Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Hoe de Fiat Panda, 500, 500X en Lancia Ypsilon Mild Hybrid werken

Alles over het nieuws rondom Fiat.

Moderator: Nieuwsmoderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Hoe de Fiat Panda, 500, 500X en Lancia Ypsilon Mild Hybrid werken

Bericht door kees5 »

Vertaald met Google.

Afbeelding

Fiat Panda, Panda VAN, 500, 500C, 500X en Lancia Ypsilon (maar ook 500L en Tipo) hebben in 2020 milde hybride motoren, 12V voor kleine en 48V voor 500X, 500L en Type. Het is het eenvoudigste en meest economische hybride systeem en biedt besparingen op brandstofverbruik, met vermindering van vervuilende emissies. De principes zijn hetzelfde als de hybride die Toyota kent, maar de werking en opbrengst zijn extreem verschillend.

Het woord "Mild" betekent licht. In tegenstelling tot de normale hybride die ook op de warmtemotor naast een elektromotor van behoorlijke omvang en goed vermogen draait, gebruikt de Mild in plaats daarvan een veel kleinere elektrische eenheid, bijna altijd ingebouwd in plaats van de alternator.

De werking is altijd gebaseerd op de kinetische energie die is verzameld door het rijdende voertuig, wordt teruggewonnen en omgezet in elektrische energie tijdens de vertraging en verzameld in een lithiumbatterij, ook aanzienlijk kleiner. Wanneer de auto opnieuw moet worden opgestart, wordt de energie geleverd aan de dynamo / starter, die het koppel rechtstreeks via een riem naar de krukas overbrengt en de eerste inspanning bij vertrek ontlast.

Zowel in het geval van de Mild Hybrid 12 Volt als de 48 Volt is de kleine elektromotor niet in staat om de auto zelf te verplaatsen, zoals in plaats daarvan kan gebeuren in de klassieke hybride. Om dezelfde reden is het daarom niet mogelijk om alleen in de elektrische modus korte rekoefeningen te doen, maar de verbrandingsmotor blijft in bedrijf, behalve bij sommige gelegenheden tijdens het vertragen.

Op de Panda, 500 en Ypsilon is dit de natuurlijk afgezogen benzinemotor van de FireFly 3-cilinder 1.0 70CV milde hybride 12 Volt-motor in plaats van de 1.2 69CV, die alleen overblijft voor de GPL- en Dualogic-versies. Hoewel de 500X een 48V-systeem heeft, maar het is nog steeds niet duidelijk met welke motor deze is gekoppeld.

Bron@Passione Auto Italiane

Plaats reactie

Terug naar “Het Nieuws”