Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

[Tutorial] Centrale Deurvergendelings set inbouwen!

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cannonball
Forumgebruiker
Berichten: 178
Lid geworden op: 03 mei 2009 11:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

[Tutorial] Centrale Deurvergendelings set inbouwen!

Bericht door Cannonball »

Bij deze ga ik een tutorial schrijven op verzoek van Propanda dus hierbij!

Centrale deurvergrendeling monteren op een Fiat Panda(Of Marbella uiteraard)

Ik ben van deze set uit gegaan.

Wat heb je nodig:

- De CV set
- Boormachine
- Schroevendraaiers, kruis ~ platkop
- Tape
- Aantal tangen
- Boren

Hoe ga je te werk?

Beschadig niets! Dit gaat tenkoste van je panda. Doe alles met voorzichtigheid!

Wat gaan we doen?

Als eerste, gaan we het bekledings paneel eraf halen van je linker deur. Schroef eerst je raamslinger en armsteuntje los.
Het hele paneel zit erin 'geklikt' met speciale klemmen, trek dus aan het paneel bij een rand om em eraf te krijgen.

Nu gaan we het dopje van je deurvergrendling loshalen:

Afbeelding

(Sorry voor de slechte foto, tis alleen ter verduidelijking)

Dit kun je simpel weg doen door hard aan het knopje te trekken, of er eventjes een tangetje op te zetten, dan trek je deze er zo af.

Nadat je het knopje eraf hebt gekregen, zie je het stangetje zitten waar het knopje opzat. Druk nu met de hand het slot van de deur dicht, druk daarna de deur opslot met het stangetje van het knopje. Nu is het vergrendelings stangetje gezakt, nu kan je deze naar rechts toe naar beneden halen. Laat deze nog even los bungelen.

Het motortje monteren is niet heel moeilijk werk, je hebt er aardig lenige handen voor nodig. Pak het motortje, en hou deze voor de deur -> en meet op hoe de 2 gaten geboord moeten worden. (Letwel: Het motortje moet verticaal hangen, dit spreekt voor zich)

Nu krijg je bij de set, een stang die op de motor bevestig moet worden, dit kan altijd verschillende aansluitingen hebben op de motor.
(Letwel: Doe dit wel als eerste -> voordat je de motor in de deur hangt)

Boor de 2 gaten erin, steek de motor achter je deurpaneel via dit gat:

Afbeelding

Hou de motor voor de 2 gaten, en schroef deze vast. Nu schuif je op de stang die je op de motor gemonteerd heb, een speciale klem die je bij de set krijgt. Dit is een vierkant blokje (meestal goud) met 3 schroeven erin. Druk deze over de stang die op je motor zit.

Nu moet je dus, de deur op slot houden -> en het motortje in zijn laagste stand zetten. Nu pak je de stang die wij los hebben gehaald. (De originele stang)
En druk je die stang in het vierkante blokje, en schroef je deze vast. Test alles eerst met de hand voordat je het inschakeld!
Motor op zijn laagste stand = deur op slot (Stangetje staat helemaal naar beneden)
Motor op hoogste stand = deur open (Stangetje staat helemaal omhoog)

Duw nu alle bedrading door je deur heen, hier zal je zelf even iets creatiefs op moeten verzinnen. (Mijn marbella had origineel al gaten in de deur en deurstijl, dus ik hoefde alleen rubbertjes te monteren en het was klaar!)

Sluit nu alles voor de rest via het schema aan, hier een voorbeeld:
Afbeelding

Ik zal waarschijnlijk het een en het ander vergeten zijn neer te zetten, dus stel al je vragen, voeg dingen toe!

Veel succes!

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: [Tutorial] Centrale Deurvergendelings set inbouwen!

Bericht door bero »

Ik vind hem helemaal top uitgelegd!
Misschien makkelijk om te vermelden welke set je gebruikt hebt (merk/type)
want volgens mij wil het schema nog wel eens verschillen.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
xxl_liberty
Clublid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
Has thanked: 11 times
Been thanked: 12 times

Re: [Tutorial] Centrale Deurvergendelings set inbouwen!

Bericht door xxl_liberty »

Hier word ik blij van.
Ik wil nog zo'n set inbouwen in de Panda Nuevo van mijn moeder.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.

Gebruikersavatar
Propanda
Forumgebruiker
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 sep 2008 13:00
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: [Tutorial] Centrale Deurvergendelings set inbouwen!

Bericht door Propanda »

Wat is dat voor blokje linksboven waar 2 draden heen gaan (boven "manual switch trigger")?

Verder is ie top!
Live to ride.... a panda!
http://picasaweb.google.com/Ewsnackey/fiatpanda1000clx" onclick="window.open(this.href);return false;

'05 Fiat Panda 1.1 Young : 77.000 km
'03 Ducati 749s : 30.000 km
'81 Mini Van : xx.xxx km

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: [Tutorial] Centrale Deurvergendelings set inbouwen!

Bericht door bero »

denk je deurhendel aan de binnenkant, dat als je die opent, alle deuren ook open springen ofzo
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

WillemH

Re: [Tutorial] Centrale Deurvergendelings set inbouwen!

Bericht door WillemH »

Dat is een schakelaar, te plaatsen op je dashboard, om in geval van dreigend gevaar (carjacking o.i.d.) alles met één druk op de knop te vergrendelen. Zat vroeger standaard in de grote Fiat's en Lancia's.

Gebruikersavatar
Cannonball
Forumgebruiker
Berichten: 178
Lid geworden op: 03 mei 2009 11:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: [Tutorial] Centrale Deurvergendelings set inbouwen!

Bericht door Cannonball »

WillemH schreef:Dat is een schakelaar, te plaatsen op je dashboard, om in geval van dreigend gevaar (carjacking o.i.d.) alles met één druk op de knop te vergrendelen. Zat vroeger standaard in de grote Fiat's en Lancia's.
Precies.

Ik zal binnenkort de tutorial iets uitbreiden met foto's. Overigens zijn die schema's echt allemaal hetzelfde. Sommige hebben dan een extra draadje voor je knipperlicht, die extra schakelaar dan etc.

EDIT: Foto's zullen even niet werken omdat mijn server offline is, vanavond komen ze weer online.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: [Tutorial] Centrale Deurvergendelings set inbouwen!

Bericht door 2cv6 »

Even weer een oud topic oprakelen.
Ik ben ook van plan om een cv in mijn Panda te bouwen, en ben mij een beetje aan het oriënteren wat ik zal kopen. Ik denk dat het deze set zal worden.
http://www.carfantasy.nl/centrale-vergr ... 56631.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De inbouw zal geen probleem zijn met hulp van de foto's van dit topic :wink: maar ik vraag mij af hoe ik de kabels door moet voeren. Ik heb er twee rubberen doppen zitten, maar denk dat ik die moet vervangen door een soort balgen. Klopt dat? en zijn die nog ergens te krijgen of is er een andere oplossing.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: [Tutorial] Centrale Deurvergendelings set inbouwen!

Bericht door Pinda1000 »

Je kan in beide rubberen doppen een gat boren en daar dan een kunststof ribbel slang (8/10 mm) doorheen steken. Het gat aan de autozijde (op de foto rechts) boor je wat krapper zodat de ribbelslang daarin klemt en het gat aan de deurzijde (links) boor je wat ruimer, daardoor kan de ribbelslang door het gat schuiven bij het bewegen van de deur. Aan de autozijde kan je eventueel nog de ribbelslang vastzetten aan de achterkant van de rubberen dop met een tie-rap. Door de ribbelslang laat je dan de kabels naar het deurmotortje lopen.

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Panda Classic 1980-2003”