Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Bougies, en bijbehorende conclusies.

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Bougies, en bijbehorende conclusies.

Bericht door Yahoo Serious »

Allereerst even dit: Gebruik altijd uitsluitend de bougie die bij de auto past. Ook al zien ze er hetzelfde uit en is de schroefdraad zelfs even lang, er zijn grote verschillen in de bougies.

Dit zit hem vooral in de neus van de bougie. Hoe eerder de isolator contact maakt met de buitenwand van de bougie, hoe koeler deze zal zijn. De bougie geeft zijn warmte namelijk af aan de cilinder. Een te hete bougie kan zelfs gaten in je zuiger branden.

Afbeelding

Hier zie je duidelijk dat twee bougies uiterlijk niet verschillen, de schroefdraad is even lang, ze 'passen' allebei in de cilinder. Toch zijn er grote verschillen in de manier waarop ze warmte afgeven aan de cilinder.
Laatst gewijzigd door Yahoo Serious op 04 jan 2010 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Goede bougies

Bericht door Yahoo Serious »

Op de eerste afbeelding een nieuwe bougie:

Afbeelding

En op deze afbeelding een oudere bougie, die blijk geeft van een goede verbranding en een goed mengsel in je auto:

Afbeelding

De bruine, stoffige aanslag op de bougie is een goed teken.

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Ontsteking onjuist afgesteld

Bericht door Yahoo Serious »

Aan deze bougie zien we dat de ontsteking zo goed als zeker niet goed staat.
Hij is zwart, en nat.
Uiteraard is het ook mogelijk dat er helemaal geen vonk is.
Dit is eenvoudig te controleren door de bougie eruit te draaien en aan massa te leggen.
Dit zou een gezonde, krachtige blauwe vonk op moeten leveren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

olie verbruikende auto.

Bericht door Yahoo Serious »

Aan deze bougie zien we dat de auto via de cilinder olie verbruikt.
Als de bougie uit een tweetakt motor zou komen, zou de conclusie zijn dat er te veel tweetakt olie wordt toegevoegd. Bij een viertaktmotor duidt het op olieverbruik tijdens de verbranding.

Het hoeft niet zo erg te zijn als bij dit voorbeeld, witte stoffige aanslag op de bougie duidt altijd op olieverbruik of, in geval van rijden in het oostblok, op het gebruiken van beroerde benzine...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

bougie van een auto met te arm mengel

Bericht door Yahoo Serious »

Dit lijkt een keurige bougie, het is echter niet zo goed als het lijkt. De bougie is te wit, te mooi om waar te zijn. Deze bougie vertelt ons (meestal) dat het mengsel te arm is.
In voorkomende gevallen kan het ook betekenen dat de ontsteking te vroeg staat.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

te rijk mengsel

Bericht door Yahoo Serious »

Deze bougie duidt op het tegenovergestelde: het mengsel is te rijk, of in voorkomende gevallen is het onstekingstijdstip te laat.

De bougie is zwart, maar wel droog.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

bougie te koud

Bericht door Yahoo Serious »

Dit zou bij het gebruik van de juiste bougies niet voor moeten komen, maar dit is een bougie die duidelijk te koud is voor de motor:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Bougie te heet

Bericht door Yahoo Serious »

Hier het tegenovergestelde, de bougie is te heet voor de motor.
Het kan er ook op duiden dat je al langere tijd met een te vroeg afgestelde ontsteking rondrijdt...

De elektrode van de bougie is langzaam aan het wegbranden.
In dit geval vooral de onderste elektrode, maar het had net zo goed alleen de bovenste kunnen zijn.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Yahoo Serious op 04 jan 2010 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

oude bougie

Bericht door Yahoo Serious »

Deze bougie moet dringend vervangen worden, hij is gewoon op.
Hij komt zo te zien uit een verder goed lopende motor, de aanslag is bruin, de elektrode niet verbrand, maar er is zoveel aanslag op de bougie aanwezig dat de isolator en de onderste elektrode één geheel lijken te worden.
Je kunt begrijpen dat er bij deze bougie, als er maar even iets mis gaat bij het starten van de auto en de bougie nat wordt, er stroom gaat lopen via de onderste elektrode naar de buitenkant van de bougie omdat de isolator zijn werk niet meer kan doen.
Resultaat: de auto start niet meer, de bougie wordt nog natter doordat hij niet meer vonkt en het probleem wordt steeds groter.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jasper
Forumgebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jan 2007 17:01
Locatie: Eindhoven

Re: Bougies, en bijbehorende conclusies.

Bericht door Jasper »

Dit is echt een bruikbaar topic!

Misschien kan deze in het vraagbaak gedeelte geplaatst worden zodat hij niet onder stoft! Dit is gewoon keiharde bruikbare informatie!!!
Terug van weggeweest! Nu in een panda 1000 skyline

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

bougie, gebarsten porselein

Bericht door Yahoo Serious »

Hier zien we een bougie waarvan het porselein is gebarsten.
Als het porselein is gebarsten, wijst dit meestal op schokgolven. Een lek in de koppakking of het inlaatspruitstuk kan hiervan de oorzaak zijn, evenals een te vroege ontsteking. Zelfs een zeer arm mengsel, of een te grote afstand tussen de elektroden (bij deze bougie is daar geen sprake van), kan dit veroorzaken.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: Bougies, en bijbehorende conclusies.

Bericht door Yahoo Serious »

Dank je Jasper. Ik verzamel dat soort foto's gewoon van internet hoor, ik ben bezig met een cursus autotechniek, vandaar mijn belangstelling.
Er is niks zo nuttig als het verzamelen van eenvoudige manieren om een diagnose te stellen.
Je moet eens bij verschillende auto's gaan luisteren met een dikke schroevendraaier, de punt tegen het blok zetten (in de buurt van de lagers) en het handvat tegen je oor.
Eventueel kun je er ook een blikje aan maken, bij wijze van klankkast, zodat je er niet met je oor tegenaan hoeft te zitten.
Zodra je hoort van een eigenaar dat er iets aan vervanging toe is, gewoon vragen of je even mag luisteren. Zo leer je herkennen wat goed en wat niet goed klinkt en kun je, bij een eventuele aankoop van een auto in de toekomst, jezelf enorme tegenvallers besparen zonder ook maar een boutje lost te draaien.
Als je op die manier een keer bijvoorbeeld een versleten krukaslager hebt gehoord, vergeet je het geluid nooit meer!

Voor een euro of 10 heb je trouwens een stethoscoop. Er zijn er die speciaal voor dit doel gemaakt zijn, met een lange pijp eraan, zodat je overal bij kunt komen.
Jasper schreef:Dit is echt een bruikbaar topic!

Misschien kan deze in het vraagbaak gedeelte geplaatst worden zodat hij niet onder stoft! Dit is gewoon keiharde bruikbare informatie!!!

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Panda Classic 1980-2003”