Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

welke atf in selecta?

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Luck
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2009 20:05

welke atf in selecta?

Bericht door Luck »

Hallo,

als nieuweling zal ik mij eerst even voorstellen, ik ben Luck Koning en sinds enige tijd een blije eigenaar van een Panda Selecta.
Prima karretje en hiervoor een Punto gehad dat reed ook lekker, vandaar door op het italiaanse merk.
Maar nu de vraag die iedere Selecta rijder zich stelt; welke atf moet er in de automaat? Want Tutela cvt universal is niet verkrijgbaar in Nederland, kan ik alleen bestellen bij een productiebedrijf in Polen.........per 20 liter!! Dus wie weet het alternatief? Bij de dealer krabde de monteur zich achter de oren. Dat moest hij nog eerst even opzoeken, dus.
Tweede vraag is welk filter ik nog vervangen moet bij verversing van de atf?

Groet Luck

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: welke atf in selecta?

Bericht door alfredo »

gewoon de rooie ????
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Luck
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2009 20:05

Re: welke atf in selecta?

Bericht door Luck »

Nee niet gewoon de rooie atf. In deze automaatbak zitten messing ringen die kunnen worden aangetast door verkeerde atf en door niet vaak genoeg verversen. Dat merk je pas na jaren.... er staan niet voor niets zoveel Selecta's voor weinig op marktplaats. De Tutela CVT Universal is speciaal voor cvt en heeft een hoog wrijvingscoëfficient (heb ik van dit forum en uit boekjes). Maar ik kan geen alternatief vinden hiervoor. Wie heeft een antwoord?

Luck

Luck
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2009 20:05

Re: welke atf in selecta?

Bericht door Luck »

Via site van Kroon olie ontdekt dat ATF SP 2022 erin moet. Speciaal ontwikkeld voor cvt bakken. Brezan is niet altijd betrouwbaar maar zij gaven mij ook dit advies.

Groeten Luck

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: welke atf in selecta?

Bericht door alfredo »

oa kroon ATF SP 2022.

sunoco ATF+3
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Luck
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2009 20:05

Re: welke atf in selecta?

Bericht door Luck »

thanks

TRXke
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 apr 2007 20:22
1e Panda-achtige: 1000 Selecta 1992
Locatie: Berlaar (Belgie)
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: welke atf in selecta?

Bericht door TRXke »

Even een oud topic opgraven met volgende vraag:
Kan er mij iemand vertellen wel type filter er in de versnellingsbak zit?
Ik zou de olie willen verversen en dan lijkt het mij best dat het filter ook word vervangen (dit zit er toch op veronderstel ik?)
Iemand ook een idee hoeveel olie ik moet kopen ?

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: welke atf in selecta?

Bericht door aribold »

Het filter zit geïntegreerd in het carterdekseltje. Lees je vooraf goed in over de vulprocedure. Ik weet hem niet precies meer, maar je moet tijdens het op peil brengen de bak in verschillende standen schakelen en zo.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: welke atf in selecta?

Bericht door Pandaliefde »

Misschien een domme vraag maar...waar vul je eigenlijk deze olie bij?

TRXke
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 apr 2007 20:22
1e Panda-achtige: 1000 Selecta 1992
Locatie: Berlaar (Belgie)
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: welke atf in selecta?

Bericht door TRXke »

Kan er mij iemand vertellen welk type filter er in de versnellingsbak gaat?
Is dit filter te krijgen bij de automaterialen zaak of enkel bij Fiat?
Volgens de vraagbaak loopt er ongeveer 1.8l olie uit bij het aftappen, klopt dit?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: welke atf in selecta?

Bericht door Panda 500 »

Hoi Selecten,
Ik zit met een gelijkaardig probleem, al is het de Punto Selecta van mijn vrouw.
Mijn lokale FIAT-dealer, waar ik nochtans normaal zeer tevreden over ben, staat blijkbaar erg argwanend om ook maar iets aan de Selectabak te doen. Zelfs olie en filter vervangen wil hij precies niet... De olie zit er echter al 60.000km in, en soms houdt de bak wat in, met een geluidje... Toen ik er achter kwam dat de olie eigenlijk om de 40.000km moet vervangen worden, vroeg ik hem dit te doen, maar hij antwoordde dat ze nog "proper" is, dus niet nodig...!!! De originele olie heeft hij nog wel op voorraad.
Ik denk eraan het zelf te doen, want normaal voldoende kennis en ervaring met automechaniek, maar... dus niet met een Selecta-bak.
Mijnidee is het gewoon aflaten langs de aflaatdop, dan carter afschroeven en filter vervangen (waar zit dat precies?) Dan vullen, ik meen langs de peilstok (888) en dus inderdaad in verschillende stande schakelen en steeds weer bijvullen tot juiste peil (bij draaiende motor, meen ik).
Ik heb ooit een Trainingsdocumentatie kunnen kopieren, over de Selecta-bak, maar over het oliewisselen (en filter) staat er net niks in!!! ;-(
Frans

henkwendel
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 feb 2012 20:36
1e Panda-achtige: Panda 1.1 selecta 1995

Re: welke atf in selecta?

Bericht door henkwendel »

Hallo,

Ik gebruik inderdaad ook Kroonolie ATF SP 2022 voor de automatische versnellingsbak ( CVT ) van mijn selecta. Deze is speciaal ontwikkeld voor dit oude type CVT en dan zal het dus zeker goed zijn. Neem liever niet teveel risico met de selecta omdat er nogal veel problemen kunnen ontstaan. Het bijvullen gaat via de opening van de oliepijlstok van de CVT. Het verversen is gemakkelijk. Je hebt twee oliecarters, rechter carter van de motorolie met plug waar inbussleutel 12 in past. Linker carter van de versnellingsbak olie met plug waar een steek/ringsleutel op past (maat weet ik even niet).

Het rechthoekige metalen filter zit in het carter met 2 boutjes vast. Dit is zeker niet te krijgen in een automatrialen zaak. Volgens de fiatdealer is het echter ook niet meer nieuw te leveren, volgens hun koste het trouwens 125 Euro toen het nog te krijgen was.
Ik vraag me nu dus voor mezelf af of het te spoelen/schoonmaken is. Ik heb namelijk nog wel een gebruikte voor mezelf liggen.

Ook de koolborstels van de elektromagnetische poederkoppeling zijn niet meer leverbaar. Ik zou ze graag willen vervangen dus weet iemand of je koolborstels van een ander elektrisch apparaat zou kunnen gebruiken? Zijn koolborstels er in standaart uitvoeringen wat afmeting betreft?

Groet Henk

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”