Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Micro-camper

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Micro-camper

Bericht door PandaVespa »

Zodra achterbank eruit gaat, is er al een apk-afkeur-punt.

Naar mijn mening, gezien voor het doel is een kleine bestelwagen zoeken een praktischer oplossing. Kan het timmerwerk ‘definitief’ vastgezet worden, ook niet onbelangrijk voor de veiligheid ;) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Micro-camper

Bericht door Pinda1000 »

PandaVespa schreef: 12 aug 2021 19:20 Zodra achterbank eruit gaat, is er al een apk-afkeur-punt.
Waar baseer je dit op?

Dora
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2021 15:46

Re: Micro-camper

Bericht door Dora »

Omdraaien is voor de apk inderdaad lastiger, denk ik. Omdat er dan nog een zitplaats is, waarvan de gordel niet juist aansluit. Geen stoel, geen zitplaats. Voorlopig is het plan om hem erin te laten, maar we zullen zien naarmate het project vordert :lol: Sowieso is de bedoeling dat alles uiteindelijk weer omkeerbaar is.

Dora
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2021 15:46

Re: Micro-camper

Bericht door Dora »

PandaVespa schreef: 12 aug 2021 19:20 Naar mijn mening, gezien voor het doel is een kleine bestelwagen zoeken een praktischer oplossing.
Klopt. Maar voor mijn budget heb ik liever een zuinigere auto met een goedkopere verzekering, die dan maar wat krapper ligt :P

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Micro-camper

Bericht door PandaVespa »

Volgens rdw heeft elk voertuig een aantal zit plaatsen (met gordel uiteraard) geregistreerd . Indien dit niet meer kan, omdat achterbank verwijderd is, is het apk afkeur. Tenzij desbetreffende auto met achterbank en gordels aangeboden wordt voor apk.
Nu worden regels apk wel elk jaar aangepast en niet ten goede……. :( .

Bestelwagens hoeven niet duur te zijn. Alleen even zoeken naar eentje met benzinemotor. Zijn dun bezaaid, maar ze zijn er wel. Zo hou je de kosten ook laag en hoef je gehele inbouw niet elk jaar te verwijderen ;) .
Wat je ook veel ziet, is dat dieselbestelwagens bij rdw omgekeurd worden als camper. Zo heb je ook lage vaste lasten.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
DiebeMedia
Forumgebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jul 2020 15:50
1e Panda-achtige: Young 2008
Facebook: https://facebook.com/Diebe.Media
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

Re: Micro-camper

Bericht door DiebeMedia »

PandaVespa schreef: 12 aug 2021 19:20 [...]Naar mijn mening, gezien voor het doel is een kleine bestelwagen zoeken een praktischer oplossing. Kan het timmerwerk ‘definitief’ vastgezet worden, ook niet onbelangrijk voor de veiligheid ;) .
Voor de Fiat Fiorino (Citroen Nemo, Peugeot Bipper) is er zelfs een bouwpakket :https://newatlas.com/flexcamper-mini-ca ... ons/57706/

Gebruikersavatar
DiebeMedia
Forumgebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jul 2020 15:50
1e Panda-achtige: Young 2008
Facebook: https://facebook.com/Diebe.Media
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

Re: Micro-camper

Bericht door DiebeMedia »

Afbeelding

Het antwoord op de afmetingsvraag is ook te vinden

Gebruikersavatar
DiebeMedia
Forumgebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jul 2020 15:50
1e Panda-achtige: Young 2008
Facebook: https://facebook.com/Diebe.Media
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

Re: Micro-camper

Bericht door DiebeMedia »

DiebeMedia schreef: 12 aug 2021 22:09 https://images.app.goo.gl/6Qxof3f4G72UUn556

Het antwoord op de afmetingsvraag is ook te vinden

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Micro-camper

Bericht door Pinda1000 »

PandaVespa schreef: 12 aug 2021 21:45 Volgens rdw heeft elk voertuig een aantal zit plaatsen (met gordel uiteraard) geregistreerd . Indien dit niet meer kan, omdat achterbank verwijderd is, is het apk afkeur.
Minder zitplaatsen en bijbehorende gordels aanwezig dan op kenteken is geen apk afkeur, meer wel.....

Dora
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2021 15:46

Re: Micro-camper

Bericht door Dora »

Pinda1000 schreef: 12 aug 2021 22:56
PandaVespa schreef: 12 aug 2021 21:45 Volgens rdw heeft elk voertuig een aantal zit plaatsen (met gordel uiteraard) geregistreerd . Indien dit niet meer kan, omdat achterbank verwijderd is, is het apk afkeur.
Minder zitplaatsen en bijbehorende gordels aanwezig dan op kenteken is geen apk afkeur, meer wel.....
Ik denk dat daar de verwarring ontstaat, inderdaad.

Die Fiorino inrichting is héél gaaf! Die heb ik ook al even overwogen, of een doblo. Maar ik wil eerst zo budget vriendelijk mogelijk, een jaartje aankijken of ik het echt leuk vind om te car-campen, en dan kan ik altijd nog opschalen naar een grotere wagen :yes:

Gebruikersavatar
DiebeMedia
Forumgebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jul 2020 15:50
1e Panda-achtige: Young 2008
Facebook: https://facebook.com/Diebe.Media
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

Re: Micro-camper

Bericht door DiebeMedia »

Dora schreef: 13 aug 2021 07:27 (...)

Die Fiorino inrichting is héél gaaf! Die heb ik ook al even overwogen, of een doblo. Maar ik wil eerst zo budget vriendelijk mogelijk, een jaartje aankijken of ik het echt leuk vind om te car-campen, en dan kan ik altijd nog opschalen naar een grotere wagen :yes:
Dan natuurlijk een goed lijstje maken aan wat er wel en wat er niet beviel aan het car-campen om te bedenken of het aan een voertuig lag of aan het merk/model of aan juist dat ene autootje

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Micro-camper

Bericht door Raycoupe »

Toen ik zeven jaar geleden een autootje aan het uitzoeken was, had ik ook dit idee in het achterhoofd. Toch bleek bv. een Berlingootje op benzine (waarvan voorstoel plat naar voren wegklapt) veel duurder om te hebben en te onderhouden en werd het toch de Panda.

Volgens mij kan ik tot 115 cm lengte kwijt in het ding, maar wellicht staat mijn voorstoel verder naar achteren. Er in liggen is er dus niet bij, ook niet over de de bijrijdersstoel heen.

Maar ik ben bekend met tenten, dus is dat mijn kampeermiddel. Geeft je ook veel meer ruimte op regenachtige dagen.

Stel het regent eens drie dagen lang, dan zit je maar krap in een klein bestelautootje, helemaal met honden erbij. Het lijkt wel makkelijk, even snel kunnen slapen op een parkeerplaats, maar dat is er in Europa nauwelijks bij. Gevaarlijk en illegaal in de meeste gevallen wat al snel een boete oplevert en op de meeste camperplekken is ook niet toegestaan. Een afgelegen plekje zoeken is dan nog de beste optie.

Een daktent kan uiteraard nog, maar die dingen zijn schreeuwend duur en tweedehands veel te populair momenteel, Het blijft ook akelig klein.

Dora
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2021 15:46

Re: Micro-camper

Bericht door Dora »

Uiteraard maak ik een lijstje. Lijstjes zijn leven :lol:

Ik ben er zoveel over aan het nadenken. En ik ben bang dat ik al half heb besloten de bijrijdersstoel ook te verwijderen :roll: Het levert zóveel ruimte op!

Verder heb ik via de FB groep 'Gezellige camperplaatsen in Nederland' al zoveel gratis overnachtingsplekken (al dan niet Gezellig) gevonden, dat ik eigenlijk verwacht nooit op een illegale plek te hoeven slapen. En als het 3 dagen blijft regenen, ga ik lekker naar huis! :P

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Micro-camper

Bericht door Raycoupe »

Ik ben erg benieuwd als je het voor elkaar hebt @Dora, misschien is het ook wel wat voor mij als ik in m'n eentje ga, gewoon alle stoelen eruit (op bestuurder na) en dan wat hobbyen met multiplex.

Wat je vaak ook ziet is dat mensen aan de openstaande achterklep een soort tent maken (voorkant en twee zijwanden), want slapen in een auto met alle ramen dicht is niet aan te raden vanwege het vele condens, weet ik zelf uit ervaring. Ik liet daarom als ik in een auto sliep (gewoon in de stoel) het zijraam half open. Tegen het inregenen een regenponcho tussen de deur geklemd en met twee haringen schuin naar de grond vastzetten.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”