Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Skyline
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Skyline
Het verbaast me toch enigszins dat 0.1mm verschil (te weinig speling) zo'n effect geeft! De kleppen gaan dus 'iets' vroeger (en verder) open en 'iets' later dicht... Uiteraard wél meer kans op verbrande uitlaatkleppen wegens mogelijk 'niet goed dicht'. Maar gewoon het verschil in 'meten' van de ene persoon tov een andere geeft al wat verschil (0.05? Al geldt dit vooral bij tuimelaars met stelboutje) Maar als je niks anders hebt veranderd zal het dus wel! (Al heb je in de tweede graph op 696 sec nog een piekje in rpm...?)
Toerental (rpm) is moeilijk af te lezen want er staan op die plaats een aantal zaken over mekaar afgedrukt. (Ik meen dat het 500 rpm per 'division'/horizontale lijn is?)
Wat het aandraaien van die moertjes (of zijn het boutjes?) betreft: het is niet zozeer het kapot draaien (moet je natuurlijk ook niet doen!) maar inderdaad het te hard samenpersen van de pakking, dat niet goed is en kans op lekken vergroot. Zeker bij het kleppendeksel van een 500'tje (en Panda 30 en 126) een vaak gemaakte fout!
Toerental (rpm) is moeilijk af te lezen want er staan op die plaats een aantal zaken over mekaar afgedrukt. (Ik meen dat het 500 rpm per 'division'/horizontale lijn is?)
Wat het aandraaien van die moertjes (of zijn het boutjes?) betreft: het is niet zozeer het kapot draaien (moet je natuurlijk ook niet doen!) maar inderdaad het te hard samenpersen van de pakking, dat niet goed is en kans op lekken vergroot. Zeker bij het kleppendeksel van een 500'tje (en Panda 30 en 126) een vaak gemaakte fout!
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Skyline
Er kan geen dunne pakking tussen, wel dikke een . Vloeibaar wordt lastig.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Skyline
Gewoon een dun laagje vloeibare pakking aanbrengen op beide contactvlakken werkt prima. Nooit last van lekkende klepdeksels......
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Skyline
@Frans, De kleppen had ik gesteld en toch ook maar de bougies vervangen. Of alleen de klepspeling deze klachten veroorzaakten is dus niet helemaal zeker. In ieder geval nooit uitgeleerd met fout diagnose bij auto's!
Vandaag nog een klein klusje aan de auto gedaan. Het viel mij vorige week op bij het vervangen van de remvloeistof dat de rubberen mof voor de vulslang van de benzinetank wat haarscheurtjes vertoonde. Toevallig had ik die nieuw liggen dus meteen maar vervangen. De slangenklemmen waren wel flink roestig geworden. Ik heb ze voordat ik naar Zweden ging er op gezet. De Zweedse slangenklemmen (ABA) konden blijkbaar niet zo goed tegen het Zweedse weer. Nu vervangen voor een rvs paar. En ja, twee is niet nodig, maar het kan wel .
Het nieuwe rubber (impergom 21957) is overigens iets korter, maar valt ruim voldoende over de tuit van de benzinetank. Het kan zijn dat de oude wat is uitgerekt. Dat de oude aardig op zijn einde kwam is duidelijk bij inknijpen. De kosten voor vervangen waren wel heftig: 2,56 euro.
Vandaag nog een klein klusje aan de auto gedaan. Het viel mij vorige week op bij het vervangen van de remvloeistof dat de rubberen mof voor de vulslang van de benzinetank wat haarscheurtjes vertoonde. Toevallig had ik die nieuw liggen dus meteen maar vervangen. De slangenklemmen waren wel flink roestig geworden. Ik heb ze voordat ik naar Zweden ging er op gezet. De Zweedse slangenklemmen (ABA) konden blijkbaar niet zo goed tegen het Zweedse weer. Nu vervangen voor een rvs paar. En ja, twee is niet nodig, maar het kan wel .
Het nieuwe rubber (impergom 21957) is overigens iets korter, maar valt ruim voldoende over de tuit van de benzinetank. Het kan zijn dat de oude wat is uitgerekt. Dat de oude aardig op zijn einde kwam is duidelijk bij inknijpen. De kosten voor vervangen waren wel heftig: 2,56 euro.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Skyline
Ja, die Multieuscan geeft veel info maar is daarom nog niet zo gemakkelijk te interpreteren. Sowieso heel interessant om naar te kijken en (te proberen er) besluiten uit te trekken . Ik moet de mijne er ook weer eens aanhangen, lang geleden intussen.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Skyline
@Panda 500, Ook als de Panda het goed doet zou ik altijd even een uitdraai maken. Makkelijk om dan te vergelijken als hij het niet goed doet! Maar ik denk dat jij dat vast al (meerdere keren) hebt gedaan.
Vandaag wat spulletjes binnen gekregen. Ik had nieuwe wieldoppen nodig want ik begon ze te verliezen. Twee setjes was in korte tijd één setje geworden. De veerkracht was na een kleine 30 jaar wel een beetje weg. Het is het type wat je klemt tussen de wielbouten en die vind ik het mooiste.
Ik heb ze van Ebay (15,90 euro) en het was gratis verzending https://www.ebay.it/itm/254130076734. De kwaliteit lijkt zo ver ik kan zien als origineel en ze klemmen in ieder geval goed. Ze zijn wel nét niet de kleur van de velgen. Kleurverschil is wel iets wat ik probeer te voorkomen op de Panda .
Ook een hoedenplank gekocht, omdat wat ik heb al vrij verweerd is door de zon of al haarscheuren begint te vertonen. Dat laatste is trouwens makkelijk te fixen door het weer aanelkaar te smelten met bijv. een soldeerbout. Ook de hoedenplank is niet van het origineel te onderscheiden.
Vandaag wat spulletjes binnen gekregen. Ik had nieuwe wieldoppen nodig want ik begon ze te verliezen. Twee setjes was in korte tijd één setje geworden. De veerkracht was na een kleine 30 jaar wel een beetje weg. Het is het type wat je klemt tussen de wielbouten en die vind ik het mooiste.
Ik heb ze van Ebay (15,90 euro) en het was gratis verzending https://www.ebay.it/itm/254130076734. De kwaliteit lijkt zo ver ik kan zien als origineel en ze klemmen in ieder geval goed. Ze zijn wel nét niet de kleur van de velgen. Kleurverschil is wel iets wat ik probeer te voorkomen op de Panda .
Ook een hoedenplank gekocht, omdat wat ik heb al vrij verweerd is door de zon of al haarscheuren begint te vertonen. Dat laatste is trouwens makkelijk te fixen door het weer aanelkaar te smelten met bijv. een soldeerbout. Ook de hoedenplank is niet van het origineel te onderscheiden.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Skyline
Sinds vandaag weer een verse APK. Inmiddels is de Panda al 29 jaar oud en we kunnen dus nog een jaar door! Tussen de keuringen 6542 km gereden en daarvan komen er behoorlijk wat van de vakantie afgelopen maand naar een wat zonniger land.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Skyline
Ik heb wat nieuwe spulletjes gekocht. Namelijk een set zuigers!
De oude zuigers waren nog bruikbaar, maar begonnen wat slijtage te vertonen. Ik had besloten het motorblok uit de auto te halen om hem weer eens onder handen te nemen. Hij was er nog best rap uit, maar misschien doe ik dit ondertussen ook te vaak
Het motorblok heb ik naar Arrows motorenrevisie in Rijswijk gebracht. Binnen een dag was alles al klaar! Alleen moesten de zuigers nog aangeleverd worden dus uiteindelijk vier dagen het motorblok moeten missen. Het goede nieuws is dat de rest nog in orde is. Alleen de cilinders zijn gehoond en de cilinderkop gevlakt.
Nog een plaatje van de nieuwe (rechts) en oude zuiger (links). Alleen de bovenkant wijkt een klein beetje af. Alle kleine onderdelen, waaronder de zuigers met drijfstangen, heb ik in de ultrasoonreiniger gedaan. Dat was dus voor de zuigers niet echt nodig geweest. Ze zijn wel erg schoon nu .
De oude zuiger had onderdeelnummer 7752883
De oude zuigers waren nog bruikbaar, maar begonnen wat slijtage te vertonen. Ik had besloten het motorblok uit de auto te halen om hem weer eens onder handen te nemen. Hij was er nog best rap uit, maar misschien doe ik dit ondertussen ook te vaak
Het motorblok heb ik naar Arrows motorenrevisie in Rijswijk gebracht. Binnen een dag was alles al klaar! Alleen moesten de zuigers nog aangeleverd worden dus uiteindelijk vier dagen het motorblok moeten missen. Het goede nieuws is dat de rest nog in orde is. Alleen de cilinders zijn gehoond en de cilinderkop gevlakt.
Nog een plaatje van de nieuwe (rechts) en oude zuiger (links). Alleen de bovenkant wijkt een klein beetje af. Alle kleine onderdelen, waaronder de zuigers met drijfstangen, heb ik in de ultrasoonreiniger gedaan. Dat was dus voor de zuigers niet echt nodig geweest. Ze zijn wel erg schoon nu .
De oude zuiger had onderdeelnummer 7752883
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Skyline
Bij de huidige grote opfrisbeurt kom je wel meer zaken tegen. Bijvoorbeeld de luidruchtige koppeling. Deze maakte al geluid toen hij nieuw was, maar dat is wel wat heftiger geworden. Blijkt dat één van de veren al opweg was naar zelf-demontage. Oude is een Quinton Hazell en de nieuwe een Valeo.
De versnellingsbak zelf schakelde best prima. Een beetje luidruchtig maar verder goed. Wel wat lekkage bij de versnelling keuzehendel bovenop de bak en de keerring van de primaire as. In gedemonteerde toestand kon je bij het verdraaien van de assen toch wel goed de lagers horen. Toevallig had ik al eerder een reserve versnellingsbak uitelkaar gehaald en voorzien van nieuwe lagers, dus die mocht nu onder de auto. Eerste keer een versnellingsbak uit- en inelkaar gezet en daarom spannend of het goed ging. Foto'tje voor de vergelijking van de vieze oude en verse nieuwe. Ik moet misschien nog wat foto's bijelkaar zoeken van het assembleren van de versnellingsbak. Misschien wel interessant voor anderen die dat willen doen.
De versnellingsbak zelf schakelde best prima. Een beetje luidruchtig maar verder goed. Wel wat lekkage bij de versnelling keuzehendel bovenop de bak en de keerring van de primaire as. In gedemonteerde toestand kon je bij het verdraaien van de assen toch wel goed de lagers horen. Toevallig had ik al eerder een reserve versnellingsbak uitelkaar gehaald en voorzien van nieuwe lagers, dus die mocht nu onder de auto. Eerste keer een versnellingsbak uit- en inelkaar gezet en daarom spannend of het goed ging. Foto'tje voor de vergelijking van de vieze oude en verse nieuwe. Ik moet misschien nog wat foto's bijelkaar zoeken van het assembleren van de versnellingsbak. Misschien wel interessant voor anderen die dat willen doen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Skyline
Al eerder eens over geschreven, maar er is één aanpassing aan de versnellingsbak nodig om een 1.2 of 1.4 aan de Panda bak te schroeven. Dat is namelijk een extra gat maken voor de startmotor. De Panda startmotor is dikker en past niet omdat het 1.2/1.4 blok te dik is daar. Als je de startsolenoide van een startmotor losneemt (meer ruimte voor de boormachine) kan je de startmotor als boormal gebruiken om dat gat te realiseren.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Skyline
Nog een paar foto'tjes van de motor in aanbouw. Veel is vervangen o.a. de kleppen, zuigers, lagers enz. De assemblage heb ik zelf gedaan en het nameten door Arrows.
Ik was overigens in de veronderstelling dat de Punto 60 geen olie sproeiers had voor de zuigers, maar dit blok in ieder geval wel.
Voor alle onderdelen die klein genoeg waren heb ik een ultrasoon reiniger gebruikt. Ook bijzonder handig om schroefdraad goed schoon te krijgen. Ik kan er altijd slecht tegen als schroefdraad niet schoon is en ik denk ook niet dat je anders goed de bouten op het juiste moment kan aandraaien.
Eenmaal alles inelkaar moet de versnellingsbak er nog op voordat hij in de auto gehesen kan worden. Dit doe ik op het laatste moment, want anders ben je een gevaarte van 100 kg aan het rondzeulen. De geur van een vers blok is trouwens erg lekker, dus ik kan het iedereen aanraden om een blok te reviseren
Ik was overigens in de veronderstelling dat de Punto 60 geen olie sproeiers had voor de zuigers, maar dit blok in ieder geval wel.
Voor alle onderdelen die klein genoeg waren heb ik een ultrasoon reiniger gebruikt. Ook bijzonder handig om schroefdraad goed schoon te krijgen. Ik kan er altijd slecht tegen als schroefdraad niet schoon is en ik denk ook niet dat je anders goed de bouten op het juiste moment kan aandraaien.
Eenmaal alles inelkaar moet de versnellingsbak er nog op voordat hij in de auto gehesen kan worden. Dit doe ik op het laatste moment, want anders ben je een gevaarte van 100 kg aan het rondzeulen. De geur van een vers blok is trouwens erg lekker, dus ik kan het iedereen aanraden om een blok te reviseren
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Skyline
Mooi, zo'n superschone motor! En nog een snuifje lekkere lucht nemen voor je de trap op gaat voor een goede nachtrust! Maar die sproeiers zie ik niet...
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Skyline
Hier zie je de achterkant van 1 van de sproeiers. De olie spuit hierdoor omhoog richting de onderkant/bodem van de zuiger.
Misschien heeft Ivo nog een foto van de andere/bovenkant?
Misschien heeft Ivo nog een foto van de andere/bovenkant?
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Skyline
###... onder een lagerschaaltje? Daar komt toch de krukas in te liggen? Of zie ik dat verkeerd?###
Oeps, al jàren geen motor meer open gehad...
Inmiddels wat verder gekeken en nagedacht: het spuiten gebeurt aan de andere kant waarschijnlijk. (motor ligt ondersteboven) Het 'ding' schijnt wat schuin te zitten bij nader inzicht. Het is dus de montagekant van de jet die zichtbaar is, niet de spuitkant? Dan kan ik volgen!
Oeps, al jàren geen motor meer open gehad...
Inmiddels wat verder gekeken en nagedacht: het spuiten gebeurt aan de andere kant waarschijnlijk. (motor ligt ondersteboven) Het 'ding' schijnt wat schuin te zitten bij nader inzicht. Het is dus de montagekant van de jet die zichtbaar is, niet de spuitkant? Dan kan ik volgen!