Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Wielbouten in combinatie met wieldoppen

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
OmeRoon
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2019 13:08
1e Panda-achtige: Fiat Panda 2010

Wielbouten in combinatie met wieldoppen

Bericht door OmeRoon »

Goedemiddag!

Mijn vriendin heeft sinds begin dit jaar een Panda uit 2010. Toen ze hem kocht zaten er winterbanden onder, dus ik heb een zomersetje gescoord (stalen velgen) die er inmiddels al een tijdje tot volle tevredenheid onder zitten.

Op 1 puntje na en dat zijn de wieldeksels. Bij haar zomersetje zitten namelijk wieldeksels waar je bouten doorheen moeten, terwijl de winterset wieldeksels heeft die over de bouten heen gaan. Bij haar vorige auto (Kia) zaten ook wieldeksels die met de bouten werden vastgezet en daar zaten dan ook speciale bouten bij om te zorgen dat de wieldeksels heel blijven.

Het gaat op deze deksels:

Afbeelding

Is dat voor een Panda ook zo of zet je de wieldeksel gewoon vast met de "normale" bouten? Ik heb al even gezocht maar kan hier eigenlijk weinig over vinden. De vlakke binnenkant doet vermoeden dat er bouten op moeten die deze deksels klem houden, maar aan de andere kant lijkt er ook een licht schuin kantje in de gaten te zitten...

We horen het graag!

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Wielbouten in combinatie met wieldoppen

Bericht door Riddick »

Deze doppen kan je gewoon met de bestaande bouten vast zetten.
Je zet de velg met één bout vast en dan kan je de wieldop er op doen.
Het speciale gaat hiervoor zit schuin boven de T van fiat.
2de voordeel van deze doppen, ze kunnen niet even snel gestolen worden.

OmeRoon
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2019 13:08
1e Panda-achtige: Fiat Panda 2010

Re: Wielbouten in combinatie met wieldoppen

Bericht door OmeRoon »

Ahaaaa... vandaar dat dat ene gat ook afwijkend is. Top! Ik was bang dat ik het kunststof kapot zou draaien als de normale bouten erin zouden gaan. Bij de Kia zat eenzelfde systeem maar daar hadden de moeren een soort kunststof ringetje, speciaal voor de wieldop.

Thanx, gaan we dat es even doen, want we vinden deze deksels wat mooier dan die er nu op zitten. ;-)

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Wielbouten in combinatie met wieldoppen

Bericht door Erik 319 »

Ik heb niet zoveel met wieldoppen maar als je ze wel monteert is het eigenlijk altijd zo dat de echte Fiat wieldoppen stukken beter staan (en blijven zitten) dan universele doppen.
Vooral die maffe doppen die suggereren dat je 5 wielbouten hebt zijn erg.
De wieldop die jij toont is inderdaad wel een nette. (y)
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”