heb ik een brandstofcleaner toegevoegd na het tanken. Ik heb de vacuüm ufo ding gecheckt en deze is goed. Maar nog steeds hetzelfde probleem. ik heb rondom nieuwe remmen, deze lopen inmiddels allemaal vrij, dus dit is het ook niet. Ook heb ik de contactpuntjes onder de verdelerkap opgepoetst. Al het kleine waar ik aan kan denken heb ik inmiddels vervangen en nu zit ik op het punt dat ik het niet meer weet (met m'n beperkte techniek kennis).
Heeft iemand hier ervaring met dit probleem en mij hier verder mee kan helpen? Ik heb al horen zeggen dat het wellicht aan de kat kan liggen (maar ook het hoge verbruik?), daarnaast noemde een vriend dat het wellicht versleten zuigerveren zijn... maar dit is echt het laatste waar ik zin in heb om te vervangen.
Heeft iemand tips waar ik verder nog naar kan kijken? 130 rijden hoeft niet maar het kunnen wel! en 1 op 10 is nou ook niet bepaald fijn voor m'n portemonnee.
Groetjes,
(wanhopige) Bens
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4394
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 37 times
- Contacteer:
Re: Hoog verbruik en vermogensverlies
Kijk even na of het isolatiemateriaal van de uitlaatdemper de doorgang niet belemmerd.
Ik zou voor de zekerheid toch ook de verdeelkap, rotor en bougiekabels vernieuwen.
Ik zou voor de zekerheid toch ook de verdeelkap, rotor en bougiekabels vernieuwen.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 12 feb 2024 21:56
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella 1997
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 CLIE 1990
- Has thanked: 5 times
Re: Hoog verbruik en vermogensverlies
Dank! maar kan dit ook het probleem zijn van het hoge verbruik? Ik heb een beetje het idee dat het verlies aan vermogen en het hoge verbruik iets met elkaar te maken hebben
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 44 times
Re: Hoog verbruik en vermogensverlies
Lopen remmen ook aan? Velgen heet na stukje rijden? Rolt auto gewoon uit of staat hij ineens stil bij stapvoets rijden?
Auto eens uitlijnen? Wordt ook nog wel eens onderschat.
Als zuigerveren versleten zijn, dan zuipt hij ook olie met een vette uitlaatgassen (blauwe walm?). En verbruik blijft hetzelfde.
Kleppen kun je wel eens stellen en kun je gelijk compressietest doen. In een garage hebben ze best nuttige (ook duur
) gereedschap binnen handbereik
.
Auto eens uitlijnen? Wordt ook nog wel eens onderschat.
Als zuigerveren versleten zijn, dan zuipt hij ook olie met een vette uitlaatgassen (blauwe walm?). En verbruik blijft hetzelfde.
Kleppen kun je wel eens stellen en kun je gelijk compressietest doen. In een garage hebben ze best nuttige (ook duur


Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 12 feb 2024 21:56
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella 1997
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 CLIE 1990
- Has thanked: 5 times
Re: Hoog verbruik en vermogensverlies
Hmm, geen blauwe walm en remmen lopen niet aan, heb hem op de krik gezet en alle vier de wielen draaien soepel rond. Zal eens kijken naar de kleppen en compressie. Dank
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4394
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 37 times
- Contacteer:
Re: Hoog verbruik en vermogensverlies
Als je meer gas moet geven om een bepaalde snelheid aan te houden zal je meer brandstof verbruiken.....Bens1998 schreef: 16 feb 2024 14:27 Dank! maar kan dit ook het probleem zijn van het hoge verbruik? Ik heb een beetje het idee dat het verlies aan vermogen en het hoge verbruik iets met elkaar te maken hebben
Kijk nou maar als eerste of je wat ziet aan/in de uitlaatdemper.
- Kwattro
- Forumgebruiker
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
- 1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
- 2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
- Locatie: Leuven, België
- Been thanked: 1 time
Re: Hoog verbruik en vermogensverlies
Koppakking lek? En dus bij hogere belasting compressieafname? Daar zou ik ook naar kijken. Wat is de km stand? Bouwjaar?
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2300
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 14 times
Re: Hoog verbruik en vermogensverlies
Ik denk dat Pinda1000 wel eens gelijk zou kunnen hebben. Vaker hier voorbij gekomen dat het glaswol in de uitlaatdemper los is gaan laten en de uitlaat blokkeert.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 12 feb 2024 21:56
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella 1997
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 CLIE 1990
- Has thanked: 5 times
Re: Hoog verbruik en vermogensverlies
Dank voor de reacties. De panda heeft op het moment 113.000 gelopen. Ik heb al gezocht naar de tekenen van een lekke koppakking maar kon geen duidelijkheid hier over krijgen, ik heb geen "mayo" op m'n olievuldop, geen water in de olie (gecheckt met aansteker op de pijlstok) en geen bubbeltjes in het koelvloeistofreservoir (geckeckt bij koud lopende motor, moet dit bij warm?). Ik raak echter wel ergens koelvloeistof kwijt, maar ik weet niet of dit inwendig of uitwendig is. Ik zal eens bijhouden of ik meer kwijt raak bij rijden of dat het gelijk is met stilstand.
Logisch inderdaad dat het verbruik ook hoger is, moet inderdaad vol gas geven om 100 te rijden, ik zal direct eens kijken naar de einddemper. Ik heb nog wel een vriend met zo'n handig cameraatje
Logisch inderdaad dat het verbruik ook hoger is, moet inderdaad vol gas geven om 100 te rijden, ik zal direct eens kijken naar de einddemper. Ik heb nog wel een vriend met zo'n handig cameraatje

-
- Forumgebruiker
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
- 1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
- Locatie: zoetermeer
- Been thanked: 4 times
Re: Hoog verbruik en vermogensverlies
Zou het ook nog een heel verkeerd afgestelde ontsteking kunnen zijn. Of een kapotte vacuüm vervroeger..??
Gr Pandapouwer
Gr Pandapouwer
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4394
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 37 times
- Contacteer:
Re: Hoog verbruik en vermogensverlies
Dat is een goeie, dat de ontsteking te laat staat. Bij de 1000 C.L. i.e. kan je de ontsteking nog met de hand verstellen. Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat de nokkenas een tandje is versprongen. Als dat het geval is, staat de ontsteking ook niet meer op tijd.pandapouwer schreef: 29 feb 2024 19:46 Zou het ook nog een heel verkeerd afgestelde ontsteking kunnen zijn. Of een kapotte vacuüm vervroeger..??
Gr Pandapouwer
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 27 dec 2015 08:02
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 2001 Young 85000 km
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Re: Hoog verbruik en vermogensverlies
Ik heb ooit met een Opel Corsa gehad dat de uitlaatgassen niet goed wegliepen. Gebrek aan vermogen was zeer goed te merken. Bij de Corsa was het een verstopte uitlaat/katalysator. Loopt jouw uitlaat nog goed door?
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 27 dec 2015 08:02
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 2001 Young 85000 km
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Re: Hoog verbruik en vermogensverlies
Zat net wheeler dealers te kijken. Toen werd er uitgelegd dat de sensoren in een uitlaat zuurstof meten. Dat duidt op onverbrande zuurstof, waarop de sensor een signaal geeft om extra brandstof in te spuiten. En daarmee een volledige verbranding. Dan zou geen zuurstof te meten zijn. Indien er ergens een scheur zit in je uitlaat, wordt er ook zuurstof gemeten en zal de sensor extra brandstof in laten spuiten. Dit is oneindig indien er een lek zit en zal een hoog brandstofverbruik veroorzaken. Ik zou nog eens goed de uitlaat/spruitstuk controleren.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4394
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 37 times
- Contacteer: