Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Trekhaak onderbouwen

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
paul66
Forumgebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 feb 2011 11:11
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2009
Locatie: Veenendaal

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door paul66 »

Hoi,

Ben je per ongeluk geen rubber vergeten. of komt het aluminium hitteschild tegen de uitlaat.
Verder zou ik het niet weten, heb jij gelijk een kabelboom geplaatst. Of wacht je daar net als ik mee.

Groet Paul.
Panda 1.2 Emotion
11-2019 118400 km
Panda 1.2 Emotion
05-2021 149000 km

Gebruikersavatar
Electroclash
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 mar 2011 20:08

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door Electroclash »

Erikb7 schreef:De uitlaat rammelt nu steeds tegen de trekhaak aan. Dat gebeurt als ik achteruitrij en als ik het gas loslaat bij b.v. terugschakelen.
Heb jij of iemand anders een idee wat dat kan zijn, Erik.
Erik,

dit is een bekend probleem bij de Panda: de uitlaat is nu iets te lang, nu de trekhaak is gemonteerd. Ik heb zelf ook een trekhaak, met oorspronkelijk dus hetzelfde probleem.
Als de motor warm wordt, maar soms ook in koude toestand, komt de achterste uitlaatpot tegen de achterkant van de trekhaak-balk aan.
Dat komt omdat de uitlaat iets kantelt/ beweegt bij het gasgeven, maar dus ook als de motor warm wordt.

Oplossing is redelijk simpel: de uitlaatpijp moet iets worden ingekort. Let overigens goed op als je dit doet of laat doen: als er teveel van de uitlaat wordt afgehaald komt de uitlaat tegen de onderste schotel van de linkerachtervering aan.
Heel soms kan het ook worden opgelost door de uitlaatpijp iets te draaien, kwestie van uitproberen. Moet je natuurlijk wel even een brug of smeerput hebben.
Fiat Panda 69 Edizione Cool 2010

Gebruikersavatar
vandisphotoo
Forumgebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 nov 2010 11:14
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door vandisphotoo »

Aan de uitlaat knutselen kan ook prima op de krik / assteuntjes hoor ;-)

Gebruikersavatar
Electroclash
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 mar 2011 20:08

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door Electroclash »

vandisphotoo schreef:Aan de uitlaat knutselen kan ook prima op de krik / assteuntjes hoor ;-)
Dat mag natuurlijk ook :mrgreen:
Fiat Panda 69 Edizione Cool 2010

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door bero »

het zal mij allemaal benieuwen. ik ga zaterdag aan de slag met de trekhaak de bekabeling..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door bero »

Vandaag de trekhaak er onder gehangen.
Ik heb een Bosal trekhaak, die iets afwijkt van de trekhaak die hier boven staat.
Het enigste probleem wat ik had, was dat de onderste bouten (waarvoor je de 2 'gaten' in het kofferruim zichtbaar moet maken)
erg moeilijk te positioneren zijn. Je komt met je vinger niet diep genoeg in het gat om het plaatje te centreren.
Een tip voor als je dit gaat doen: zorg voor een stuk buigzaam ijzerdraad, steek deze van onder naar boven door het schroefgat en buig dezen om. Dat scheelt een hoop zoek en pruts werk voor als hij verschuift.

Ook stond er in de beschrijving van de beschreven trekhaak in deze topic het hitteschild om moet buigen e.d. Deze zit bij mijn panda pas achter de banden dus daar geen last van gehad.

Morgen of overmorgen ga ik de bekabeling doen, zal kijken of ik tijd genoeg heb om er een foto reportage van te maken.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
underwater
Forumgebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 aug 2010 11:20
1e Panda-achtige: Twinair 85 Sempre 2013
Locatie: Reuver

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door underwater »

En al iemand geslaagd met de bekabeling?
Fiat Panda Twinair 85 Sempre

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door bero »

Jupz, heb toen alleen geen foto's e.d. gemaakt..
Wijst zich allemaal een beetje vanzelf, enigste wat niet uitgelegd word (bij mij in ieder geval) was hoe en waar je de kabel doortrok naar de accu.. Maar dat kan gewoon door de gootjes van de plastic kappen
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

@@
Forumgebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:24

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door @@ »

De stekker voor de aansluiting van de bedrading trekhaak zit achter de bumpersteun. Ga vanmiddag de speciale stekkerdoos ophalen. Volgens insiders is het; eropdrukken en klaar. Ben benieuwd.....

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door bero »

Nou bij mij zit er echt niks achter de bumpersteun hoor ;)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

@@
Forumgebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:24

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door @@ »

Ook niet in de kofferbak??? In het midden zit een rubber doorvoertule en daar hangt een 8 polige stekker aan met dunne bedrading . De stekker zelf is ca 5 cm breed en hooguit 1 cm dik. Zal er wel evebn platjes van maken. Heb em nu in de kofferbal liggen omdat de trekhaakbalk er vlak achterlangsloopt. Het is volgens mij 100% origineel.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door bero »

Daar zat helemaal geen voorbereiding bij mij, ik heb een kabelboom moeten kopen die ik afgetakt werd van de verlichting, en een plus draad naar de accu..
zal dus wel weer model afhankelijk zijn
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
underwater
Forumgebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 aug 2010 11:20
1e Panda-achtige: Twinair 85 Sempre 2013
Locatie: Reuver

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door underwater »

Zo vandaag eindelijk een trekhaak gemonteerd (bosal). Werd helaas te snel donker, dus morgen aan de bekabeling verder.
Fiat Panda Twinair 85 Sempre

Gebruikersavatar
bloemie
Forumgebruiker
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2011 21:18
1e Panda-achtige: emotion 1.2 2009
Locatie: anna paulowna

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door bloemie »

@@ schreef:Ook niet in de kofferbak??? In het midden zit een rubber doorvoertule en daar hangt een 8 polige stekker aan met dunne bedrading . De stekker zelf is ca 5 cm breed en hooguit 1 cm dik. Zal er wel evebn platjes van maken. Heb em nu in de kofferbal liggen omdat de trekhaakbalk er vlak achterlangsloopt. Het is volgens mij 100% origineel.
volgens mij is dat de stekker van de parkeersensoren ,en de meeste trekhaken gebruiken een 7 polige of een 13 polige aansluiting

@@
Forumgebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:24

Re: Trekhaak onderbouwen

Bericht door @@ »

bloemie schreef:
@@ schreef:Ook niet in de kofferbak??? In het midden zit een rubber doorvoertule en daar hangt een 8 polige stekker aan met dunne bedrading . De stekker zelf is ca 5 cm breed en hooguit 1 cm dik. Zal er wel evebn platjes van maken. Heb em nu in de kofferbal liggen omdat de trekhaakbalk er vlak achterlangsloopt. Het is volgens mij 100% origineel.
volgens mij is dat de stekker van de parkeersensoren ,en de meeste trekhaken gebruiken een 7 polige of een 13 polige aansluiting
Bleek idd voor de parkeersensoren te zijn. Heb de bekabeling volgens de beschrijving gewoon van de achterlichten afgetapt. Voor een Panda zonder boordcomputer kun je zonder problemen een normale stekkerdoos gebruiken.
Heb er al verschillende aanhangers achter gehad en totaal geen uitval oid.
Laatst gewijzigd door @@ op 23 jan 2012 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Nuova Panda 2003-2012”