Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Bomen en bos

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

roelvdm3
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2018 21:00
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic 2007

Bomen en bos

Bericht door roelvdm3 »

Hallo,

Momenteel ben ik een ruim jaar in het bezit van een Fiat Panda 1.2 dynamic uit 2007. In die tijd heb ik de wagen van 93dkm naar 111dkm gereden en het volgende gedaan:
  • Kleine onderhoudsbeurt + remblokken vervangen. (garage) (afgelopen september)
  • APK. (garage)
  • Ruitenwissers, lampen, luchtfilter en accu vervangen. (zelf)
  • Spiegels vervangen, radio vervangen. (zelf)
Nou ben ik een beetje in dubio wat mijn volgende stappen moeten/kunnen zijn. Probleem: de Panda is de laatste tijd een wiebelig wagentje. Bij een 'klavertjevier' op de snelweg helt de wagen ver over en bij (hard) remmen trekt de wagen naar links. Ik denk dat dit of aan de uitlijning of aan de schokdempers ligt. Een ander iets is dat de wagen soms heel licht stuurt maar dat is mogelijk geen defect.

Daarnaast is de einddemper van de uitlaat aan het wegroesten en zal deze waarschijnlijk samen met de pijp vervangen moeten worden.

Mogelijk is het na 18dkm ook verstandig de wagen weer van een beurt te voorzien?

Om alle punten aan te pakken en goed uit te voeren wordt het een kostbare operatie. Daarnaast zou ik (later) eventueel nog nieuwe velgen ed willen plaatsen. Is het verstandiger om in zijn geheel voor een andere Panda te gaan of ga ik met deze panda door? Iemand tips voor het onderhoud?

Alvast dank _O_

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Bomen en bos

Bericht door sjirafje »

Panda 169's zijn 7 tot 16 jaar oud. Bij allemaal rot die uitlaat demper in rap tempo weg. Schokbrekers slijten helaas door het gebruik. Dus dat kan elke andere panda kan binnen afzienbare tijd dezelfde 'problemen' hebben.

Het naar een kant trekken bij remmen duid op slijtage aan het remsysteem (maar controleer eerst even je bandenspanning en de staat van je banden). Mogelijk bewegen de zuigers aan een kant niet goed meer en moeten de remklauwen gereinigd of gereviseerd worden. Het kan ook zijn dat de schijven(roest) aan vervanging toe zijn.

Na 18k km kan een beurtje/oliewissel geen kwaad.

Aan onderdelen vallen de kosten best mee, daar koop je geen andere Panda voor (ik schat ca €500 aan materiaal voor alle werkzaamheden). Het probleem zit hem in het arbeidsloon als je de werkzaamheden moet laten uitvoeren.

Het vervangen van de uitlaat is goed zelf te doen als je onder de auto kunt. Het vervangen van remschijven en blokken (altijd mee vervangen als je de schijvenvvervangt) is ook goed zelf te doen. Het reviseren van remklauwen is zelf te doen maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent. Het vervangen van schokdempers is redelijk straight forward Maar je hebt er wel speciaal gereedschap voor nodig. Hier na moet de auto wel uitgelijnd worden, dat is niet eenvoudig zelf te doen. Het uitvoeren van een beurt is ook goed te doen als je een beetje handig bent. Voor het resetten van service interval heb je speciale kabels nodig maar er zijn mensen op het forum die hier over beschikken.

Als je (een deel van) de werkzaamheden zelf kunt uitvoeren zou ik dat aanraden. Maar ook als je de werkzaamheden moet laten uitvoeren vraag ik me af je met een andere panda beter af bent (tenzij je een nieuwe koopt natuurlijk :lol:). Van deze weet je enigzins wat je hebt, dat moet van een andere nog maar blijken.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Bomen en bos

Bericht door exprezzo »

Zou zomaar een rubber kunnen zijn van je draagarm.
Even na laten kijken.
Grt exprezzo.

roelvdm3
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2018 21:00
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic 2007

Re: Bomen en bos

Bericht door roelvdm3 »

Hoi,

Vandaag de auto naar de garage gebracht en de monteur belde op met de volgende werkzaamheden:
- Uitlaat: Einddemper en pijp vervangen.
- Achterremmen: cylinder lekt vervangen.
- Achterbanden: profiel 2mm, voorste banden naar achteren en voorop nieuwe
- Bougies, motor olie en filter vervangen. (olie afgelopen september vervangen)
- Distributieriem en waterpomp. (laatste keer vervangen 2014 bij 70.000km (huidige stand 112.000km))

Totaal kwam op €1425,-.

In overleg besloten om eerst de essentiële dingen te doen (uitlaat, remmen, banden) dit kwam op €868,-.

Nu maar weer doorsparen voor de bougies, motorolie, filter, distibutieriem en pomp.

:cry:

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Bomen en bos

Bericht door exprezzo »

Ai...
En dat gewiebel..?
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Bomen en bos

Bericht door bero »

Groot bedrag, maarja is gewoon regulier onderhoud die je anders in delen had gedaan :-)
En ik neem aan dat ze de waterpomp preventief vervangen omdat ze toch de distributie er af hebben? Dan zou ik ook thermostaat meteen laten doen
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Bomen en bos

Bericht door Erik 319 »

Wat een afzetters.
2 banden kosten ongeveer 100 euro.
Uitlaat ongeveer 150 en wielremcilinders een euro of 20.
Banden waren geen afkeur met 2mm.
En dan verversen ze niet even de olie.........
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Bomen en bos

Bericht door sjirafje »

Geen vreemd onderhoud maar ik vind het wel aan de prijs, ik heb onlangs 2 nieuwe conti's laten plaatsen dat was 155 inclusief montage.
Grote beurt was nog geen 250. Losse einddemper kost 50-70 ex montage.
Jammer dat je zelf niets heb kunnen doen dan kun je wat makkelijker de kosten binnen de perken houden.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Bomen en bos

Bericht door Erik 319 »

Ik heb even gekeken wat het zou kosten als je het zo goedkoop mogelijk zou doen.
Uitlaat compleet 110 euro, wielremcilinder 10 euro en 2 banden van een goedkoop merk 65 euro.
Totaal nog geen 200 euro.
Laat de garage nou het dubbele rekenen voor de onderdelen dan zou je op 400 zitten.
Een beetje monteur is met 1.5 uur wel klaar met dit klusje.
Een monteur met maar een arm en een been zou het in 3 uur doen.
Dat is toch even mooi 150 euro per uur aan arbeidsloon. Het slaat echt helemaal nergens op.
Zeer benieuwd hoe de factuur er uit ziet.
Het zal hem wel in de banden zitten.
Mijn toenmalige dealer vroeg of er op de stilo even 2 nieuwe banden moesten.
Prijs per band (215-45-17) 250 euro exclusief montage en balanceren...........
312=500 319=Panda.

roelvdm3
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2018 21:00
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic 2007

Re: Bomen en bos

Bericht door roelvdm3 »

Hallo,

Korte reactie op de verschillende posts en het kosten overzicht (geanonimiseerd voor de garage en mezelf :)).
  • Ik heb het idee dat het gewiebel door de rem reparatie is opgelost. Het is natuurlijk echter een oordeel op gevoel (ben geen pro).
  • Waterpomp wordt inderdaad dan preventief vervangen dan, ik zal dan ook navraag doen over de thermostaat.
  • Idd jammer dat ik niet meer zelf heb gedaan. Over het algemeen ben ik redelijk handig, maar heb het idee dat een garage meer zekerheid biedt omdat ze 'professioneel' zijn dat geeft een veiliger idee.
  • Ik heb de factuur voor je toegevoegd, garage naam er afgehaald om geen negativiteit te verspreiden.
Factuur:
Afbeelding

Bottomline:
Ik ben ergens toch ook wel weer blij dat het gedaan is, het geeft me weer vertrouwen dat de auto nog een tijdje mee kan!
Wel baal ik er een beetje van dat ze in al het werk ook de ruitenwissers hebben meegenomen, die had ik zelf vervangen afgelopen winter voor mooie Aerotwins.

Ik blijf het echter ook lastig vinden om een goede garage te vinden voor mijn wagentje. Eerst had ik een goedkoope waar nooit iets fout was aan mijn wagen. Nu dus een wat duurdere waar vanalles op de reparatie lijst staat :S.

Echter viel mij wel op dat er een kier tussen het carrosserie en de achterlampen zit. Hoort dit?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Bomen en bos

Bericht door bero »

Prijzen vind ik niet echt 'schrikbarend'. Het zijn meer de kleine bedragen die er bij komen.. milieu kosten, afvoeren ventiel dopjes enz. En dan de ruitenwisser..

Als je toch wat handig bent, dan zou je zelf ook de distributie, spanrol, waterpomp en thermostaat kunnen doen. Staat hier op het forum wel hoe dat moet :-)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Bomen en bos

Bericht door Erik 319 »

De banden zijn niet eens extreem duur.
De uitlaat wel. 250 incl btw is niet mis en eigenlijk een klusje dat je zelf kunt doen als je geen 2 linkerhanden hebt,
Wat ik wel apart vind is dat ze gewoon weer je ruitenwissers vervangen .
Een uurloon van 85 euro is stevig te noemen.
Voor wat betreft de kier tussen achterlicht en carrosserie zou ik even kijken of beide kanten dat hebben of alleen de kant waar ze dat lampje hebben vervangen.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Bomen en bos

Bericht door exprezzo »

Mooi dat je het even laat zien.
Uurloon van die mensen is echt achterlijk...
35€/uur is zat voor elke garagehouder.
Maar goed, de bv Nederland heeft daar zelf naar gemaakt.
Hou dat wiebelen in de gaten,dat is niet normaal.
Grt exprezzo.

Marco1978
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jun 2019 17:07

Re: Bomen en bos

Bericht door Marco1978 »

Idd flink aan de prijs....
Als je er ff snel een paar tussenuit pakt en zoekt op internet zie je dat o.a de banden goedkoper te vinden zijn en zeker op de uitlaat had je €100 tot €150 kunnen besparen.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Bomen en bos

Bericht door bero »

Mogen garages helemaal niks meer verdienen?
Voorbeeld: middenpijp 102 euro. Dat is inkoop+deelsberekening kosten (hoorz elektra enz.).
Ik ken geen enkel bedrijf die materiaalkosten tegen de inkoopsprijs verkoopt.. best logisch want als er geen winst is is er geen bedrijf.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”