Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

ANWB waarschuwt: koplampen worden steeds feller

Autonieuws anders dan nieuws over Fiat/FCA.

Moderator: Nieuwsmoderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

ANWB waarschuwt: koplampen worden steeds feller

Bericht door kees5 »

Koplampen worden steeds feller. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB naar de nieuwste generatie LED-lampen. Bij één van de LED-systemen was het licht op 20 centimeter afstand zelfs drie keer zo fel als een blik recht in de zon.

De ANWB deed het onderzoek in samenwerking met de bonden uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Gevaar en irritatie

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat automobilisten steeds meer hinder ervaren van de verlichting van moderne auto's. Soms staan de LED-koplampen zo afgesteld dat ze rechtstreeks in de ogen van een tegenligger schijnen.

Dat zorgt voor verblinding waardoor de automobilist even niets kan zien. Dat is gevaarlijk en leidt tot irritatie, zegt de ANWB.

Dagrijverlichting ook steeds feller

Naast de koplampen, wordt ook de dagrijverlichting steeds feller. Dagrijverlichting is de verlichting aan de voorkant van de auto en wordt automatisch ingeschakeld zodra de automobilist de auto start.

De dagrijverlichting is tegenwoordig twee keer zo fel als dimlicht. Het is zo ontworpen dat het ook in vol zonlicht nog goed zichtbaar is. Bij schemering en duisternis wordt het licht echter zeer fel wat weer verblindend kan zijn voor tegenliggers. Automobilisten moeten zich hiervan bewust zijn 'en zo vroeg mogelijk overschakelen naar dimlicht om verblinding van anderen te voorkomen', adviseert de ANWB.

Anti-verblindingstips

De ANWB heeft een aantal tips om verblinding in de auto tegen te gaan:
Kijk bij een gevoel van verblinding vooruit naar de eigen rijbaan en naar de wegmarkering rechts van de rijbaan;
Maak de autoruiten schoon. Vuil en condens kunnen ook tot verblinding leiden;
Bij slecht zicht overdag, voer dimlicht;
Gebruik de anti-verblindingsstand van de binnenspiegel. Veel auto’s hebben ook wel een automatisch dimmende binnenspiegel.

Bron: ANWB

Gebruikersavatar
Manuel_Panda_34
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam

Re: ANWB waarschuwt: koplampen worden steeds feller

Bericht door Manuel_Panda_34 »

Ik zie wel vaker mensen die in het donker rijden met dagrijverlichting omdat ze zo vel zijn dat ze niet doorhebben dat het licht uit staat

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: ANWB waarschuwt: koplampen worden steeds feller

Bericht door 4RN01D »

kees5 schreef: 27 nov 2019 06:22 Anti-verblindingstips

De ANWB heeft een aantal tips om verblinding in de auto tegen te gaan:
Kijk bij een gevoel van verblinding vooruit naar de eigen rijbaan en naar de wegmarkering rechts van de rijbaan;
Maak de autoruiten schoon. Vuil en condens kunnen ook tot verblinding leiden;
Bij slecht zicht overdag, voer dimlicht;
Gebruik de anti-verblindingsstand van de binnenspiegel. Veel auto’s hebben ook wel een automatisch dimmende binnenspiegel.

Bron: ANWB
Anti-verblindingstips van mij:

- Verbied de verkoop van LED kop-en Achterlichten (en Xenon)
- Auto's met DRL allemaal verplicht automatisch inschakelende koplampen (want er zijn heel wat *** die door de felheid van hun DRL "vergeten" de koplampen in te schakelen)
- DRL's voorzien van een zelfdimmende functie, zodat ze minder fel worden naargelang de stand van de zon. Makkelijk te combineren met automatisch inschakelende koplampen
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: ANWB waarschuwt: koplampen worden steeds feller

Bericht door Erik 319 »

Ik zie liever een schakeling die het dimlicht laat branden zodra de motor draait.
DRL vind ik een grote misser.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: ANWB waarschuwt: koplampen worden steeds feller

Bericht door PandaVespa »

Politie moet meer handhaven op het voeren van juiste verlichting. Persoonlijk vind ik het diep triest dat je niet weet hoe je auto werkt, in dit geval de verlichting. Je weet dat dimlicht aan moet zetten in donker cq slecht zicht.

Rijdt iemand in lichte mist met grootlicht rond en opvallende politieauto haalt hem vrolijk in en rijdt rustig verder.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: ANWB waarschuwt: koplampen worden steeds feller

Bericht door Pinda1000 »

Verplicht zou moeten zijn dat de achterlichten standaard ook aangezet worden met DRL aan…..

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: ANWB waarschuwt: koplampen worden steeds feller

Bericht door 4RN01D »

Pinda1000 schreef: 27 nov 2019 12:24 Verplicht zou moeten zijn dat de achterlichten standaard ook aangezet worden met DRL aan…..
Gebeurde ook bij mijn Volvo 480, destijds... Dus ik ben het met je eens... Autobouwers bezitten duidelijk de technische kennis om DRL's in te schakelen met de achterlichten. Dus ik weet niet waarom ze het niet doen.
Panda 1.1 :D SMILE

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: ANWB waarschuwt: koplampen worden steeds feller

Bericht door Romeo »

Pinda1000 schreef: 27 nov 2019 12:24 Verplicht zou moeten zijn dat de achterlichten standaard ook aangezet worden met DRL aan…..
Dat is alleen bij de auto's van voor 2015. Sinds 2015 is het al VERPLICHT om bij ingeschakelde DRL de achterlichten ook te laten branden af fabriek.
Of er heeft iemand achteraf met zijn tengels aan de boordcomputer gezeten of het is een auto van voor 2015.

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: ANWB waarschuwt: koplampen worden steeds feller

Bericht door kees5 »

Ik heb een auto van september 2019 Kia Picanto X-Line en daar branden de achterlichten ook niet als de DRL ingeschakeld is.

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: ANWB waarschuwt: koplampen worden steeds feller

Bericht door 4RN01D »

misschien dat het te maken heeft met typegoedkeuring? Maar goed... laat alle auto's met DRL maar gewoon omgebouwd worden, zodat de achterlichten meedoen... en niet op kosten van de eigenaar. ik vind dat dit een fabricagefout is.

***EDIT***
in dit linkje is het allemaal uitgelegd:https://www.anwb.nl/experts/auto/60/dag ... terlichten
Panda 1.1 :D SMILE

Plaats reactie

Terug naar “Niet Fiat-gerelateerd autonieuws”