Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

1100 spi naar mpi ombouwen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Supra77
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 trekking 1995

1100 spi naar mpi ombouwen

Bericht door Supra77 »

Hallo, wij zijn van zin om een panda met een 1100 fire mpi motor te kopen en deze in te bouwen in onze 4x4 trekking met een 1100 spi motor. Gaat dit lukken ivm ecu en kabelboom?

Met vriendelijke groet Frans Rokven

Ivo
Forumgebruiker
Been thanked: 13 times

Re: 1100 spi naar mpi ombouwen

Bericht door Ivo »

Kort antwoord, nee. De cilinderkop van de mpi heeft een ander boutpatroon voor het inlaatspruitstuk dan een spi. Als je de 1.1 mpi motor wilt inbouwen, dan moet je de kabelboom ook overzetten. Waarom wil je eigenlijk een ander motorblok?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Supra77
Forumgebruiker

Bericht door Supra77 »

Die van ons is aan vervanging toe.

Ivo
Forumgebruiker

Bericht door Ivo »

Oke dát kon ik al raden. Wat ik bedoelde met de vraag is om te kijken of het misschien te repareren is zonder een volledig blok te wisselen. Wat is er mis mee?

Supra77
Forumgebruiker

Bericht door Supra77 »

Maar het is geen probleem om de kabelboom en ecu 1 op 1 over te zetten? Als we heel het motorblok overzetten?

Ivo
Forumgebruiker

Bericht door Ivo »

Aangezien je de vraag niet wilt beantwoorden wat er nu mis is met het motorblok, neem ik aan dat je niet wilt reviseren of iets dergelijks. Weet je of het motorblok goed is dat je gaat inbouwen? Als een blok los is, kan je hem makkelijk controleren en reviseren. Om jouw vraag te beantwoorden, ja motor inbouwen en ja ecu/kabelboom overzetten. Ook moet je de brandstofpomp vervangen, want je rijdt nu met 1 bar druk en het moet 3 bar druk zijn. Waarom moet het een 1.1 mpi zijn? Waarom niet makkelijker een 1.2 spi? Geef eens wat meer info

Supra77
Forumgebruiker

Bericht door Supra77 »

Zo te horen heb je er veel verstand van, zou ik je nmr mogen om eens te bellen? Dat gaat een stuk gemakkelijker en kan ik onze situatie beter bespreken.

PandaVespa
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 20 times
Been thanked: 39 times

Bericht door PandaVespa »

Deze vraag is wel eens eerder gesteld. Ik heb ook erg mijn twijfels wat je ermee opschiet, hoop ellende omdat alles waarschijnlijk net niet goed past. Dashboard moet je ook vervangen. Niet dat het onmogelijk is.
Ook ik heb getwijfeld om een mpi blok in mijn selecta te hangen, maar samen met mijn monteur waren wel over eens dat we beiden niet wisten hoever de elec doorverweven is met de vbak. Dus alleen cil.kop gereviseerd en deze loopt nu net wat mooier dan mijn mpi. Alleen een mpi reageert net iets feller, maar selecta gaat sneller.

Wat is er mis met het blok? Ik persoonlijk zou liever het blok eruit halen en volledig reviseren. Dan is hij beter dan hij ooit uit fabriek kwam, omdat alle onderdelen op maat besteld cq ingeslepen wordt. Als blok gereviseerd is, hang je deze zonder problemen er weer in. Waarschijnlijk ben je ook goedkoper uit onderaan de streep.
En stel dat het lukt een mpi blok in te hangen. Zijn we 10 jaar verder (misschien verkocht) en er zijn problemen met het blok en moeten onderdelen vervangen worden. Garage voert kenteken in en komt tot ontdekking dat er een ander blok inhangt en niet de juiste onderdelen kan vinden…………. :? . Then what?

Hoe is het met de lpg-installatie? Ombouwen naar g3 heeft geen zin meer, per 2026 is iedereen de sjaak met wegenbelasting. Als je per maand 1 tank leeg rijdt, kan het nog steeds uit. Alleen moet deze wel even goed gecontrolerd worden en aanpassen aan de huidige rdw-regels.
In Italië rijden de meeste auto’s op lpg cq aardgas, zelfs de mooiste 4x4’s 8*) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Supra77
Forumgebruiker

Bericht door Supra77 »

Hey Jacob, lang geleden🫢 ik kan je niet meer vinden in Messenger, misschien toen die tijd geblokkeerd? Maargoed, zal zijn geweest omdat ik door bleef vragen🫣. Maar eigenlijknjs de staat van onze motor onbekend en gezien hij op log liep en nu naar benzine wil gaan, weten we niet wat er allemaal af mag qua leidingen en elektra. Vandaar dat we dachten we leggen er een ander blok in dan zijn we beter af, maar het zou wel fijn zijn om een voorbeeld auto erbij te hebben dan kunnen we kijken hoe het zit. Vandaar dat ik die mpi kan kopen want die staat bij mij in de buurt, maar weet niet goed of dat ver hetzelfde is om van af te kijken. En toen dachten we om van 2 auto’s 1 te maken. Maar om het allemaal beter uit te leggen zou ik graag van jullie een mobiel nmr willen om het even duidelijk op te helderen. Als jullie dat niet vrij willen geven mag je mij toevoegen indien gewenst, NULZES46789133. Groetjes Frans

Ivo
Forumgebruiker

Bericht door Ivo »

Ik snap nog steeds niet waarom je een ander blok wilt monteren en dan met name één die lastiger is in te bouwen. Zo te lezen heeft PandaVespa ook al genoeg advies gegeven.

We zijn hier om te helpen, maar dan moet je ook wel wat achtergrond geven. Begin eens met wat meer info geven aan de hand van de volgende vragen:
Wat bedoel je dat de staat van de huidige motor onbekend is? Loopt de motor nu niet? Loopt hij slecht? Geen compressie? Te hoge uitstoot bij de APK?
Waarom wil je niet de huidige motor (zelf) reviseren? Is dit i.v.m. angst voor hoge kosten?
Waarom moet het een 1.1 mpi donor motor zijn?
Heb je een idee hoe je uberhaubt een motor e.d. moet inbouwen?

Supra77
Forumgebruiker

Bericht door Supra77 »

Hoi Ivo, ik wil dit meer dan graag allemaal uitleggen. We hebben de panda paar jaar geleden gekocht zonder hem te bezichtigingen, is met transport gekomen. Hij reed wel maar draaide te weinig toeren en later kwam er flink wat koelvloeistof uitlopen. Vandaar dat we de motor eruit willen halen. Toen zagen we een leuke mpi te koop staan in de buurt en willen die dus gaan kopen en mogelijk van 2 panda’s 1 maken. Maar zo te lezen is een mpi niet 1 op 1 uit te wisselen, maar misschien wel handig om erbij te houden om af te kijken hoe alles weer terug in elkaar moet. ( mochten de verschillen minimaal zijn qua bedrading). Maar misschien willen we ook wel onze 4x4 onderstel overzetten omdat onze bodem dus rot is en de mpi niet. Wij hebben dus een spi met denk ik een andere inlaatspruitstuk voor lpg, en de distributie is ook onbekend. Dit in combinatie met de kvs lekkage willen we er een andere motor in hangen, die kosten rond de 300,-? En of dat een 1.0 of 1.1 is of van een seicento maakt ons niks uit, als het maar past met onze Ecu.
Maar ik zou het heel fijn vinden om telefonisch contact op te nemen, dat communiceert veel makkelijker. Groet Frans

Ivo
Forumgebruiker

Bericht door Ivo »

Klinkt als een goed project. Succes!

Supra77
Forumgebruiker

Bericht door Supra77 »

Danku

sjirafje
Moderator
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Has thanked: 34 times
Been thanked: 83 times

Bericht door sjirafje »

Voor het forum is het natuurlijk beter als zaken hier besproken worden en niet telefonisch, zo hebben we er in de toekomst nog wat aan.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Supra77
Forumgebruiker

Bericht door Supra77 »

Ja dat is waar, maar ik wou graag op kort termijn advies omdat ik vanmiddag de mpi ga kopen.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”