Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Voorbereiden vakantie met de Panda

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
thafit
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2018 09:34

Voorbereiden vakantie met de Panda

Bericht door thafit »

Binnenkort zal ik op vakantie gaan met de Panda en zo'n 4500 kilometer rijden. Normaliter rij ik vooral in de stad, dus voor de Panda komt zo'n enorme rit eens per jaar voor.

Ik vraag me even hardop af of er nog Panda specifieke zaken zijn die ik kan controleren/voorbereiden (naast bandenspanning, vloeistoffen, etc). Dus, tips om met de Panda goed op vakantie te gaan. Mogelijk is zoiets al eens eerder gevraagd, dan knikker ik dit topic wel weer weg.
ik wil mn profiel verwijderen

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Voorbereiden vakantie met de Panda

Bericht door Panda 500 »

Tja, in principe moet dat gewoon kunnen natuurlijk, als alles in orde is. Al zou ik niet meteen de snelweg op gaan en een paar uur aan een stuk 120 beginnen rijden, al je dat normaal nooit doet. Varieer de eerste uren wat tussen 100, 110 en 120. Hou sowieso toch je temperatuurmeter in de gaten.
Als je helemaal zeker wil spelen, rij dan nu al eens een stevig ritje snelweg van zo'n 100km of zo, en zie of alles normaal blijft. Dan kun je vrijwel zeker ook veel langere stukken aan zonder zorgen.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Voorbereiden vakantie met de Panda

Bericht door PandaVespa »

Sowieso schone olie erin. Doordat je normaal veel korte ritjes rijdt, komt met de lange rit al het aangekoekte ‘vuil’ los en komt in de olie terecht. Als die al 10.000km erin zit.......
Ik zou idd wat Panda500 zegt niet gelijk 130km/h rijden. Eerst 100km/h rijden en zelf zou ik dit gewoon blijven rijden. Draait motor niet op z’n top en het verbruik kan verbazend zuinig uitvallen.

Afgezien wat de auto aankan, want met schone olie en met beleid rijden komt met auto wel goed, kan de bestuurder het ook aan? Vrachtwagenchauffeurs mogen per dag max 12uur (dan nog 1x per week) maximaal rijden.
Als jezelf het niet gewent bent om lange stukken te rijden....... Test jezelf eerst eens uit door bv 200km aan 1 stuk te rijden.

Ikzelf heb op terugweg uit Italië (Bardolino) dit jaar van 8:00 tot 23:30 zelf gereden, 1300km. Totaal onverantwoord, maar ik rij vaker 300km op 1 dag, stoelen zitten voor mij prima, heb cruise control, weer was optimaal en bijrijder bleef wel babbelen :rofl: .

Suc6 en fijne vakantie.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

thafit
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2018 09:34

Re: Voorbereiden vakantie met de Panda

Bericht door thafit »

Dank voor de tips, vooral ook over de snelheid.

Voorgaande jaren ben ik met de Panda een keer naar Zweden, tot aan Uppsala gereden en afgelopen jaar naar Slovenië en Zagreb. Probeer de afstanden goed op te knippen, want ik was na een dag rijden echt kapot. Aan het einde van de dag had ik ook last van m'n oren. Uren lang het geluid van 120 rijden en dan ineens op een camping staan, dan merk je dat wel. PS: In Zweden geen enkele panda gespot, in bergachtig Slovenië juist veel!
Ikzelf heb op terugweg uit Italië (Bardolino) dit jaar van 8:00 tot 23:30 zelf gereden, 1300km.
Wow!
ik wil mn profiel verwijderen

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Voorbereiden vakantie met de Panda

Bericht door Erik 319 »

Ik ben met de 100 hp eens naar tsjechie gereden tot aan de slowaakse grens.
Geen centje pijn dankzij de fijne stoelen en in duitsland schiet je aardig op snachts.
Uurtje of 12 hadden we nodig voor 1400 km.
Maar eerlijk gezegd zou ik dat nooit doen met een 141..........
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Voorbereiden vakantie met de Panda

Bericht door PandaVespa »

Enne, waarom niet? En 1400km in 12uur heb je ook flink lopen planken zeker? Heeft auto het wel overleefd?

Ik was wel moe ivm lange dag, maar niet gebroken. Stoelen zijn ook goed van een 141. Mare ik zeg eerlijk dat ik zonder cruise control en zonder aanspraak navigator ook niet overleefd had :P . Het was ook een geweldige ervaring en sindsdien nog meer respect gekregen wat zo'n 141 aankan.
Binnenkort weer met Vespa erachter. En volgend jaar waarschijnlijk nog een 3x naar Italië met de 141.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Voorbereiden vakantie met de Panda

Bericht door bero »

..En... die afgelopen jaren, dat je zo de snelweg op dook in de Panda, en al die kilometers gereden had...
Wat waren de issues? Welke problemen heb je gehad?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Voorbereiden vakantie met de Panda

Bericht door Erik 319 »

Ik zou hooguit olie peilen en gaan met dat ding.
Maar een 141 vind ik niet comfortabel genoeg voor echt lange ritten.
Het comfort van een 169 is gewoon veel beter.
En natuurlijk is een 141 erg leuk maar de tijd heeft niet stil gestaan.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Voorbereiden vakantie met de Panda

Bericht door PandaVespa »

Heel eerlijk, als ik het geld had, dan reed ik in een Rolls Royce. Zo'n mooie zwarte, nieuw gekocht.
Alleen toen ik op een leeftijd kwam dat ik voor mijn rijbewijs mocht gaan, werd mij snel duidelijk dat die wens nooit in vervulling zou gaan. Bewust gekozen voor de 141 Panda, die destijds 2de hands volop te krijgen waren en later nog een nieuw gekocht, ivm lage maandlasten en gebruik. Tot op heden nog nooit teleurgesteld, alleen maar meer respect gekregen wat zo'n goedkoop koekblikje eigenlijk aankan.

Misschien ben ik aan de 15 jaar 141 Panda rijden gewend aan de stoelen, maar ik heb geen enkele problemen mee om (zeer) lange afstanden af te leggen in een 141 Panda. Natuurlijk heeft de tijd niet stil gestaan, maar zolang ik mij nog prima kan redden. Keep 'm on the road, waar het ook mag zijn. Toch geweldig als je in Italië staat met zo'n 141 Panda en het NL-kenteken is gewoon een eyecatcher.

In de Oostenrijkse & Italiaanse bergen is een geweldige ervaring met een 141 Panda. Als je dat eenmaal gedaan hebt, wil je niet meer met een andere auto. Zelfs niet met een Rolls Royce, die is gewoon te luxe ervoor. Moet het weer wel beetje meezitten, want met deze hitte hou ik het in geen enkele auto vol.
Laat ik het zo zeggen, als mijn Panda tussen betere cq luxere auto's staat om te kiezen naar Italië te rijden, dan pak ik zonder 1x te knipperen met mijn ogen mijn Panda.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Voorbereiden vakantie met de Panda

Bericht door bero »

Ik heb zowel met de 141 als de 169 en een doblo 1.3 gereden naar Kroatië (1600km enkelr rit) met en zonder caravan (die eigenlijk te zwar wqs voor de 141. Alle autos geen probleem. Feit is wel dat je in een 141 meer aan het werk bent dan een 169 of doblo, ook de comfort is gewoon minder.. Ik stap dus uitgeruster uit een 169 dan een 141 na uren rijden.
Maar dat heeft mij eigenlijk nooit wat geboeit. Vakantie in het algemeen vind altijd al een avontuur, en daar horen alle min en pluspunten bij.

Maar goedm we dwalen af..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Voorbereiden vakantie met de Panda

Bericht door Riddick »

thafit schreef:Binnenkort zal ik op vakantie gaan met de Panda en zo'n 4500 kilometer rijden. Normaliter rij ik vooral in de stad, dus voor de Panda komt zo'n enorme rit eens per jaar voor.

Ik vraag me even hardop af of er nog Panda specifieke zaken zijn die ik kan controleren/voorbereiden (naast bandenspanning, vloeistoffen, etc). Dus, tips om met de Panda goed op vakantie te gaan. Mogelijk is zoiets al eens eerder gevraagd, dan knikker ik dit topic wel weer weg.
Hem niet te veel op zijn staart trappen voor lange periodes, door de korte afstanden raak een motor vervuilt, dit komt allemaal los tijdens lange ritten, omdat de motor de tijd heeft om de boel langdurig door te spoelen, koelvloeistof en olie. :wink:
Na een dergelijk lange rit zou het verstandig zijn alle vloeistoffen te vervangen, koelvloeistof en olie van motor en V-bak. :wink:

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: Voorbereiden vakantie met de Panda

Bericht door Timon147 »

Als die netjes volgensschema onderhouden is en de vloeistoffen oke zijn kun je gewoon onbezorgd gaan rijden hoor. Het is geen jaren 60 oldtimer hoor :rofl:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”