Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Bougies, en bijbehorende conclusies.
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
Bougies, en bijbehorende conclusies.
Allereerst even dit: Gebruik altijd uitsluitend de bougie die bij de auto past. Ook al zien ze er hetzelfde uit en is de schroefdraad zelfs even lang, er zijn grote verschillen in de bougies.
Dit zit hem vooral in de neus van de bougie. Hoe eerder de isolator contact maakt met de buitenwand van de bougie, hoe koeler deze zal zijn. De bougie geeft zijn warmte namelijk af aan de cilinder. Een te hete bougie kan zelfs gaten in je zuiger branden.
Hier zie je duidelijk dat twee bougies uiterlijk niet verschillen, de schroefdraad is even lang, ze 'passen' allebei in de cilinder. Toch zijn er grote verschillen in de manier waarop ze warmte afgeven aan de cilinder.
Dit zit hem vooral in de neus van de bougie. Hoe eerder de isolator contact maakt met de buitenwand van de bougie, hoe koeler deze zal zijn. De bougie geeft zijn warmte namelijk af aan de cilinder. Een te hete bougie kan zelfs gaten in je zuiger branden.
Hier zie je duidelijk dat twee bougies uiterlijk niet verschillen, de schroefdraad is even lang, ze 'passen' allebei in de cilinder. Toch zijn er grote verschillen in de manier waarop ze warmte afgeven aan de cilinder.
Laatst gewijzigd door Yahoo Serious op 04 jan 2010 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
Goede bougies
Op de eerste afbeelding een nieuwe bougie:
En op deze afbeelding een oudere bougie, die blijk geeft van een goede verbranding en een goed mengsel in je auto:
De bruine, stoffige aanslag op de bougie is een goed teken.
En op deze afbeelding een oudere bougie, die blijk geeft van een goede verbranding en een goed mengsel in je auto:
De bruine, stoffige aanslag op de bougie is een goed teken.
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
Ontsteking onjuist afgesteld
Aan deze bougie zien we dat de ontsteking zo goed als zeker niet goed staat.
Hij is zwart, en nat.
Uiteraard is het ook mogelijk dat er helemaal geen vonk is.
Dit is eenvoudig te controleren door de bougie eruit te draaien en aan massa te leggen.
Dit zou een gezonde, krachtige blauwe vonk op moeten leveren.
Hij is zwart, en nat.
Uiteraard is het ook mogelijk dat er helemaal geen vonk is.
Dit is eenvoudig te controleren door de bougie eruit te draaien en aan massa te leggen.
Dit zou een gezonde, krachtige blauwe vonk op moeten leveren.
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
olie verbruikende auto.
Aan deze bougie zien we dat de auto via de cilinder olie verbruikt.
Als de bougie uit een tweetakt motor zou komen, zou de conclusie zijn dat er te veel tweetakt olie wordt toegevoegd. Bij een viertaktmotor duidt het op olieverbruik tijdens de verbranding.
Het hoeft niet zo erg te zijn als bij dit voorbeeld, witte stoffige aanslag op de bougie duidt altijd op olieverbruik of, in geval van rijden in het oostblok, op het gebruiken van beroerde benzine...
Als de bougie uit een tweetakt motor zou komen, zou de conclusie zijn dat er te veel tweetakt olie wordt toegevoegd. Bij een viertaktmotor duidt het op olieverbruik tijdens de verbranding.
Het hoeft niet zo erg te zijn als bij dit voorbeeld, witte stoffige aanslag op de bougie duidt altijd op olieverbruik of, in geval van rijden in het oostblok, op het gebruiken van beroerde benzine...
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
bougie van een auto met te arm mengel
Dit lijkt een keurige bougie, het is echter niet zo goed als het lijkt. De bougie is te wit, te mooi om waar te zijn. Deze bougie vertelt ons (meestal) dat het mengsel te arm is.
In voorkomende gevallen kan het ook betekenen dat de ontsteking te vroeg staat.
In voorkomende gevallen kan het ook betekenen dat de ontsteking te vroeg staat.
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
te rijk mengsel
Deze bougie duidt op het tegenovergestelde: het mengsel is te rijk, of in voorkomende gevallen is het onstekingstijdstip te laat.
De bougie is zwart, maar wel droog.
De bougie is zwart, maar wel droog.
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
bougie te koud
Dit zou bij het gebruik van de juiste bougies niet voor moeten komen, maar dit is een bougie die duidelijk te koud is voor de motor:
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
Bougie te heet
Hier het tegenovergestelde, de bougie is te heet voor de motor.
Het kan er ook op duiden dat je al langere tijd met een te vroeg afgestelde ontsteking rondrijdt...
De elektrode van de bougie is langzaam aan het wegbranden.
In dit geval vooral de onderste elektrode, maar het had net zo goed alleen de bovenste kunnen zijn.
Het kan er ook op duiden dat je al langere tijd met een te vroeg afgestelde ontsteking rondrijdt...
De elektrode van de bougie is langzaam aan het wegbranden.
In dit geval vooral de onderste elektrode, maar het had net zo goed alleen de bovenste kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Yahoo Serious op 04 jan 2010 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
oude bougie
Deze bougie moet dringend vervangen worden, hij is gewoon op.
Hij komt zo te zien uit een verder goed lopende motor, de aanslag is bruin, de elektrode niet verbrand, maar er is zoveel aanslag op de bougie aanwezig dat de isolator en de onderste elektrode één geheel lijken te worden.
Je kunt begrijpen dat er bij deze bougie, als er maar even iets mis gaat bij het starten van de auto en de bougie nat wordt, er stroom gaat lopen via de onderste elektrode naar de buitenkant van de bougie omdat de isolator zijn werk niet meer kan doen.
Resultaat: de auto start niet meer, de bougie wordt nog natter doordat hij niet meer vonkt en het probleem wordt steeds groter.
Hij komt zo te zien uit een verder goed lopende motor, de aanslag is bruin, de elektrode niet verbrand, maar er is zoveel aanslag op de bougie aanwezig dat de isolator en de onderste elektrode één geheel lijken te worden.
Je kunt begrijpen dat er bij deze bougie, als er maar even iets mis gaat bij het starten van de auto en de bougie nat wordt, er stroom gaat lopen via de onderste elektrode naar de buitenkant van de bougie omdat de isolator zijn werk niet meer kan doen.
Resultaat: de auto start niet meer, de bougie wordt nog natter doordat hij niet meer vonkt en het probleem wordt steeds groter.
Re: Bougies, en bijbehorende conclusies.
Dit is echt een bruikbaar topic!
Misschien kan deze in het vraagbaak gedeelte geplaatst worden zodat hij niet onder stoft! Dit is gewoon keiharde bruikbare informatie!!!
Misschien kan deze in het vraagbaak gedeelte geplaatst worden zodat hij niet onder stoft! Dit is gewoon keiharde bruikbare informatie!!!
Terug van weggeweest! Nu in een panda 1000 skyline
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
bougie, gebarsten porselein
Hier zien we een bougie waarvan het porselein is gebarsten.
Als het porselein is gebarsten, wijst dit meestal op schokgolven. Een lek in de koppakking of het inlaatspruitstuk kan hiervan de oorzaak zijn, evenals een te vroege ontsteking. Zelfs een zeer arm mengsel, of een te grote afstand tussen de elektroden (bij deze bougie is daar geen sprake van), kan dit veroorzaken.
Als het porselein is gebarsten, wijst dit meestal op schokgolven. Een lek in de koppakking of het inlaatspruitstuk kan hiervan de oorzaak zijn, evenals een te vroege ontsteking. Zelfs een zeer arm mengsel, of een te grote afstand tussen de elektroden (bij deze bougie is daar geen sprake van), kan dit veroorzaken.
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
Re: Bougies, en bijbehorende conclusies.
Dank je Jasper. Ik verzamel dat soort foto's gewoon van internet hoor, ik ben bezig met een cursus autotechniek, vandaar mijn belangstelling.
Er is niks zo nuttig als het verzamelen van eenvoudige manieren om een diagnose te stellen.
Je moet eens bij verschillende auto's gaan luisteren met een dikke schroevendraaier, de punt tegen het blok zetten (in de buurt van de lagers) en het handvat tegen je oor.
Eventueel kun je er ook een blikje aan maken, bij wijze van klankkast, zodat je er niet met je oor tegenaan hoeft te zitten.
Zodra je hoort van een eigenaar dat er iets aan vervanging toe is, gewoon vragen of je even mag luisteren. Zo leer je herkennen wat goed en wat niet goed klinkt en kun je, bij een eventuele aankoop van een auto in de toekomst, jezelf enorme tegenvallers besparen zonder ook maar een boutje lost te draaien.
Als je op die manier een keer bijvoorbeeld een versleten krukaslager hebt gehoord, vergeet je het geluid nooit meer!
Voor een euro of 10 heb je trouwens een stethoscoop. Er zijn er die speciaal voor dit doel gemaakt zijn, met een lange pijp eraan, zodat je overal bij kunt komen.
Er is niks zo nuttig als het verzamelen van eenvoudige manieren om een diagnose te stellen.
Je moet eens bij verschillende auto's gaan luisteren met een dikke schroevendraaier, de punt tegen het blok zetten (in de buurt van de lagers) en het handvat tegen je oor.
Eventueel kun je er ook een blikje aan maken, bij wijze van klankkast, zodat je er niet met je oor tegenaan hoeft te zitten.
Zodra je hoort van een eigenaar dat er iets aan vervanging toe is, gewoon vragen of je even mag luisteren. Zo leer je herkennen wat goed en wat niet goed klinkt en kun je, bij een eventuele aankoop van een auto in de toekomst, jezelf enorme tegenvallers besparen zonder ook maar een boutje lost te draaien.
Als je op die manier een keer bijvoorbeeld een versleten krukaslager hebt gehoord, vergeet je het geluid nooit meer!
Voor een euro of 10 heb je trouwens een stethoscoop. Er zijn er die speciaal voor dit doel gemaakt zijn, met een lange pijp eraan, zodat je overal bij kunt komen.
Jasper schreef:Dit is echt een bruikbaar topic!
Misschien kan deze in het vraagbaak gedeelte geplaatst worden zodat hij niet onder stoft! Dit is gewoon keiharde bruikbare informatie!!!