Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door rustigrijder »

Kan een type 141 met 750CC motor nog "met het verkeer meekomen" indien zich 250KG Hollandse Welvaart aan boord bevindt? Zelfde vraag voor een 900CC blokje. Ik probeer de afweging te maken welke motor ik nodig heb namelijk.
MP-1maart2020.JPG

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door Riddick »

Ik zou altijd voor de 1108cc FIRE gaan.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door PandaVespa »

De 1100 multipoint jah. De monopoint is net wat minder fel cq levendiger, die zijn alleen geleverd in de selecta en 4x4.
Alleen de multipoint heeft wel problemen met extra slijtage aan de zonnewielen in de vbak, met als gevolg dat hele auto trilt bij optrekken. Dan is de 1000 een betere keus, die zijn bijna allemaal al weg.

Bedenk wel dat de Panda nooit ontworpen is voor de snelweg cq autostrada. Maar als je ooit in Italië geweest bent, dan weet je dat harder dan 100 toch geen zin heeft buiten autostrada om. Dat wil je ook niet gezien de wegkwaliteit daar :P .
Laatst gewijzigd door PandaVespa op 01 mar 2020 11:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
mk1992
Forumgebruiker
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
Twitter: @martijn_kosters
Locatie: Beek, Limburg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door mk1992 »

rustigrijder schreef: 01 mar 2020 10:55 Kan een type 141 met 750CC motor nog "met het verkeer meekomen" indien zich 250KG Hollandse Welvaart aan boord bevindt? Zelfde vraag voor een 900CC blokje. Ik probeer de afweging te maken welke motor ik nodig heb namelijk.

MP-1maart2020.JPG
Vind ik een hele vreemde vraag voor die gebruikersnaam :P

Maar wat wil je ermee doen? Woon-werk?
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'

Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)


Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door Pinda1000 »

PandaVespa schreef: 01 mar 2020 11:42 Alleen de multipoint heeft wel problemen met extra slijtage aan de zonnewielen in de vbak, met als gevolg dat hele auto trilt bij optrekken.
En waarom zou dat dan alleen maar bij de 1100 multipoint voorkomen?

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door PandaVespa »

Ik heb dit alleen nog gezien bij deze type motoren...........
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door Panda 500 »

@rustigerijder: ik ben hoe jij je noemt en dit is mijn idee: ik had vroeger een Panda Dance met de 903 45pk en vond dat dat bakkie lekker optrok en reed, alles in verhouding beschouwd natuurlijk.
Nu heb ik een 1100 spi in mijn Trekking, maar wel de bak aangepast aan de normale verhoudingen, zoals een 2-wiel aangedreven. Die trekt wellicht nog wat beter op. Maar mijn vroegere 903 haalde ook de 140 km/u hoor! (op de teller... ;-) )

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door rustigrijder »

PandaVespa schreef: 01 mar 2020 11:42 Dan is de 1000 een betere keus, die zijn bijna allemaal al weg.

Bedenk wel dat de Panda nooit ontworpen is voor de snelweg cq autostrada. Maar als je ooit in Italië geweest bent, dan weet je dat harder dan 100 toch geen zin heeft buiten autostrada om. Dat wil je ook niet gezien de wegkwaliteit daar :P .
Zekers, en bij ons binnenkort ook 100/uur. Het zal een jaar of vijfentwintig geleden zijn dat ik doodsangsten moest uitstaan nabij Charleroi toen ik meereed met een kameraad in een Panda750, die luid toeterend (rechts) werd gepasseerd door geamuseerd vrachtverkeer. Hij weet het aan de straffe belading met drie volwassenen, haha, het gaspedaal zat ongeveer op het asfalt getrapt. Vandaar de zorg of de Brienenoordbrug te nemen valt bij zuidenwind ;)
mk1992 schreef: 01 mar 2020 11:48 Vind ik een hele vreemde vraag voor die gebruikersnaam :P
Maar wat wil je ermee doen? Woon-werk?
Een tweede autootje, meer om aan te knutselen maar ook om een paar maal per jaar reisjes van enkele honderden km's te maken. Als het vertrouwen grenzenloos blijkt noord Frankrijk aandoen zeg maar.
Panda 500 schreef: 01 mar 2020 14:16 Ik had vroeger een Panda Dance met de 903 45pk en vond dat dat bakkie lekker optrok en reed, alles in verhouding beschouwd natuurlijk. Nu heb ik een 1100 spi, die trekt wellicht nog wat beter op. Maar mijn vroegere 903 haalde ook de 140 km/u hoor! (op de teller... ;-) )
Zat je er alleen in? Of zou de toevoeging van twee extra passagiers niet veel uitmaken met optrekken?

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: OPTIES

Bericht door rustigrijder »

Optie 1, saai zwart maar weinig KMs (1108cc FIRE?): https://link.marktplaats.nl/m1520415417
Weet iemand nog een goed en voordelig adres voor motorrevisie in de randstad?

Optie 2, roestarm, lage KMs en voordelig (1108cc FIRE?):
https://link.marktplaats.nl/m1520285990

Optie 3, carrosserie? lage KMs, niet voordelig (1000cc):
https://link.marktplaats.nl/m1516328553

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door 4RN01D »

Onthaasten is key als je een oude Panda rijd... Dus gewoon rechter baan aanhouden. Ik heb ervaring met de 900 en de 1100 MPI... 1100 rijdt feller. Maar ook in de 900 kwam ik er niet bekaaid vanaf.

maar ik tors maar 85 kilo welvaart mee...
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door 4RN01D »

ik zou voor de zwarte gaan, trouwens... je wil sleutelen. maar de portieren zien eruit alsof ze in goede staat zijn... dat is iets wat je ZEKER wil. Koppakking schijnt niet moeilijk te wezen en er is genoeg intel over op dit forum. Daarbij pak je dan waarschijnlijk meteen de waterpomp, multiriem, distributieriem en vloeistoffen mee (want waarom niet meteen een full engine service?) dus dan kan je er weer even tegenaan:)

Wel even fijn te weten wat de verkoper ervoor vraagt. maar op basis van de foto's van de deuren, heeft hij verstand van panda's en hun zwakke punten.

alleen, waarom niet even gewassen... dat stoort mij persoonlijk dan wel weer...
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
mk1992
Forumgebruiker
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
Twitter: @martijn_kosters
Locatie: Beek, Limburg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door mk1992 »

rustigrijder schreef: 01 mar 2020 15:54 ;)
mk1992 schreef: 01 mar 2020 11:48 Vind ik een hele vreemde vraag voor die gebruikersnaam :P
Maar wat wil je ermee doen? Woon-werk?
Een tweede autootje, meer om aan te knutselen maar ook om een paar maal per jaar reisjes van enkele honderden km's te maken. Als het vertrouwen grenzenloos blijkt noord Frankrijk aandoen zeg maar.
Oke, tsja vanuit mijn optiek weet ik niet of de motorisering veel verschil maakt. Panda blijft een Panda, en dus geen Gran Turismo die even naar Frankrijk rijdt.

Stil zal t nooit worden boven de 80, en hoewel ze allemaal (ook de 750) best kunnen inhalen blijf ik de fun vooral buiten de snelweg vinden.
Mijne loopt ook 140 op teller als het moet, maar de 4e versnelling gilt het dan wel uit.
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'

Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)


Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door Panda 500 »

Ik reed/rijdt er vrijwel altijd alleen in, en heb minder dan 70 kg op de weegschaal... Gezien je plannen er toch met meer "gewicht" in te rijden zou ik toch voor één van die twee 1100's gaan. Ik zou op het eersste zicht de blauwe kiezen...
Maar bekijk wél hoe de bodem eruit ziet qua roest! Dat schijnt bij de laatste productiejaren (terug) een zwak punt geworden te zijn.
Ook de recentere milieuklasse (euro 3) is zeker een pluspunt wanneer je er toch een keer een stad mee inrijdt...
Bovendien vind ik dat ze voor die witte toch redelijk veel vragen. Al heeft die de afgelopen jaren erg weinig gereden en blinkt ie véééél harder dan mijn witte! ;-)

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door PandaVespa »

Dat roest is idd een dingetje. Bij mijn groene van 2003 weinig aan de hand (ik denk mazzel), maar bij mijn zwarte van 1996 een drama. Moet nu voor 4de keer naar de lasser............, maar we gaan dapper door |:| .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Motorprestaties 750 / 900 / 1000 / 1100CC

Bericht door michiel van g. »

Ik ben bezig een 34 op te knappen... Dat ding gaat met een beetje doortrekken gewoon 130 en accelereert in Nederland prima. Een 750 kan m.i. dus ook prima mee.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”