Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Erik`
- Forumgebruiker
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
- 1e Panda-achtige: 45cl - 1983
- 2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
- 3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
- Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
- Skype ID: erik_overmars
- Locatie: Espel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
Ik vroeg me van het weekend nog af, hoe zou het nou zijn met
Fijn dat jullie nog steeds zo goed bezig zijn!
De las reparaties zien er mijn inziens erg netjes uit
Fijn dat jullie nog steeds zo goed bezig zijn!
De las reparaties zien er mijn inziens erg netjes uit
1986 Mazda 323 BF †
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
- lenny
- Forumgebruiker
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
- 1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
- Locatie: breda
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 16 times
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
de motorkap glimt mooi, degelijk laswerk en nette achteras met nieuwe dempers etc..
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11 mar 2017 21:12
- 1e Panda-achtige: Een halve Panda 750CL WNF
- 2e Panda-achtige: Fiat Regata 70 Champ 1988
- 3e Panda-achtige: Fiat Regata 85 1987 & Weekend 1986
- 4e Panda-achtige: Fiat Ritmo 70CL 5 deurs 1987
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
Dank voor het kleurnummer! Daar zijn we blij mee! Maar " grigio " ook echt. Ik vind hem toch wel groenig en zie er geen grijs in..
Het duurde idd even voor de update maar eerlijk gezegd kost het ook heeeeeel veel tijd. 1x in de week een avond is voor de techniek prima maar dat laswerk neemt zoveel tijd. En komende maand staan er nog wat andere zaken op stapel. Maar ondertussen is er nog wel een niet meer te redden donorpanda opgehaald. Eigenlijk alleen voor de deur en de voorbumper.. Maar deze stond al 5 jaar in een rijtje slopers dus dat is niet zo heel erg
We maken de techniek zoveel mogelijk nieuw, inmiddels zijn er veel delen van de ophanging gecoat en ook voorzijde nieuwe dempers, kogels en remmerij ( hydraulisch)
Op zoek zijn we nog naar wieldoppen van een tachini / latere hobby uitvoeringen. En nog originele luidsprekers. Als iemand ze heeft en verkopen wil horen we dat graag.
Het duurde idd even voor de update maar eerlijk gezegd kost het ook heeeeeel veel tijd. 1x in de week een avond is voor de techniek prima maar dat laswerk neemt zoveel tijd. En komende maand staan er nog wat andere zaken op stapel. Maar ondertussen is er nog wel een niet meer te redden donorpanda opgehaald. Eigenlijk alleen voor de deur en de voorbumper.. Maar deze stond al 5 jaar in een rijtje slopers dus dat is niet zo heel erg
We maken de techniek zoveel mogelijk nieuw, inmiddels zijn er veel delen van de ophanging gecoat en ook voorzijde nieuwe dempers, kogels en remmerij ( hydraulisch)
Op zoek zijn we nog naar wieldoppen van een tachini / latere hobby uitvoeringen. En nog originele luidsprekers. Als iemand ze heeft en verkopen wil horen we dat graag.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
Is die donor dat exemplaar met de sisley stoelen? (een 750CL?)
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 28 mei 2017 22:57
- 1e Panda-achtige: Panda750 WNF 1987 voor de helft eigenaar
- 2e Panda-achtige: Panda900 Hobby - 1995
- 3e Panda-achtige: Ritmo/Regata/128/Marea
- Locatie: Nijkerk
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
Nee, is een 900 uit 2000. Maar het interieur was hier al grotendeels uitgehaald en de stoelen en bank uit de auto waar het interieur van onze donor in is gegaan ligt er los in. Stoelen zijn volgens mij niet mooi meer, bank is misschien nog te gebruiken. Ik bekijk het wel even en maak dan wel een foto.
Maar het laswerk is toch een hoop werk, wil je het netjes doen. En dat is de opzet, hij moet technisch en qua carroserie perfect zijn! En dan niet alleen als je er zo naast staat, ook aan de onderkant. Olijfje (die dus grijs blijkt te zijn...) moet nog 30 jaar mee
Maar het laswerk is toch een hoop werk, wil je het netjes doen. En dat is de opzet, hij moet technisch en qua carroserie perfect zijn! En dan niet alleen als je er zo naast staat, ook aan de onderkant. Olijfje (die dus grijs blijkt te zijn...) moet nog 30 jaar mee
Een Panda is eigenlijk een soort mini Ritmo....
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11 mar 2017 21:12
- 1e Panda-achtige: Een halve Panda 750CL WNF
- 2e Panda-achtige: Fiat Regata 70 Champ 1988
- 3e Panda-achtige: Fiat Regata 85 1987 & Weekend 1986
- 4e Panda-achtige: Fiat Ritmo 70CL 5 deurs 1987
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
Nou 30 jaar
Die stoelen zijn een mengelmoes van verschillende, ik zag daar iig een stoel bij van een 750/1000 van 1987 tot 1990 wat niets meer was.
Die stoelen zijn een mengelmoes van verschillende, ik zag daar iig een stoel bij van een 750/1000 van 1987 tot 1990 wat niets meer was.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 28 mei 2017 22:57
- 1e Panda-achtige: Panda750 WNF 1987 voor de helft eigenaar
- 2e Panda-achtige: Panda900 Hobby - 1995
- 3e Panda-achtige: Ritmo/Regata/128/Marea
- Locatie: Nijkerk
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
bij deze de foto's van de 2 stoelen en 1 bank. bekleding van 1 stoel is stuk maar het is wel allemaal vies. Ik heb even in het donker met de flits van de telefoon een foto gemaakt, als iemand interesse heeft wil ik uiteraard ook bij daglicht nog wel een foto maken en kijken hoe vies het nu eigenlijk is en of er nog iets te redden is.
Een Panda is eigenlijk een soort mini Ritmo....
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 28 mei 2017 22:57
- 1e Panda-achtige: Panda750 WNF 1987 voor de helft eigenaar
- 2e Panda-achtige: Panda900 Hobby - 1995
- 3e Panda-achtige: Ritmo/Regata/128/Marea
- Locatie: Nijkerk
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
En dan ben je ineens 3 jaar verder… diverse Panda’s en andere Fiats zijn gekomen en gegaan en de focus om Olijfje af te maken verdween wat naarmate er meerdere andere Fiat projecten tussendoor kwamen. Het was wel steeds, o ja, de WNF moeten we nog eens even afronden, zoveel werk is dat niet meer. En een paar weken geleden bij het naar binnen rijden van de Regata en Ritmo cabrio voor de winterstalling de knoop doorgehakt, nu gaat hij afgerond worden, dit jaar moet hij rijden! Dus hij ging naar voren en wordt ons volgende ‘prio 1 project’. En toen ging het weer snel, dus waar staan we nu:
Laswerk is afgerond, vooral de kriksteunen was een uitdaging. Uit een donor van de sloop heb ik een heel stuk bodem met zo’n steun gehaald. Dit passend gemaakt en alleen het slechte uit de WNF geslepen, aan de ene kant is hij met het hele stuk dwarsbalk vervangen, aan de andere kant is de dwarsbalk gedeeltelijk in de lengterichting doorgeslepen om zoveel mogelijk van het originele plaatwerk te behouden.
Ook de verstevigingsplaten aan de voorkant moesten nog aangepakt worden:
En de randen aan de binnenkant waren ook niet fris, rechtsvoor een nieuw plaatje in de bodem gelast en van voor naar achteren aan de onderkant van de binnendrempel alles mooi vastgelast.
Daarna alles mooi slijpen en in de carroseriekit gezet nadat er eerst een dubbele laag RX5 op is gegaan. Dit is voor de bescherming van het kale ijzer en trekt er mooi in.
Deze foto zie je de wat donkere kleur van de RX5, en de kit die de lasnaden mooi afwerkt.
Aan de onderkant werd daarna alles afgewerkt met een mooie dubbele laag RX10, inclusief de dwarsbalken.
Aan de bovenkant moest er nog een stukje dorpel in de kleur gespoten worden:
Maar inmiddels waren we ook al met de opbouw van het interieur begonnen. Vloerkleed zit er weer in en ook het dashboard wordt opgebouwd. Het wordt het dashboardkleedje uit een nieuwere donor, het origineel zal ik nog even in de te koop sectie zetten. Hier zat ons te veel werk in, maar wellicht dat iemand het nog kan gebruiken.
Van alle gemakken voorzien straks deze Panda, want ook een trekhaak komt eronder. Dan kan die machtige 750cc ook trailers trekken met zijn 34 pk…. Hier het aansluiting van de bekabeling. Netjes solderen en niet met van die vieze nare blauwe knijpstekkertjes…. En nog de montage van gordels achterin, in 1987 niet verplicht maar wel zo veilig als de kinderen mee gaan.
Verder met het interieur en het plaatsen van de deuren:
En dan lijkt het ineens al weer heel wat! Gisteren de bank en achterkleed erin en voor het eerst sinds een paar jaar ging het weer gebeuren: starti di Motori! Na wat lekkage bij de tank (die was los geweest en een rubber hadden we nog niet geplaatst, iets wat na 3 jaar een beetje vergeten was….) en motor (voor de retourleiding een te grote slang gebruikt) wilde hij uiteindelijk aanslaan. Motortje liep eigenlijk gelijk goed en netjes! Maar het starten zelf ging moeizaam, ook de keren erna dat we hem gestart hebben. We hadden er juist hierom een nieuwe startmotor opgezet. Maar de sleutel ging ook wat raar om, dus het vermoeden was dat het contactslot niet helemaal fris meer was. Gelukkig lag er nog een uit een donor, en die zit er nu even provisorisch tussen. Het starten lijkt nu goed te gaan, dus dit zal het wel zijn. Nadat ook de remmen zijn voorzien van verse vloeistof en ontlucht zouden we een testritje kunnen maken, echter we zagen dat het rubber van de linker homokineet los was. Die hadden we vastgezet met een dikke tie-wrap zoals we dat ook doen bij onze Ritmo’s. Echter is daar bij een Panda voorwielhuis geen ruimte voor, dus die zal eraf gedrukt zijn toen we de auto heen en weer rolden. Maandag even van die metalen klemmen halen, vieze vettigheid wegpoetsen en dan zou het toch zomaar kunnen gebeuren dat hij komende week zijn eerste meters weer rijdt… Daarna goed wassen en op naar de APK, to be continued (en niet over 3 jaar…)
Laswerk is afgerond, vooral de kriksteunen was een uitdaging. Uit een donor van de sloop heb ik een heel stuk bodem met zo’n steun gehaald. Dit passend gemaakt en alleen het slechte uit de WNF geslepen, aan de ene kant is hij met het hele stuk dwarsbalk vervangen, aan de andere kant is de dwarsbalk gedeeltelijk in de lengterichting doorgeslepen om zoveel mogelijk van het originele plaatwerk te behouden.
Ook de verstevigingsplaten aan de voorkant moesten nog aangepakt worden:
En de randen aan de binnenkant waren ook niet fris, rechtsvoor een nieuw plaatje in de bodem gelast en van voor naar achteren aan de onderkant van de binnendrempel alles mooi vastgelast.
Daarna alles mooi slijpen en in de carroseriekit gezet nadat er eerst een dubbele laag RX5 op is gegaan. Dit is voor de bescherming van het kale ijzer en trekt er mooi in.
Deze foto zie je de wat donkere kleur van de RX5, en de kit die de lasnaden mooi afwerkt.
Aan de onderkant werd daarna alles afgewerkt met een mooie dubbele laag RX10, inclusief de dwarsbalken.
Aan de bovenkant moest er nog een stukje dorpel in de kleur gespoten worden:
Maar inmiddels waren we ook al met de opbouw van het interieur begonnen. Vloerkleed zit er weer in en ook het dashboard wordt opgebouwd. Het wordt het dashboardkleedje uit een nieuwere donor, het origineel zal ik nog even in de te koop sectie zetten. Hier zat ons te veel werk in, maar wellicht dat iemand het nog kan gebruiken.
Van alle gemakken voorzien straks deze Panda, want ook een trekhaak komt eronder. Dan kan die machtige 750cc ook trailers trekken met zijn 34 pk…. Hier het aansluiting van de bekabeling. Netjes solderen en niet met van die vieze nare blauwe knijpstekkertjes…. En nog de montage van gordels achterin, in 1987 niet verplicht maar wel zo veilig als de kinderen mee gaan.
Verder met het interieur en het plaatsen van de deuren:
En dan lijkt het ineens al weer heel wat! Gisteren de bank en achterkleed erin en voor het eerst sinds een paar jaar ging het weer gebeuren: starti di Motori! Na wat lekkage bij de tank (die was los geweest en een rubber hadden we nog niet geplaatst, iets wat na 3 jaar een beetje vergeten was….) en motor (voor de retourleiding een te grote slang gebruikt) wilde hij uiteindelijk aanslaan. Motortje liep eigenlijk gelijk goed en netjes! Maar het starten zelf ging moeizaam, ook de keren erna dat we hem gestart hebben. We hadden er juist hierom een nieuwe startmotor opgezet. Maar de sleutel ging ook wat raar om, dus het vermoeden was dat het contactslot niet helemaal fris meer was. Gelukkig lag er nog een uit een donor, en die zit er nu even provisorisch tussen. Het starten lijkt nu goed te gaan, dus dit zal het wel zijn. Nadat ook de remmen zijn voorzien van verse vloeistof en ontlucht zouden we een testritje kunnen maken, echter we zagen dat het rubber van de linker homokineet los was. Die hadden we vastgezet met een dikke tie-wrap zoals we dat ook doen bij onze Ritmo’s. Echter is daar bij een Panda voorwielhuis geen ruimte voor, dus die zal eraf gedrukt zijn toen we de auto heen en weer rolden. Maandag even van die metalen klemmen halen, vieze vettigheid wegpoetsen en dan zou het toch zomaar kunnen gebeuren dat hij komende week zijn eerste meters weer rijdt… Daarna goed wassen en op naar de APK, to be continued (en niet over 3 jaar…)
Een Panda is eigenlijk een soort mini Ritmo....
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
Heel jammer van het originele interieur. Dat is echt smet op al het harde werk (sorry dat ik het zeg).
Ik zou echt proberen ergens de deurpanelen, stoelen en dashbordbekleding van een exemplaar van rond 1990 te vinden. Dat zal écht enorm bijdragen aan de uniciteit van de auto. Was het originele interieur zo slecht?
Ik zou echt proberen ergens de deurpanelen, stoelen en dashbordbekleding van een exemplaar van rond 1990 te vinden. Dat zal écht enorm bijdragen aan de uniciteit van de auto. Was het originele interieur zo slecht?
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 28 mei 2017 22:57
- 1e Panda-achtige: Panda750 WNF 1987 voor de helft eigenaar
- 2e Panda-achtige: Panda900 Hobby - 1995
- 3e Panda-achtige: Ritmo/Regata/128/Marea
- Locatie: Nijkerk
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
Ja, was niets meer van over helaas. maar op deze manier komt er wel weer een oud pandaatje op de weg!
Een Panda is eigenlijk een soort mini Ritmo....
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
Zooo da's geen half werk! Leuk om te lezen.
Mooi bak en braad werk en de finishing touch, oog voor detail, chapeau!!!
Mooi bak en braad werk en de finishing touch, oog voor detail, chapeau!!!
FIAT PANDA 169 Editione Cool
FIAT 127 Brazil 1300
FIAT 127 Brazil 1300
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
Geweldig werk aan de carrosserie! Het interieur is inderdaad jammer, maar voor nu een prima tussenoplossing. Ik zou zeker blijven zoeken naar een jaren 80 interieur.
Hoeveel WNF's zouden er nog zijn? Blijft een leuk model met die kleur.
Hoeveel WNF's zouden er nog zijn? Blijft een leuk model met die kleur.
- Erik`
- Forumgebruiker
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
- 1e Panda-achtige: 45cl - 1983
- 2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
- 3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
- Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
- Skype ID: erik_overmars
- Locatie: Espel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
Goed bezig! heel gaaf te zien dat Olijfje nog een toekomst heeft.
Ik heb met eigen ogen gezien hoe ze er aan toe was, maar dit ziet er echt goed uit zo.
Ik heb met eigen ogen gezien hoe ze er aan toe was, maar dit ziet er echt goed uit zo.
1986 Mazda 323 BF †
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 28 mei 2017 22:57
- 1e Panda-achtige: Panda750 WNF 1987 voor de helft eigenaar
- 2e Panda-achtige: Panda900 Hobby - 1995
- 3e Panda-achtige: Ritmo/Regata/128/Marea
- Locatie: Nijkerk
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
na nog een avondje sleutelen was het dan zover, de eerste meters op eigen kracht!
Daar gaat ze, de schuurdeur uit de weide wereld in! Gelukkig kunnen we op het terrein waar onze loods staat best een stukje proefrijden. Dat komt mooi uit! Motortje liep echt super mooi en schakelen ging ook goed. Alleen het remmen viel tegen, je moest goed intrappen, en dan nog minieme remkracht. Of dat komt dat hij onbekrachtigd is of dat we toch nog eens een keer extra moeten ontluchten weet ik niet. Helaas na een paar rondjes op het terrein stopte ze er ineens mee.....
Nadat we hem weer in de schuur hadden geduwd was de conclusie al snel, geen vonk. Maar eigenlijk alles wat vernieuwd kon, is vernieuwd. Dus dan ga je zoeken...
- bobine uitgewisseld
- bougie gelijk op bobine
- extra mindraad trekken
- elektrisch blokje op de stroomwisselelaar omwisselen met een van een Regata (zou hetzelfde moeten zijn)
- stroom meten op beide bobine aansluitingen, beide 12 Volt, dat zou ook moeten. En bij starten blijft hij spanning houden, al is het iets minder. Dit is logisch ivm de startmotor
We zijn er nog niet uit, maar we denken aan een draadbreuk of massaprobleem ergens. Het lijkt erop dat ze er nog niet echt heel veel zin in heeft de wereld te verkennen na al die jaren stilstand.... to be continued
Daar gaat ze, de schuurdeur uit de weide wereld in! Gelukkig kunnen we op het terrein waar onze loods staat best een stukje proefrijden. Dat komt mooi uit! Motortje liep echt super mooi en schakelen ging ook goed. Alleen het remmen viel tegen, je moest goed intrappen, en dan nog minieme remkracht. Of dat komt dat hij onbekrachtigd is of dat we toch nog eens een keer extra moeten ontluchten weet ik niet. Helaas na een paar rondjes op het terrein stopte ze er ineens mee.....
Nadat we hem weer in de schuur hadden geduwd was de conclusie al snel, geen vonk. Maar eigenlijk alles wat vernieuwd kon, is vernieuwd. Dus dan ga je zoeken...
- bobine uitgewisseld
- bougie gelijk op bobine
- extra mindraad trekken
- elektrisch blokje op de stroomwisselelaar omwisselen met een van een Regata (zou hetzelfde moeten zijn)
- stroom meten op beide bobine aansluitingen, beide 12 Volt, dat zou ook moeten. En bij starten blijft hij spanning houden, al is het iets minder. Dit is logisch ivm de startmotor
We zijn er nog niet uit, maar we denken aan een draadbreuk of massaprobleem ergens. Het lijkt erop dat ze er nog niet echt heel veel zin in heeft de wereld te verkennen na al die jaren stilstand.... to be continued
Een Panda is eigenlijk een soort mini Ritmo....
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje
Koolstofstift en het veertje in de verdeelkap al gecontroleerd? En de rotor/ contactpunten in de verdeelkap?