Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Onze "bruine" Panda beer

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Onze "bruine" Panda beer

Bericht door helhond »

Goedemiddag allemaal,

Sinds november 2017 zijn wij (mijn vriendin en ik) de tweede eigenaar van de Cumbia Beige Fiat Panda (169 Editizone Cool) uit 2011 met 76.000km op de teller.
Wij waren eigenlijk al op zoek naar een andere auto die wat nieuwe was, en die ook een trekhaak en imperiaal heeft.

De trekhaak was een vereiste voor het trekken van een kleine kar die wij regelmatig gebruiken voor klussen van in en om het huis.
De imperiaal en inmiddels nu ook met dakdragers gebruiken wij voor onze hobby windsurfen (Ik surf al 12 jaar, vriendin nu ook een paar jaartjes maar nog steeds beginnend).

Nieuwe dakdragers op er:
Afbeelding

De auto die wij destijds gebruikten was nog van mijn vriendin (Suzuki Alto uit 2003), waar we een kleine 5 jaar mee hebben gereden.
Deze begon echter te veel kuren te vertonen dat wij hier vanaf wilde. (Koppeling slipte erg, en was aan vervanging toe)
Surfspullen mee nemen ging ook lastig met 2 personen en nog allerlei spullen in een koekblikje.

Mijn ouders (eerste eigenaar) haalde het op een gegeven moment in hun hoofd om een andere auto (Panda 312 uit 2015) te kopen.
Waardoor wij hals over kop moesten beslissen of we de auto wilde overnemen of niet, dit hebben wij uiteindelijk gedaan en waren erg blij met de aankoop.
Mijn ouders waren ook blij dat de auto die hun toch erg beviel toch op deze manier binnen de familie blijft.
De eerste 6 jaar dat de auto van mijn ouders was heb ik ook regelmatig in de auto gereden.

Ophalen van de "nieuwe" Panda van mijn ouders:
Afbeelding

De eerste paar maanden hebben we eigenlijk probleemloos gereden, totdat het in februari erg koud werd.
De accu kreeg toen af en toe moeite met starten maar sloeg altijd nog wel aan, ik twijfelde al om de accu te vervangen maar gezien hij de winter had overleefd wilde ik dit doen voor de komende winter.

Op een gegeven moment begon de auto ook gek te doen met starten dat de stuurbekrachtiging niet goed aan ging en daardoor zwaar stuurde.
Dit was toen ook eigenlijk het moment dat ik met dit forum in aanraking kwam, zover ik kon vinden op het forum is dit een veel voorkomend probleem bij de vooral oudere modellen van de 169 serie. De laatste tijd (sinds voorjaar) heeft het probleem zich vrijwel niet meer voorgedaan, maar we verwachten dat deze wel weer met de koud terug gaat komen.

Begin van de zomer hield ook de rechter dimlicht er mee op, na beide lampen vervangen te hebben bleef het probleem zich voort doen, ook na de zekeringen hebben te gecontroleerd.
Uiteindelijk weer via het forum er achter gekomen dat bij ons ook de stekker aan het smelten is gegaan en toen de bypass uitgevoerd.

Afbeelding

Nadat we op kraamvisite waren geweest bij mijn zus afgelopen juni. Reden we net 2 km uit het dorp en werden we ingehaald door een niet oplettende bestuurder en tikte onze spiegel er helaas af.

Afbeelding

De spiegel heb ik uiteindelijk zelf vervangen deels met de info van hier op het forum en deels met wat filmpjes van youtube.

Gezien het weer tijd was om de Panda een beurt (voor de zomervakantie) te geven (en ik dit regelmatig ook zelf doe bij mijn eigen hobby/sleutel auto) heb ik dit deze keer weer zelf gedaan bij de Panda. In het verleden (volgens mij 2015) heb ik de auto ook voorzien van een kleine beurt, toen deze nog in het bezit was van mijn ouders.

De laatste jaren werd de einddemper al steeds slechter, en begon de buitenschil van de einddemper al los te komen in brokken doorgerot plaatwerk. De losse delen begonnen te trillen bij hogere snelheden en veroorzaakte zo een fluitende (brom)toon op de snelweg. Daarom heb ik bij de beurt ook maar direct de einddemper vervangen.

Beurt:
- Motorolie
- Versnellingsbakolie
- Oliefilter
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Nieuwe uitlaat.

Nieuw materiaal
Afbeelding

In ontbindende staat einddemper:
Afbeelding

Oud vs nieuw:
Afbeelding

Nieuw geplaatste einddemper:
Afbeelding


Na een beurt denk je wel klaar te zijn voor een mooie Road Trip van twee week en ±4000km.
Wij zetten halverwege augustus dan ook koers via Duitsland, Oostenrijk over de Grossglockner naar Slovenië, vandaar uit kort door Italië naar Kroatie. Tot halverwege Kroatië (Krka) zijn we door Bosnië gereden terecht naar Plitvice en daarna via Zagreb door Slovenië, Oostenrijk en Duitsland weer terug gereden naar NL.

Grossglockner:
Afbeelding

Helaas in Slovenië nadat we na een uur rijden waren aangekomen een de nieuwe camping en hadden ingechecked bij de receptie wilde we door rijden om een plekje te zoeken. Echter weigerde de auto te starten en trilde de naalden op het dashboard wild.
Al gauw was de conclusie accu leeg, en ook kapot.
Na jumpstarten wilde de auto weer vrolijk door, de volgende dag zijn we m.b.v. lokale monteur (via ANWB) bij een automaterialen zaak terecht gekomen die er een nieuwe accu in heeft gezet. Ik baalde enorm dat ik zelf niet van te voren de accu had vervangen maar had niet verwacht dat hij met lange stukken rijden het zou begeven.
Al was de accu nog wel origineel en was de auto inmiddels ook alweer 7 jaar auto. :lol:

De gestrande Panda:
Afbeelding

Daarna hebben wij onze reis weer voortgezet, en een paar dagen in Kroatië begon de rem linksvoor te piepen, in eerste instantie ging ik er van uit dat er een klein steentje tussen de remblok en schijf zat. Echter twee dagen hier mee kleine stukken gereden te hebben bleef het probleem zich voordoen.
Toen dan ook maar besloten om de velg even van de auto af te halen, tot mijn verbazing was de complete voering verdwenen van de remblokken, en was de remschijf ook al behoorlijk aangetast. Dit gebeurde natuurlijk weer op een vrijdagavond, en vrijwel het hele weekend is daar alles dicht, dus op zijn vroegst zouden we maandagochtend aan de beurt zijn. Aan de ANWB hebben we totaal niks gehad, gelukkig was de eigenaar van de mini-camping erg behulpzaam.
Hij belde zaterdag ochtend wat lokale monteurs op en vroeg of hij ons uit de brand kon helpen. Nog voordat ik mijn ontbijt op had stond er al een sleepwagen klaar om de Panda op te zetten. (Hij was al in de buurt)
De man was erg vriendelijk maar door zijn gebrekkige Engels niet altijd te goed te volgen.
Daar aangekomen ging hij gelijk aan de slag en was ook met een paar minuten de boel al van de auto af.
Toen moesten we nog met oude blokken en schijven twee dorpen verder op om het nieuwe materiaal bij een autozaak halen die nog wel toevallig op was en het ook op voorraad had liggen. Daar hebben we Textar remblokken en schijven mee genomen en binnen een half uur waren beide kanten voorzien van nieuwe remblokken en schijven, en konden we onze reis zonder al te vertraging weer voort zetten.

De Panda hoog en droog:
Afbeelding

Nieuwe remschijf:
Afbeelding

Welke remvoering?:
Afbeelding

Het meest vreemde van dit alles is nog wel dat LV geheel versleten was, en RV de remvoering nog als nieuw was.
De monteur vond dit zelf ook vreemd en vermoedde dat de klauw vast heeft gezeten, schijnt vaker voor te komen in landen met slecht weer zoals Nederland.
Echter hebben we dat nooit gemerkt, en trok de auto ook nooit echt weg naar één kant.
Ik had zelf ook niet het vermoeden dat er iets mis kon zijn met de remvoering gezien in 2015 de blokken nog waren vervangen.
Dit heb ik dan ook niet gecontroleerd voordat we op vakantie zijn (blijf toch echt een hobbyist)
Om het verhaal nog vreemder te maken, destijds in 2015 begon de remmen ook te piepen, en heeft mijn vader de auto naar de garage gebracht.
Die hebben er toen nieuwe remblokken op gezet, en mijn vader meende ook ter herinneren dat toen ook aan één kant de voering compleet al weg was.
Maar dat dit nu weer binnen twee jaar is gebeurd vind ik erg vreemd. De monteur heeft in ieder geval de klauw weer goed gangbaar gemaakt er zat nogal wat aanslag op de klauw.


Nou toen waren we op de terugweg, al vele kilometers gereden kom je aan bij de grenscontrole van Slovenië naar Oostenrijk.
Toen ik het bestuurdersraam wilde openen begon deze enorm te ratelen en te kraken.

Met moeite kregen we het raam weer dicht en hebben we onze laatste overnachting nog kunnen doen.
Nu weer thuis aangekomen moet ik nog dit probleem verhelpen. Zover ik kan vinden lijkt het er op dat de kabels op het elektrische raammechanisme kapot aan het gaan zijn en dit veroorzaakt dan ook het ratelende geluid.

Ik ben dan ook van plan op korte termijn een nieuw mechanisme te bestellen en de boel te vervangen.
Tenzij er nog mensen zien die denken dat het wat anders kan zijn? (Tips zijn welkom?)


Dan zijn we nu weer aangekomen bij het heden, in een vrij korte tijd hebben we dus al heel wat meegemaakt met de auto.
Inmiddels staat de kilometerteller alweer op 91.000 km en hebben we in nog geen jaar alweer 15k km gereden.
Normaal rijden we niet zoveel kilometers per jaar.
Maar dit jaar met de road trip en het vele rijden i.v.m. verhuizen van mijn ouders zijn de kilometers er door heen gevlogen.

Onze planning voor de Panda is deze zo lang mogelijk aan te houden.
Op dit moment voldoet deze nog aan onze wensen en is deze ook nog ruim genoeg, mocht er er echter gezinsuitbreiding komen over een paar jaar dan zal er misschien toch iets groters voor in de plaats komen.

Het standaard onderhoud zal ik zoveel mogelijk zelf blijven uitvoeren.
In de rekeningen/onderhoud geschiedenis heb ik een aantal dingen niet terug kunnen vinden zoals doorspoelen van de remleidingen, dit ga ik zeker op korte termijn nog even doen.

Nieuws over de auto zal ik hier in dit topic proberen bij te werken. :mrgreen:

Dan nog een kleine opmerking, ik heb bijna 2,5 week moeten wachten voordat mijn account werd goedgekeurd voor op het forum.
Ik heb tussentijds nog een mail gestuurd naar de beheerder maar ook daar niks van gehoord.
De account had ik aangemaakt toen wij nog op vakantie waren om toch de vraagbaak hier raad te plegen m.b.t. het falende raammechanisme.
Ik vond het dan ook een beetje lang duren voordat er eindelijk goedkeuring was. :S
Laatst gewijzigd door helhond op 16 sep 2018 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door PandaVespa »

Leuk dit soort verhalen. Niet teveel l!llen, gewoon rijden. Gelukkig zit een panda niet ingewikkeld inelkaar, wel zo handig als je onderweg bent,

Wat de remmen betreft, ruil beiden kanten om voor een gereviseerd setje. Kost wat, maar dan ben je van probleem af. De remgeiders (mits deze dat heeft) invetten met kogellagervet bv. Elk jaar even loshalen en checken/opnieuw invetten.

Grappig, ikzelf heb een zwarte panda, ‘Het Zwarte Beertje’ genoemd heb.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Fijat
Forumgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:37

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door Fijat »

Hallo.

Voor wat betreft je probleem met de voorremmen heb ik er hier en daar in het verleden wat over geschreven, eentje die wat duidelijke informatie geeft is deze

http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 34&t=13285" onclick="window.open(this.href);return false;

Het probleem is eigenlijk alleen maar dat de remblokken na verloop van tijd vast komen te zitten in het zadel, zoals jij ook al schreef merk je daar in het begin niet zo veel van, hij remt gewoon vrolijk verder op het blok wat nog wel gangbaar is. Persoonlijk maakte ik er voor en na de winter een gewoonte van om de wielen er even af te halen om de blokken los te nemen en de "oren" opnieuw in te vetten.

Groet, Jan.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door Erik 319 »

Het viel mij ook op dat de nieuwe remblokken die ik in een 169 moest plaatsen er amper in pasten. Zeg maar gerust niet.
Even met de slijptol er langs en probleem opgelost.
En inderdaad een klodder kopervet er tussen.
312=500 319=Panda.

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door helhond »

Bedankt voor jullie reactie.

Het vreemde is dat het piepen pas op vakantie begon.
Tweede dagen later controleren waren de blokken "weg", in die twee dagen hebben we niet veel gereden.
Ook verdween de piep na remmen na een paar honderd meter of kilometer, of even wiebelen met het stuur.

Dan nog een vraag over het rattelen van het elektrische raam, kan dat nog iets anders zijn?
Of is dat echt het falen van de kabels van de elektromoter naar het mechanisme?

Ik wil dan deze gaan bestellen ter vervanging.
https://www.auto-onderdelen24.nl/van-wezel/1281470

Of zijn er nog andere goede adressen voor Fiat onderdelen?

Fijat
Forumgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:37

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door Fijat »

Bij mij waren het destijds niet zozeer de "oren" van de nieuwe blokken die te groot waren, maar meer dat de uitsparingen in de zadels waar ze in moesten passen een beetje "opgeroest" waren. Ik heb die met een ronde vijl weer blank gemaakt, en toen paste het weer (van de oren aan de blokken moest je trouwens ook de dikke zwarte verflaag verwijderen, dat scheelt ook weer een tiende of zo).

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door helhond »

Wat is overigens de officiële/aanbevolen interval voor het vervangen van de distributie riem?

Zoeken op het forum levert mij verschillende antwoorden op:
- 60.000 km of 5 jaar (1.1 en 1.2)
- 60 000 km of 4 jaar
- 80.000 km of 5 jaar (via Forum volgens de dealer)
- 120.000 km of 5 jaar (8v)

Laatste conclusie lijkt te zijn bij 120k?

Bron:
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... e+interval" onclick="window.open(this.href);return false;

In ieder geval, de auto is zijn 7 levensjaar in gegaan.
In het 4e tot 6e levensjaar is er nooit door de dealer aan mijn ouders aangegeven dat de riem moet vervangen worden.
Ik heb de rekeningen er op nagekeken en er is ook nooit een cent voor evt. vervanging betaald, er zit ook geen sticker op wat je zou verwachten bij het vervangen van de riem.

Ik denk dat het dus hoog tijd wordt om de riem te gaan vervangen. (KM: 91.000)

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door PandaVespa »

Volgens mij ook of om 60.000km of 5 jaar. Zou ergens een plakker moeten zitten wanneer het voor laatst gedaan is, meestal onder motorkap. Bij twijfel altijd vervangen. Mocht riem knappen, je hoeft niet bang te zijn dat kleppen krom raken cq zuigers beschadigen, die komen elkaar nooit tegen. Het is alleen vervelend als je onderweg bent en hij knapt.
Waterpomp kun je overslaan, maar in dit geval zou ik het wel doen. Originele waterpompen bij FIREblokjes zijn oerdegelijk en kun je bij een d-riemwissel best een keer overslaan mits je geen lekkage resten ziet. Bovendien is d-riem er zo af, dat is bv bij een Twingo 1 motor iets ingewikkelder en dan is het wel raadzaam om de waterpomp mee te nemen.

Kleppen stellen (tevens kleppendekselpakking), bougies vervangen & vbakolie vervangen bij deze km-stand is ook wel raadzaam als je hier niks van terug kan vinden wanneer dit voor laatst gedaan is. Remolie om de 2 jaar, ongeacht aantal km's.

Remmen nakijken kan ook geen kwaad, maar dat verschilt enorm per gebruiker. De een mag graag remmen en moet om de 50.000km nieuwe remschijven hebben en bij de ander zijn ze bij 200.000km nog niet af.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door helhond »

Riemen ga ik vervangen, en neem ook gelijk spanrol en waterpomp mee.
Bougies was ik vergeten mee te pakken, had ik al eens bij ±40k vervangen, maar die zijn ook nog aan de beurt.
Vbak olie is ook al ververst, maar remolie ga ik ook nog even meepakken.
(Heb nu zo'n handige drukpomp waarmee dat max. 5 minuten werk is. i.p.v. iemand zich suf laten pompen op het pedaal.)

Wat ik nog wel een goede vind is de opmerking van de kleppendeksel en de bijbehorende pakking.
De pakking is al wat aan het zweten zag ik al.
Ik heb lopen zoeken naar info of een handleiding van het kleppen stellen hier op het forum maar niks kunnen vinden.

Iemand een linkje?

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door kees5 »

Hier staan nog instructie boekjes op..


https://www.kiesproduct.nl/q/Fiat+panda+" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door Robert100HP »

Wat de remmen betreft, ruil beiden kanten om voor een gereviseerd setje. Kost wat, maar dan ben je van probleem af. De remgeiders (mits deze dat heeft) invetten met kogellagervet bv. Elk jaar even loshalen en checken/opnieuw invetten.

Kogellagervet het woord zegt het al "smelt" al bij 60 a 70 graden, neem of keramisch remvet of kopervet ( copperslick) dan ben je je leven zeker.
Om de 2 jaar remvloeistof vervangen voorkomt vast zitten van de remzuigers.

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door helhond »

kees5 schreef:Hier staan nog instructie boekjes op..

https://www.kiesproduct.nl/q/Fiat+panda+" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat daar ook de informatie over het kleppen stellen in?

Wat youtube filmpjes over het stellen met een voelermaat van de kleppen vond ik niet heel spannend lijken.
Moet alleen de juiste afstand (0,45 en 0.5 mm ofzo?) weten, en juiste moment weten om weer vast te zetten.

Ik heb al een Haynes voor mijn hobby auto, maar ik vind de Haynes boeken niet heel duidelijk en vaak ontbreekt er een deel.
Heb ook de complete originele werkboek handleidingen van mijn hobby auto en die zijn vele male completer en uitgebreider dan de Haynes.

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door helhond »

helhond schreef:
kees5 schreef:Hier staan nog instructie boekjes op..

https://www.kiesproduct.nl/q/Fiat+panda+" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat daar ook de informatie over het kleppen stellen in?

Wat youtube filmpjes over het stellen met een voelermaat van de kleppen vond ik niet heel spannend lijken.
Moet alleen de juiste afstand (0,45 en 0.5 mm ofzo?) weten, en juiste moment weten om weer vast te zetten.

Ik heb al een Haynes voor mijn hobby auto, maar ik vind de Haynes boeken niet heel duidelijk en vaak ontbreekt er een deel.
Heb ook de complete originele werkboek handleidingen van mijn hobby auto en die zijn vele male completer en uitgebreider dan de Haynes.

Niemand die mij verder kan helpen met het stellen van de kleppen?

Dan nog advies voor de multiriem, ook direct de spanner hiervan vervangen of alleen de multiriem? (Auto heeft Airco)

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door helhond »

Zo inmiddels al het materiaal binnen om de distributie en waterpomp te vervangen (+nog wat dingen).
Nog even een geschikt tijdstip uit zoeken, morgen gaan we eerst de elektrische raammechanisme vervangen.

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Onze "bruine" Panda beer

Bericht door PandaVespa »

Is dat een originele elec raammechaniek? Waar heb je die vandaan?

Goede bezig.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”