Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Een idee tot samenwerken

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Rangie
Forumgebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mar 2020 15:52
1e Panda-achtige: 2007 365 special edition
Been thanked: 2 times

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Rangie »

Het Landrover brotherhood! Daar was ik ook bij aangesloten 👍 net als bij 'de groene pagina' én de LRCH 😎

Er is 1 heel groot verschil...
en ik wil niemand benadelen, veroordelen of op wat voor manier dan ook maar kwetsen, maar de LaRo wereld is een heel andere als van bijv. de panda of golf,
'Per aspera ad astra'

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Hi Rangie! :mrgreen:
Dat vind ik nou erg tof om te lezen, dat iemand die Brotherhood (nog) kent! Ik vond het een onwijs tof project om aan gewerkt te hebben.. maar was toen zelf... even heel hard nadenken... ergens rond de 25 ofzo. Ik woonde toen nog in Alkmaar en ja de prik ken ik nog. Goede en minder goede herinneringen aan de prik. Die LR tijd lag aan de basis van wat later ook mijn Greenlane onderneming is geworden. LR-Brotherhood is idd zo'n beetje eender idee voor wat ik hier voorstel.. maar dan zonder de "anwb" service :no: En gezien de online reacties, (dus niet de PM's) denk ik ondertussen eveneens dat de Panda eigenaren een andere mentaliteit heeft dan die van de LR. Ikzelf.. het is een voertuig dat best leuk is, de ideeen blijven dus min of meer hetzelfde als bij LR. En ik sleutel graag met mensen met kennis en gelijkgestemden.

But hey, leuk je hier te "zien"!
Hebben we elkaar in het echt wel eens gezien? Kan niet anders dan wel lijkt mij.. als we elkaar van de Prik en de Brotherhood kennen :rofl:

Fijne dag man! Mack, nog steeds van tijd tot tijd z'n LR missende...

Rangie
Forumgebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mar 2020 15:52
1e Panda-achtige: 2007 365 special edition
Been thanked: 2 times

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Rangie »

Tja de tijd vliegt.. il ben een 'oer prikker' zeg maar, 1 van het 1e jaar. Eigenlijk alleen maar goede herinneringen ☺️ ik reed toen een range voor de challenge wedstrijden, en had een range voor de trailer. Later nog een paar disco 1's, disco 2's, defender s en een Freelander 2 gehad. Nu weer terug bij de range rover een evoque.
Daarnaast hebben we een zwarte panda 169 van 2007, staat leuk naast de zwarte range 😁

Helaas kan ik je niet helpen met het opzetten van een dergelijk iets, heb de ruimte en kennis zelf, en nog steeds een hele hoop laro vrienden die altijd klaar staan om te helpen als het nodig is.
De panda is zo simpel, t'is net een laro, maar dan zonder olie of water te lekken 🤣

Hebben we elkaar wel eens gezien? Vast en zeker! Van de eerste prikkerdag met 13 auto's tot de laatste met 300? Auto's ben ik er bij geweest. Bij Liebrechts en de noordelijke 4wd challenge wedstrijden gereden 😁
'Per aspera ad astra'

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Ik was degene die (helaas) een flinke rel sloeg op de prik... ik organiseerde in Amsterdams Westerlijkhaven gebied de letterlijk PrikkersVerjaardag. Mocht zo niet genoemd worden. Ruim 40 autos toen.. daarna enkele greenlane tochtjes opgezet en vandaaruit Mercator Experience. (In 2015 verkocht). Ik begon met een witte gesloten 110 met een Nissan Laurel 2.8motor. Daarna een Discovery 200Tdi. Restauratie gepoogd van een 109 pickup met een 2.25motortje. Vervolgens een '72r Range Rover met een 200Tdi er in.. en eindigde met een ex mariniers 110 2,5l met een huifdak. (Geen Wolf)... die LR's.. leuke tijden! Onbetaalbaar geworden (voor mij dan...)
Challenges was niet echt mijn ding.. greenlanen wel
Bijlagen
93807883_533933600597792_2384961568511004528_n.jpg
93807883_533933600597792_2384961568511004528_n.jpg (17.81 KiB) 767 keer bekeken

Rangie
Forumgebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mar 2020 15:52
1e Panda-achtige: 2007 365 special edition
Been thanked: 2 times

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Rangie »

Ik weet het nog 🤭 Marco was het toch? Das war ein mal.....
'Per aspera ad astra'

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

(y)

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Joost »

Ik vind 't een leuk idee. Het lastigste is denk ik om een groepje gelijkgestemden te vinden die redelijk in de omgeving wonen om dit samen op te pakken. Dit lijkt me wel een vereiste om aan de ene kant te voorkomen dat je in je uppie alles draaiende moet houden, en aan de andere kant om supporters ook gelegenheid te bieden om een actieve bijdrage te kunnen leveren.

Ik zou wel mee willen doen - maar het is al niet handig dat ik in het Noorden van het land zit. Wellicht hebben we in de toekomst wel ruimte voor verschillende rayons haha... tzt bied ik ook mijn schuur aan voor de opslag van onderdelen.

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Dank voor je reactie Joost!

Iets draaiende houden is niet het probleem als je verder weinig om handen hebt. En laat dat nou mijn ding zijn :yes:
Mss een kwestie van simpelweg ergens mee starten en er goed over nadenken. Missie: betaalbare onderdelen. Zodat Panda's op de weg blijven..

Ikzelf wil graag verhuizen ivm persoonlijke redenen...zoals een te levendige stad (DH/autisme) Daar ben ik dus wel mee bezig..

Postzendingen zijn relatief betaalbaar of we kunnen via een soort ruilsysteem cq ritjes die mensen rijden. Elders las ik op het forum dat men soms om ritjes vraagt om iets op te halen/ door te brengen.. als je toch onderweg bent voor werk of prive... waarom niet?
Bv; ik rij iedere maand naar NoordBrabant. Iedere maand naar Gouda. Iedere maand naar Santpoort Zuid en zeker 2x per jaar naar Alkmaar...

Echter denk ik wel dát het idee pas werkt als we echt gelijkgestemden zijn. Niet profiteurs die hun auto compleet willen maken en doorverkopen voor een hogere prijs. Gewoon gelijkgestemden die hún Panda willen houden en blijven rijden.

Ikzelf zie niet echt verschil of het nu LR is of een ander merk. Het zijn toch die Clubbers met liefde voor hun auto?!
Mentaliteit erachter kan wel verschillen.

Als "het systeem" werkt.. kan heg een toevoegende waarde voor de club worden en daarmee bestaansrecht.

En online kun je inzien welke onderdelen er zijn.. waar zijn.. en een prijs(je) of ruilen tegen een ander benodigd onderdeel. Das administratief mss veel werk.. maar die tijd heb ik :rofl:

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

:shock: Oeps :X
Ik blijf mijzelf verleiden tot reageren.
Mss hebben jullie allen gewoon gelijk. Panda is goedkoop rijden.. ffies leuk en daarna schaft iemand een BMW aan.. zijn er nog puristen/liefhebbers?? Nieuwe rijders zoals ik komen er heus wel bij. En kennis kan verloren gaan doordat iemand geen binden heeft met de club cq forummers....of t merk zelf..
Ik denk dat jullie mijn kant ook wel een beetje snappen...

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Rangie schreef: 30 aug 2020 08:52 Tja de tijd vliegt.. il ben een 'oer prikker' zeg maar, 1 van het 1e jaar. Eigenlijk alleen maar goede herinneringen ☺️ ...

Hebben we elkaar wel eens gezien? Vast en zeker! Van de eerste prikkerdag met 13 auto's tot de laatste met 300? Auto's ben ik er bij geweest...
Ik meen ergens nog 2 plakkerts (stickers) van de Prikker SortOuts te hebben. Neem aan dat je geen :!: LR brotherhood plakkert op je auto meer wilt hebben...bestaat toch niet meer :rofl: en een stapeltje cd's van alle CamelTrophy's. Heb geen cdrom speler en ik ken mijzelf.. ben niet het type die daar ooit naar gaat kijken.

Oh... ben je lid van het LROCB? Belgische LR Club? Heb nog twee originele ergens liggen. Maar die zijn echt gewild en geef ik liever aan iemand die vol trots die plakker achterop wil zien...

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door PandaVespa »

Rangie schreef: 29 aug 2020 18:27Er is 1 heel groot verschil...
en ik wil niemand benadelen, veroordelen of op wat voor manier dan ook maar kwetsen, maar de LaRo wereld is een heel andere als van bijv. de panda of golf,
Dit zijn precies de redenen waarom het niet gaat werken. Een grote Range Rover behoeft meer financiële investering om hem op de weg te houden, binnen de garagewereld staat hij ook bekend als GeldRover :mrgreen: .
Een Panda is gewoon een goedkoop vervoermiddel wat niet teveel moet kosten om van A naar B te rijden. De 141 Panda begint nu langzaam dat beeld van zich af te schudden. Mede omdat er nu 'serieus' geld geïnvesteerd moet worden om deze in goede conditie te houden, denkende aan roestproblemen. Zolang het evenwicht verwachte waarde en investering er niet is, dan is het lot v/d 141 Panda eigenlijk al bezegeld.
Mack Hofland schreef: 28 aug 2020 18:54But then again.. maybe I am just an enthusiast newby :wink:
Volgens mij moet je gewoon even de kat uit de boom kijken ;) . Ik ga al wat langer mee en heb genoeg Panda's zien komen en gaan met de wilste plannen, of deze wordt doorgeschoven naar volgende enthousiasteling of enkeltje sloop.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Rangie
Forumgebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mar 2020 15:52
1e Panda-achtige: 2007 365 special edition
Been thanked: 2 times

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Rangie »

Geen stickers op de Range aub, achter op de panda zit wél een land rover ovaal 🤭
'Per aspera ad astra'

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Met alle respect naar jou toe PandaVespa en zeer veel dank dat je blijft reageren.. maar ik maak een tegenstelling op in je betoog alsmede een onwaarheid. De tegenstelling dat "mijn idee" niet gaat werken omdat de Panda een goedkoop A-B vervoersmiddel is tegen de opmerking dat het beeld van dit merk/type langzaamaan aan het veranderen is. M.a.w. juist daarom (die verandering) en dus de schaarste aan betaalbare onderdelen kan leiden tot een nieuwe soort club die kàn lijken op de vormgeving van in mijn voorbeeld LR. Je zou eens moeten weten hoeveel tijd, energie en ja.. geld in dit soort merken geïnvesteerd worden. Daarnaast heb je binnen dot soort clubs eveneens het Jasje-Dasje Types (met geld en nieuwere type voertuigen) maar over hen spreek ik niet.

Je onwaarheid in jouw verhaal is dat merken als Landrover en Rangerover geldslurpende voertuigen zijn is incorrect. Het zijn veel beter ontwikkelde en veel simpelere technieken dan een Fiat Panda. Het feit dat het geld kost heeft alles te maken met voorgeschiedenis van de auto. Het zijn werkpaarden. Het zijn landbouwvoertuigen. Het zijn voertuigen waarvan het uitersten verwacht worden.. het zijn voertuigen die sinds 1948 op de weg zijn en uiteraard onderdelen geen eeuwig leven hebben. Uiteraard ook roesten. Uiteraard geïnvesteerd moeten worden om op de weg te houden.. doorgaans nu de liefhebber. Vervang je een onderdeel.. is hetzelfde als normaal onderhoud. Laswerk, bij juist werk gaat weer jaren mee. Doorgaans gemakkelijker bereikbaar dan die van een Panda, wegens de simpelheid van opbouw.. ja, het kost geld. Maar onderhoud kost geld. En dat kost ieder voertuig die NOOIT gemaakt is om langer dan een generatie op de weg te blijven. Land Rover onderdelen, alsmede de schaarse OEM onderdelen (als dat je wens is: originaliteit) kosten geld. Maar de stelling dat een Lr/Rr geldslurpers zijn is simpelweg relatief. Een auto die al 40 of 50 of 60 jaar oud is.. en in "leven gehouden wordt" kost op een geven moment 2x zoveel. Omdat je alles ondertussen wel een keer vervangen hebt. Omdat onderdelen schaars zijn of simpelweg duurder zijn dan die van een ander merk. Maar alles wat je nu vervangy, hoef je voorlopig niet meer te vervangen VERMISTS je er normaal mee omgaat. Vergeet niet, een terreinwagen is gemaakt om te trekken en door slijk te rijden. Water en zand.. is jouw GARANTIE tot versneld vervangen van onderdelen. Zo simpel is het. Slijtage! Verschil met een afvaltweg auto; die komt niet verder dan 1 omwenteling van de banden op een modderweg. De motor trekt het niet. Een verkeerd getunede of constant op zn topvermogen motor van een Lancia Delta is een voorbode tot compleet vervangen van motor en aandrijving.. dat is toch een heel normale rekensom die iedereen kan bedenken??

Iedere Panda die door een budgetloze eigenaar op de sloop beland.. is puur en alleen omdat hij/zij er geen brood in ziet (geld voor over heeft) en omdat er velen betaalbare andere voertuigen zijn. Ook omdat doorgaans mensen lijken te zeggen / denken.. "in een Fiat wil je niet doodgevonden worden" of een Fiat is "onbetrouwbaar" of "roestbakken" of weet ik veel welke (onjuiste) krachttermen er gebruikt worden...ieder merk kent zo zn publiek.

Waar we het 'hier' over hebben is simpelweg een idee (ik opper iets, velen zoeken redenen om t idee af te branden, niemand voegt iets positiefs toe of denkt uberhaubt mee of eigenlijk dus: er is geen bereidheid tot verandering), maar niemand wil serieus kijken naar de verandering van de markt of club/forum.

De verandering is dat de oer- 141 (en verder ben ik niet bekend met het merk en diens types, zoals de Cei. en 500) ondertussen richting een klassieker voertuig gaat. Als men keer op keer een Panda misbruikt als el-cheapo A naar B auto.. dan belanden al deze autos op de sloop. Plus bijkomende overheidsvoorstellen als oude autos + sloopregelingen.. daar schiet deze club en de purist/ liefhebber helemaal niets mee op. Een Panda is geen goudmijn of toekomstinverstering. Een Panda roest waar je bij staat. Net als doorgaans ieder ander voertuig. Het verschil in bovenstaand voorbeeld is de persoon/eigenaar er achter die liefde voor zijn voertuig/merk heeft. En daar gaat het mij om!

En de toekomst is elektrisch. De veiligheidsvoorschriften worden strenger en strenger... Panda's en andere merktypes overleven het niet, tenzij je als eigenaar en mss als Club die er zijn best voor doet (gelijkgestemden) er tijd geld en moeite insteekt. Samen je Panda op de weg houden als liefhebberij. Puur als liefhebberij. Sterker nog... ken je de wereld van Citroën en Renault? Eveneens roestbakken.. maar waarom is een Eend, 4tje, Kever etc wel een begerenswaardige 'serieuze' klassieker?? Miss omdat Panda een identiteitsprobleem kent... en aan wie ligt dat... moet ik dát uitspreken? Nope..

Nogmaals.. voel je niet aangevallen.. ik lees een contradictie en onwaarheid in jouw reactie dat ik enkel wilde rechtzetten. De Panda kent een identiteitsprobleem. Maar de autowereld is aan het veranderen. En als we niet mee veranderen.. is er bestaansrecht voor ondernemers die de hoofdprijs vragen voor onderdelen voor hoe dan ook.. een goedkoop in elkaargezet voertuigje die nimmer duizenden euros waard gaat worden. Maar dat is ook nooit de opzet van zowel het automerk als "mijn idee" geweest. En de jeugd van toen die nu volwassen is.. kocht een Panda om goedkoop te rijden. Die jeugd is nu volwassen (hoop ik) maar heeft wel kennis en jeugdherinneringen/liefde voor hun Panda.. maar kunnen ook verdwijnen. De jeugd van nu.. koopt geen Panda. Die is opgegroeid met andere type voertuigen en denkt heel anders na over vervoer. Tijden veranderen. De auto tijd is veranderd en de richting is waar we op afstreven... echter, ook de Panda.. de 500, en andere types zijn prima autos om nog lang plezier van te hebben. Laten we kiezen om die wagens die nog bestaan te redden van hun ondergang. Of in elk geval 1 van de 2 ivm schaarswordende onderdelen. Krachttermen als "een echte cult-wagen" die alleen maar in waarde zal stijgen; "in your dreams!" Niet de Panda! Een Panda zal nooit 15k waard worden. Maar ik heb serieus genoeg Land Rovers of Mercedes G Klasses gezien die dat wèl waard zijn. Omdat die zodanig vernieuwd /opgeknapt zijn, dat die in (haast) nieuwstaat zijn en nieuw alleen al kosten die voertuigen serieus geld. Wat kostte een Panda nieuw ook al weer? Just saying...

En ja... nu begrijp ik dat mensen zich aangevallen voelen en mijn verhaal / persoon zullen afbranden. Maar ik weet zeker dat ik een kern van waarheid spreek en dat de tijden gaan veranderen voor Panda.

Leuke site: Wist je dat op basis van een 2CV je een fantastisch e-auto kunt bouwen.. zie bv het Nederlandse merk Burton. En zo zijn er meer initiatieven. Maar dat heeft helemaal niets met dit topic te maken... enkel wat je met een 2CV basis kunt doen...

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Rangie schreef: 31 aug 2020 10:29 Geen stickers op de Range aub, achter op de panda zit wél een land rover ovaal 🤭
:mrgreen: Hahahahahahahah ik ken dat Rangie... ik heb ook altijd moeite gehad met plakkerts op mijn autos. Echter... als ik een Panda 4x4 zou hebben.. zou ik er heel mss een plakker opzetten met de text:

"When I grow up.. I wanna b a Land Rover"

:rofl: :lol:

Iemand gaf mij ooit ten tijde van mijn LR periode een plakker met de text:

"I rather push my Landy then drive a Prius" :wink: :S :roll:

Ben niet zo'n bumperstikker-type :no: :rofl:
Maar schijnbaar wel het type tot aanwakkeren van verhitte discussies.. :no: :twisted:

#autismisnotaneasylife

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”