Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Tavares wil alle merken een rol van betekenis geven

Alles over het nieuws rondom Fiat.

Moderator: Nieuwsmoderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Tavares wil alle merken een rol van betekenis geven

Bericht door kees5 »

Afbeelding

Carlos Tavares zegt in zijn eerste openbare verklaring over de fusie met FCA, dat de groep veel waarde zal hechten aan het historische erfgoed van de merken die de nieuwe Frans-Italiaanse combinatie in haar portfolio heeft. Kritiek op de hoeveelheid automerken, wuift de Portugees weg door te stellen dat VAG er nog altijd meer heeft. Tavares zegt dus ook dat momenteel geen enkel merk risico loopt op uitsterven, zonder Lancia expliciet te noemen. Hij zei dit in een uitgebreid radio-interview met BFM Business; De CEO zegt veel belang te hechten aan een waardige en complementaire integratie van alle merken. De rijke historie is een kracht waarvan Tavares zegt, dat hij deze juist ten volle wil benutten.

FCA en PSA hebben samen 14 merklogo’s op hun lijstje staan: De Fransen beheren Peugeot, Citroën, DS, Opel en Vauxhall, terwijl vanuit Turijn en Detroit Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Abarth, Chrysler, Dodge en Jeep worden ingebracht. Tavares verdedigt in zijn verklaring dus elk van deze merken in hun voortbestaan. Hetzelfde geldt overigens voor de fabrieken van de nieuwe groep die vanaf begin volgende maand naar verwachting gevormd zal gaan worden. Daarover kan de CEO niet duidelijk genoeg zijn; “Toen we Opel overnamen, stonden we er een stuk minder goed voor en hebben we ook geen enkele fabriek gesloten. FCA is bovendien een bedrijf in goede gezondheid. Vanuit Brussel moet nu een goedkeuring voor de fusie volgen. PSA-FCA zijn bereid concessies te doen voor die goedkeuring, maar daar hoort het inleveren van automerken niet bij.

Tavares, door de zakelijke radiozender die hem interviewde uitgeroepen tot manager van het jaar, ziet de zeer moeilijke uitgangsposities die beide groepen in het verleden hebben gekend, als een goede overeenkomst. Overleven en kansen benutten, zit bij beide organisaties in de bedrijfscultuur ingebakken, evenals een sterke visie op de toekomst. De uitdaging is nu om elektrische auto’s tegen een concurrerende prijs te kunnen vermarkten. “Maar we zijn gek op uitdagingen, we zijn eerder bang dat we ons zouden kunnen vervelen”, aldus een strijdbare en ambitieuze Tavares.

Bron@autoedizione.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Tavares wil alle merken een rol van betekenis geven

Bericht door Riddick »

Word een stuk makkelijker om voor alle merken wat te maken.
Een 208 kan simpel als basis dienen voor een nieuwe ypsilon.
En een 308 kan als basis dienen voor een klein Alfa Romeo model, Mito II, of Giulietta II.

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Tavares wil alle merken een rol van betekenis geven

Bericht door Romeo »

Riddick schreef: 09 nov 2019 19:15 Een 208 kan simpel als basis dienen voor een nieuwe ypsilon.
Met alle respect voor Lancia en de Ypsilon, ik zie nog iets liever de Punto terugkomen.
Ik zie het verdwijnen van de Punto in het Fiat programma echt als een gemis en een hele domme foute. Daar sta ik gelukkig niet alleen in.
Deze auto kent zo'n beetje iedereen van jong tot oud. Deze auto had (en heeft) een grote groep liefhebbers die keer op keer de Fiat dealer binnen stapte om een nieuwe Punto te bestellen. Deze auto is gedurende een aantal jaren de beste verkochte auto van Europa geweest. En wat doen die klunzen in Turijn....ze halen hem van de markt en er komt niets voor terug. :no: :roll: |:|

Daarom heb ik toch een soort van hoop voor Fiat dat door de fusie met PSA hierin verandering komt. Dit Zodat de Fiat showroom niet nog verder leegloopt en straks een pop-up hoekje ergens in een dealerpand van een ander merk volstaat om het complete modellenpalet van Fiat te laten zien.

En Lancia, dat merk is alleen bekend bij de liefhebbers en degenen die er in een ver verleden een kochten. Ik zie het als trekken aan een dood paard. Hoe kun je een merk met 1 model wat dan ook nog alleen in 1 land te koop is nog bestaansrecht geven?

Plaats reactie

Terug naar “Het Nieuws”