Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 900 Low & Slow

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
nelis
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jun 2017 09:23
1e Panda-achtige: Panda 100hp 2009
Locatie: DEVENTER

Panda 900 Low & Slow

Bericht door nelis »

Goeden dag,

Ik had me al eens netjes voorgesteld en zojuist nog even een update in mijn voorstel topic gegeven, want ik ben inmiddels in het bezit van een Panda 900 uit 1995. De heb ik voor 100 euro gekocht en op deze pagina zal ik mijn project bij houden.

Afbeelding

De auto zal niet worden gebruikt als daily, dus heel comfortabel hoeft het niet te zijn. Het idee is dus ook: LOW & SLOW geinspireerd door een aantal leuke topic's hier op het forum.

Ik heb de Panda gekocht voor 100 euro, zonder APK.... dus je raadt het al: Er mankeert nogal het een en ander aan.

Zo vertelde de vorige eigenaar dat de auto was afgekeurd op roest aan de achteras. Na enkele topic doorgespit te hebben hier op het forum, kwam ik er al snel achter dat het om het "hoedje" ging waar de veer op gemonteerd zit.

Deze zit maar met 3 laspuntjes vast, deze deze netjes losgehaald en hersteld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna weer vast gezet met 3 lasjes en dik in de tectyl...
Panda 900 low & slow

nelis
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jun 2017 09:23
1e Panda-achtige: Panda 100hp 2009
Locatie: DEVENTER

Re: Panda 900 Low & Slow

Bericht door nelis »

Verder zat er behoorlijk wat roest in de kofferbak/spatbord rand en dorpels...

Met oog op het aankomende slechte weer eerst de kofferbak maar eens waterdicht gemaakt:

Hier had al eens iemand een plaatje overheen gelast, maar daar onder en achter de roest gewoon laten zitten..
Nu hebben we een heel stuk er uit geslepen en een nieuw stuk ingelast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Inmiddels heb ik de auto ook laten keuren.... Het las werk was allemaal prima in orde en ook over de gelaste veerschotels was niks te zeuren :-)
Alleen moet ik de onderste fusee kogels vervangen...

Dit staat voor komend weekend op de planning en dan maandag weer terug naar de APK...

zodra de APK er op zit, ga ik beginnen met het verlagen... Ik heb al een setje -/- 40mm gekocht, maar dat is lang niet genoeg, hij zal nog veel lager moeten worden...
Panda 900 low & slow

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Panda 900 Low & Slow

Bericht door 2cv6 »

Mooi werk met dat veerschotel hoedje. Bij mij kreeg ik destijds van de keurmeester te horen dat ik er niet aan mocht lassen, tenzij hij het niet kon zien :D . Gelukkig kon ik voor een nette prijs en dicht bij huis een goede as kopen, maar jouw oplossing is ook goed en mooi gedaan.

nelis
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jun 2017 09:23
1e Panda-achtige: Panda 100hp 2009
Locatie: DEVENTER

Re: Panda 900 Low & Slow

Bericht door nelis »

2cv6 schreef:Mooi werk met dat veerschotel hoedje. Bij mij kreeg ik destijds van de keurmeester te horen dat ik er niet aan mocht lassen, tenzij hij het niet kon zien :D . Gelukkig kon ik voor een nette prijs en dicht bij huis een goede as kopen, maar jouw oplossing is ook goed en mooi gedaan.
Ja klopt, je mag er ook niet aan lassen, tenzij je het netjes doet zodat het niet opvalt... :mrgreen:
Panda 900 low & slow

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Panda 900 Low & Slow

Bericht door Joost »

Leuk, weer een nieuw project om te volgen!

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 900 Low & Slow

Bericht door Erik` »

Oew de eerste vorderingen zien er goed uit man!
Ik ben erg benieuwd naar de rest.
(vooral veel foto's blijven maken, en blijven posten (y) )

nelis
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jun 2017 09:23
1e Panda-achtige: Panda 100hp 2009
Locatie: DEVENTER

Re: Panda 900 Low & Slow

Bericht door nelis »

Afgelopen weekend maar eens begonnen met het verlagen van de voorkant van m'n panda...

Ik had al heel wat topics doorgespit en gezien dat het nog niet zo heel eenvoudig is om echt lekker laag te kunnen gaan, maar in 1 van die topics hier op het forum zag ik verhoogde toplagers en dat idee sprak mij wel aan..

Eerst de boel gedemonteerd, toen de bus en het rubber er uitgeperst en vervolgens met de draaibank van mijn broer de ring waar het rubber in valt er afgedraaid. Daarna een bus van 5 centimeter er tussen gelast, de verlagings veren gemonteerd en de boel weer in elkaar gezet.

Mijn Panda is echt wel een heel stuk lager geworden, maar nog niet laag genoeg. Het volgende idee is dan toch dat ik een winding van de veren af slijpen want door de verhoogde toplager, zit er dan nog veerspanning genoeg op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Panda 900 low & slow

nelis
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jun 2017 09:23
1e Panda-achtige: Panda 100hp 2009
Locatie: DEVENTER

Re: Panda 900 Low & Slow

Bericht door nelis »

Lekker een paar dagen vrij tussen kerst en oud&nieuw, dus weer ff wat tijd om te sleutelen aan de panda.

Eerst de lekke ashoezen aan de versnellingsbakzijde vervangen, en als de boel dan toch los ligt gelijk de verlagings veren en aangepast dempers er onder gezet....
Voor:
Afbeelding

En Na:
Afbeelding

Van @panda85 heb ik lagere achterdempers gekocht, en lagere veren heb ik al... zodra deze binnen zijn kan de achterkant omlaag. En kunnen we weer verder met het volgende project.
Panda 900 low & slow

Gebruikersavatar
Stuffy77
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 jan 2019 22:00
1e Panda-achtige: Fiat panda 900 young 2000

Re: Panda 900 Low & Slow

Bericht door Stuffy77 »

Nice mijne ook verlaagd nu moest wel even mn spatbord achter wat naar buiten drukken
Born To Lose Live To Win

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”