Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda Elettra

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Panda 500 »

Aan 't achterspoilertje te zien is dat die van WZWRT... (Zijn nummerplaat ken ik niet)!

Sjon77
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 jan 2014 13:50

Re: Panda Elettra

Bericht door Sjon77 »

Is omgekeurd van bedrijfswagen naar personenauto: zodoende heeft ie een nieuw kenteken.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door Pinda1000 »

Panda 500 schreef:Aan 't achterspoilertje te zien is dat die van WZWRT... (Zijn nummerplaat ken ik niet)!
Aan het huisnummer te zien is dat inderdaad zo :P

Gebruikersavatar
Timonio
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 17 jun 2011 15:40
1e Panda-achtige: 1100 Young 2001
2e Panda-achtige: 100HP 2007

Re: Panda Elettra

Bericht door Timonio »

zwrtw schreef:Voor een range van 100km heb je ongeveer 20kWh aan accucapaciteit nodig. Dat zit ook ongeveer in onze Elettra. Alleen voor de accu's, lader en "battery management system" ben je al ongeveer het bedrag kwijt waarvoor je bijna een splinternieuwe Panda kan kopen. Als je een benzine wagen naar elektrisch om wil bouwen komt daar nog een elektromotor, motorcontroller bij. Ook de keuring (steekwoord "EMC") is duur. Als het om elektrisch rijden gaat, is een gebruikte I-Miev of C-Zero goedkoper. En die kunnen ook nog snelladen bij Fastned.
Dat is een hoop geld dan. Lijkt mij geweldig om een iconische auto als de Panda naar de 21ste eeuw te trekken door elektrificatie. Maar je moet dan een liefhebber met dikke portemonnee zijn én de intentie hebben om de auto ook regelmatig te gebruiken om het enigszins interessant te maken. Een andere elektrische auto als donor gebruiken lijkt mij niet ideaal, teveel aanpassingen en als de accu daarvan niet best meer is schiet je niet op.

Misschien nog even afwachten tot de accuprijs nog verder daalt en de regeltechniek beter verkrijgbaar wordt voor aftermarket ombouw :wink:

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door michiel van g. »

Er was op het forum iemand begonnen aan de ombouw, maar die kreeg van de RDW nul op het rekest. Er waren nieuwe regels gekomen die het praktisch onmogelijk maakten om zoiets zelf te doen...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Ombouwen van een benzine auto naar elektrisch kan nog steeds. Je moet je alleen heel goed verdiepen in de regeltjes en daar de juiste componenten op uitzoeken. Het kost i.d.d. veel geld!

Onze Elettra is "still going strong". Binnenkort maar eens de koolborstels controleren. Laatst hadden we de accu's aardig ver leeg gereden. Dat gaf een mooie gelegenheid om te kijken hoe "gezond" de accu's nog zijn. In de auto zit een "State of Charge" meter die in % aangeeft hoe vol de accu is. Dat doet die meter op basis van de accucapaciteit. Nu had ik die meter ingesteld met wat reserve, maar we kunnen nog steeds tot 0% leegrijden.
Dat betekent dus dat de accu's nog niet erg achteruit zijn gegaan en dat we nog altijd minimaal 100 km kunnen halen. Ik ben tevreden!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Vandaag de koolborstels gecontroleerd. Natuurlijk zijn ze wat korter geworden, maar ze kunnen nog een tijd mee.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de collector ziet er netjes uit. Dat is mooi, want na de schade aan koolborstelhouders (zie de post van 14 augustus 2014 http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... &start=195), heb ik de collector moeten opschonen. Dat is kennelijk goed genoeg gelukt.
Ik heb het stof (afkomstig van de koolborstels) weggehaald en de boel met een tevreden gevoel weer dicht geschroefd.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door michiel van g. »

Ik blijf het heel gaaf vinden dat de auto zo goed functioneert. Ik ben zel fook een beetje aan het rondkijken naar iets elektrisch, maar alleen in Frankrijk zie je bijv. de Clio of Saxo in elektrische uitvoering. Helaas hebben die, zelfs met zgan accupakket, maar ongeveer 65 km actieradius. En ik werk op een afstand van 62km enkele reis. Dat is wel wat riskant. (en ik ben bang dat leerlingen op school de stekker uit het stopcontact trekken met als gevolg dat ik niet meer naar huis kom :o )
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door Pinda1000 »

Honda aggregaatje achterin als range-extender :P

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Ivo »

Fijn als het gewoon werkt (y) .
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Een tijdje terug is de Elettra weer APK gekeurd. "Uitlaat lek" grapte de keurmeester nog. Ik ga voor het eerst niet meer naar een grote bandenketen toe. Bij een grote bandenketen in Arnhem werkte een bedrijfsleider die goed was en lol had in "niet alledaagse" auto's. Nu zit er iemand anders en het is duidelijk dat ze me daar nu liever kwijt dan rijk zijn.

Het bedrijf waar ik nu naar toe ga heeft wel aardigheid aan wat vreemdere auto's. Sterker nog: ze hebben voordat ik kwam uitgebreid gegoogled op "Panda Elettra". Na de keuring wilde de keurmeester er nog een rondje mee rijden om eens te beleven hoe dat rijdt. "Eigenlijk veel beter dan een standaard Panda" was zijn commentaar.

Afgelopen jaar is de Elettra iets minder intensief gebruikt, we hebben net niet de 10.000 km gehaald die we voorgaande jaren wel op jaarbasis reden met deze auto. De teller staat nu bijna op 47.000 km (gekocht met 7700 km). We hebben er dus in totaal al bijna 40.000 km mee gereden! (in 4 jaar tijd).
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door Pinda1000 »

Lachen dat jullie er zoveel kilometers mee rijden, ik haal de helft nog niet eens.

Eigenlijk zou je met de techniek van nu een Elettra 2.0 moeten bouwen, met LiPo accu's en een brushless motor.......

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Laatst kwam ik voor m'n werk op de automotive campus in Helmond. Daar zit ook de NCAD: het Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie. Auto gerelateerde boeken, folders enz. enz. Je kan er donateur van worden. Als donateur kan je ook een soort zoekopdrachten plaatsen. Ik ben nieuwsgierig naar m.n. de Panda Elettra. Affijn, na een tijdje kreeg ik een digitaal bestand toegestuurd met een Duitse folder van de Elettra, en een aantal foto's.
Met de reclame die ik hierboven voor de NCAD maak en de leeftijd van de foto's durf ik toch wel één zo'n foto hier te plaatsen:
Afbeelding
Een viertal Elettra's met groene garage kentekens erop en wat mensen er omheen. Wat zou het verhaal achter deze foto zijn? Wordt de Elettra hier aan wat pers voorgesteld? Of aan klanten? Of aan fiat dealers? Of medewerkers van de Fiat importeur? Ik heb geen idee. Maar het is wel leuk om te gissen! Wellicht staat onze Elettra er wel tussen...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Flying Brick
Forumgebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mar 2011 22:31

Re: Panda Elettra

Bericht door Flying Brick »

Waarschijnlijk gaat het hier om een perspresentatie. Van de man uiterst links herinner ik me het gezicht, verder niets. Ernaast (bril en snor) Arno Böckling, destijds werkzaam voor Autoweek, waar hij als ik me goed herinner rond 2005 is vertrokken met vroegpensioen. De dame in wit ken ik niet, maar de blauw gekostumeerde man die de motorkap opent of sluit lijkt als twee druppels water op Willem Leniger, ooit hoofdredacteur van Autokampioen en tegenwoordig pensionado in Zuid-Frankrijk.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Bedankt voor je reaktie! (y) Wat leuk dat er weer een klein stukje Elettra historie is ontrafeld.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”