Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Het grote Panda 1.2 69 verbruikstopic

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door alfredo »

panda lover schreef:ik kijk nooit naar de boordcomputer wat voor een verbruik die aan geeft

ik gooi de tank helemaal vol dat is dus 35liter en dan de dag teller op nul en rijden maar totdat de tank leeg is

en dan de gereden kilometers verrekenen met de liters en dan kom je op het verbruik uit
Als je dan ook maar echte kilometers rekent, de gemiddelde teller geeft 5-10% meer aan dan werkelijk wordt gereden (valt je verbruik nog meer tegen) :o
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Gebruikersavatar
Wessel_Panda
Forumgebruiker
Berichten: 256
Lid geworden op: 01 okt 2010 17:40
1e Panda-achtige: Edizione Cool 1.2 69 2010 MY 2011

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Wessel_Panda »

Vandaag (pas) mijn tweede tankbeurt en het resultaat was 1 op 15,5.
Beter dan de vorige keer, maar dan heb ik nu ook echt met een fluwelen rechter voetje gereden.
Geen airco aangehad. Er zat minder stadsverkeer bij dan de vorige keer.

Ik hoop dat het nog wat beter wordt, want ik vind het al met al teleurstellend.
Nog een paar tankbeurten aanzien en dan zal ik eens bij de dealer gaan informeren.
EX: Nuova Panda Edizione Cool Electroclash Grey 69pk
(Chip tuned @80 pk)
15" Enzo velgen op 185-55-15 Continental
K&N luchtfilter
Xenon/LED verlichting @6000K
Kenwood KDC-BT73DAB
Hertz Composiet speakers
Axton Subwoofer
Currently: Fiat 500S

Gebruikersavatar
Wessel_Panda
Forumgebruiker
Berichten: 256
Lid geworden op: 01 okt 2010 17:40
1e Panda-achtige: Edizione Cool 1.2 69 2010 MY 2011

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Wessel_Panda »

Dit draadje maar weer even een schop geven.

Het beste verbruik dat ik eruit haal is 1 op 16,88
En dat was een snelwegrit. Geen airco aan gehad (het is deze zomer al koud genoeg) en niet boven de 120 gereden.
Ik zat er alleen in, dus niet zwaar beladen of iets dergelijks. Banden op spanning en met stikstof gevuld.

Bij de garage vinden ze het allemaal maar normaal, maar ik vind het treurig. Ze adverteren met dit ding met verbruikscijfers van een heel andere orde. Toch opvallend hoe groot de verschillen zijn tussen deze auto's. Er zijn er die met gemak 1 op 18 halen.
Ik snap er weinig van. Baal wel.
EX: Nuova Panda Edizione Cool Electroclash Grey 69pk
(Chip tuned @80 pk)
15" Enzo velgen op 185-55-15 Continental
K&N luchtfilter
Xenon/LED verlichting @6000K
Kenwood KDC-BT73DAB
Hertz Composiet speakers
Axton Subwoofer
Currently: Fiat 500S

Gebruikersavatar
revi
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 mar 2011 09:51
Locatie: Den Haag

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door revi »

Ik hou netjes een boekje bij en het verbruik van de eerste 2400km is 1:18,45
Mijn 42 jaar oude auto haalt dat soms ook dus veel zijn we er niet mee opgeschoten ;)
Gr. Remco
Panda MY11 Edizione Cool, Electroclash Grey

Owned: Panda 900 Young uit 2000

Gebruikersavatar
Electroclash
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 mar 2011 20:08

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Electroclash »

Die van ons (2010) doet het dan best aardig: gemiddeld rijgedrag, best korte stukjes afgewisseld met snelwegkm's levert een gemiddeld verbruik (liters tanken / aantal gereden kilometers) op van 1: 18,5 tot 1:19,5.

Bandenspanning staat op ca. 2,2 bar rondom, geen speciale euroloodvrije benzine tanken. Aircootje af en toe aan wel, maar niet constant wat dat levert idd wat efficiencyverlies op, maar dat kan ook niet anders.

Raar toch dat er tussen schijnbaar identieke auto's zo veel verschil zit...
Fiat Panda 69 Edizione Cool 2010

rhodi
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:45

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door rhodi »

De mijne rijdt gemiddeld 1 op 15,7 , gemeten over 1,5 jaar. Is een automaatje dus vind het niet verkeerd.
Je moet wel een jaar ofzo meten om een goed beeld te krijgen. na 2 tankbeurten kun je nog niets zeggen.
Ik tank overigens altijd bij Tango, is hier het goedkoopst :)

Fijat
Forumgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:37

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Fijat »

Hallo.

Die van mij is nu met z'n derde jaar bezig, en wordt nog steeds zuiniger. Het totale gemiddelde is 1 : 18,5 maar ik rij nu al een maand of twee boven de 1 : 20. Tegenwoordig is ie trouwens bij het woon-werk verkeer (21 km enkele rit) zuiniger dan op de snelweg.

Groet, Jan.

Gebruikersavatar
jeepee
Forumgebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mar 2011 20:36

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door jeepee »

Misschien stoot ik verscheidene mensen tegen het zere
been.....maare ik denk dat de bestuurder de storende faktor is in het het soms tegenvallende gebruik van hun auto (of dat nu een Panda is of niet) en tevens de te hoge verwachtigingen van het eventuele verbruik van hun auto.

Ik vind ,zoals ook de topic starter, een verbruik van nog geen 1 op 14 idd erg veel. Maar ik ben er van overtuigd dat het geen gebrek aan de auto is.
(vooropgesteld dat er niet met aanlopende remmen wordt gereden...).
Als er met de Panda normaal wordt gereden, dwz NIET het "nieuwe rijden", maar gewoon zoals je vroeger deed , stadsverkeer probeert te vermijden en op de snelweg niet harder dan 120 km/h is er best een gemiddelde van 1:16 - 1:18 (of meer)te halen.
Wat mij met onze Panda (1:16 winter - 1:17,5 zomer) merken : harder dan 120 vind ie gebruikstechnisch gezien niet leuk!

Als ik de Pandarijders nog een hart onder riem mag steken:

Ik bezit ook een Skoda Fabia Greenline Combi , je weet wel 29,4 km op een liter... (3,4 liter/100 km) Nou: vergeet het maar!
Ik heb de auto nu 5 maanden en hij heeft 21.000 km achter de kiezen dus je zou mogen verwachten dat ie helemaal los is.
Het zuinigste wat ik kan halen is 4,2l/100 km dat is nog geen 1:24 en dan moet je erg je best doen. Geen stad ,geen airco aan en op de snelweg niet harder dan 120! Dat is dan een gemiddelde van een ritje woon/werk: 86 km met 30% 80km-weg en de rest autobaan. Tel ik op een hele tank dan is het nog maar slechts 1:22,5
Als ik snel reken is dat bijna 25% meer verbruik!

Als ik dan kijk wat onze Panda in verbruik doet, vind ik dat veel knapper.
De Skoda is een 3-cylinder 1199 cc common-rail diesel met start-stop systeem en alles wat maar te verzinnen is om het verbruik maar naar beneden te halen.
De Panda is (begrijp de volgende omschrijving niet verkeerd want ik ben supergek met onze Panda) een voor de wind te hoekig doosje met een niet ultra-moderne 1242 cc 4-cylinder Fire motor die in al zijn eenvoud al heel wat jaren dienst doet.
Panda 1.2 Edizione Cool 2007 - Renault Clio IV dCi 2018

Gebruikersavatar
Gerrit F
Forumgebruiker
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 aug 2010 12:43
1e Panda-achtige: 169 2004 Emotion Panorama roof
2e Panda-achtige: 312 2013 Easy Pop

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Gerrit F »

@ jeepee: prima verwoord.
Maar je bent met die 5 maanden oude Skoda dus nog niet terug bij de dealer geweest? Want dat wat je beschrijft zou ik echt niet pikken... (de panda-verschillen vind ik dan nog redelijk)
Ikzelf zit op de 1:16 - 1:17, vind ik acceptabel, naar mijn rijstijl.
Panda Easy Pop 2013
"Het is de monteur helaas niet gelukt uw remmen te repareren ...
vandaar dat hij uw claxon heeft vervangen door een luider exemplaar ..."

Jaap G
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:32

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Jaap G »

Ga voor de grap eens 90 rijden op de snelweg, plak 'um desnoods achter een vrachtwagen, in de bebouwing lekker laten uit rollen en je haalt zomaar 1:19.5 En als je alleen maar snelweg pakt en dan lange stukken zodat die door en door warm word, dan haal je met gemak 1:23

Tenminste dat lukt mij. En dan rij ik een 1.2 edizione cool uit 2008 met 60d km op de teller.

Fijat
Forumgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:37

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Fijat »

jeepee schreef:Misschien stoot ik verscheidene mensen tegen het zere been.....maare ik denk dat de bestuurder de storende faktor is in het het soms tegenvallende gebruik van hun auto (of dat nu een Panda is of niet) en tevens de te hoge verwachtigingen van het eventuele verbruik van hun auto.
Hallo.

Heb ik nog even een geruststellende mededeling v.w.b. het mogelijk te halen verbruik: het ligt aan tal van factoren, en een ervan is de rit-afstand, bijvoorbeeld woon-werk, en (daarmee samenhangend) de motortemperatuur. Even twee voorbeelden hiervan. Ik heb toevallig een connect-nav in m'n Panda en kan dus mooi zien wat het verbruik is, van de totale tank, maar ook per rit als ik 'm thuis op 0 zet, maar vooral ook de opbouw van dat verbruik gedurende de rit. Als ik bijvoorbeeld naar m'n werk rij (21 kilometer), dan rij ik (uiteraard) met koude motor thuis weg, en halverwege de rit zit ik dan rond de 1 : 16 of zo. De laatste vier, vijf kilometer rij ik op een meestal stille weg (i.v.m. ploegendienst-tijden), met 50 km/u en het momentele verbruik is dan 1 :26, en dit krikt het gemiddeld verbruik dus wat op (in km per liter) zodat het verbruik van de totale rit uiteindelijk rond de 1 : 21 staat als ik op m'n werk aankom. Laatst moest ik echter even naar de loodgieter een dorp verderop, dus koud starten, 7 kilometer rijden, en even later weer 7 kilometer terug naar huis. Het verbruik aan het eind van déze rit was toen 1 : 14,7. Ik bedoel maar, ik heb nu tijdens woon-werk een verbruik van ergens in de buurt van 1 : 20, maar zou ik bij die loodgieter werken, dus steeds een ritje van 7 kilometer, dan zou ik dus met exect dezelfde auto tegen de 1 : 15 rijden of zo.
Ander voorbeeldje is als ik terug kom van m'n werk (dus, na 20 kilometer rijden en uiteraard een warme motor) en ik gooi de tank vol bij het tankstation aan de rand van m'n dorp, dus, 'n kilometer of twee voordat ik thuis ben. Ik zet dan na het tanken de verbruiksmeter op 0, rij dan die laatste twee kilometer naar huis, en de verbruiksmeter staat dan thuis op 1 : 26 (dus, over die laatste twee kilometer met warme motor). Rij ik de volgende dag dan naar m'n werk, en zet ik thuis de verbruiksmeter op 0, en rij met (uiteraard) koude motor thuis weg, dan staat de verbruiksmeter op 1 : 14 als ik datzelfde tankstation passeer, dus nogal een verschil met die 1 : 26 van een dag tevoren.
Ik bedoel maar, er zijn allerlei redenen dat twee mensen met precies dezelfde auto toch een verschillend verbruik kunnen hebben, zelfs al hebben ze ongeveer dezelfde rijstijl.

Groet, Jan.

Gebruikersavatar
Wessel_Panda
Forumgebruiker
Berichten: 256
Lid geworden op: 01 okt 2010 17:40
1e Panda-achtige: Edizione Cool 1.2 69 2010 MY 2011

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Wessel_Panda »

Dit antwoord is helemaal helder.
Nu beschrijf ik juist voor mij een ideale situatie: Tank vol, bandenspanning (met stikstof vulling) optimaal, auto technisch in orde, rustig van start, 120 km snelweg, niet druk op de weg, geen airco aan, niet boven de 120, auto gewoon lekker laten rollen en dan nog, onder die omstandigheden 1 op 16,8. :?

En Fiat vindt het normaal. Tja, ik vind het een leuk wagentje, heb er ook wel schik mee, maar 1 van de voornaamste argumenten voor mij was de zuinigheid en dat maakt deze Panda niet waar. Andere exemplaren van hetzelfde model dus klaarblijkelijk wel.
Als ik straks ook wegenbelasting moet gaan betalen, denk ik dat het beesie in de aanbieding gaat. :(

Maar goed, voordat het zover is, rij ik er nog vrolijk in rond hoor. :wink:
EX: Nuova Panda Edizione Cool Electroclash Grey 69pk
(Chip tuned @80 pk)
15" Enzo velgen op 185-55-15 Continental
K&N luchtfilter
Xenon/LED verlichting @6000K
Kenwood KDC-BT73DAB
Hertz Composiet speakers
Axton Subwoofer
Currently: Fiat 500S

Gebruikersavatar
Gerrit F
Forumgebruiker
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 aug 2010 12:43
1e Panda-achtige: 169 2004 Emotion Panorama roof
2e Panda-achtige: 312 2013 Easy Pop

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Gerrit F »

Al eens met een andere dealer gesproken?
Panda Easy Pop 2013
"Het is de monteur helaas niet gelukt uw remmen te repareren ...
vandaar dat hij uw claxon heeft vervangen door een luider exemplaar ..."

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Erik 319 »

Wat is er nou mis aan 1 op 17 ?
Dat is toch een prachtig verbruik.
De fabrieksopgaven zul je in de praktijk nou eenmaal niet halen, dat geldt voor elk merk/type auto.
Ik zou als Fiatdealer ook niet weten wat ik moet met een klacht over een verbruik van 1 op 17.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Erik 319 »

Jaap G schreef:Ga voor de grap eens 90 rijden op de snelweg, plak 'um desnoods achter een vrachtwagen, in de bebouwing lekker laten uit rollen en je haalt zomaar 1:19.5 En als je alleen maar snelweg pakt en dan lange stukken zodat die door en door warm word, dan haal je met gemak 1:23

Tenminste dat lukt mij. En dan rij ik een 1.2 edizione cool uit 2008 met 60d km op de teller.
Dus jij bent dat die achter mij aan rijdt als ik in mijn truckie de cruisecontrol op 90 heb staan... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”