Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

anderhalve Panda

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

Plaats reactie
Selecta30
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2020 13:34
1e Panda-achtige: Fiat Panda Selecta 1993
2e Panda-achtige: Fiat Panda 30 1982

anderhalve Panda

Bericht door Selecta30 »

hoi lezers,

hier dan de introductie van mijzelf, Hans, als kersverse Panda eigenaar. Anderhalve Panda om precies te zijn.
Eigenlijk ben ik meer met Citroëns begaan (een 2CV uit 1984, een BX Break 1.9TRS uit 1986 en een ID19P uit 1962) maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Mijn ouders reden vroeger FIAT: van een 1100 tot diverse 127's, via de Ritmo tot een Tipo.
Mijn eerste eigen auto als student was een FIAT 126 uit 1979. Ruim 4 jaar mee gereden, door heel Europa, totdat deze door een hagelbui met stenen zo groot als eieren tijdens een vakantie in Frankrijk werd omgetoverd tot poffertjespan. Toen kwam er een Uno 70, welke ik heb omgebouwd op LPG. Sinds 2005 geen FIATs meer in de familie totdat ik vorig jaar de Panda Selecta overnam van Paul, jullie wel bekend. Nette auto om te zien, technisch in orde, maar de bodem, dorpels en achterwiel ophanging hadden serieus aandacht nodig. Daar ben ik een half jaar zoet mee geweest tussen de bedrijvigheden door. Sinds 2 weken is hij klaar en heeft hij weer APK ! Wat is dat een genot om te rijden zeg ! Vroeger hadden we een Uno Selecta in de familie, was ook al zo'n fijne auto. Dit is zoals de Panda altijd heeft moeten zijn, hooguit met Citroëns hydropneumatisch veersysteem eronder, want het (gebrek aan) veercomfort is wel even wennen als je Citroëns gewend bent...
Het concept van de Panda heeft mij altijd aangetrokken. Simpel maar doordacht, super praktisch en erg leuk om te rijden.
Selecta.jpg
En dan nu het verhaal over die halve Panda. Jullie kennen misschien het verhaal over een Italiaanse Panda 30 die in 1990 gestrand is in NL. Onder de tap "Oerpanda" vind je het verhaal over de "Panda 30 1981", opgetekend door Paul. Nu had Paul het probleem teveel projecten te hebben... Daarom heb ik hem samen met vriend Eric uit de brand geholpen door deze Panda te adopteren. We hebben meteen een afspraak gemaakt bij de RDW en afgelopen week werd dit bezoek bezegeld met een mooi nieuw NL kenteken ! Volgens het internationale kentekenregister "Eucaris" is deze 81-er Panda voor het eerst geregistreerd in Italië op 5 januari 1982, waardoor hij als 82-er te boek is komen te staan in NL. Er zit nog een hoop werk aan deze auto, vooral cosmetisch; technisch is er al een hoop gebeurd zoals jullie hebben kunnen lezen. Eerst maar eens rijden, dat wordt het project voor komende winter.

Rijden in deze Panda is voor zowel Eric als mij een "trip back to memory lane". Eric's eerste auto, welke hij nog steeds bezit, is een FIAT 500, zo'n rugzakje; dat geluid van de 126 2-cylinder-in-lijn van 650cc in deze Panda; het gebrek aan vermogen, het gegier van de eerste ongesynchroniseerde versnelling met rechte vertanding van de 126 versnellingsbak. Alleen komt het geluid nu van voren i.p.v. achteren en is het verpakt in een super praktisch omhulsel ! En dat interieur; als je het interieur van een oerpanda basic vind, moet je eens naar deze 30 kijken. Geen rugleuningverstelling, geen hoofdsteunen, nada.

Tijdens het rijden heb je continu het gevoel in de Panda reclame te figureren van begin jaren 80 :lol: . En dan is ie ook nog eens rood !
Panda 30 Kasteel Haanwijk_a.jpg
Over de Selecta valt niet veel meer te vertellen, die is gewoon af; over de 30 zal ik af en toe een update plaatsen in de betreffende rubriek.

groeten,


Hans

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: anderhalve Panda

Bericht door michiel van g. »

Welkom!

En ik ben blij dat het gelukt is met de import!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: anderhalve Panda

Bericht door Micha D. »

Leuk dat je je hier ook aanmeld! Geweldig wagenpark, een BX Break staat ook nog heel hoog op mijn wishlist, is dit nog net een Phase 1 toch?

Die 30 is natuurlijk briljant, veel succes met het project. Mocht je nog een setje Oer-Panda velgen zoeken, die heb ik nog liggen. Tenzij je liever deze eronder wilt :)!

Selecta30
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2020 13:34
1e Panda-achtige: Fiat Panda Selecta 1993
2e Panda-achtige: Fiat Panda 30 1982

Re: anderhalve Panda

Bericht door Selecta30 »

Dank je Micha; Paul heeft er 4 gespoten Oer-Panda velgen bij gedaan. Daar komen nieuwe bandjes omheen. De type-2 velgen met winterbandjes zijn haar tijdelijk schoeisel.
De BX-Break is inderdaad nog van het eerste type, met oud dashboard en kleine oranje knipperlichtjes voor.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: anderhalve Panda

Bericht door Micha D. »

Ik had niet anders verwacht van Paul :rofl: :mrgreen:! Staat een stuk mooier vind ik altijd.

Ik heb wel eens in een BX 19trs gereden, dat was de oudste BX van Nederland als ik mij niet vergis. Heb zelf een Visa gehad, dat was ook zo'n heeerlijke auto.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: anderhalve Panda

Bericht door michiel van g. »

Selecta30 schreef: 21 jul 2020 09:45 De BX-Break is inderdaad nog van het eerste type, met oud dashboard en kleine oranje knipperlichtjes voor.
mijn favoriet :D
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”