Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda 45 1982
Moderator: michiel van g.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda 45 1982
Ja die carters passen ook op een Marbella. Is in de basis het zelfde motorblok.
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda 45 1982
Dat is wel een slimme tip, ik had toen dat het kreng steeds naar beneden viel, of scheef zat...Dennis500 schreef:Carter en pakking van een 900 zijn inderdaad een echte verbetering.
Ik heb een beetje vloeibare pakking gebruikt, puur en alleen om de pakking
even vast te plakken aan het blok. Wat de montage van het carter makkelijker maakt, pakking
blijft dan mooi op zijn plaats zitten.
En inderdaad, op de Marbella past het ook.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda 45 1982
Afgelopen week een kapotte ashoes (wielzijde) vervangen. Na het monteren van de
as voelde ik dat de as niet lekker liep. Dus de as ook aan de bakzijde losgehaald en geconstateerd
dat er 1 rol van de tripoidekoppeling ontbrak . De rol had ik snel teruggevonden maar de
"rolletjes" van het naaldlager en de borgclip zijn dus in de bak gevallen.
De olie maar eens afgelaten, in de olie heb ik 6 "rolletjes" teruggevonden er liggen er dus nog 22
in de bak. Deze zijn er alleen uit te krijgen door de bak uit elkaar te halen. Hier had ik niet zo'n
trek in+ dan moet ik op zoek naar een nieuwe tripidekoppeling, wat ook nog een uitdaging kan worden omdat de rollen van de koppeling tot 1983 groter zijn kwa diameter. Dus besloten om de bak onder de auto uit te halen en een sloop bak uit een Panda 34 ,die
ik nog had liggen, er onder te schroeven.
Hierbij kwam ik wel een aantal problemen tegen. De ashoezen aan bakzijde lijken nergens meer te
krijgen te zijn. Dus de assen van de 34 gebruiken was op dit moment geen optie.
Dan maar de assen van de 45 gebruiken(voor deze assen heb ik wel hoezen) met de tripoide van de 34 welke kleinere rollen hebben,en dus in de 34 bak passen. Ook dit past niet onderling, de spiebanen zijn wel gelijk
maar minder lang dan die van de 45 waardoor de tripoide niet vergenoeg over de as heen schuift
en de borgring dus niet gemonteerd kan worden.
Dit heb ik opgelost door de koppeling aan boven en onderzijde elk 0.8 mm af te vlakken.
Verder past de versnellingsbaksteun aan de bovenzijde niet en is het schakelmechanisme op
de bak anders, deze zijn wel makkelijk om te wisselen.
Heb de bak net weer onder de auto gehangen en een proefrit gemaakt. De eerste conclusie is
dat de bak in prima staat is, maakt geen lagergeluid en schakeld perfect. Bij de 45 bak
maakte de lagers van de primaire as behoorlijk geluid, iets waar deze bak totaal
geen last van heeft.
links de 34 bak rechts de 45 bak
koppeling welke 1 rol mist.
links de 45 en rechts de 34 tripoide
Afgevlakte koppeling
Nu past de borgring wel.
Naaldlagers weer in elkaar zetten.
Naalden en rol gemonteerd.
Baksteun 34 bak
Baksteun 45 bak
schakelmechanisme 45 bak
Schakelmechanisme 34 bak
as voelde ik dat de as niet lekker liep. Dus de as ook aan de bakzijde losgehaald en geconstateerd
dat er 1 rol van de tripoidekoppeling ontbrak . De rol had ik snel teruggevonden maar de
"rolletjes" van het naaldlager en de borgclip zijn dus in de bak gevallen.
De olie maar eens afgelaten, in de olie heb ik 6 "rolletjes" teruggevonden er liggen er dus nog 22
in de bak. Deze zijn er alleen uit te krijgen door de bak uit elkaar te halen. Hier had ik niet zo'n
trek in+ dan moet ik op zoek naar een nieuwe tripidekoppeling, wat ook nog een uitdaging kan worden omdat de rollen van de koppeling tot 1983 groter zijn kwa diameter. Dus besloten om de bak onder de auto uit te halen en een sloop bak uit een Panda 34 ,die
ik nog had liggen, er onder te schroeven.
Hierbij kwam ik wel een aantal problemen tegen. De ashoezen aan bakzijde lijken nergens meer te
krijgen te zijn. Dus de assen van de 34 gebruiken was op dit moment geen optie.
Dan maar de assen van de 45 gebruiken(voor deze assen heb ik wel hoezen) met de tripoide van de 34 welke kleinere rollen hebben,en dus in de 34 bak passen. Ook dit past niet onderling, de spiebanen zijn wel gelijk
maar minder lang dan die van de 45 waardoor de tripoide niet vergenoeg over de as heen schuift
en de borgring dus niet gemonteerd kan worden.
Dit heb ik opgelost door de koppeling aan boven en onderzijde elk 0.8 mm af te vlakken.
Verder past de versnellingsbaksteun aan de bovenzijde niet en is het schakelmechanisme op
de bak anders, deze zijn wel makkelijk om te wisselen.
Heb de bak net weer onder de auto gehangen en een proefrit gemaakt. De eerste conclusie is
dat de bak in prima staat is, maakt geen lagergeluid en schakeld perfect. Bij de 45 bak
maakte de lagers van de primaire as behoorlijk geluid, iets waar deze bak totaal
geen last van heeft.
links de 34 bak rechts de 45 bak
koppeling welke 1 rol mist.
links de 45 en rechts de 34 tripoide
Afgevlakte koppeling
Nu past de borgring wel.
Naaldlagers weer in elkaar zetten.
Naalden en rol gemonteerd.
Baksteun 34 bak
Baksteun 45 bak
schakelmechanisme 45 bak
Schakelmechanisme 34 bak
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda 45 1982
Mooi dat het is gelukt.
De 34 bak heeft wel andere verhoudingen, dus dat zul je misschien merken.
Mocht je nog eens iets anders willen zou je er zonder problemen een 5 bak van een Marbella kunnen aanhangen (ook het schakelpookje en de aandrijfassen meenemen) Dan wordt de 45 ineens eens stille auto
De 34 bak heeft wel andere verhoudingen, dus dat zul je misschien merken.
Mocht je nog eens iets anders willen zou je er zonder problemen een 5 bak van een Marbella kunnen aanhangen (ook het schakelpookje en de aandrijfassen meenemen) Dan wordt de 45 ineens eens stille auto
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda 45 1982
Oke dat van die verschillende overbrengingsverhoudingen was mij niet bekend. Volgens
de documentatie die ik heb zouden die van een 34 en 45 bak gelijk moeten zijn.
Muv. de 45s 5bak waarbij de 1e 4 gelijk zijn en de 5e extra lang (1:0,831)
Ik merkte wel dat hij een stuk "slomer" optrok. Totdat ik besefte dat ik net voor het wisselen van de
bak ook de kontaktpunten had gewisseld, maar vergeten ben om de ontsteking
opnieuw af te stellen Net dus maar even gedaan, voorontsteking stond ongeveer op
0 graden... dus dat kan verklaren waarom het motortje niet echt lekker doortrok...
Als jij zegt dat er een verschil in de overbrengingsverhoudingen zit dan neem ik aan
dat de 34 bak "korter" is ivm. minder motorvermogen in de 34?
De marbella bak is ook een optie. De 5 bak van een Marbella is dat een VW bak? En maakt
het nog wat uit van welk bouwjaar de Marbella is?
de documentatie die ik heb zouden die van een 34 en 45 bak gelijk moeten zijn.
Muv. de 45s 5bak waarbij de 1e 4 gelijk zijn en de 5e extra lang (1:0,831)
Ik merkte wel dat hij een stuk "slomer" optrok. Totdat ik besefte dat ik net voor het wisselen van de
bak ook de kontaktpunten had gewisseld, maar vergeten ben om de ontsteking
opnieuw af te stellen Net dus maar even gedaan, voorontsteking stond ongeveer op
0 graden... dus dat kan verklaren waarom het motortje niet echt lekker doortrok...
Als jij zegt dat er een verschil in de overbrengingsverhoudingen zit dan neem ik aan
dat de 34 bak "korter" is ivm. minder motorvermogen in de 34?
De marbella bak is ook een optie. De 5 bak van een Marbella is dat een VW bak? En maakt
het nog wat uit van welk bouwjaar de Marbella is?
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda 45 1982
Nee, die 5-bak is een Fiat bak die door Seat is aangepast.
Er zitten wat detailverschillen aan. Ze zijn geleverd van 1986 tot 1997, dan werd het een VW bak (overigens schakelen die erg fijn, maar niet erg Fiat...) Het verschil is te zien aan het feit dat de VW bakken een VW logo hebben op het tandwieldeksel aan de bestuurderskant. Ze passen altijd op de Oerpanda-motoren in ieder geval.
Er zitten wat detailverschillen aan. Ze zijn geleverd van 1986 tot 1997, dan werd het een VW bak (overigens schakelen die erg fijn, maar niet erg Fiat...) Het verschil is te zien aan het feit dat de VW bakken een VW logo hebben op het tandwieldeksel aan de bestuurderskant. Ze passen altijd op de Oerpanda-motoren in ieder geval.
Re: Panda 45 1982
Heb hier een oude vraagbaak ingekeken kent ook maar een soort 4-bak m.b.t. overbrengingsverhoudingen.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda 45 1982
Ok bedankt voor de info. Dan ga ik eens op zoek naar een Marbella 5 bak, met aanbouwdelen. Kanmichiel van g. schreef:Nee, die 5-bak is een Fiat bak die door Seat is aangepast.
Er zitten wat detailverschillen aan. Ze zijn geleverd van 1986 tot 1997, dan werd het een VW bak (overigens schakelen die erg fijn, maar niet erg Fiat...) Het verschil is te zien aan het feit dat de VW bakken een VW logo hebben op het tandwieldeksel aan de bestuurderskant. Ze passen altijd op de Oerpanda-motoren in ieder geval.
ik komende winter weer wat klussen.
@Pansan klopt in mijn vraagbaken kom ik ook
nergens verschillen tegen. Maar de info in de vraagbaken is ook niet altijd accuraat.
Overigens merk ik geen verschil in bakverhoudingen tijdens het rijden
met de Panda 34 bak.
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda 45 1982
hm, misschien dat het verschil 'm zat in de 1-stangs en 2-stangs bakken.
In ieder geval fijn dat hij weer rijdt zoals het hoort.
In ieder geval fijn dat hij weer rijdt zoals het hoort.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda 45 1982
De schokdempers zijn inmiddels ook vervangen.
En nog een 12v/230v zuivere sinus omvormer van 300 watt continu vermogen ingebouwd.
Voor de komende vakantie naar scandinavie. Zodat ik bij het wild kamperen mijn laptop gsm enz. kan opladen.
Ik heb hem onder de passagiersstoel gemonteerd.
Dikke kabels rechtstreeks vanaf de accu getrokken incl. 50 ampere zekering.
2 gaten in de carrosserie geboord en de kabels met doorvoerrubbers gemonteerd. De
kabels komen mooi onder het "dashboard" uit.
En nog een 12v/230v zuivere sinus omvormer van 300 watt continu vermogen ingebouwd.
Voor de komende vakantie naar scandinavie. Zodat ik bij het wild kamperen mijn laptop gsm enz. kan opladen.
Ik heb hem onder de passagiersstoel gemonteerd.
Dikke kabels rechtstreeks vanaf de accu getrokken incl. 50 ampere zekering.
2 gaten in de carrosserie geboord en de kabels met doorvoerrubbers gemonteerd. De
kabels komen mooi onder het "dashboard" uit.
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda 45 1982
michiel van g. schreef:hm, misschien dat het verschil 'm zat in de 1-stangs en 2-stangs bakken.
In ieder geval fijn dat hij weer rijdt zoals het hoort.
Jep hij rijd weer prima. Dat is wel zo mooi vanaf komende Dinsdag ga ik voor 3,5 week rondtrekken
in scandinavie met de Panda.
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda 45 1982
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met deze Panda is! Al een tijdje niets gehoord of gezien (ook niet op meetings)