Ja da's op zich ook wel weer een goed punt inderdaad. Het is een Personal stuur, met Fiat logo en "Made in Italy" inscriptie, dus dacht dat moet toch te doen zijn =P. Ik snap alleen niet zo goed hoe zo'n hub/adapter een oplossing zou kunnen zijn voor dit probleem. Ik kom stuurnaaf te kort. Dus een adapter er tussen zetten maakt dat probleem alleen maar groter, toch? Omdat de afstand tussen stuurnaaf en vertanding in het stuur dan alleen maar groter wordtRobert100HP schreef: ↑16 apr 2020 21:23 Nooit en echt nooit iets aan zo'n belangrijk onderdeel wijzigen, dat kan je het leven kosten.
Maar wat voor een soort stuur heb je???
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Past dit stuur?
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: Past dit stuur?
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Past dit stuur?
Dit zijn geen adapters maar stuurnaven, je monteert de deze naaf op de plaats waar het oude stuur heeft gezeten.
Dan zet je het zesgaats stuur met boutjes vast op de naaf. Omdat jij een niet verhoogt stuur hebt kan er eventueel een een vulring tussen naaf en stuur worden gezet. Dit om een goede zitpositie te verkrijgen.
Elk merk, type en model heeft zijn eigen maat stuuras en moet een passende naaf op.
Dan zet je het zesgaats stuur met boutjes vast op de naaf. Omdat jij een niet verhoogt stuur hebt kan er eventueel een een vulring tussen naaf en stuur worden gezet. Dit om een goede zitpositie te verkrijgen.
Elk merk, type en model heeft zijn eigen maat stuuras en moet een passende naaf op.
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: Past dit stuur?
Ahh dus die stuurnaaf gaat over de stuuras. (Je moet dan dus een specifieke voor jou auto met de juiste vertanding hebben?) En daar zet je gewoon direct je stuur op vast. Daarmee verleng je dus eigenlijk je stuuras. Begrijp ik het zo goed? Bedankt!!
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Past dit stuur?
Je hebt inderdaad een andere naaf nodig.
Heb het nog even nagekeken, de oudere Panda's hebben een naaf met 21 tanden en de latere 36 tanden (+/- 1)
Heb het nog even nagekeken, de oudere Panda's hebben een naaf met 21 tanden en de latere 36 tanden (+/- 1)
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: Past dit stuur?
Ok bedankt. En met latere doel je neem ik aan op de 141? Ok ga even kijken voor zo'n naaf.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Past dit stuur?
Het gaat in dit geval over de vroege Oer Panda 30/34/45 (tot ongeveer 1986/87) en de latere 141A (Supernova) Maar zoals het wel vaker bij Italiaanse auto's is zijn er ook al 34/45's met een fijne vertanding op de stuuras.....Rick Lieffering schreef: ↑17 apr 2020 12:09 Ok bedankt. En met latere doel je neem ik aan op de 141? Ok ga even kijken voor zo'n naaf.
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Past dit stuur?
Note Als je een nieuwe naaf geleverd krijgt zitten de bevestigings boutjes erbij. Meet ook even de diameter van het gat in het stuur op. Je kunt losse claxon of blind doppen bestellen, overigen schakelt de claxon over de massa. Dus ....de 12Volt + zit rechtsstreeks op de "toetert " en de 12Volt - loopt via het stuur.Rick Lieffering schreef: ↑16 apr 2020 23:21 Ahh dus die stuurnaaf gaat over de stuuras. (Je moet dan dus een specifieke voor jou auto met de juiste vertanding hebben?) En daar zet je gewoon direct je stuur op vast. Daarmee verleng je dus eigenlijk je stuuras. Begrijp ik het zo goed? Bedankt!!
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: Past dit stuur?
[/quote]
Note Als je een nieuwe naaf geleverd krijgt zitten de bevestigings boutjes erbij. Meet ook even de diameter van het gat in het stuur op. Je kunt losse claxon of blind doppen bestellen, overigen schakelt de claxon over de massa. Dus ....de 12Volt + zit rechtsstreeks op de "toetert " en de 12Volt - loopt via het stuur.
[/quote]
Juist dat is wat er bedoeld werd met de schakeling van de toeter. Er zit gewoon een toeter in het stuur btw. Ik hoopte dat ik die zou kunnen gebruiken ivm het Fiat logo wat er op staat.
Ik denk dat ik nog even moet wachten op mijn volgende paycheck voor de naaf te kopen. Nu moet ik dus tijdelijk even het originele stuur terug zetten. Deze zat geborgen met twee centerpons slagen. Als ik het stuur terug zet, dient deze wederom geborgen te worden. Maar omdat er al twee slagen in de borgmoer en dus ook in de draad van de stuuras zitten, ben ik een beetje huiverig om dit nog twee keer te moeten doen.
(1 voor het "tijdelijke"originele stuur en 2 voor het nieuwe stuur) ik ben bang dat ik de draad naar de knoppen help. Is het anders ook met locktite te borgen, zodat de draad gespaard blijft of is dit niet voldoende?
Nogmaals bedankt voor jullie input!
Note Als je een nieuwe naaf geleverd krijgt zitten de bevestigings boutjes erbij. Meet ook even de diameter van het gat in het stuur op. Je kunt losse claxon of blind doppen bestellen, overigen schakelt de claxon over de massa. Dus ....de 12Volt + zit rechtsstreeks op de "toetert " en de 12Volt - loopt via het stuur.
[/quote]
Juist dat is wat er bedoeld werd met de schakeling van de toeter. Er zit gewoon een toeter in het stuur btw. Ik hoopte dat ik die zou kunnen gebruiken ivm het Fiat logo wat er op staat.
Ik denk dat ik nog even moet wachten op mijn volgende paycheck voor de naaf te kopen. Nu moet ik dus tijdelijk even het originele stuur terug zetten. Deze zat geborgen met twee centerpons slagen. Als ik het stuur terug zet, dient deze wederom geborgen te worden. Maar omdat er al twee slagen in de borgmoer en dus ook in de draad van de stuuras zitten, ben ik een beetje huiverig om dit nog twee keer te moeten doen.
(1 voor het "tijdelijke"originele stuur en 2 voor het nieuwe stuur) ik ben bang dat ik de draad naar de knoppen help. Is het anders ook met locktite te borgen, zodat de draad gespaard blijft of is dit niet voldoende?
Nogmaals bedankt voor jullie input!
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Past dit stuur?
Moer goed vast zetten met Loctite schroefdraad borging moet voldoende zijn.
Borging door middel van centers is nu vervangen door een gekartelde ring.
Borging door middel van centers is nu vervangen door een gekartelde ring.
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: Past dit stuur?
Duidelijk. Die kartelringen hebben we misschien op mijn werk wel.Robert100HP schreef: ↑18 apr 2020 20:29 Moer goed vast zetten met Loctite schroefdraad borging moet voldoende zijn.
Borging door middel van centers is nu vervangen door een gekartelde ring.
Heb ook ricambi gemaild met de vraag wat het verschil is tussen vervormbare en niet vervormbare naven. Maar misschien weet iemand dat hier ook wel. En maakt het dan nog uit welke ik zou pakken voor de Panda?
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Past dit stuur?
Met een vervormbare naaf kan het stuur bij een aanrijding nog enigszins van de bestuurder af bewegen waardoor er (hopelijk) iets minder letsel ontstaat.
Naafmoer kan je inderdaad met loctite borgen maar gewoon 2 nieuwe centerpuntjes kan ook. Wel goed op moment aantrekken, meestal 35/40 Nm.
Bij het (her)monteren van de naaf of het oude stuur even goed opletten dat het pinnetje van de richtingaanwijzerterugstelring in het gaatje van de naaf valt!
Naafmoer kan je inderdaad met loctite borgen maar gewoon 2 nieuwe centerpuntjes kan ook. Wel goed op moment aantrekken, meestal 35/40 Nm.
Bij het (her)monteren van de naaf of het oude stuur even goed opletten dat het pinnetje van de richtingaanwijzerterugstelring in het gaatje van de naaf valt!
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: Past dit stuur?
Ah ok dus dat zou dan hopelijk iets minder impact op je polsen hebben bij een aanrijding. Iets om te overwegen. Ik heb een momentsleutel dus kan hem aantrekken. En dat pinnetje van de richtingaanwijzer was me al opgevallen inderdaad.Pinda1000 schreef: ↑19 apr 2020 11:14 Met een vervormbare naaf kan het stuur bij een aanrijding nog enigszins van de bestuurder af bewegen waardoor er (hopelijk) iets minder letsel ontstaat.
Naafmoer kan je inderdaad met loctite borgen maar gewoon 2 nieuwe centerpuntjes kan ook. Wel goed op moment aantrekken, meestal 35/40 Nm.
Bij het (her)monteren van de naaf of het oude stuur even goed opletten dat het pinnetje van de richtingaanwijzerterugstelring in het gaatje van de naaf valt!
Bedankt ik neem het mee!
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Past dit stuur?
Bij het (her)monteren van de naaf of het oude stuur even goed opletten dat het pinnetje van de richtingaanwijzer terugstelring in het gaatje van de naaf valt!
Dat is een goede opmerking Richard, anders blijft het eenzijdig knipperen.
Model 169 heeft dat pennetje niet meer, het terugstel mechanisme zit lager.
Dat is een goede opmerking Richard, anders blijft het eenzijdig knipperen.
Model 169 heeft dat pennetje niet meer, het terugstel mechanisme zit lager.
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: Past dit stuur?
Nou even een update heb een naaf besteld bij ricambi. Stuur past erop, maar het is een grove vertanding ipv een fijne. Buiten dat zit er achter op de naaf een pinnetje voor de richtingaanwijzer. Echter zit er op de richtingaanwijzer console óók een ring met een pinnetje. Één van de twee zou een gaatje moeten zijn, net als in het originele stuur. Deze gaat dus weer terug. Ik kan van de Simoni Racing naaf geen foto vinden van de achterzijde, dus weet eigenlijk niet of die wel gaat passen. Kan het nog zo zijn dat de ring die op de console zit er af moet? Dat het deel wat op de naaf zit, de ring op de console vervangt?
Hopelijk kan iemand uitsluitsel geven over welke naaf gaat passen. Hoor het graag.
IMG_20200423_210436245 by Rick Lieffering, on Flickr
IMG_20200423_210530491 by Rick Lieffering, on Flickr
Hopelijk kan iemand uitsluitsel geven over welke naaf gaat passen. Hoor het graag.
IMG_20200423_210436245 by Rick Lieffering, on Flickr
IMG_20200423_210530491 by Rick Lieffering, on Flickr
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Past dit stuur?
Dit stuur heeft inderdaad de vertanding van de Oerpanda, dus tot 1986. Het kan zijn dat ze al iets eerder overgestapt zijn op de fijne spoed. Mijn Seat Trans is gebouwd eind 1985/begin 1986 en die heeft nog de grove spoed. Daar zit nu het stuur van een Fiat 127 op.