Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Ivo's Sergio Tacchini
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Vandaag was geen goede dag om rustig uit te zoeken waar de motorkap sluitingen moesten komen; wind, regen en hagel. Ik kon niet wachten om ze eindelijk te monteren en wat doe je anders in het weekend?
Zoals ik al eerder aangaf heb ik gekozen voor de Aerocatch sluitingen. Ze zijn best makkelijk te monteren, maar het is even kijken waar de pin het beste kan om het slot uit te lijnen op de kap. Ik wilde het slot in de rijrichting laten wijzen, maar uiteindelijk wat schuiner geplaatst omdat het wel erg dicht bij de rand van de motorkap kwam. Dat was omdat ik de pin naast de rubber motorkapstop had geplaatst en die kon dan beter boven (dus meer richting de achterkant). De pin kan ook i.p.v. de rubberen stop en dan hoef je niet te boren in de auto. Alleen is het wel lastiger terug naar een stalen kap te gaan en de druk op de kap is minder makkelijk in te stellen zonder die rubberen stop.
Zodra de pin op zijn plek is, kan een gat in de motorkap gemaakt worden. Daarna de vorm van de sluitingen overnemen en die uitzagen. De onderzijde moet ook vrijgemaakt worden voor het plaatje wat onder de motorkap komt. In dat plaatje zitten ook de borgmoeren. De gaten in de kap hebben geen merkbaar verschil in stijfheid.
Vervolgens kunnen de sluitingen op de kap geschroefd worden. Door de fabrikant wordt geadviseerd om het smalle deel van de sluiting in de rijrichting te plaatsen. Ik denk in het geval ze niet dicht gedrukt zijn dat de wind ze niet open trekt, maar juist naar beneden drukt. Dat zal ook prettiger zijn in het geval van een een aanrijding..
Ook al een test rondje gereden en de kap geeft geen krimp! Geen gewapper of trillen. Ik had dat al verwacht, want hij is stijver dan de stalen variant. Toch fijn om de bevestiging te krijgen
Zoals ik al eerder aangaf heb ik gekozen voor de Aerocatch sluitingen. Ze zijn best makkelijk te monteren, maar het is even kijken waar de pin het beste kan om het slot uit te lijnen op de kap. Ik wilde het slot in de rijrichting laten wijzen, maar uiteindelijk wat schuiner geplaatst omdat het wel erg dicht bij de rand van de motorkap kwam. Dat was omdat ik de pin naast de rubber motorkapstop had geplaatst en die kon dan beter boven (dus meer richting de achterkant). De pin kan ook i.p.v. de rubberen stop en dan hoef je niet te boren in de auto. Alleen is het wel lastiger terug naar een stalen kap te gaan en de druk op de kap is minder makkelijk in te stellen zonder die rubberen stop.
Zodra de pin op zijn plek is, kan een gat in de motorkap gemaakt worden. Daarna de vorm van de sluitingen overnemen en die uitzagen. De onderzijde moet ook vrijgemaakt worden voor het plaatje wat onder de motorkap komt. In dat plaatje zitten ook de borgmoeren. De gaten in de kap hebben geen merkbaar verschil in stijfheid.
Vervolgens kunnen de sluitingen op de kap geschroefd worden. Door de fabrikant wordt geadviseerd om het smalle deel van de sluiting in de rijrichting te plaatsen. Ik denk in het geval ze niet dicht gedrukt zijn dat de wind ze niet open trekt, maar juist naar beneden drukt. Dat zal ook prettiger zijn in het geval van een een aanrijding..
Ook al een test rondje gereden en de kap geeft geen krimp! Geen gewapper of trillen. Ik had dat al verwacht, want hij is stijver dan de stalen variant. Toch fijn om de bevestiging te krijgen
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- -V8-
- Forumgebruiker
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 26 aug 2013 10:40
- 1e Panda-achtige: 1988 Seat Marbella L
Re: Ivo's Sergio Tacchini
grappig, reacties worden gewoon verwijderd?
1968 Renault 4 R1123
1986 Peugeot 205 1.1 XE Accent
2005 Mitsubishi Outlander I 2.4i 16V 4WD
1997 Mercury Grand Marquis 4.6 V8
1986 Peugeot 205 1.1 XE Accent
2005 Mitsubishi Outlander I 2.4i 16V 4WD
1997 Mercury Grand Marquis 4.6 V8
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Nee. Niet zomaar. Er kwamen berichten voorbij waar in het verleden voor gewaarschuwd is. (Oa op de man spelen etc) dat wordt niet getolereerd, dus kan het team besluiten de betreffende berichten in het archief te plaatsen. (Niet verwijderd dus).
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Het is zover, over 2 jaar pas de volgende APK! Dit jaar is de Sergio 30 geworden en hij hoeft past over 25 maanden weer naar de keuring.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Ik merkte op dat het glas van de linker spiegel gebroken was. In het hoekje zat al een scheur, dus het zou kunnen zijn dat de spiegel zichzelf aan het ontbinden was. Gelukkig is een set spiegels niet zo duur. Ik heb meteen links en rechts gedaan, want dan is rechts ook weer wat frisser. Het gaat in mijn hoofd ook niet goed als ik alleen één kant vervang . De spiegels zijn van het merk TYC en ik ben er meer tevreden over dan de koplampen. Die doen het ook wel, maar daar is origineel echt een stuk beter.
Op de foto niet duidelijk, want het begon met regenen tijdens het maken van de foto, maar het is weer mooi helder zicht!
Op de foto niet duidelijk, want het begon met regenen tijdens het maken van de foto, maar het is weer mooi helder zicht!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
- Been thanked: 4 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Dat ziet er netjes uitIvo schreef: ↑05 dec 2021 14:46 Ik merkte op dat het glas van de linker spiegel gebroken was. In het hoekje zat al een scheur, dus het zou kunnen zijn dat de spiegel zichzelf aan het ontbinden was. Gelukkig is een set spiegels niet zo duur. Ik heb meteen links en rechts gedaan, want dan is rechts ook weer wat frisser. Het gaat in mijn hoofd ook niet goed als ik alleen één kant vervang . De spiegels zijn van het merk TYC en ik ben er meer tevreden over dan de koplampen. Die doen het ook wel, maar daar is origineel echt een stuk beter.
Op de foto niet duidelijk, want het begon met regenen tijdens het maken van de foto, maar het is weer mooi helder zicht!
DSC_0415-1.jpg
DSC_0420-1.jpg
DSC_0423-1.jpg
Panda 1.1 SMILE
- Xa4
- Forumgebruiker
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
- 1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Ah ik kan geen genoeg krijgen van dat interieurtje , stiekem hoop ik dat er ooit op de Venyard (of elders, maakt niet uit) eentje voorbijkomt in redelijke staat en ik er dan nét als eerste bij ben. Nu nog wachten op een vallende ster...
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
@Xa4, dan zou ik meteen de hele auto meenemen! Ze komen inderdaad niet veel voor. Je kunt ook zelf de naaimachine erbij pakken .
Bij het ophalen van de Sergio uit de stalling was er een verrassing, namelijk de waterpomp is overleden deze winter. De eerste keer dat zoiets is gebeurd. Gelukkig had ik nog een waterpomp liggen voor de 1.4 ombouw (die ooit nog eens moet gebeuren) en was het dus zo gefixed! Altijd fijn om weer iets glimmends te monteren .
Bij het ophalen van de Sergio uit de stalling was er een verrassing, namelijk de waterpomp is overleden deze winter. De eerste keer dat zoiets is gebeurd. Gelukkig had ik nog een waterpomp liggen voor de 1.4 ombouw (die ooit nog eens moet gebeuren) en was het dus zo gefixed! Altijd fijn om weer iets glimmends te monteren .
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Dat is een interessante vraag. Als je op internet zoekt "plastic vs metal impeller'' zal je discussies vinden die nooit ophouden. Bij de Fire motoren heb je de keuze uit een plastic en metalen schoepenblad. Op alle donor motoren (1.2 8v, 1.2 16v, 1.4 16v) heb ik onderstaande gevonden.
Aftermarket zijn er dus ook genoeg plastic varianten te vinden, maar ook dus die metalen. Wat is beter? Geen idee. Met beide geen problemen gehad en ook niet op bijvoorbeeld een circuit.
Maar... nu je het vroeg keek ik toch even op internet. En ik kwam een ander type tegen. Het schoepenblad begint al vanaf de behuizing van de waterpomp. Even op Eper gekeken en het lijkt er op dat alle Fire motoren onderstaande aangeboden krijgen nu. Ik moet zeggen dat deze er wel een stuk forser uitziet dan de plastic of metalen variant van het vorige bericht! Van deze kan ik mij best voorstellen dat hij beter werkt. Het mooie is dat hij op veel Fire blokken kan zoals ik hierboven al schreef.
Aftermarket zijn er dus ook genoeg plastic varianten te vinden, maar ook dus die metalen. Wat is beter? Geen idee. Met beide geen problemen gehad en ook niet op bijvoorbeeld een circuit.
Maar... nu je het vroeg keek ik toch even op internet. En ik kwam een ander type tegen. Het schoepenblad begint al vanaf de behuizing van de waterpomp. Even op Eper gekeken en het lijkt er op dat alle Fire motoren onderstaande aangeboden krijgen nu. Ik moet zeggen dat deze er wel een stuk forser uitziet dan de plastic of metalen variant van het vorige bericht! Van deze kan ik mij best voorstellen dat hij beter werkt. Het mooie is dat hij op veel Fire blokken kan zoals ik hierboven al schreef.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Het hemeltje ziet er nog goed uit, maar begon sinds vorig jaar wel serieus te hangen. Alleen in het midden met één plug in de dwarsbalk vast en verder moet de stevigheid van het karton (?) het doen.
Het lijkt er op dat het spuiten begonnen is onder het hemeltje of juist het laatste gedeelte, want er zitten wat dikke spuitplekken. Ook een verdwaald stukje afplaktape hing er zielig bij.
Met klittenband bedoeld voor buiten en onder andere om op hout te plakken heb ik het hemeltje weer gemonteerd. Met een klein stukje geprobeerd op een houten balk en het blijft goed plakken! Het weer monteren met de plakkerige stroken was wel even opletten, maar prima gelukt.
Het lijkt er op dat het spuiten begonnen is onder het hemeltje of juist het laatste gedeelte, want er zitten wat dikke spuitplekken. Ook een verdwaald stukje afplaktape hing er zielig bij.
Met klittenband bedoeld voor buiten en onder andere om op hout te plakken heb ik het hemeltje weer gemonteerd. Met een klein stukje geprobeerd op een houten balk en het blijft goed plakken! Het weer monteren met de plakkerige stroken was wel even opletten, maar prima gelukt.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Kanerr
- Forumgebruiker
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
- 1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
- 2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 24 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Kijk eens, goed opgelost zo!
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300
Mini JCW Manhart F300
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Vorige week weer op Zandvoort geweest voor vrij rijden. Het was weer een tijd geleden en het was weer even wennen. Dit keer veel meer ongelukken dan ik gewend ben, maar dat is misschien dat ik niet de enige was die lange tijd niet had gereden op een circuit. De prijs is iets duurder geworden, want het is nu 42,50 voor een sessie.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
En hoeveel tijd/ronden is een sessie. ??Ivo schreef: ↑25 apr 2022 11:36 Vorige week weer op Zandvoort geweest voor vrij rijden. Het was weer een tijd geleden en het was weer even wennen. Dit keer veel meer ongelukken dan ik gewend ben, maar dat is misschien dat ik niet de enige was die lange tijd niet had gereden op een circuit. De prijs is iets duurder geworden, want het is nu 42,50 voor een sessie.
IMG_20220418_105602876_HDR.jpg