Waarom autofabrikanten nep-uitlaten maken
Getatoeëerde aarsgeweien, bamischijven, korte pittige kapsels, nog een keer bamischijven, muziek van YouTube-sterretjes, foto’s van smerig eten op Facebook en nep-uitlaten; niemand zei er ooit wat positiefs over en toch blijf je ze overal tegenkomen.
Maar waarom blijven autofabrikanten nep-uitlaten ontwerpen op auto’s terwijl niemand er interesse in lijkt te hebben? We vroegen het aan een ontwerper van Audi. Volgens de ontwerper is het antwoord tweeledig.
Een dubbele uitlaat is nadelig
Om te beginnen voegt het voor de meeste modellen niets toe om twee uitlaten aan weerskanten te hebben. Een enkele uitlaat kan alle gassen prima kwijt. Sterker nog: je moet een extra splitsing aanbrengen in het uitlaattraject en vervolgens de riolering naar weerskanten brengen. Dit kost materiaal én bagageruimte, omdat je de bepijping niet onder de auto kunt laten lopen. Alleen nadelen dus.
Uit onderzoek van Audi blijkt dat diverse markten, en vooral China, nogal gecharmeerd zijn van twee dikke uitlaten achterop. De Chinese markt is er een waar je als automerk tegenwoordig niet meer omheen kunt. Een dikke zakenauto moet dus twee uitlaten krijgen. Dus is er maar één oplossing: nep-uitlaten. En waarom zijn de openingen dan dicht? Vanwege de aerodynamica. Twee openingen in de achterbumper verstoren blijkbaar de luchtstroom.
Het is dus allemaal de schuld van de Chinezen. Weet je dat ook weer.
Bron@TopGear Nederland
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Waarom autofabrikanten nep-uitlaten maken
Moderator: Nieuwsmoderator
Re: Waarom autofabrikanten nep-uitlaten maken
Ga je mij nu vertellen dat die nep 4 wiel aangedreven auto's met 20 inch wielen en 4 uitlaten, 3 nep-uitlaten hebben?
En dat allemaal om de kinderen naar de school om de hoek te kunnen brengen?
En dat allemaal om de kinderen naar de school om de hoek te kunnen brengen?