Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

aansluiten originele elektrische ramen

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

aansluiten originele elektrische ramen

Bericht door 4RN01D »

Hoi allemaal! Ik heb een young uit 2002. Laatst heb ik van een selecta uit 99 een draadboom voor elektrische ramen gescoord en ik hoopte dat ik die een op een aan zou kunnen sluiten, maar ik zie geen overduidelijk appart stekkerblok waarop dat kan. Ik weet dat er mensen op het forum zijn die de originele elektrische ramen hebben ingebouwd. Kan iemand mij verder helpen met de bedrading?
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: aansluiten originele elektrische ramen

Bericht door PandaVespa »

De draadboom uitpluizen en hou je een plus en min over. Deze kun je solderen aan de draden van sigarettenaansteker.
Lampjes van de deurknoppen blijven branden, zodra contact aan is gezet.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: aansluiten originele elektrische ramen

Bericht door 4RN01D »

ik heb inmiddels dezelfde conclusie getrokken... Originele bedrading heeft onder de stuurkolom 6 draden:

Stekker 1:
- Rood/Grijs
- Zwart/Geel
Deze sturen de CV aan.

Stekker 2:
- Bruin/Wit
- Bruin
- Blauw
- Zwart

Na veel zoeken ben ik voor mijn Panda tot de conclusie gekomen dat ik alleen de volgende draden nodig heb:
- Bruin
- Blauw
- Zwart

Die gaan uit de originele draadboom naar een grijs relais. Blauw en Zwart sturen in dat relais een spoel aan. Bruin is de plus die de motoren laat draaien. Zwart is de tevens de min voor de motor.

Als je uit Stekker 2 Blauw en Bruin aansluit op een geschakelde plus (radio bij voorbeeld) en Zwart op een massa van bij voorbeeld de radio aansluit, dan ben je er al. De bedrading in de portieren kan je dan weer aansluiten op de originele draadboom.

Hopelijk heb ik hiermee ook meteen anderen geholpen die een originele draadboom werkend willen krijgen.
Panda 1.1 :D SMILE

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”