Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Onze "bruine" Panda beer
Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Onze "bruine" Panda beer
Ik weet niet welke merk er origineel wordt gebruikt in de Panda, als ik hem straks heb uitgebouwd zal ik eens kijken.
Dit is in ieder geval een "Van Wezel" en had een aantal positieve reviews, is bij verschillende onderdelen webshops te verkrijgen.
EDIT: Op het oude mechanisme staat "Magna", heb even gekeken maar stond niet als leverancier op de bekende webshop websites.
Dit is in ieder geval een "Van Wezel" en had een aantal positieve reviews, is bij verschillende onderdelen webshops te verkrijgen.
EDIT: Op het oude mechanisme staat "Magna", heb even gekeken maar stond niet als leverancier op de bekende webshop websites.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Onze "bruine" Panda beer
Vandaag was er tijd om het elektrische raammechanisme van de bestuurderskant te vervangen.
Het zorgvuldig loshalen vond ik nog het meest spannend, zodat er nergens iets van het meestal niet sterke plastic kapot gaat.
Op youtube zijn er genoeg filmpjes te zien hoe het binnen paneel los te halen is.
Daarna heb ik met plastic spatel de lijm/kit los gehaald zodat het dempings/waterkerings materiaal grotendeels los kon.
Het los halen van het mechanisme is daarna een eitje.
Oud (links) en nieuw:
Wat opvalt is dat het oude toch wel een stukje robuster is uitgevoerd.
I.p.v twee draadeinden zat er op het nieuwe mechanisme één draadeinde en een persmoer.
Nu zat de persmoer niet helemaal goed vast en was het boutje daardoor lastig los te krijgen omdat de persmoer vrij rond draait.
Uiteindelijk met een griptang de persmoer vast geklemd en de bout losgekregen, tijdens montage was het loszitten van de persmoer verder geen probleem want die trekt zich vanzelf wel weer vast.
Het kan zijn dat ik pech heb gehad met de loszittende persmoer, want die hoort natuurlijk gewoon vast te zitten.
Echter uit mijn werkervaring weet ik dat persmoeren wel eens vervelend willen zijn.
Weet dus niet of dit wel of niet een kwaliteitsdingetje is bij "Van Wezel".
Ander dingetje dat opviel is dat het nieuwe mechanisme werd geleverd met moertjes en één boutje.
De (flens)moertjes waren een stuk kleiner dan de oude, dus in dit geval heb ik de oude flensmoertjes hergebruikt.
Nog een tip voor de mensen die ook hun mechanisme moeten vervangen:
Let met het plaatsen van het mechanisme er op dat de rails, bovenin aan de goede kant (binnen/deurzijde) zit, en niet achter het glas zit voordat je deze vast draait.
Na montage werkte het raam prima, echter in zijn uiterste stand beneden maakte de mechanisme een aanlopend geluid.
Dit bleek het (loos) plastic lipje te zijn dat over de rails heen en weer loopt. (binnenzijde rails)
In zijn uiterste stand liep deze tegen de onderkant in de rails klem, dit plastic lipje (Te zien op 3e foto) heb ik ingekort en daarna was het probleem over. (Lipje heeft geen functie, aanslag van mechanisme is op het plastic blokje zelf.)
Hetzelfde geldt voor het klemmetje die het glas op zijn plek houdt.
(Zie foto steekt in dit geval nu naar links, maar wilt gemakkelijk onder de zwaartekracht naar beneden draaien.)
Het raam mechanisme loopt nu weer soepel en geluidloos.
Het zorgvuldig loshalen vond ik nog het meest spannend, zodat er nergens iets van het meestal niet sterke plastic kapot gaat.
Op youtube zijn er genoeg filmpjes te zien hoe het binnen paneel los te halen is.
Daarna heb ik met plastic spatel de lijm/kit los gehaald zodat het dempings/waterkerings materiaal grotendeels los kon.
Het los halen van het mechanisme is daarna een eitje.
Oud (links) en nieuw:
Wat opvalt is dat het oude toch wel een stukje robuster is uitgevoerd.
I.p.v twee draadeinden zat er op het nieuwe mechanisme één draadeinde en een persmoer.
Nu zat de persmoer niet helemaal goed vast en was het boutje daardoor lastig los te krijgen omdat de persmoer vrij rond draait.
Uiteindelijk met een griptang de persmoer vast geklemd en de bout losgekregen, tijdens montage was het loszitten van de persmoer verder geen probleem want die trekt zich vanzelf wel weer vast.
Het kan zijn dat ik pech heb gehad met de loszittende persmoer, want die hoort natuurlijk gewoon vast te zitten.
Echter uit mijn werkervaring weet ik dat persmoeren wel eens vervelend willen zijn.
Weet dus niet of dit wel of niet een kwaliteitsdingetje is bij "Van Wezel".
Ander dingetje dat opviel is dat het nieuwe mechanisme werd geleverd met moertjes en één boutje.
De (flens)moertjes waren een stuk kleiner dan de oude, dus in dit geval heb ik de oude flensmoertjes hergebruikt.
Nog een tip voor de mensen die ook hun mechanisme moeten vervangen:
Let met het plaatsen van het mechanisme er op dat de rails, bovenin aan de goede kant (binnen/deurzijde) zit, en niet achter het glas zit voordat je deze vast draait.
Na montage werkte het raam prima, echter in zijn uiterste stand beneden maakte de mechanisme een aanlopend geluid.
Dit bleek het (loos) plastic lipje te zijn dat over de rails heen en weer loopt. (binnenzijde rails)
In zijn uiterste stand liep deze tegen de onderkant in de rails klem, dit plastic lipje (Te zien op 3e foto) heb ik ingekort en daarna was het probleem over. (Lipje heeft geen functie, aanslag van mechanisme is op het plastic blokje zelf.)
Hetzelfde geldt voor het klemmetje die het glas op zijn plek houdt.
(Zie foto steekt in dit geval nu naar links, maar wilt gemakkelijk onder de zwaartekracht naar beneden draaien.)
Het raam mechanisme loopt nu weer soepel en geluidloos.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Onze "bruine" Panda beer
Hoe duur was deze mechanisme en waar is deze precies te bestellen?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Onze "bruine" Panda beer
PandaVespa schreef:Is dat een originele elec raammechaniek? Waar heb je die vandaan?
Goede bezig.
Zoals hierboven al vermeld stond op het oude originele onderdeel "Magna".
De nieuwe die ik heb geplaatst is "Van Wezel" en is hier te koop:
https://www.winparts.nl/ruiten--amp--to ... 28392.html
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Onze "bruine" Panda beer
Gister begonnen met distributiewissel, in het begin ging alles redelijk goed.
Echter het demonteren van de motorsteun dat vast zat aan het blok zat met 4 bouten was een groot drama, je komt er slecht bij en hebt totaal geen ruimte.
Daarna riemen eraf gehaald, en waterpomp gedemonteerd.
Vervolgens nieuwe waterpomp, riem en spanrol er op.
Helaas kan ik de spanrol door de beperkte ruimte niet op de juiste spanning zetten dus heb ik nu eerst het juiste gereedschap besteld om de klus te kunnen klaren.
Uiteindelijk moest ik de slang van de carter ontluchting naar de gasklep nog vervangen.
Helaas is de hele bende dicht gebouwd en kan je er met moeite bij komen, dus heb ik maar even de gasklep los gehaald zodat ik gemakkelijk aan de onderzijde kan werken.
Het is nu wachten op juiste tangetje om de spanrol op spanning te zetten en dan gaan we weer de boel terug bouwen.
Dan nog een vraag:
De standaard (schroefloze) slangklemmen die op de Fiat zitten kan je die weer hergebruiken?
Zoja, hoe krijg je die weer fatsoenlijk dicht? (Wat een waardeloze dingen zijn dat joh)
EDIT: Laat maar, ik zie al dat daar speciale tangen voor zijn, waar ik niet aan ga beginnen en die schreeuwend duur zijn.
Ik zet er wel een nieuwe "gewone" slangklem op terug
Gasklep gedemonteerd
Slang aan weerszijde gescheurd:
Van boven:
Van boven:
Van onderen:
Waterpomp:
Echter het demonteren van de motorsteun dat vast zat aan het blok zat met 4 bouten was een groot drama, je komt er slecht bij en hebt totaal geen ruimte.
Daarna riemen eraf gehaald, en waterpomp gedemonteerd.
Vervolgens nieuwe waterpomp, riem en spanrol er op.
Helaas kan ik de spanrol door de beperkte ruimte niet op de juiste spanning zetten dus heb ik nu eerst het juiste gereedschap besteld om de klus te kunnen klaren.
Uiteindelijk moest ik de slang van de carter ontluchting naar de gasklep nog vervangen.
Helaas is de hele bende dicht gebouwd en kan je er met moeite bij komen, dus heb ik maar even de gasklep los gehaald zodat ik gemakkelijk aan de onderzijde kan werken.
Het is nu wachten op juiste tangetje om de spanrol op spanning te zetten en dan gaan we weer de boel terug bouwen.
Dan nog een vraag:
De standaard (schroefloze) slangklemmen die op de Fiat zitten kan je die weer hergebruiken?
Zoja, hoe krijg je die weer fatsoenlijk dicht? (Wat een waardeloze dingen zijn dat joh)
EDIT: Laat maar, ik zie al dat daar speciale tangen voor zijn, waar ik niet aan ga beginnen en die schreeuwend duur zijn.
Ik zet er wel een nieuwe "gewone" slangklem op terug
Gasklep gedemonteerd
Slang aan weerszijde gescheurd:
Van boven:
Van boven:
Van onderen:
Waterpomp:
Re: Onze "bruine" Panda beer
In de rechter deur van mijn Panda 169 uit 2011 heb ik het raammechanisme vervangen. Daar zijn foto's van maar ik weet niet hoe die te plaatsen in dit bericht.
Als je mij kunt aangeven hoe ik foto's in het bericht kan plaatsen kan ik je het mechanisme laten zien.
Het mechanisme van het elektrische raam kan worden veroorzaakt door het doorschieten van de tanden van de metalen worm (die op de motoras zit) over het plastic tandwiel dat daar door wordt aangedreven. Als het aanwezige vet weg is zal in de werkstrijd het plastic eerder verslijten dan het metaal van de worm.
Over het eerder verslijten van de remblokken LV het volgende:
Natuurlijk kunnen remblokken te snel slijten door vastzittende zadels en/of remzuigers echter,
er is nog een mogelijke oorzaak die ik heb ervaren bij een oudere BMW 525i uit 1986 en dat voert je naar de hoofdremcilinder.
Het remsysteem (ook van de Panda) is een gescheiden systeem. Bij remmen worden er twee zuigers in de hoofdremcilinder bediend.
De ene voor LV en RA en de andere voor RV en LA.
Als na loslaten van het rempedaal een van de twee niet voldoende terugkomt in de ruststand zal er in dat circuit druk blijven bestaan.
TIP: kijk eens naar de remschoenen van de achterwielen en vergelijk de slijtage van beide.
Bij genoemde BMW heb ik de oorzaak van het onverklaarbare slijten LV pas na vele onderzoeken kunnen vaststellen.
Geen enkele monteur was er op gekomen; zelf ontdekt!
Bij mij bleek een van de zuigers in de hoofdremcilinder iets verschoven te zijn op de hoofdas.
Remedie was een nieuwe hoofdremcilinder er in en het probleem van jaren was over.
Stuur me een berichtje over het plaatsen van foto's en wat je bevindingen zijn met de remmen.
Als je mij kunt aangeven hoe ik foto's in het bericht kan plaatsen kan ik je het mechanisme laten zien.
Het mechanisme van het elektrische raam kan worden veroorzaakt door het doorschieten van de tanden van de metalen worm (die op de motoras zit) over het plastic tandwiel dat daar door wordt aangedreven. Als het aanwezige vet weg is zal in de werkstrijd het plastic eerder verslijten dan het metaal van de worm.
Over het eerder verslijten van de remblokken LV het volgende:
Natuurlijk kunnen remblokken te snel slijten door vastzittende zadels en/of remzuigers echter,
er is nog een mogelijke oorzaak die ik heb ervaren bij een oudere BMW 525i uit 1986 en dat voert je naar de hoofdremcilinder.
Het remsysteem (ook van de Panda) is een gescheiden systeem. Bij remmen worden er twee zuigers in de hoofdremcilinder bediend.
De ene voor LV en RA en de andere voor RV en LA.
Als na loslaten van het rempedaal een van de twee niet voldoende terugkomt in de ruststand zal er in dat circuit druk blijven bestaan.
TIP: kijk eens naar de remschoenen van de achterwielen en vergelijk de slijtage van beide.
Bij genoemde BMW heb ik de oorzaak van het onverklaarbare slijten LV pas na vele onderzoeken kunnen vaststellen.
Geen enkele monteur was er op gekomen; zelf ontdekt!
Bij mij bleek een van de zuigers in de hoofdremcilinder iets verschoven te zijn op de hoofdas.
Remedie was een nieuwe hoofdremcilinder er in en het probleem van jaren was over.
Stuur me een berichtje over het plaatsen van foto's en wat je bevindingen zijn met de remmen.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Onze "bruine" Panda beer
Hier ook maar weer even een update, zoals al in wat losse threads deed de Panda wat schokkerig.
Dit lijkt voorals nog opgelost te zijn met een nieuwe MAP sensor en bougies, en de gasklep is ook even schoon gemaakt.
Afgelopen vrijdag mocht de Panda voor de APK, en helaas afkeur.
Wat bleek, scheurtje in de handremkabel en in een draagarmrubber.
Ook de achterbanden waren ongelijk afgesleten, maar dat was nog net geen afkeur, maar even kijken of dit op te lossen is met een nieuw draagarm rubber.
Vandaag begonnen met demontage van handremkabels en de voordraagarmen, alles wordt gelijk preventief vervangen want het heeft allemaal dezelfde leeftijd en nu alles toch los ligt gelijk maar goed doen.
Er komen dus ook nieuwe remtrommels en ook nieuwe remschoenen.
De werkzaamheden zijn zelf goed te doen, op Youtube staan wat verhelderende filmpjes van Autodoc, en die vond ik erg behulpzaam. Door het zelf te doen bespaar ik toch al gauw zo´n 500 euro aan uurloon uit. Heb maar gewoon A-merk onderdelen besteld, daarmee kwam ik op een kleine 200 euro waar de garage in totaal 700 euro voor vroeg.
Draagarm rubbers hebben inderdaad betere tijden gekend.
Ook de remkabel had een scheur die inmiddels ook leidde tot roestvoering op het binnenwerk.
De oude schoenen zaten behoorlijk vast gelukkig kreeg ik die er gemakkelijk af met een poelietrekker.
Remschoenen zien er nog goed uit, maar toch 10+ jaar oud, dus dit wordt gewoon vervangen.
Nu staat ie er zo bij in afwachting van de levering van verse onderdelen.
Dit lijkt voorals nog opgelost te zijn met een nieuwe MAP sensor en bougies, en de gasklep is ook even schoon gemaakt.
Afgelopen vrijdag mocht de Panda voor de APK, en helaas afkeur.
Wat bleek, scheurtje in de handremkabel en in een draagarmrubber.
Ook de achterbanden waren ongelijk afgesleten, maar dat was nog net geen afkeur, maar even kijken of dit op te lossen is met een nieuw draagarm rubber.
Vandaag begonnen met demontage van handremkabels en de voordraagarmen, alles wordt gelijk preventief vervangen want het heeft allemaal dezelfde leeftijd en nu alles toch los ligt gelijk maar goed doen.
Er komen dus ook nieuwe remtrommels en ook nieuwe remschoenen.
De werkzaamheden zijn zelf goed te doen, op Youtube staan wat verhelderende filmpjes van Autodoc, en die vond ik erg behulpzaam. Door het zelf te doen bespaar ik toch al gauw zo´n 500 euro aan uurloon uit. Heb maar gewoon A-merk onderdelen besteld, daarmee kwam ik op een kleine 200 euro waar de garage in totaal 700 euro voor vroeg.
Draagarm rubbers hebben inderdaad betere tijden gekend.
Ook de remkabel had een scheur die inmiddels ook leidde tot roestvoering op het binnenwerk.
De oude schoenen zaten behoorlijk vast gelukkig kreeg ik die er gemakkelijk af met een poelietrekker.
Remschoenen zien er nog goed uit, maar toch 10+ jaar oud, dus dit wordt gewoon vervangen.
Nu staat ie er zo bij in afwachting van de levering van verse onderdelen.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Onze "bruine" Panda beer
De onderdelen zitten inmiddels onder de auto.
In eerste instantie kreeg ik de verkeerde remschoenen geleverd, dit lijkt zelf op de website van Febi verkeerd vermeld te staan. Onze Panda heeft ABS en daar kwamen de oude remschoenen met een nokje vanaf, de nieuwe Febi voor ABS geschikte remschoenen hebben dit nokjes niet, uiteindelijk een setje van Bosch gehaald en die was prima. Al heeft me dat wisselen wel weer de benodigde tijd gekost.
Beide remkabels vervangen, net als de remtrommels (en dus de remschoenen).
Wiellagers/naaf schoongemaakt en weer terug gemonteerd met wat extra nieuw lagervet.
Het afstellen van de handrem is altijd een geprutst, maar is uiteindelijk naar wens.
Vervolgens de draagarmen vervangen, (helaas geen gemonteerde foto's).
Montage ging vlot en prima, echter de bout bij de fuseekogel was gestript, en was toen ook niet meer los te krijgen omdat het draad volledig vast zat, uiteindelijk deze los moeten slijpen en nieuwe geharde bouten moeten regelen, en dat gaat lastig op het einde van een zaterdagmiddag.
Uiteindelijk is het gelukt, en is de Panda maandag weer probleemloos door de herkeuring gekomen.
In eerste instantie kreeg ik de verkeerde remschoenen geleverd, dit lijkt zelf op de website van Febi verkeerd vermeld te staan. Onze Panda heeft ABS en daar kwamen de oude remschoenen met een nokje vanaf, de nieuwe Febi voor ABS geschikte remschoenen hebben dit nokjes niet, uiteindelijk een setje van Bosch gehaald en die was prima. Al heeft me dat wisselen wel weer de benodigde tijd gekost.
Beide remkabels vervangen, net als de remtrommels (en dus de remschoenen).
Wiellagers/naaf schoongemaakt en weer terug gemonteerd met wat extra nieuw lagervet.
Het afstellen van de handrem is altijd een geprutst, maar is uiteindelijk naar wens.
Vervolgens de draagarmen vervangen, (helaas geen gemonteerde foto's).
Montage ging vlot en prima, echter de bout bij de fuseekogel was gestript, en was toen ook niet meer los te krijgen omdat het draad volledig vast zat, uiteindelijk deze los moeten slijpen en nieuwe geharde bouten moeten regelen, en dat gaat lastig op het einde van een zaterdagmiddag.
Uiteindelijk is het gelukt, en is de Panda maandag weer probleemloos door de herkeuring gekomen.
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 73 times
Re: Onze "bruine" Panda beer
Fijn dat het allemaal gelukt is! Bijna jammer dat je na montage niets meer ziet van de verse remspullen
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Onze "bruine" Panda beer
Zeer nuttige en knappe reportage maar hoort deze niet beter in de rubriek "Techniek" thuis?!
Ik zag 'em nu per toeval en zou in "Even voorstellen" nooit naar deze info zoeken...
Ik zag 'em nu per toeval en zou in "Even voorstellen" nooit naar deze info zoeken...
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Onze "bruine" Panda beer
Ik vind het zelf persoonlijk wel handig om alle info in één topic te doen m.b.t. de werkzaamheden van m'n auto, anders staat het overal maar verspreid.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Onze "bruine" Panda beer
Helemaal eens met die zienswijze. Het is inderdaad soms lastig om bij mekaar te houden wat bij mekaar hoort! En dus ook om het terug te vinden!
Maar net daarom zou ik technische 'artikelen' onder de rubriek 'techniek' plaatsen en niet als 'vervolg' van je eerste post in 'Even voorstellen'. Dan zou iedereen die zich ooit gemeld heeft in 'even voorstellen' alles daarachter moeten blijven posten...
Dit lijkt me een vraag voor de moderator, hoe dit best aangepakt wordt.
Misschien kan je eerste post onder 'even voorstellen' blijven en de 'technische' vervolgen allemaal samen verplaatst worden naar 'Techniek', van de 169 dan... (?)
Zoals ik al zei heb ik je hele technische relaas nu 'per toeval gevonden', want ik lees vrijwel enkel de 'technische' rubrieken en af en toe kijk ik eens wat rond in de andere rubrieken, zoals nu in 'even voorstellen'...
Maar net daarom zou ik technische 'artikelen' onder de rubriek 'techniek' plaatsen en niet als 'vervolg' van je eerste post in 'Even voorstellen'. Dan zou iedereen die zich ooit gemeld heeft in 'even voorstellen' alles daarachter moeten blijven posten...
Dit lijkt me een vraag voor de moderator, hoe dit best aangepakt wordt.
Misschien kan je eerste post onder 'even voorstellen' blijven en de 'technische' vervolgen allemaal samen verplaatst worden naar 'Techniek', van de 169 dan... (?)
Zoals ik al zei heb ik je hele technische relaas nu 'per toeval gevonden', want ik lees vrijwel enkel de 'technische' rubrieken en af en toe kijk ik eens wat rond in de andere rubrieken, zoals nu in 'even voorstellen'...
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 73 times
Re: Onze "bruine" Panda beer
Opmerking moderator
Ik heb een kopie van dit topic gemaakt in het technische gedeelte:
viewtopic.php?f=34&t=22586
Het verzoek is om verdere technische posts daar te plaatsen, dan kun je alles bij elkaar in 1 topic houden en kunnen anderen het ook beter terugvinden .
viewtopic.php?f=34&t=22586
Het verzoek is om verdere technische posts daar te plaatsen, dan kun je alles bij elkaar in 1 topic houden en kunnen anderen het ook beter terugvinden .