Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Euro 95 => E10

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Luigipanda
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2019 20:23
1e Panda-achtige: Edizione cool 2008

Euro 95 => E10

Bericht door Luigipanda »

Heb gezocht maar kon er nog geen onderwerp over vinden, en vast wel bekend, maar vanaf morgen gaan we anders tanken. Euro 95 wordt E10.

Uit een groot deel van de euro 95 benzinepompen stroomt vanaf 1 oktober E10: benzine met 10 procent duurzame bio-ethanol. Maandag starten brancheclubs en de overheid een voorlichtingscampagne om automobilisten te informeren.

Per 1 oktober zal uit minstens de helft van de vulpistolen die nu euro 95 of een premium geven, E10 stromen. Alleen kleine(re) tankstations, die slechts één benzinesoort aanbieden, zijn vrijgesteld.

In het onderstaande linkje kun je zien dat de panda 169 geschikt is voor E10.

https://www.e10check.nl

Groet,
Luigi

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Euro 95 => E10

Bericht door PandaVespa »

Er is vorig jaar ook al over gediscussieerd, toen de benaming van brandstoffen even een 'hot' item was -> zie hier :wink: .

Als je de afgelopen 3 weken euro95 getankt hebt, kans is dan al heel groot dat er e10 in je tank zit. Dit vergt natuurlijk voorbereiding van tankmaatschappijen, want je kunt niet op een andere dag andere brandstof leveren.
En euro98 (alle premium cq Vpower) heeft nu max 5% ethanol, vandaar dat deze e5 heet.

Qua verbranding in cil zelf maakt het niet uit, alleen verbruik wordt iets hoger. Ethanol bevat minder energie tov benzine zelf.
Alleen zijn de brandstofleidingen er wel tegen bestand? Gister in nieuws werd al vermeldt dat rubberen pakkingen met de tijd stuk gaan door deze 10% ethanol. Met 5% ethanol geldt hetzelfde probleem, alleen gaat het 50% minder hard.
Laatste tijd (als je nieuws wat volgt) vliegen laatste tijd spontaan tijdens rijden auto's in de brand. Dat zijn niet altijd oudere auto's. Nu wil ik niet beweren dat het komt door die 5% ethanol, maar zou het kunnen verklaren. Slecht onderhoud en bepaalde geblazen motoren (van Peugeot geloof ik) kan ook brand veroorzaken tijdens rijden. De redenen waarom is altijd onbekend volgens nieuwsartikel :-( .

En e10 heeft een ander bijkomend probleem, het is minder langer houdbaar. Dat is voor een lpg-rijder niet handig. Nu ben ik regelmatig in Duitsland en daar is het totaal niet aan de orde en blijft euro95 e5 gewoon leverbaar. En de euro98 bevat daar in de regel minder dan 5% ethanol.
In Duitsland is sinds 2005 e10 al leverbaar, maar wordt amper verkocht, ondanks dat deze 2c p/l goedkoper is.
En de benaming e5, e10 en b7 wat in NL verplicht is, je kunt lang zoeken bij de Duitse pompen. De e10 vind je waarschijnlijk wel :rofl: .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Euro 95 => E10

Bericht door bero »

Een grote fout die gemaakt word door de media is dat ze roepen dat ALLE stations overgaan op E10. Maar dat is niet het geval. Kleine tankstations die maar 1 Tank hebben, krijgen nog altijd zelf de keuze om E5 of E10 te voeren. De meeste pompen blijven zelfs gewoon nog E5 er bij voeren.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Euro 95 => E10

Bericht door PandaVespa »

E5 als premium variant euro98 of Vpower, dat klopt idd.

Autoweek artikel.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
WelshWitch
Moderator
Berichten: 2528
Lid geworden op: 16 feb 2004 19:36
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Sisley 1987
2e Panda-achtige: Panda 1.2 2004
Locatie: Deventer
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Euro 95 => E10

Bericht door WelshWitch »

Blij dat ik diesel rij.
Dimphy

Ik rem voor dieren, maar ik rijd als een beest.

Sis Panda 1000 4x4, 1987, Groen
Woofmobiel Panda 1.2 2004, Babyblauw
Bigfoot Skoda Yeti 1.4 TSI, 2011, Zwart
De Brandweerauto Opel Vivaro, 2016, Rood

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Euro 95 => E10

Bericht door Erik 319 »

E10 zou toch goedkoper zijn?
Zie er niets van.
Overigens vorige week 1.29 eu betaald voor een liter E5. In Spanje.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Euro 95 => E10

Bericht door sjirafje »

Mijn Panda rijdt op de E10 meetbaar wat onzuiniger. Maar ik tank over het algemeen in België en het prijsverschil is groter dan de stijging in verbruik. Laatste tankbeurt was 1,338 p/l.

Mijn gevoel zegt dat er ook minder "pit" in zit, maar dat kan ook alleen maar tussen mijn oren zitten. Verder merk ik bij mijn Panda niet echt verschil. Dus ik ben van plan om voorlopig E10 te blijven tanken.

Mijn oldtimer krijgt het spul natuurlijk niet te zien, die krijgt premium brandstof (v-power, ultimate etc) indien beschikbaar en anders Euro 98. Jammer alleen dat die 1:6 loopt :rofl:
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”