Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Auto voelt langzamer of sneller? Dit is waarom
Moderator: Nieuwsmoderator
- kees5
- Forumgebruiker
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
- 1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
- Been thanked: 2 times
Auto voelt langzamer of sneller? Dit is waarom
We horen weleens van mensen dat ze het idee hebben dat hun auto de ene dag sneller of langzamer aanvoelt dan de andere. Het goede nieuws is: je wordt niet gek. De prestaties kunnen van dag tot dag lichtjes verschillen en dan hoeft er niet eens iets mis te zijn met de motor. Let wel: als de auto een heel stuk langzamer is dan normaal of beroerd loopt, is het raadzaam om eventjes te (laten) kijken wat er aan de hand is.
Minder of meer gewicht in de auto
Het klinkt wellicht stom, maar passagiers kunnen een groot verschil maken. Stel je rijdt met een volle tank en drie vrienden ergens heen en je rijdt de volgende dag alleen met een bijna lege tank. Dat kan zomaar 260 kilo schelen. Dat is verhoudingsgewijs heel veel als je een auto rijdt van 1.100 kilo en met 100 pk. Er is een reden waarom je nooit zwaarlijvige F1-coureurs ziet. Misschien ook even al die troep uit je kofferbak weggooien?
Buitentemperatuur
Motoren zijn gek op koude lucht, dat komt omdat er meer zuurstofdeeltjes in hetzelfde aantal kubieke meters lucht zitten. Daarom zie je bij turbomotoren een intercooler in de grille hangen die de lucht koelt voordat de motor het opslokt. De buitentemperatuur kan dus invloed hebben op de prestaties van je auto. Het is lastig om te zeggen hoeveel pk-winst je krijgt van koude buitenlucht, dit verschilt per auto. Ook de luchtvochtigheid speelt mee. BMW gebruikt niet voor niets waterinjectie bij de M4 GTS.
De auto is goed warm geweest
Er zijn mensen die hun auto alleen binnen hun woonplaats rijden of zelden lange stukken rijden. Deze motoren bereiken nooit de ideale verbrandingstemperatuur. Door het gebrek aan optimale verbranding bestaat de kans dat er koolstofaanslag in de motor komt, bijvoorbeeld op de kleppen, de uitlaat en de bougies. Deze auto hebben een Italiaans beurtje nodig waarbij de motor goed heet wordt en alle residu verbrandt. Als je deze ingeslapen motoren even flink van jetje geeft, kan het zijn dat ze beter gaan lopen.
Het wegdek en de omgeving
Een smalle weg, veel obstakels in de berm en zeer glad asfalt. Je auto zal bloedsnel aanvoelen en lopen als een naaimachine – voor je gevoel tenminste. Wáár je rijdt zal ook veel bijdragen aan het snelheidsgevoel. Bovendien kun je ook serieus last hebben van tegenwind, of wind mee. Luchtweerstand is het grootste obstakel bij snelheidsrecords en ook jouw auto is niet immuun voor de natuurwetten.
Brandstof
Brandstof kan heel goed effect hebben op de loop van je motor. In principe klopt het dat de duurdere brandstoffen een hogere energiedichtheid hebben dan de E10 die je normaal tapt. Niet elke motor weet echter dat ie dure brandstof aan het slikken is en zeker niet elke motor zal merkbaar beter lopen van een premium-brandstof. Toch is het zeker de moeite waard om het eens te proberen. Je weet immers nooit.
Het zit tussen je oren
Sommige mensen zullen zweren dat hun auto soepeler en beter loopt na een bezoekje aan de garage. En dat terwijl er aan de motor misschien niet eens iets gedaan is. De mens kan zichzelf uitstekend voor de gek houden en een placebo lijkt vaak het beste medicijn. Uiteraard: als jouw luchtfilter helemaal verstopt zat, dan zul je echt wel iets merken. Denk er ook vooral niet te veel over na en geniet van het trucje dat je hersenen met je uithalen.
Bron@TopGearNederland.
Minder of meer gewicht in de auto
Het klinkt wellicht stom, maar passagiers kunnen een groot verschil maken. Stel je rijdt met een volle tank en drie vrienden ergens heen en je rijdt de volgende dag alleen met een bijna lege tank. Dat kan zomaar 260 kilo schelen. Dat is verhoudingsgewijs heel veel als je een auto rijdt van 1.100 kilo en met 100 pk. Er is een reden waarom je nooit zwaarlijvige F1-coureurs ziet. Misschien ook even al die troep uit je kofferbak weggooien?
Buitentemperatuur
Motoren zijn gek op koude lucht, dat komt omdat er meer zuurstofdeeltjes in hetzelfde aantal kubieke meters lucht zitten. Daarom zie je bij turbomotoren een intercooler in de grille hangen die de lucht koelt voordat de motor het opslokt. De buitentemperatuur kan dus invloed hebben op de prestaties van je auto. Het is lastig om te zeggen hoeveel pk-winst je krijgt van koude buitenlucht, dit verschilt per auto. Ook de luchtvochtigheid speelt mee. BMW gebruikt niet voor niets waterinjectie bij de M4 GTS.
De auto is goed warm geweest
Er zijn mensen die hun auto alleen binnen hun woonplaats rijden of zelden lange stukken rijden. Deze motoren bereiken nooit de ideale verbrandingstemperatuur. Door het gebrek aan optimale verbranding bestaat de kans dat er koolstofaanslag in de motor komt, bijvoorbeeld op de kleppen, de uitlaat en de bougies. Deze auto hebben een Italiaans beurtje nodig waarbij de motor goed heet wordt en alle residu verbrandt. Als je deze ingeslapen motoren even flink van jetje geeft, kan het zijn dat ze beter gaan lopen.
Het wegdek en de omgeving
Een smalle weg, veel obstakels in de berm en zeer glad asfalt. Je auto zal bloedsnel aanvoelen en lopen als een naaimachine – voor je gevoel tenminste. Wáár je rijdt zal ook veel bijdragen aan het snelheidsgevoel. Bovendien kun je ook serieus last hebben van tegenwind, of wind mee. Luchtweerstand is het grootste obstakel bij snelheidsrecords en ook jouw auto is niet immuun voor de natuurwetten.
Brandstof
Brandstof kan heel goed effect hebben op de loop van je motor. In principe klopt het dat de duurdere brandstoffen een hogere energiedichtheid hebben dan de E10 die je normaal tapt. Niet elke motor weet echter dat ie dure brandstof aan het slikken is en zeker niet elke motor zal merkbaar beter lopen van een premium-brandstof. Toch is het zeker de moeite waard om het eens te proberen. Je weet immers nooit.
Het zit tussen je oren
Sommige mensen zullen zweren dat hun auto soepeler en beter loopt na een bezoekje aan de garage. En dat terwijl er aan de motor misschien niet eens iets gedaan is. De mens kan zichzelf uitstekend voor de gek houden en een placebo lijkt vaak het beste medicijn. Uiteraard: als jouw luchtfilter helemaal verstopt zat, dan zul je echt wel iets merken. Denk er ook vooral niet te veel over na en geniet van het trucje dat je hersenen met je uithalen.
Bron@TopGearNederland.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Auto voelt langzamer of sneller? Dit is waarom
Dat geldt ook voor de dure benzines.
Er is nog nooit bewezen dat die v power ,gebruikt in een gewone auto die voor eu 95 geschikt is meer vermogen oplevert.
Niets ten nadele van de vele liefhebbers hier van dat spul maar kom eens een keer met een bewijs.
Dat ie mooier draait of lekkerder loopt zou evt kunnen door de reinigingsmiddeltjes die er in zitten maar nogmaals, geen vermogenswinst.
Er is nog nooit bewezen dat die v power ,gebruikt in een gewone auto die voor eu 95 geschikt is meer vermogen oplevert.
Niets ten nadele van de vele liefhebbers hier van dat spul maar kom eens een keer met een bewijs.
Dat ie mooier draait of lekkerder loopt zou evt kunnen door de reinigingsmiddeltjes die er in zitten maar nogmaals, geen vermogenswinst.
312=500 319=Panda.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Auto voelt langzamer of sneller? Dit is waarom
Sommige motoren lopen weldegelijk beter en/of leveren meer vermogen als je 98 octaan in plaats van 95 octaan tankt. Dat ligt dan aan de klopvastheid van de brandstof en niet zozeer aan de extra premium toevoegingen aan de brandstof.erguly schreef: ↑27 nov 2019 14:42 Dat geldt ook voor de dure benzines.
Er is nog nooit bewezen dat die v power ,gebruikt in een gewone auto die voor eu 95 geschikt is meer vermogen oplevert.
Niets ten nadele van de vele liefhebbers hier van dat spul maar kom eens een keer met een bewijs.
Dat ie mooier draait of lekkerder loopt zou evt kunnen door de reinigingsmiddeltjes die er in zitten maar nogmaals, geen vermogenswinst.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Auto voelt langzamer of sneller? Dit is waarom
Ja, genoeg bewijs op de testbank en rollenbank gezien.....
Het verdient wel een nuancering, het is vaak niet zozeer dat er meer vermogen uit een bepaalde motor komt als deze op 98 octaan loopt maar dat er minder vermogen uitgehaald wordt als er 95 octaan ingegooid wordt.
Het verdient wel een nuancering, het is vaak niet zozeer dat er meer vermogen uit een bepaalde motor komt als deze op 98 octaan loopt maar dat er minder vermogen uitgehaald wordt als er 95 octaan ingegooid wordt.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Auto voelt langzamer of sneller? Dit is waarom
Schone olie is ook erg belangrijk voor mooie motorloop is mijn ervaring.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Auto voelt langzamer of sneller? Dit is waarom
De V-Power (en andere premium brandstoffen) bevatten additieve die afzetting in de motor (kleppen)en afzetting/aangekoekte oude brandstofdelen in de brandstoftank aanpakt. Daardoor krijg je en blijf je een schonere motor houden. Dus als je het blijft tanken, haal je het optimale uit je auto.
Ik heb toen ik een keer een koppakking moest vervangen, de kleppen in een teiltje met V-Power gezet voor een nachtje, en daarna kon ik ze gewoon met stuk keukenrol schoonvegen. En ja de bewijzen.. Ik heb op Shell tankstations gewerkt en kreeg daar ook een kleine opleiding bij Shell bij inclusief testbanken van motoren en officiële onderzoeksresultaten.
Ik gooi eens in de zoveel tijd een paar tankbeuren met Premium er in om de boel een beetje schoon te houden
Ik heb toen ik een keer een koppakking moest vervangen, de kleppen in een teiltje met V-Power gezet voor een nachtje, en daarna kon ik ze gewoon met stuk keukenrol schoonvegen. En ja de bewijzen.. Ik heb op Shell tankstations gewerkt en kreeg daar ook een kleine opleiding bij Shell bij inclusief testbanken van motoren en officiële onderzoeksresultaten.
Ik gooi eens in de zoveel tijd een paar tankbeuren met Premium er in om de boel een beetje schoon te houden
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Auto voelt langzamer of sneller? Dit is waarom
Ik geloof je meteen.
Maar als er bewijs is voor vermogenswinst waarom komt men er niet mee naar buiten dan?
Dat is toch de makkelijkste manier om mensen te overtuigen.
Er zijn wel tests gedaan die aantoonden dat er absoluut geen vermogenswinst was.
Dus kom op met die bewijzen shell!
Maar als er bewijs is voor vermogenswinst waarom komt men er niet mee naar buiten dan?
Dat is toch de makkelijkste manier om mensen te overtuigen.
Er zijn wel tests gedaan die aantoonden dat er absoluut geen vermogenswinst was.
Dus kom op met die bewijzen shell!
312=500 319=Panda.