Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Josca
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2010 11:14

Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door Josca »

Heb me net aangemeld op dit forum. Afgelopen week heb ik bij een particulier een Fiat Panda 1.2 Emotion uit 2007 gekocht.
Net 19.000 km. op de teller, netjes bij de dealer onderhouden, ziet er aan alle kanten echt perfect uit.
Voor mij voor het eerst een Fiat, ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in na alles wat ik op dit forum heb gelezen!
Nu vroeg ik me alleen af: de vorige eigenaar wist niet of haar auto was uitgerust met ESP. Hoe kan ik daar achter komen?

Groetjes Josca

Gebruikersavatar
Dennis-100HP
Forumgebruiker
Berichten: 1512
Lid geworden op: 28 nov 2006 19:48
1e Panda-achtige: Panda 1.2 Sky 2009
Locatie: Vroomshoop (Overijssel)

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door Dennis-100HP »

Als je ESP hebt moet je rechts van de knop van de alarmlichten(die grote rode knop op de middenconsole) een knopje hebben waar op staat 'ASR OFF'.Heb je op deze plek geen knopje, dan heeft je Panda geen ESP.
Panda 1.2 Sky - 2009 - Bossa Nova White

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door BertPleizier »

Ter aanvulling voor toekomstige lezers (kwam dit 12 jaar oude topic per toeval tegen): ESP was destijds een vrij dure optie (€ 545 in 2006) en het is ook niet de ESP zoals die in andere auto's gebruikt wordt. Eigenlijk is het maar een halve ESP. Vaak is deze optie daarom niet gekozen.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door Poging2 »

BertPleizier schreef: 14 jun 2022 09:49 Ter aanvulling voor toekomstige lezers (kwam dit 12 jaar oude topic per toeval tegen): ESP was destijds een vrij dure optie (€ 545 in 2006) en het is ook niet de ESP zoals die in andere auto's gebruikt wordt. Eigenlijk is het maar een halve ESP. Vaak is deze optie daarom niet gekozen.
Klopt, maar was dat niet tevens een pakket in plaats van een optie?
Volgensmij kwam ESP standaard samen met een aantal andere drie letter opties (zoals ASR) en Hill Assist

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door BertPleizier »

Die maken onderdeel uit van het ESP (welke het precies zijn weet ik zo uit mijn hoofd niet). ESP stond als losse optie in de folder (heb vanmiddag nog even naar gekeken, vandaar bovenstaande reactie).

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door Poging2 »

Ah oke, ik bedoelde het ook meer als toevoeging om de 545 een klein beetje goed te praten :)
Bedankt voor de informatie

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door BertPleizier »

Haha. Dergelijke prijzen bij een auto vanaf € 9.000 (?) destijds werkt niet. Dat staat niet in verhouding tot de waarde van de auto.

Bij een auto van € 60.000 is dat weer anders, al ben ik dan weer van mening dat het voor dat geld wel standaard mag zijn.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door Poging2 »

Lol daar zeg je me iets, daar had ik niet eens bij stil gestaan

Ik heb hier de prijslijst/brochure van mei 2010 er eens bij gezocht en toen koste ESP in de BTW zelfs 615 euro. Leverbaar vanaf de Active uitvoering welke in de BTW 8195 euro koste. Nu ik die optie prijzen eens tegenover de "kale" prijs van de auto zet valt op dat eigenlijk alle opties naar verhouding bijzonder duur zijn, maar andersom is dat waarschijnlijk ook de hoofdreden waarom de "kale" wagen zo goedkoop kan zijn (wat er niet op zit kost ook niks, en in de basis zat er ook niet veel op :) ).

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door BertPleizier »

De Panda die hier voor de deur staat (emotion) was € 14.000. Daar zaten best wat opties op: metallic lak. Radio-telefoon-navigatie, zij- en hoofdairbags, mistlampen en een verschuifbare achterbank.

Het enige waar je al jaren niks meer mee kan is de navigatie. De kaarten zijn van 2008. Zonde want een ingebouwd systeem is wel netjes. Maar vandaag de dag heb je Google maps of Apple kaarten en dat is gratis, altijd actueel en is binnen seconden startklaar.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door Poging2 »

BertPleizier schreef: 14 jun 2022 22:51 De Panda die hier voor de deur staat (emotion) was € 14.000. Daar zaten best wat opties op: navigatie, zij- en hoofdairbags, mistlampen en een verschuifbare achterbank.

Het enige waar je al jaren niks meer mee kan is de navigatie. De kaarten zijn van 2008. Zonde want een ingebouwd systeem is wel netjes. Maar vandaag de dag heb je Google maps of Apple kaarten en dat is gratis, altijd actueel en start sneller op.
Altijd een baas boven baas :) Mijn Emotion was slechts 11820, maar ik heb geen ESP of Zijairbags.

Hoewel hedendaags onbruikbaar, destijds was die ingebouwde navigatie nog best wel een bijzonder degelijk ding.
Overigens in 2010 zie ik deze niet meer als optie, daar is enkel een optionele TomTom leverbaar die met een eigen voeding en beugel links naast de radio gemonteerd word. Maar die heb ik werkelijk nog nooit in het wild gezien.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door BertPleizier »

De ingebouwde navigatie was € 1.495. Dat weet ik nog goed. In vergelijking met andere merken was dat toen weer “goedkoop” voor die tijd in deze klasse.

In mijn andere auto zit hetzelfde systeem (alleen de naam is anders want ander merk auto) en daar was het € 3.500. Dat zou ik er zelf nooit voor betalen, maar dat had de vorige eigenaar gelukkig wel gedaan. Helaas zijn ook daar geen actuele kaarten meer voor (2010-2011 is de laatste).

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door Poging2 »

BertPleizier schreef: 14 jun 2022 23:11 De ingebouwde navigatie was € 1.495. Dat weet ik nog goed. In vergelijking met andere merken was dat toen weer “goedkoop” voor die tijd in deze klasse.

In mijn andere auto zit hetzelfde systeem (alleen de naam is anders want ander merk auto) en daar was het € 3.500. Dat zou ik er zelf nooit voor betalen, maar dat had de vorige eigenaar gelukkig wel gedaan. Helaas zijn ook daar geen actuele kaarten meer voor (2010-2011 is de laatste).
Wauw, dan was dat dus zowat even duur als het panoramadak (ben ik ff blij dat mijn vorige eigenaar voor het glazen dak gekozen heeft :lol: )

Maar klopt, het was destijds overal een stevig dure optie waarbij het ook maar de vraag was of je updates kreeg en hoe duur die wel niet waren. Wat dat betreft zijn er de laatste jaren echt wel stappen gemaakt en zijn we nu op een punt waar standaard Carplay/Android auto eigenlijk gemeengoed is en de eventueel optionele navigatie pakketten hebben gratis updates.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door BertPleizier »

Ja dat is een hele verbetering. Ook de telefoonfunctie via bluetooth werkt fijner dan met een tweede simkaart (je moet steeds de ene aan en de andere uitzetten, anders is de verkeerde simkaart actief en ben je niet bereikbaar).

Ook kaartmateriaal wordt via Carplay / Android standaard geactualiseerd. Geen losse updates meer voor de auto die naar 4 jaar stoppen.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door Riddick »

Als je "ASR" uitzet is ESP dan ook 100% uit. ??

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Hoe weet of mijn Fiat ESP heeft?

Bericht door BertPleizier »

Nee zeker niet. ASR is alleen handig om uit te zetten als je op een gladde helling staat en weg wilt rijden (bijvoorbeeld een besneeuwde oprit die schuin omhoog gaat). Door ASR wordt het motorvermogen afgeknepen en worden slippende wielen afgeremd, maar daarmee kom je niet boven vanwege het te kleine motorvermogen op dat moment.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”