Audi patenteert twee-in-een-motor
© Audi AG Audi RS 4 Avant2.9 TFSI Quattro (2018)
Automerken zijn niet klaar om de verbrandingsmotor op te geven. Infiniti bouwt motoren met variabele compressie, Mazda werkt aan een benzine-zelfontbrander en recentelijk patenteerde Audi bijzondere techniek.
© Audi AG
© Audi AG
De tekeningen tonen een twee-in-een-motor, met twee grote en twee kleine cilinders. Zo kan de motor fungeren als een kleine tweecilinder, een grote tweecilinder of samen als viercilinder, afhankelijk wat het meest efficiënt is. Je zou het zelfs een drie-in-een-motor kunnen noemen.
De patenten zijn voor een viercilinder, maar Audi kan bijvoorbeeld ook kiezen om een tweecilinder te combineren met een VR3. Of twee VR3’s. Een kleine elektromotor kan de overgang naar meer of minder cilinders versoepelen.
Er zit een koppeling op de krukas, waardoor de setjes cilinders zowel los van elkaar als synchroon kunnen draaien. Cilinderuitschakeling is natuurlijk niets nieuws, maar in tegenstelling tot de huidige motoren met cilinderuitschakeling, bewegen ongebruikte cilinders niet. Cilinder die niet bewegen zorgen niet voor interne wrijving. Dat scheelt weer brandstof.
Het patent betekent overigens niet dat Audi ook daadwerkelijk dergelijke motoren gaat produceren. Het kan zomaar een proefballonnetje zijn dat nooit opgaat. Het klinkt allemaal ook wel érg ingewikkeld en kwetsbaar. Bovendien voegt het allemaal extra gewicht toe. Is het dan toch een van de laatste stuiptrekkingen van de interne verbrandingsmotor? Technisch onderlegde mensen mogen zelf in het patent duiken.
Bron@TopGear Nederland
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Audi patenteert twee-in-een-motor
Moderator: Nieuwsmoderator