Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Mack & Pandana Jones

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

Mack Hofland

Mack & Pandana Jones

Bericht door Mack Hofland »

Hi! De naam is Mack, woonachtig in 's-Gravenhage en sinds enkele maanden in het bezit van een Panda 141 uit 2000, met een 899cc motortje. (Omschrijft deze nitwit dat correct zo?) 86k op de teller.. geen idee hoe origineel het allemaal is. Maar daar heb ik 'm niet voor eerlijk gezegd..

Ik trek er graag op uit; kampeer en kano veel. Liefst zo simpel mogelijk... Ik heb zo ongeveer dik 10 jaar lang diverse oudere modellen Land- en Range Rovers gehad.. echter is dat tegenwoordig voor mij helaas een onbetaalbare hobbie geworden.

Na 5 jaar geen auto te hebben gehad, alsmede net als iedereen de Covid19 restricties te moeten ervaren, besloot ik van het OV gebruik af te stappen en een goedkope auto aan te schaffen.. ook handiger, met een vouwkano en gear op je rug met de trein reizen klinkt avontuurlijk.. maar is zeker niet altijd een pretje.
Aangezien de Panda een erg simpel te onderhouden voertuig is die in mijn ogen de meeste ruimte bood, kocht ik via MP een exemplaar.
Het zal velen een doorn in het oog zijn, maar deze Panda is geen schoonheid.. de vorige eigenaar heeft 'm zwart gespoten. Was origineel zilver grijs. Binnenkant ziet er erg netjes uit. Zwart is prima.. het is slechts een voertuig dat mij van A naar B moet brengen. Maar er zal wel "wat broederliefde" gaan ontstaan tussen ons...

De achterbank heb ik er uit gehaald, een vlakke vloer in gelegt, dakdragers op de kop getikt voor evt. de nodige extra zooi die ik mee moet nemen, maakt dat deze Panda een erg functionele Panda geworden is. De Ally en mijn gear past er nu uitstekend in en een zetel over voor een maatje.. alleen die 1,5m. is wat lastig te hanteren nu hahahaaha... :wink:

De Panda is omgedoopt tot Pandana Jones... een kleine "durfal" die niet schuwt om een zandpad op te rijden, wat krasjes op te lopen en misschien een littekentje hier en daar opdoet. Zolang 'ie maar blijft rijden. Technisch gezien zal ik 'm in orde worden.. esthetisch gezien zullen mensen 'm afschuwelijk vinden. But hey.. that aint my problem 8)

Pandana Jones ziet er een beetje ratlook-erig aan, maar ik zal 'm niet zo gaan verbouwen.. eveneens niet verlagen. Maar wel gewoon met een roller en zwarte verf bijgeschilderd worden indien nodig.

Zo. Intro gedaan. Morgen weer een beetje sleutelen... Pandana heeft ineens last van kuren... totaal geen onderhoudsgeschiedenis bekend. Vast niet van een oud vrouwtje geweest die er zuinig mee omgegaan is :wink:

Laters! Mack
Bijlagen
20200821_185014.jpg

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door Micha D. »

Leuk! Veel plezier met je Panda. Die antenne daar heb ik nog nooit gezien :mrgreen:.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door bero »

Welkom! Hoe die er uit ziet is niet belangrijk, als er maar liefde. Is!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Mack Hofland

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door Mack Hofland »

Thnx Lads!

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door pandapouwer »

Hallo Mack

Welkom op het forum, en ook mooi dat je een beetje in de buurt woont.

Gr Marcel

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door Joost »

Eyyy Mack, welkom op 't forum! Panda's zijn ooit bedoeld als supergoedkoop werkpaard. Een paar deukjes en krasjes geeft dus helemaal niets. (Iets met "karakter" enzo...)

Veel plezier met je bakkie!

Mack Hofland

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door Mack Hofland »

Ik weet niet of het handiger is een aparte topic te plaatsen over mijn onderhoud cq aanpassingen.. dus voor nu even onder deze topic

Pandana's issues van de laatste tijd: Tijdens het schakelen van zijn eerste naar de tweede versnelling (warme motor), ging de motor ineens stotteren en bokken. Mega irritant, vast iets serieus en ik schaamde mij steeds rot met het ongeduldig verkeer om mij heen. Dit forum leerde mij van alles.. maar niet echt waar te beginnen met zoeken (stappenplan) Lang verhaal kort en echt zeer per ongeluk (begonnen bij het bekijken van de staat van de boegies). Na het uithalen van de tweede bougie duwden we een in de wegzittend slangetje opzij die aan een klein potje zit en naar een houder gaat met een relais. (ik heb er een foto van, maarja... iets met foto verkleinen enzo...) Per ongeluk ontdekt dat dat slangetje gescheurd was aan de kant van dat potje. Dat slangetje aan het potje is denk ik een "vacuum regelaar iets" Ik schreef al.. ben een nitwit. Provosorisch opgelost. Er was voor nu even niets anders voor handen. Vervolgens alle andere bougies om hun beurt uit gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst. Van de 4 waren er 2 die echt losser ingedraaid waren dan de andere. Verder waren ze alle 4 amper beschadigd en verkleurd dus leken relatief "nieuw" te zijn.
Auto starten.. stationair liep ie ineens nog veel slechter dan voorheen bij n koude start?! Gisteren ontving ik een via MP aangekochte 'Panda Gebruikers/eigenaren handleiding' die ergens iets zei over "de accu los te halen, zodat de boordcomputer zich zou gaan resetten". Kan vast geen kwaad. Minuutje of wat gewacht, opnieuw aangesloten.. wat denk je... Pandana doet het als "vanouds". Hopelijk zal het verbruik nu eveneens verbeteren. Ik lees vrij vaak dat deze motor 1:20 zou moeten halen.. dat zou mega fijn zijn! Ik vermoed dat 1:15 de max is tot op heden.
Tevens weet dat ik 4 nieuwe banden nodig heb, echter laat mijn budget dat nu niet toe. Ik weet dat dat eveneens al zal gaan schelen in het brandstofverbruik. Met grote dank aan de hulp van mijn maatje die meer verstand heeft van autotechniek dan ik en speciaal hiervoor naar DH kwam afreizen! Hij meldde mij wel dat ik iets anders moet leren rijden met dit lichtere motortje. Ik ben diesels gewend he :wink:

Dan kent Pandana een vervelende "rammel en kraak" tijdens het rijden over oneffen wegstukken, alsmede tijdens een moment van gasgeven en gas loslaten. En die rammel en kraak lijkt overduidelijk ergens links en/of van achteren vandaan te komen.. maar werkelijk ontraceerbaar.. Ikzelf dacht eerst aan de uitlaat.. maar dat lijkt het niet te zijn. Nu denk ik aan rubbers en de ophanging. Die zoektocht gaat dus nog door...

Zijn dit soort verhalen onder deze topic overzichtelijk en wenselijk zo? Of dien ik mij te beperken tot enkel voorstellen van mijn persona en ergens een nieuw topic te starten?

Mack

Mack Hofland

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door Mack Hofland »

pandapouwer schreef: 22 aug 2020 10:16 Hallo Mack

Welkom op het forum, en ook mooi dat je een beetje in de buurt woont.

Gr Marcel
:) thnx... maar wat is "in de buurt"?

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door Joost »

Mack Hofland schreef: 22 aug 2020 23:04 Hij meldde mij wel dat ik iets anders moet leren rijden met dit lichtere motortje. Ik ben diesels gewend he :wink:
Hahah, jah, ongeveer het dubbel aantal toeren als met je diesels denk ik zo... en in geval van twijfel ruimschoots naar boven afronden :mrgreen:

Mack Hofland schreef: 22 aug 2020 23:04 Zijn dit soort verhalen onder deze topic overzichtelijk en wenselijk zo? Of dien ik mij te beperken tot enkel voorstellen van mijn persona en ergens een nieuw topic te starten?

Mack
Nee joh, juist leuk om wat meer over mensen en hun auto's te lezen. Alleen voor technische problemen is het wel handiger omdat even in het juiste forum deel te plaatsen - het wordt daar vaker gelezen, en heb je dus ook een betere kans op een reactie. (y)

Mack Hofland

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door Mack Hofland »

Als Asperger-mensje kunnen bepaalde geluiden mij blijven irriteren. Dus, vandaag de zorgvuldig gemaakte achtervloer, de krik, res.wiel en alle losse zaken in de auto verwijderd en een rondje in DH gereden. Ik heb ervaren dat 1 bepaald geluidje achterin verdwenen is. M.a.w.: de vloer ligt toch te los en maakt een typisch geluidje. Check! Vervolgens de achterklep en de rubberen klepstoters losser gedraaid en vast gedraaid.. nu wederom een geluidje minder. Check! Maar die achterklep lijkt toch bij torderen van het voertuig, zoals een over een hobbel of straat met drempels rijden, geluid te maken... denk ik...
Conclusie so far.. een hele hoop geluidjes zijn nu bekend waar ze vandaan komen. Op o.a. een metalig geluidje na dan.. en vermoedelijk de dakbekleding. Die rammelt best wel?! Maar ik ben er geruster op nu. Alsmede de reparatie van gisteren meer vertrouwen in de motor. Hij trekt best feller op nu. (Hopelijk lukt het nu wel een foto te uploaden wat afgelopen week het probleem was. Mss kan iemand vertellen hoe dit hele dingetje (relais, slang (gescheurd) en dat "potje") heet? Heeft iets met een vacuüm en motormanagement te maken. En ja... voor de oplettende kijkers onder ons: mijn klepdekselpakking moet vervangen worden. I know... #angst #nooitgedaan
Bijlagen
20200824_172843.jpg

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door Erik 319 »

Mbt banden,
Bij autobandenmarkt.nl koop je 155/70/13 van Rotalla voor 29 euro per stuk. Dat is inclusief btw.
Zijn iets breder en geven een veel beter weggedrag. Omtrek is gelijk aan 135/80. Succes.
312=500 319=Panda.

Mack Hofland

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door Mack Hofland »

Erik 319 schreef: 30 aug 2020 23:45 Mbt banden,
Bij autobandenmarkt.nl koop je 155/70/13 van Rotalla voor 29 euro per stuk. Dat is inclusief btw.
Zijn iets breder en geven een veel beter weggedrag. Omtrek is gelijk aan 135/80. Succes.
Das interessante informatie.... brandstofverbruik en te kmteller blijven t zelfde of.... :?:

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door Erik 319 »

De km teller blijft exact gelijk en het meerverbruik is echt heel minimaal.
312=500 319=Panda.

Mack Hofland

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door Mack Hofland »

...nog steeds interessante info! Waarvoor mijn dank!

Mack Hofland

Re: Mack & Pandana Jones

Bericht door Mack Hofland »

Na een "relatief lange zoektocht" (mss ben ik ongeduldig :lol: ) naar een bruikbare binnenbekledingplaat voor de achterklep, vandaag besloten een beetje een klusdag te houden.. :roll: Ik heb een schuur vol hout en plaat, dus bedacht ik mij.. laat ik zelf maar binnenbekleding maken. Aldus geschiedde.. een basisplaat die in mijn ogen in 1x uitstekend gelukt is. Helaas is de bouwmarkt dicht en had ik honger...

2do list...
- pluggen vinden waarmee ik plaat in o.a. de originele hoekgaten kan vastschroeven. (Normaal zijn dat drukpluggen van Fiat zelf denk ik..
- plaatje in de lak zetten
- plaatje bekleden
Bijlagen
20200903_193224.jpg

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”