Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda 1.4T
Moderators: WelshWitch, sjirafje
-
- Clublid
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
- 1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
- 2e Panda-achtige: Saab 93 2005
- 3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Panda 1.4T
Na 2 1.2 Panda's en daarna een aantal auto's met meer vermogen was het mij duidelijk dat de Panda gewoon wat tekort komt. Ik vind de Panda een hele leuke auto om mee te rijden, maar er mag wel wat meer pit in
Nu kun je dan een 100HP kopen en je bent klaar, maar ik vond het wel een lollig idee om een sleeper panda te bouwen. Ik ga dus ook geen bumpers vervangen, abarth stickers of spoilers toevoegen, maar vervang alleen de motor.
Ik wil hiervoor een 1.4 T-Jet uit een Punto, Bravo, MiTo of 500/595 gebruiken, het is maar net even wat er de komende tijd (leuk geprijsd) aan sloopautos voorbij komt. Een 500 Abarth of 595 zou ideaal zijn, omdat ik dan nog een stuk meer onderdelen kan hergebruiken, maar die zijn ook als sloopauto nog vrij prijzig.
Dit plan spookte al een tijdje rond, maar toen ik in februari een Panda Emotion tegen kwam met 240,000km (of zo) op de teller tegen kwam voor weinig geld was dat een teken om er maar eens mee te starten
Sinds februari deel ik met een aantal vrienden een flinke schuur met hefbrug wat het hele proces een stukje gemakkelijker maakt.
Ik zal hieronder een lijstje bijhouden met de dingen die gedaan zijn, de dingen die op de planning staan en wat ze gekost hebben.
Gedaan:
10-2020 - 2004 Panda 1.2 Emotion gekocht - €600
01-2021 - Setje stalen Bravo velgen gekocht 16" 7J - €15
27-04-2021 - 500 Abarth remmen+naaf achter gekocht (Bosch) - €125
27-04-2021 - Nieuwe remmen achter gemonteerd
28-04-2021 - Abarth fusee voorkant besteld - €56
30-04-2021 - Geleerd dat Panda draagarmen niet op 500 fusee passen
01-05-2021 - Draagarmen 500 l+r besteld - €50
19-06-2021 - Kumho Ecsta op de Bravo velgen - €220
20-06-2021 - Schokdemper LV vastgerot. Dan maar slijptol en meteen Eibach + Bilstein B6 voor en achter - €500
11-09-2021 - Draagarmen + fusee V&A, remmen, veren, schokdempers rondom vervangen
Nog aan te schaffen / te monteren in willekeurige volgorde:
- Distributiegereedschap
- ECU Programmer
- Donor 1.4T Punto/Bravo o.i.d.
- Intercooler + slangen (misschien van donor, of uitzoeken hoe dit bij de 1.3 diesel panda zit?)
- 595 brandstofpomp
- Brandstofleiding return
- ECU stekker aanpassen
- Turbodruksensor bedraden
- Set 595 koelslangen
- Panda 100HP motorsteunen
- Sportuitlaatje?
Het slachtoffer:
Nu kun je dan een 100HP kopen en je bent klaar, maar ik vond het wel een lollig idee om een sleeper panda te bouwen. Ik ga dus ook geen bumpers vervangen, abarth stickers of spoilers toevoegen, maar vervang alleen de motor.
Ik wil hiervoor een 1.4 T-Jet uit een Punto, Bravo, MiTo of 500/595 gebruiken, het is maar net even wat er de komende tijd (leuk geprijsd) aan sloopautos voorbij komt. Een 500 Abarth of 595 zou ideaal zijn, omdat ik dan nog een stuk meer onderdelen kan hergebruiken, maar die zijn ook als sloopauto nog vrij prijzig.
Dit plan spookte al een tijdje rond, maar toen ik in februari een Panda Emotion tegen kwam met 240,000km (of zo) op de teller tegen kwam voor weinig geld was dat een teken om er maar eens mee te starten
Sinds februari deel ik met een aantal vrienden een flinke schuur met hefbrug wat het hele proces een stukje gemakkelijker maakt.
Ik zal hieronder een lijstje bijhouden met de dingen die gedaan zijn, de dingen die op de planning staan en wat ze gekost hebben.
Gedaan:
10-2020 - 2004 Panda 1.2 Emotion gekocht - €600
01-2021 - Setje stalen Bravo velgen gekocht 16" 7J - €15
27-04-2021 - 500 Abarth remmen+naaf achter gekocht (Bosch) - €125
27-04-2021 - Nieuwe remmen achter gemonteerd
28-04-2021 - Abarth fusee voorkant besteld - €56
30-04-2021 - Geleerd dat Panda draagarmen niet op 500 fusee passen
01-05-2021 - Draagarmen 500 l+r besteld - €50
19-06-2021 - Kumho Ecsta op de Bravo velgen - €220
20-06-2021 - Schokdemper LV vastgerot. Dan maar slijptol en meteen Eibach + Bilstein B6 voor en achter - €500
11-09-2021 - Draagarmen + fusee V&A, remmen, veren, schokdempers rondom vervangen
Nog aan te schaffen / te monteren in willekeurige volgorde:
- Distributiegereedschap
- ECU Programmer
- Donor 1.4T Punto/Bravo o.i.d.
- Intercooler + slangen (misschien van donor, of uitzoeken hoe dit bij de 1.3 diesel panda zit?)
- 595 brandstofpomp
- Brandstofleiding return
- ECU stekker aanpassen
- Turbodruksensor bedraden
- Set 595 koelslangen
- Panda 100HP motorsteunen
- Sportuitlaatje?
Het slachtoffer:
Laatst gewijzigd door CyberPanda op 07 nov 2021 22:14, 11 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
- 1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
- 2e Panda-achtige: Saab 93 2005
- 3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Re: Panda 1.4T
Gisteren set 500 Abarth remmen opgepikt en deels gemonteerd. De achterkant ging vrij vlot, ik heb wat remleidingonderdelen en slangen onderweg, dus dat stukje is straks af
Weg met die trommelremmen! 500 naaf, schijven en klauwen gemonteerd:
Voorkant origineel (grappig, zelfde maat schijven als de 500 Abarth achter):
De nieuwe schijven voor de voorkant:
Helaas kon ik de remmen aan de voorkant nog niet monteren. De nieuwe remklauw pastte niet tussen de schijf en het fusee, en daarbij kwam de klauw ook nog een stuk verder naar buiten toe.
Als iemand een idee heeft welk fusee ik nodig heb (en hoe dat op de Panda past) hoor ik het graag. Mogelijk wacht ik even met de aanschaf hiervan tot ik een donor heb gevonden.
De montagegaten voor de remklauw zitten dus nu te ver naar het midden toe:
Volgende keer de achterremmen aansluiten. In de tussentijd ben ik druk op zoek naar een donor. Wil ook 195/45/R16 bandjes gaan uitzoeken
Weg met die trommelremmen! 500 naaf, schijven en klauwen gemonteerd:
Voorkant origineel (grappig, zelfde maat schijven als de 500 Abarth achter):
De nieuwe schijven voor de voorkant:
Helaas kon ik de remmen aan de voorkant nog niet monteren. De nieuwe remklauw pastte niet tussen de schijf en het fusee, en daarbij kwam de klauw ook nog een stuk verder naar buiten toe.
Als iemand een idee heeft welk fusee ik nodig heb (en hoe dat op de Panda past) hoor ik het graag. Mogelijk wacht ik even met de aanschaf hiervan tot ik een donor heb gevonden.
De montagegaten voor de remklauw zitten dus nu te ver naar het midden toe:
Volgende keer de achterremmen aansluiten. In de tussentijd ben ik druk op zoek naar een donor. Wil ook 195/45/R16 bandjes gaan uitzoeken
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Panda 1.4T
Ik vermoed een fusee van een auto waar deze remmen standaard op zitten.
Dat je begonnen bent met de remmen is het juiste pad, veel mensen gaan voor een snelle motor, maar de remmen worden vergeten.
Het lijken mijn de standaard remschijven van een Abarth Turismo, geventileerd-geperforeerd.
(minimaal zeker 16 inch velgen nodig ??, 15 inch past waarschijnlijk niet meer. ??)
Dit zat er bij mijn ook standaard op, nu 305mm Brembo's. (minimaal 17 inch velgen)
Je hebt nu het plan van een 1.4T, maar ook een TwinAir Turbo in de lichte Panda 169 zou leuk vooruit gaan.
Een TwinAir turbo motor weegt maar 85 KG, een 1.4T misschien wel het dubbele.
Dat je begonnen bent met de remmen is het juiste pad, veel mensen gaan voor een snelle motor, maar de remmen worden vergeten.
Het lijken mijn de standaard remschijven van een Abarth Turismo, geventileerd-geperforeerd.
(minimaal zeker 16 inch velgen nodig ??, 15 inch past waarschijnlijk niet meer. ??)
Dit zat er bij mijn ook standaard op, nu 305mm Brembo's. (minimaal 17 inch velgen)
Je hebt nu het plan van een 1.4T, maar ook een TwinAir Turbo in de lichte Panda 169 zou leuk vooruit gaan.
Een TwinAir turbo motor weegt maar 85 KG, een 1.4T misschien wel het dubbele.
-
- Clublid
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
- 1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
- 2e Panda-achtige: Saab 93 2005
- 3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Re: Panda 1.4T
Volgens de eigenaar was het een 500 Abarth met 260PK, deze remmen waren inderdaad standaard en hij had ze vervangen met 2-pots brembo's geloof ikRiddick schreef: ↑28 apr 2021 11:12 Ik vermoed een fusee van een auto waar deze remmen standaard op zitten.
Dat je begonnen bent met de remmen is het juiste pad, veel mensen gaan voor een snelle motor, maar de remmen worden vergeten.
Het lijken mijn de standaard remschijven van een Abarth Turismo, geventileerd-geperforeerd.
(minimaal zeker 16 inch velgen nodig ??, 15 inch past waarschijnlijk niet meer. ??)
Dit zat er bij mijn ook standaard op, nu 305mm Brembo's. (minimaal 17 inch velgen)
Je hebt nu het plan van een 1.4T, maar ook een TwinAir Turbo in de lichte Panda 169 zou leuk vooruit gaan.
Een TwinAir turbo motor weegt maar 85 KG, een 1.4T misschien wel het dubbele.
Is dat inderdaad de Turismo?
Ik had idd al halsoverkop door onze buurman een paar versleten 205/55 (veel te groot, maar het is voor nu in ieder geval rolbaar) banden op de bravo steelies laten leggen, omdat de originele velgen niet meer gaan passen
Het ziet er vrij idioot uit, beetje tractor:
En als ik nu nog wil kunnen sturen moeten de voorbumper en wielkuipen er zo'n beetje af
Twinair, zo'n 900CC bedoel je toch? Voor het werk dat in zo'n swap gaat zitten heb ik liever meteen flink meer vermogen
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Panda 1.4T
Met een KW V1 schroefsetje kan je beter de rijhoogte bepalen, en kan je hem omhoog schroeven indien nodig.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Panda 1.4T
Heb je 7Jx16" ET31 velgen. ??CyberPanda schreef: ↑28 apr 2021 12:35
Volgens de eigenaar was het een 500 Abarth met 260PK, deze remmen waren inderdaad standaard en hij had ze vervangen met 2-pots brembo's geloof ik
Is dat inderdaad de Turismo?
Ik had idd al halsoverkop door onze buurman een paar versleten 205/55 (veel te groot, maar het is voor nu in ieder geval rolbaar) banden op de bravo steelies laten leggen, omdat de originele velgen niet meer gaan passen
Het ziet er vrij idioot uit, beetje tractor:
En als ik nu nog wil kunnen sturen moeten de voorbumper en wielkuipen er zo'n beetje af
Twinair, zo'n 900CC bedoel je toch? Voor het werk dat in zo'n swap gaat zitten heb ik liever meteen flink meer vermogen
Dan past het probleemloos met 195/45R16" banden, ook bij 30mm/40mm achter/voor verlaging. (AP veren)
215/40R16" op de vooras zou ook misschien kunnen gaan, achter niet zonder spacers.
-
- Clublid
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
- 1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
- 2e Panda-achtige: Saab 93 2005
- 3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Re: Panda 1.4T
De verkoper wist mij zijn kenteken door te geven, "normale" Abarth. Heb voor 23 euro per stuk Abarth fusee links en rechts incl naaf en abs sensor besteld
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Panda 1.4T
260 pk is niet haalbaar met een standaard IHI of Garrett Turbo, 260 pk is bereikbaar met bv een TD04 turbo upgrade.
Jou remmen project vind ik interessant om te volgen, zou ik ook kunnen toepassen bij een toekomstig Rotrex Supercharger project.
Ik had op mijn Panda 169 met 1242cc VVT 69 pk motor een Rotrex Supercharger kit zitten. (alleen mogelijk op airco loze motor)
In de prototype fase, in tamme configuratie (0.69 Bar/10Psi) leverde dat met de kleinste Rotrex C15-16 supercharger (er zijn er 3 in de C15 serie) 123 pk en 158 Nm koppel op.
Omdat ik alleen de prototype fase doorlopen heb, ben ik nooit bij de RDW geweest voor kenteken/type goedkeuring.
Heb uiteindelijk alles weer gedemonteerd en in een doos op de plank gezet. (alleen de superchager verkocht, verder alles behouden)
Bij een volgende configuratie wordt de grootste C15-60 toegepast. (± 150 pk - 180 Nm bij 10 Psi)
Bij een 1.2ltr V-bak moet het koppel onder de 200 Nm blijven, anders moeten er eerst aanpassingen doorgevoerd worden aan de V-bak/koppeling/aandrijfassen.
Jou remmen project vind ik interessant om te volgen, zou ik ook kunnen toepassen bij een toekomstig Rotrex Supercharger project.
Ik had op mijn Panda 169 met 1242cc VVT 69 pk motor een Rotrex Supercharger kit zitten. (alleen mogelijk op airco loze motor)
In de prototype fase, in tamme configuratie (0.69 Bar/10Psi) leverde dat met de kleinste Rotrex C15-16 supercharger (er zijn er 3 in de C15 serie) 123 pk en 158 Nm koppel op.
Omdat ik alleen de prototype fase doorlopen heb, ben ik nooit bij de RDW geweest voor kenteken/type goedkeuring.
Heb uiteindelijk alles weer gedemonteerd en in een doos op de plank gezet. (alleen de superchager verkocht, verder alles behouden)
Bij een volgende configuratie wordt de grootste C15-60 toegepast. (± 150 pk - 180 Nm bij 10 Psi)
Bij een 1.2ltr V-bak moet het koppel onder de 200 Nm blijven, anders moeten er eerst aanpassingen doorgevoerd worden aan de V-bak/koppeling/aandrijfassen.
-
- Clublid
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
- 1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
- 2e Panda-achtige: Saab 93 2005
- 3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Re: Panda 1.4T
De verkoper had ook een Lotus omgebouwd voor circuitgebruik dus ik denk dat hij er inderdaad een andere turbo op geschroefd heeft
Moet je daar intern ook niet e.e.a voor upgraden? Pakkingen, zuigerveren e.d.
Ik heb je projecttopic doorgelezen ja, best een interessante kit dat. Als je nog een reserve 1.2 blok nodig hebt, de mijne komt vrij zodra de 1.4 er isRiddick schreef: ↑28 apr 2021 13:18 Jou remmen project vind ik interessant om te volgen, zou ik ook kunnen toepassen bij een toekomstig Rotrex Supercharger project.
Ik had op mijn Panda 169 met 1242cc VVT 69 pk motor een Rotrex Supercharger kit zitten. (alleen mogelijk op airco loze motor)
In de prototype fase, in tamme configuratie (0.69 Bar/10Psi) leverde dat met de kleinste Rotrex C15-16 supercharger (er zijn er 3 in de C15 serie) 123 pk en 158 Nm koppel op.
Omdat ik alleen de prototype fase doorlopen heb, ben ik nooit bij de RDW geweest voor kenteken/type goedkeuring.
Heb uiteindelijk alles weer gedemonteerd en in een doos op de plank gezet. (alleen de superchager verkocht, verder alles behouden)
Bij een volgende configuratie wordt de grootste C15-60 toegepast. (± 150 pk - 180 Nm bij 10 Psi)
Bij een 1.2ltr V-bak moet het koppel onder de 200 Nm blijven, anders moeten er eerst aanpassingen doorgevoerd worden aan de V-bak/koppeling/aandrijfassen.
Gezien je geen airco wilt, zou je wat dat betreft zelfs een 1.1 Active kunnen kopen voor weinig en daar die 1.2 met supercharger in lepelen.
Of zoiets: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fia ... ousPage=lr
Heb je zelfs een pandarama-dak 169jes kosten niet zo veel meer tegenwoordig, zeker als je geen airco hoeft.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Panda 1.4T
CyberPanda schreef: ↑28 apr 2021 14:02
Ik heb je projecttopic doorgelezen ja, best een interessante kit dat. Als je nog een reserve 1.2 blok nodig hebt, de mijne komt vrij zodra de 1.4 er is
Gezien je geen airco wilt, zou je wat dat betreft zelfs een 1.1 Active kunnen kopen voor weinig en daar die 1.2 met supercharger in lepelen.
Of zoiets: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fia ... ousPage=lr
Heb je zelfs een pandarama-dak 169jes kosten niet zo veel meer tegenwoordig, zeker als je geen airco hoeft.
De plek van de airco pomp wordt gebruikt om de supercharger te monteren, dus airco is dan niet meer mogelijk.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Panda 1.4T
Ben je niet bang dat die remmen te veel remmen op de achter-as, heel veel gewicht hangt er niet boven. ??CyberPanda schreef: ↑28 apr 2021 10:22
Weg met die trommelremmen! 500 naaf, schijven en klauwen gemonteerd:
-
- Clublid
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
- 1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
- 2e Panda-achtige: Saab 93 2005
- 3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Re: Panda 1.4T
Dankjewel! Ja, gaat snel wat anders op
Hm, ik denk dat de juiste verhouding aardig in tact blijft omdat er aan de voorkant ook grotere remmen komen. Daarbij gaat het op de 500A ook goed, die zal niet veel meer wegen toch?
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Panda 1.4T
Valt best wel tegen 1110 Kg rijklaar, tegen 935 Kg rijklaar voor een Panda 169, dus 175 Kg lichter.CyberPanda schreef: ↑29 apr 2021 19:29Hm, ik denk dat de juiste verhouding aardig in tact blijft omdat er aan de voorkant ook grotere remmen komen. Daarbij gaat het op de 500A ook goed, die zal niet veel meer wegen toch?
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times