Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 1.4T

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

CyberPanda
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
2e Panda-achtige: Saab 93 2005
3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Panda 1.4T

Bericht door CyberPanda »

Na 2 1.2 Panda's en daarna een aantal auto's met meer vermogen was het mij duidelijk dat de Panda gewoon wat tekort komt. Ik vind de Panda een hele leuke auto om mee te rijden, maar er mag wel wat meer pit in :yes:
Nu kun je dan een 100HP kopen en je bent klaar, maar ik vond het wel een lollig idee om een sleeper panda te bouwen. Ik ga dus ook geen bumpers vervangen, abarth stickers of spoilers toevoegen, maar vervang alleen de motor.

Ik wil hiervoor een 1.4 T-Jet uit een Punto, Bravo, MiTo of 500/595 gebruiken, het is maar net even wat er de komende tijd (leuk geprijsd) aan sloopautos voorbij komt. Een 500 Abarth of 595 zou ideaal zijn, omdat ik dan nog een stuk meer onderdelen kan hergebruiken, maar die zijn ook als sloopauto nog vrij prijzig.

Dit plan spookte al een tijdje rond, maar toen ik in februari een Panda Emotion tegen kwam met 240,000km (of zo) op de teller tegen kwam voor weinig geld was dat een teken om er maar eens mee te starten :rofl:

Sinds februari deel ik met een aantal vrienden een flinke schuur met hefbrug wat het hele proces een stukje gemakkelijker maakt.

Ik zal hieronder een lijstje bijhouden met de dingen die gedaan zijn, de dingen die op de planning staan en wat ze gekost hebben.

Gedaan:
10-2020 - 2004 Panda 1.2 Emotion gekocht - €600
01-2021 - Setje stalen Bravo velgen gekocht 16" 7J - €15
27-04-2021 - 500 Abarth remmen+naaf achter gekocht (Bosch) - €125
27-04-2021 - Nieuwe remmen achter gemonteerd
28-04-2021 - Abarth fusee voorkant besteld - €56
30-04-2021 - Geleerd dat Panda draagarmen niet op 500 fusee passen
01-05-2021 - Draagarmen 500 l+r besteld - €50
19-06-2021 - Kumho Ecsta op de Bravo velgen - €220
20-06-2021 - Schokdemper LV vastgerot. Dan maar slijptol en meteen Eibach + Bilstein B6 voor en achter 8) - €500
11-09-2021 - Draagarmen + fusee V&A, remmen, veren, schokdempers rondom vervangen

Nog aan te schaffen / te monteren in willekeurige volgorde:
- Distributiegereedschap
- ECU Programmer
- Donor 1.4T Punto/Bravo o.i.d.
- Intercooler + slangen (misschien van donor, of uitzoeken hoe dit bij de 1.3 diesel panda zit?)
- 595 brandstofpomp
- Brandstofleiding return
- ECU stekker aanpassen
- Turbodruksensor bedraden
- Set 595 koelslangen
- Panda 100HP motorsteunen
- Sportuitlaatje?

Het slachtoffer:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door CyberPanda op 07 nov 2021 22:14, 11 keer totaal gewijzigd.

CyberPanda
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
2e Panda-achtige: Saab 93 2005
3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door CyberPanda »

Gisteren set 500 Abarth remmen opgepikt en deels gemonteerd. De achterkant ging vrij vlot, ik heb wat remleidingonderdelen en slangen onderweg, dus dat stukje is straks af :)

Weg met die trommelremmen! 500 naaf, schijven en klauwen gemonteerd:
Afbeelding
Afbeelding

Voorkant origineel (grappig, zelfde maat schijven als de 500 Abarth achter):
Afbeelding

De nieuwe schijven voor de voorkant:
Afbeelding

Helaas kon ik de remmen aan de voorkant nog niet monteren. De nieuwe remklauw pastte niet tussen de schijf en het fusee, en daarbij kwam de klauw ook nog een stuk verder naar buiten toe.
Als iemand een idee heeft welk fusee ik nodig heb (en hoe dat op de Panda past) hoor ik het graag. Mogelijk wacht ik even met de aanschaf hiervan tot ik een donor heb gevonden.

De montagegaten voor de remklauw zitten dus nu te ver naar het midden toe:
Afbeelding


Volgende keer de achterremmen aansluiten. In de tussentijd ben ik druk op zoek naar een donor. Wil ook 195/45/R16 bandjes gaan uitzoeken :)

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door Riddick »

Ik vermoed een fusee van een auto waar deze remmen standaard op zitten.
Dat je begonnen bent met de remmen is het juiste pad, veel mensen gaan voor een snelle motor, maar de remmen worden vergeten.
Het lijken mijn de standaard remschijven van een Abarth Turismo, geventileerd-geperforeerd.
(minimaal zeker 16 inch velgen nodig ??, 15 inch past waarschijnlijk niet meer. ??)
Dit zat er bij mijn ook standaard op, nu 305mm Brembo's. (minimaal 17 inch velgen)

Je hebt nu het plan van een 1.4T, maar ook een TwinAir Turbo in de lichte Panda 169 zou leuk vooruit gaan.
Een TwinAir turbo motor weegt maar 85 KG, een 1.4T misschien wel het dubbele.

CyberPanda
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
2e Panda-achtige: Saab 93 2005
3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door CyberPanda »

Riddick schreef: 28 apr 2021 11:12 Ik vermoed een fusee van een auto waar deze remmen standaard op zitten.
Dat je begonnen bent met de remmen is het juiste pad, veel mensen gaan voor een snelle motor, maar de remmen worden vergeten.
Het lijken mijn de standaard remschijven van een Abarth Turismo, geventileerd-geperforeerd.
(minimaal zeker 16 inch velgen nodig ??, 15 inch past waarschijnlijk niet meer. ??)
Dit zat er bij mijn ook standaard op, nu 305mm Brembo's. (minimaal 17 inch velgen)

Je hebt nu het plan van een 1.4T, maar ook een TwinAir Turbo in de lichte Panda 169 zou leuk vooruit gaan.
Een TwinAir turbo motor weegt maar 85 KG, een 1.4T misschien wel het dubbele.
Volgens de eigenaar was het een 500 Abarth met 260PK, deze remmen waren inderdaad standaard en hij had ze vervangen met 2-pots brembo's geloof ik :)
Is dat inderdaad de Turismo?

Ik had idd al halsoverkop door onze buurman een paar versleten 205/55 (veel te groot, maar het is voor nu in ieder geval rolbaar) banden op de bravo steelies laten leggen, omdat de originele velgen niet meer gaan passen 8)

Het ziet er vrij idioot uit, beetje tractor:
Afbeelding
En als ik nu nog wil kunnen sturen moeten de voorbumper en wielkuipen er zo'n beetje af :rofl:

Twinair, zo'n 900CC bedoel je toch? Voor het werk dat in zo'n swap gaat zitten heb ik liever meteen flink meer vermogen :D

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door Riddick »

CyberPanda schreef: 28 apr 2021 10:15
- Verlagingsveren (30mm) voor verbeterde wegligging
Met een KW V1 schroefsetje kan je beter de rijhoogte bepalen, en kan je hem omhoog schroeven indien nodig. ;)

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door Riddick »

CyberPanda schreef: 28 apr 2021 12:35
Volgens de eigenaar was het een 500 Abarth met 260PK, deze remmen waren inderdaad standaard en hij had ze vervangen met 2-pots brembo's geloof ik :)
Is dat inderdaad de Turismo?

Ik had idd al halsoverkop door onze buurman een paar versleten 205/55 (veel te groot, maar het is voor nu in ieder geval rolbaar) banden op de bravo steelies laten leggen, omdat de originele velgen niet meer gaan passen 8)

Het ziet er vrij idioot uit, beetje tractor:
Afbeelding
En als ik nu nog wil kunnen sturen moeten de voorbumper en wielkuipen er zo'n beetje af :rofl:

Twinair, zo'n 900CC bedoel je toch? Voor het werk dat in zo'n swap gaat zitten heb ik liever meteen flink meer vermogen :D
Heb je 7Jx16" ET31 velgen. ??
Dan past het probleemloos met 195/45R16" banden, ook bij 30mm/40mm achter/voor verlaging. (AP veren)
215/40R16" op de vooras zou ook misschien kunnen gaan, achter niet zonder spacers.

CyberPanda
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
2e Panda-achtige: Saab 93 2005
3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door CyberPanda »

De verkoper wist mij zijn kenteken door te geven, "normale" Abarth. Heb voor 23 euro per stuk Abarth fusee links en rechts incl naaf en abs sensor besteld :)

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door Riddick »

260 pk is niet haalbaar met een standaard IHI of Garrett Turbo, 260 pk is bereikbaar met bv een TD04 turbo upgrade.

Jou remmen project vind ik interessant om te volgen, zou ik ook kunnen toepassen bij een toekomstig Rotrex Supercharger project.

Ik had op mijn Panda 169 met 1242cc VVT 69 pk motor een Rotrex Supercharger kit zitten. (alleen mogelijk op airco loze motor)
In de prototype fase, in tamme configuratie (0.69 Bar/10Psi) leverde dat met de kleinste Rotrex C15-16 supercharger (er zijn er 3 in de C15 serie) 123 pk en 158 Nm koppel op.
Omdat ik alleen de prototype fase doorlopen heb, ben ik nooit bij de RDW geweest voor kenteken/type goedkeuring.
Heb uiteindelijk alles weer gedemonteerd en in een doos op de plank gezet. (alleen de superchager verkocht, verder alles behouden)
Bij een volgende configuratie wordt de grootste C15-60 toegepast. (± 150 pk - 180 Nm bij 10 Psi)
Bij een 1.2ltr V-bak moet het koppel onder de 200 Nm blijven, anders moeten er eerst aanpassingen doorgevoerd worden aan de V-bak/koppeling/aandrijfassen.

CyberPanda
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
2e Panda-achtige: Saab 93 2005
3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door CyberPanda »

Riddick schreef: 28 apr 2021 13:18 260 pk is niet haalbaar met een standaard IHI of Garrett Turbo, 260 pk is bereikbaar met bv een TD04 turbo upgrade.
De verkoper had ook een Lotus omgebouwd voor circuitgebruik dus ik denk dat hij er inderdaad een andere turbo op geschroefd heeft :yes:
Moet je daar intern ook niet e.e.a voor upgraden? Pakkingen, zuigerveren e.d.
Riddick schreef: 28 apr 2021 13:18 Jou remmen project vind ik interessant om te volgen, zou ik ook kunnen toepassen bij een toekomstig Rotrex Supercharger project.

Ik had op mijn Panda 169 met 1242cc VVT 69 pk motor een Rotrex Supercharger kit zitten. (alleen mogelijk op airco loze motor)
In de prototype fase, in tamme configuratie (0.69 Bar/10Psi) leverde dat met de kleinste Rotrex C15-16 supercharger (er zijn er 3 in de C15 serie) 123 pk en 158 Nm koppel op.
Omdat ik alleen de prototype fase doorlopen heb, ben ik nooit bij de RDW geweest voor kenteken/type goedkeuring.
Heb uiteindelijk alles weer gedemonteerd en in een doos op de plank gezet. (alleen de superchager verkocht, verder alles behouden)
Bij een volgende configuratie wordt de grootste C15-60 toegepast. (± 150 pk - 180 Nm bij 10 Psi)
Bij een 1.2ltr V-bak moet het koppel onder de 200 Nm blijven, anders moeten er eerst aanpassingen doorgevoerd worden aan de V-bak/koppeling/aandrijfassen.
Ik heb je projecttopic doorgelezen ja, best een interessante kit dat. Als je nog een reserve 1.2 blok nodig hebt, de mijne komt vrij zodra de 1.4 er is :wink:

Gezien je geen airco wilt, zou je wat dat betreft zelfs een 1.1 Active kunnen kopen voor weinig en daar die 1.2 met supercharger in lepelen.

Of zoiets: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fia ... ousPage=lr
Heb je zelfs een pandarama-dak :) 169jes kosten niet zo veel meer tegenwoordig, zeker als je geen airco hoeft.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door Riddick »

CyberPanda schreef: 28 apr 2021 14:02
Ik heb je projecttopic doorgelezen ja, best een interessante kit dat. Als je nog een reserve 1.2 blok nodig hebt, de mijne komt vrij zodra de 1.4 er is :wink:

Gezien je geen airco wilt, zou je wat dat betreft zelfs een 1.1 Active kunnen kopen voor weinig en daar die 1.2 met supercharger in lepelen.

Of zoiets: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fia ... ousPage=lr
Heb je zelfs een pandarama-dak :) 169jes kosten niet zo veel meer tegenwoordig, zeker als je geen airco hoeft.

De plek van de airco pomp wordt gebruikt om de supercharger te monteren, dus airco is dan niet meer mogelijk. ;)

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door Erik 319 »

Superleuk idee zeg.
Die banden zijn idd wat groot haha.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door Riddick »

CyberPanda schreef: 28 apr 2021 10:22
Weg met die trommelremmen! 500 naaf, schijven en klauwen gemonteerd:
Ben je niet bang dat die remmen te veel remmen op de achter-as, heel veel gewicht hangt er niet boven. ??

CyberPanda
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
2e Panda-achtige: Saab 93 2005
3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door CyberPanda »

Erik 319 schreef: 29 apr 2021 16:50 Superleuk idee zeg.
Die banden zijn idd wat groot haha.
Dankjewel! Ja, gaat snel wat anders op :)
Riddick schreef: 29 apr 2021 18:20 Ben je niet bang dat die remmen te veel remmen op de achter-as, heel veel gewicht hangt er niet boven. ??
Hm, ik denk dat de juiste verhouding aardig in tact blijft omdat er aan de voorkant ook grotere remmen komen. Daarbij gaat het op de 500A ook goed, die zal niet veel meer wegen toch?

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door Riddick »

CyberPanda schreef: 29 apr 2021 19:29
Riddick schreef: 29 apr 2021 18:20 Ben je niet bang dat die remmen te veel remmen op de achter-as, heel veel gewicht hangt er niet boven. ??
Hm, ik denk dat de juiste verhouding aardig in tact blijft omdat er aan de voorkant ook grotere remmen komen. Daarbij gaat het op de 500A ook goed, die zal niet veel meer wegen toch?
Valt best wel tegen 1110 Kg rijklaar, tegen 935 Kg rijklaar voor een Panda 169, dus 175 Kg lichter.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 1.4T

Bericht door Robert100HP »

De grotere standaard Abarth remmen passen prima in de originele 15 inch HP velgen.
500 remmen.JPG

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”