Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
fiat panda 312 face lift.
Moderators: Rick Lieffering, Joost
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: fiat panda 312 face lift.
Ik ken het principe van de dynastart. Ik meen dat een NSU Prinz (jaren '60-'70) dat systeem had. Maar dat was ingebouwd in de motor, niet extern via een riem. Ik meen dat de starter/dynamo rechtstreeks aan de krukas verbonden was... Vroeger thuis nog een klant gehad met een Prinz 4, maar ik herinner me niet meer hoe het juist zat. Ik was toen nog een tiener maar liep al liever rond in de garage bij mijn vader dan achter mijn schoolboeken te zitten. En dus daar toch ook wel wat geleerd...
Via de link kom je bij een video waar ze aan de contactpunten werken (electronische ontsteking upgrade) maar het geheel toont het motorblok-achtereinde. De ontsteking zit hier ook op de krukas, mee "ingebouwd" in de dynamo/starter, die dus aan de krukas gekoppeld is.
https://www.youtube.com/watch?v=NdCf6Pb3frM
Via de link kom je bij een video waar ze aan de contactpunten werken (electronische ontsteking upgrade) maar het geheel toont het motorblok-achtereinde. De ontsteking zit hier ook op de krukas, mee "ingebouwd" in de dynamo/starter, die dus aan de krukas gekoppeld is.
https://www.youtube.com/watch?v=NdCf6Pb3frM
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: fiat panda 312 face lift.
Er zijn volgens mij ook dynastarters met een riem.
Maar goed. Ik denk dat een riem sterk zat is.
Als je bij een oude ford aan de koelfan draait kun je de motor in beweging krijgen.
Maar goed. Ik denk dat een riem sterk zat is.
Als je bij een oude ford aan de koelfan draait kun je de motor in beweging krijgen.
312=500 319=Panda.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: fiat panda 312 face lift.
Klopt inderdaad, op internet vind je ook uitvoeringen met een riem, soms zelfs twee riemen of een brede multi-V-riem. Uiteraard omwille van de grotere krachtoverbrenging dan voor een dynamo alleen. Werd nogal bij kleine bootmotoren gebruikt, Zie voorbeeld filmpje met een 7 pk motor ééncylinder benzinemotor. Merk op dat de poelie op de motor ook aan de grote kant is, om het de starter gemakkelijker te maken...
https://www.youtube.com/watch?v=c0XSi3HH7No
Maar al deze toepassingen hadden als enig doel de motor te starten (en ook dynamowerking natuurlijk), niet het betreffende voertuig ermee voort te bewegen.
https://www.youtube.com/watch?v=c0XSi3HH7No
Maar al deze toepassingen hadden als enig doel de motor te starten (en ook dynamowerking natuurlijk), niet het betreffende voertuig ermee voort te bewegen.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: fiat panda 312 face lift.
Ik hoop nog steeds op een sterkere motor naast de 1.0 Hybrid 70 pk.
Mag van mijn ook een non turbo 1.3 Hybrid 100+pk worden, alles beter dan de 70 pk.
Mag van mijn ook een non turbo 1.3 Hybrid 100+pk worden, alles beter dan de 70 pk.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: fiat panda 312 face lift.
Dat vermoeden begin ik steeds meer te krijgen.
In 2017 ging het verhaal al van een facelift, eind 2019 zou dat er komen, maar die is er nog steeds niet.
Tot nu toe alleen de Mild Hybrid 3 cilinder motor, dit systeem hadden ze ook gewoon op een 1242cc FIRE of TwinAir kunnen schroeven.
Nu gaat het verhaal dat er in 2020 dan eindelijk een facelift zou komen van het interieur met de introductie van een groot U-Connect 5 scherm in/op het dashboard, en misschien wat uiterlijke aanpassingen.
Bij de Tipo gaat een dergelijke aanpassing er zo uit zien. (voor de Panda vermoedelijk een vergelijkbare oplossing)
verder zou er een nieuwe Panda komen in 2022, wat tevens een B-segment auto zou moeten worden, wat mijn helemaal de doodsteek voor de Panda lijkt. IMHO.
NUOVO UCONNECT 5 DA 10,25’’
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: fiat panda 312 face lift.
Het scherm in de facelift Tipo, lijkt toch heel veel weg te hebben van het scherm in de nieuwe 500e.
Laten ze dan ook maar zo'n systeem scherm in de Panda schroeven.
Kan mooi op de plek van de middelste ventilatie roosters, die vervolgen weer verplaatst kunnen worden naar de plak waar nu de radio zit.
Laten ze dan ook maar zo'n systeem scherm in de Panda schroeven.
Kan mooi op de plek van de middelste ventilatie roosters, die vervolgen weer verplaatst kunnen worden naar de plak waar nu de radio zit.
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
- Been thanked: 4 times
Re: fiat panda 312 face lift.
Leuk dat het allemaal kan, maar die ipads in de auto vind ik echt zo zinloos. En zeker het formaat... Autoland lijkt wel een wedloop te houden over wie het grootste (scherm) heeft... Bas van Putten van Autoweek merkte terecht op dat zo'n scherm maar al te vaak ook de bediening bevat van climate control of andere zaken die veel beter te bedienen zouden zijn geweest als ze een druk- of draaiknop zouden hebben gehad...
Ja... zonder stortvloed aan knopjes ruimt een dashboard heel erg op... Maar die knopjes zouden er niet eens geweest zijn, als onze auto's niet zouden zijn voorzien van allerhande zinloze functies, die we waarschijnlijk een keer instellen en daarna nooit meer veranderen.
En al die schermen zijn tegenwoordig aanraakschermen... weet je hoe irritant dat is voor iemand die zijn auto graag netjes ziet? Zo'n scherm bedekt met vieze vingerafdrukken?
Nee... dan ben ik toch steeds weer blij dat mijn auto dat allemaal niet heeft en dat de extra schakelaars die erin zitten er zitten omdat ik ze erin heb gezet en ik ze dagelijks gebruik.
Ja... zonder stortvloed aan knopjes ruimt een dashboard heel erg op... Maar die knopjes zouden er niet eens geweest zijn, als onze auto's niet zouden zijn voorzien van allerhande zinloze functies, die we waarschijnlijk een keer instellen en daarna nooit meer veranderen.
En al die schermen zijn tegenwoordig aanraakschermen... weet je hoe irritant dat is voor iemand die zijn auto graag netjes ziet? Zo'n scherm bedekt met vieze vingerafdrukken?
Nee... dan ben ik toch steeds weer blij dat mijn auto dat allemaal niet heeft en dat de extra schakelaars die erin zitten er zitten omdat ik ze erin heb gezet en ik ze dagelijks gebruik.
Panda 1.1 SMILE