Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Even voorstellen

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

Plaats reactie
JCK
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2021 00:50
1e Panda-achtige: 12 Emotion 2008
2e Panda-achtige: 100hp 2007
Locatie: 0316
Has thanked: 4 times

Even voorstellen

Bericht door JCK »

Jan Keijzer en sinds kort ook in het rijke bezit van een Panda 1.2 Emotion.
Persoonlijk heb ik meer met motorfietsen (Italiaans) dan met auto's, kwam hier ook al mensen tegen uit de motorfietskring.
Getrouwd en drie dochters en was op zoek naar een handige tweede auto, de dames hebben wat moeite om de Model S mee te nemen, te groot en bang voor schade.
Bij Bart Middelhoven in Veenendaal stond een witte Panda 1.2 met een beetje rijdbare schade.
Nu heb ik in het verleden wel onderhoud gepleegd aan auto's van kennissen, dus een beetje sleutelen kan geen kwaad.
Maatje had ooit een Fiat 127, niet echt een Italiaans raspaard, maar meer een Testaroesta, maar later had hij Uno's en daar was aardig aan te werken.
Kortom een witte Panda, prijs was goed, dus gekocht.
APK was net verlopen, maar bij ons in het bedrijfsverzamelgebouw zit een garage die ook keuringen doet.
Auto laten keuren en dat leverde geen problemen op.
Het weekend erna bijna 400km gemaakt met 22 liter dat viel mee ook mee.
Afgelopen weekend de schade gerepareerd, was even zoeken maar een voor en achterbumper in de kleur gevonden.
Vervelende was dat de voorbumper in Drenthe lag en de achterbumper in Alkmaar ;-)
Nu hadden ze in Alkmaar ook nog een achterklep in de kleur, dus dan alles maar in eens opknappen.
De bumperbalk voor en achter hadden ook een klap gehad maar die zijn bij WinParts niet duur.
Radiator en Aircocondensor waren ook beschadigd maar nog dicht, leek me beter die ook maar te vervangen.
Dus zaterdag morgen eerst naar een kennis en de airco leeg laten halen.
Vervolgens naar een maat met een schadebedrijf en de rest vervangen, klep was nog even een dingetje.
Zit geen connector in de bedrading, de draadboom eindigt in de klep.
Makkelijkste blijkt een 8mm polyurethaan slang en die als geleider gebruiken, deze loopt niet vast boven in de hoek, een ieder die hier mee bezig geweest is weet vast wat ik bedoel.
Daarna de airco weer laten vullen en voorlopig kunnen we er weer tegen.
Verder wat kleine dingetjes, pookhoes, en lampjes van het dashboard, wat ingelezen op het Forum en dat viel allemaal reuze mee.
Verder staan er geen grote klussen gepland, keertje olie(+filter) en klepspeling controleren. Interieur filter vervangen zal ook wel geen overbodige luxe zijn.
Wel de sigaren aansteker laten vervallen en vervangen door de USB lader (+voltmeter) diameter was exact goed. zag dat iemand hem achter de handrem had ingebouwd, was ook mijn eerste gedachte, maar dit past zo netjes en is wat makkelijker bereikbaar.
Al met al bevalt hij prima en het zou me niet verbazen als er ook nog een 4x4 bij komt, want dat vindt ik ook ook een geinig ding, ondanks dat je de acceleratie cijfers moet klokken met een kalender en het verbruik ook hoger ligt.
Was ik het navigatie systeem nog bijna vergeten, werkt op zich aardig maar de data is nogal gedateerd, weet niet of daar nog nieuwere kaarten voor zijn, maar navigeren met de telefoon werkt ook.
Bijlagen
Fiat-Panda-1-2-Emotion-airco-12.jpg
Fiat-Panda-1-2-Emotion-airco-16.jpg
In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde, in de praktijk niet.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door michiel van g. »

Goed bezig! Vaak zijn wagens met schade goed betaalbaar, en als de schade dan gemakkelijk op te knappen is kun je er een heel leuke auto aan hebben! (ik spreek uit ervaring, mijn dagelijkse auto had ook schade toen ik hem kocht. Was één jaar oud en 50% afgeschreven. Dat is toch leuke winst als je het herstel zelf kunt doen)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
deusjevo
Forumgebruiker
Berichten: 253
Lid geworden op: 25 jan 2008 12:26
1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Even voorstellen

Bericht door deusjevo »

Leuk project, welkom!

Heb je wellicht een linkje naar die USB plug die op de plaats van de sigaretten aansteker past?
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016

JCK
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2021 00:50
1e Panda-achtige: 12 Emotion 2008
2e Panda-achtige: 100hp 2007
Locatie: 0316
Has thanked: 4 times

Re: Even voorstellen

Bericht door JCK »

De USB lader komt hier vandaan:
https://nl.aliexpress.com/item/40011786 ... 4c4duAVEPr
Aan de sigarenplug zitten 3 draden, de middelste is de geschakelde plus van de accu, een min en een draad van de dashboard verlichting, zit aan de kant van het lampje.
Heb niet in de draadboom geknipt maar twee passende platte stekkers in de connector gedrukt en met een tyrap vastgezet zodat ze blijven zitten. die platte stekkers (faston) zijn 4.8 mm male, die kom je niet vaak tegen 6.3 mm is meer gangbaar, maar met een vijl zijn die ook heel snel aangepast ;-)
In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde, in de praktijk niet.

Gebruikersavatar
deusjevo
Forumgebruiker
Berichten: 253
Lid geworden op: 25 jan 2008 12:26
1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Even voorstellen

Bericht door deusjevo »

Dank je, besteld!
Nog tip om de oude te verwijderen?
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016

JCK
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2021 00:50
1e Panda-achtige: 12 Emotion 2008
2e Panda-achtige: 100hp 2007
Locatie: 0316
Has thanked: 4 times

Re: Even voorstellen

Bericht door JCK »

4 moeren losdraaien 2 onderin de bekerhouders, 1 onder de handrem en eentje onder een afdekkap net achter de handrem.
Dan de connectoren loshalen van de spiegelverstelling (mits aanwezig) en van de sigaren plug.
Bij mij was de sigarenplug al beschadigd dus ging er makkelijk uit, maar is niet meer dan een vergrendeling indrukken en hem eruit pakken.
Kortom vrij rechttoe rechtaan en wijst vanzelf.
In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde, in de praktijk niet.

Gebruikersavatar
deusjevo
Forumgebruiker
Berichten: 253
Lid geworden op: 25 jan 2008 12:26
1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Even voorstellen

Bericht door deusjevo »

JCK schreef: 01 apr 2021 00:53 De USB lader komt hier vandaan:
https://nl.aliexpress.com/item/40011786 ... 4c4duAVEPr
Aan de sigarenplug zitten 3 draden, de middelste is de geschakelde plus van de accu, een min en een draad van de dashboard verlichting, zit aan de kant van het lampje.
Heb niet in de draadboom geknipt maar twee passende platte stekkers in de connector gedrukt en met een tyrap vastgezet zodat ze blijven zitten. die platte stekkers (faston) zijn 4.8 mm male, die kom je niet vaak tegen 6.3 mm is meer gangbaar, maar met een vijl zijn die ook heel snel aangepast ;-)
USB plug binnen van Ali en vanmiddag maar even bezig geweest.

Alle 4 moertjes verwijderd, kom de drie draden tegen maar bedacht mij toen ineens: jij duwt er 2 platte stekkers in, dan heb je maar 2 draadjes aangesloten?
De massa en de geschakelde plus?
Draadje dashboard verlichting gebruik je dan niet?
En welke platte stekkers heb je gebruikt?

Je kan trouwens ook het afdekplaatje met de sigarettenplug en spiegelbediening erin met een schroevendraaiertje eraf wippen, dan lukt het verwisselen ook wel.
.
E783B05D-90C5-4C6B-9F4F-0BE4E2520E80.jpeg
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016

JCK
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2021 00:50
1e Panda-achtige: 12 Emotion 2008
2e Panda-achtige: 100hp 2007
Locatie: 0316
Has thanked: 4 times

Re: Even voorstellen

Bericht door JCK »

Klopt de massa en de geschakelde +, voor de platte stekers heb ik 6.3 mm pennen gebruikt en daar de vijl langs gehaald en vervolgens de draden er aan gesoldeerd, stukje krimpkous voor de isolatie.
Klopt dat je alleen dat plaatje kunt verwijderen, wilde de ruimte hebben en van de dashboard verlichting is er een draad getrokken naar een lampje in het dashboard kastje.
In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde, in de praktijk niet.

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”